Kirja vai leffa?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Kumpi TSH oli parempi: Kirja vai leffa?

Kirja
151
55%
Leffa
50
18%
Molemmat ovat yhtä hyviä
74
27%
 
Ääniä yhteensä: 275

Hattara
Örkki
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 9:26 pm
Paikkakunta: En tiedä, enkä välitä

Viesti Kirjoittaja Hattara »

Minusta kirja. Tämä siksi, että ensinnäkin rakastan lukemista, pidän siitä niiin paljon. Kirjoissa voidaan ilmaista jokaisen henkilön tunteet aivan erillä tavoilla kuin leffoissa ja kun käyttää runsasta kuvailu lukijalla on käsissään luoda aivan oma ja uskomaton maailma mielikuvituksen avulla. Mielestä Tolkien tekee juuri näin. Rakastan leffoja ja ne on upeita, mutta kyllä kirja on niiden perusta. Elokuvatkin ymmärtää paremmin kun on lukenut ensin Tarun. Minähän en näin tehnyt, mutta toisaalta ehkä siksi olen niin suvaitsevainen leffan muutoksia kohtaan. Oikeastaan ei minua hirveästi ne muutokset haittaa. Tom Bombadilin olisin halunnut kyllä nähdä, mutta ei hän olisi luultavasti toiminut leffassa. Hänet pitää jokaisen luoda mielikuvillaan itse. Siinä kirja on taas parempi.
Kun ei toivo, ei pety!
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

Daealis kirjoitti:Itseppäs pidin leffasta enemmän. Mutta en kyllä olekkaan mikään HC-fani Tolkienille, en jaksanut kahlata kirjoja läpi vaikka kuinka yritin. Kaksi ensimmäistä pakerrin joskus väkisin,ja kyllä se oli puuduttavaa se!

Ja olen kyllä kuullut helvetinmoisia tulkintoja siitä,kuinka kaikkien hahmojen keskenäiset suhteet on pistetty perseelleen leffassa ja kuinka oleellisia osia on katkottu ja jotain täysin sopimatonta lovistooria on ängetty väkisin leffaa siivittämään ja lässynlässyn vinkvinku. Leffa olisi varmaan pitänyt nimetä 'Rinkulan Herraksi', ja kanteen vain maininta siitä että 'pohjautuu löyhästi Tolkienin pölyiseen niteeseen Sormusten Härrasta', ettei siitä olisi noussut tälläistä bolemiikkia. Ei elokuva olisi toiminut jos siellä oltaisiin ruokailtu ja laulettu koko yhdeksän tuntia läpeensä. Jos leffa olisi ollut orjallisemmin kirjan mukainen, siitä olisi tullut yhdeksäntuntinen Sound of Music,mukana hobittien kokkikirjan kaikki 600 eri reseptiä siitä, mitä voit kokkailla valurautapannulla tuomiovuoren laavavirtain hohteessa.
...Olinpas ollut vihaisella tuulella tuota kirjoittaessani, joskus kauan kauan sitten. :D

Kaipaa hieman perustelua, enemmän siis.

Mielipide on pysynyt samana. En ole kahdessa vuodessa edes lähtenyt uudelleen taistelemaan kirjan kanssa, koska muistan yhä elävästi, kuinka kuolettavan tylsää ja raskassoutuista kirjan lukeminen oli. Kirja ei ollut mielestäni lainkaan elokuvia elävämpi. Elokuva on täynnä miljoonia pieniä detaileja, joita kirjastakin löytyy. Ne vain saattavat olla eri paikoissa tai erilaisia, kuin kirjassa, mutta Jackson laittoi elokuvien luomiseen tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Kymmenet Tolkien kuvittajat tutkijat ovat olleet suunnittelemassa jokaisen elokuvan kohtauksen aseiden kahvoista ja taivaan sävystä vyönsolkiin ja örkkien naamoihin. Kaikki muutokset täytyi hyväksyttää Tolkienin säätiöllä. Ymmärrän kyllä toisaalta tämän jokaisen kirja-fanin kritiikin, pystyisin samaistumaan mikäli Drizzt Do'Urden heitettäisiin valkokankaalle ja häntä esittäisi valkoinen ja lihaksikas mies, koska sellaisia sankarit vain ovat.

Pidän elokuvaa paljon kirjaa antoisampana mediana. Mielikuvituksen käyttö ei elokuvassakaan ole kiellettyä, siinä vain annetaan jo valmiit puitteet minkä sisällä mielikuvituksella voi leikkiä. Täytyy vain ottaa mukaan ohjaajan mielikuvituksen tuotteet, hyväksyä tai olla hyväksymättä ne.

Elokuvassa oli paljon kliseitä sinänsä, mitä oli ehkä pakkokin lisäillä sinne, eikä hahmojen taustoja selvitetty riittävästi että niistä olisi jäänyt jotain vaikutteita kun elokuvaa katselisi(Legolasko prinssi? Skeittailu tuskin kuului kuninkaalliseen koulutukseen haltioiden parissa. Parisataa vuotta purkissa elänyt penikka, viisas kuin koiruoho). Kuitenkin elokuva oli liikuttava kokonaisuus, joka oli viihdyttävä katsoa alusta loppuun ja se sais miettimään jopa joitain asioita. Silloin elokuva on onnistunut.

Kirja liikutti vain silmäluomia kiinni. Itselläni.
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Avatar
Fuu
norppa
Viestit: 948
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: syli

Viesti Kirjoittaja Fuu »

*nauraa Daelle* "Ei elokuva olisi toiminut jos siellä oltaisiin ruokailtu ja laulettu koko yhdeksän tuntia läpeensä", totta tosiaan.
Itse asiassa Daella on todellakin pointti, sillä jotkut kirjan jutuista ovat varmasti olleet todella vaikeita tai jopa yksinkertaisesti mahdottomia toteuttaa elokuvassa. Kuka tietää, mihin yllettäisiin kymmenenkin vuoden kuluttua, mutta Jackson on tehnyt elokuvissa sen mihin on pystynyt. Ja edelleen Daea kompaten, kyllä senkin eteen on pirusti nähty vaivaa!
Toisaalta myös muutokset ovat ymmärrettäviä, sillä elokuvissa ei todellakaan voi olla sitä lauleskelua ja ruokailua niin paljon. Totta kai niissä täytyy olla toimintaa ja draamaa, muuten niitä voisi käyttää lähinnä unilääkkeenä. Suuri yleisö tarvitsee taistelua ja rakkausdraamaa, vai miksi muuten Éowyn olisi pistetty Helmin Syvänteeseen heilumaan... xD

Itse en osaa sanoa, kumpaa pidän parempana, elokuvaa vai kirjaa. Elokuvat ovat totta kai hämmästyttävästi tehtyjä ja kertovat kirjan tarinan erinomaisesti muutoksista huolimatta tai ehkä juuri niiden avulla. Toisaalta kirjassa on vain oma hohtonsa, eikä se ainakaan minua henkilökohtaisesti unettanut, päinvastoin. Myös siinä lauleskelussa ja ruokailussa oli omaa tenhoaan, vaikken kyllä lauluja oikeasti lukenut paljon läpi. ;)
Sanoisinko siis, että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa? Ehkä se on jees. ^^
you spin me right round, baby, right round
like a record, baby, right round round round


Vuoden Ilopilleri 2005-2009, vuoden Humor-ficcaaja 2010. Pörr.

captainfuu.tumblr.com
captainfuu.deviantart.com
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Kirja, kirja, kirja ja kirja! Kirja siksi, koska se on tunnelmallisempi ja iloisempi. Kirjan henkilöt (esim. Gimli) ovat tunteellisia, mutta elokuvassa he ovat törkimyksiä. Kirjassa on myös mahtavia hahmoja ja paikkoja jota elokuvaan ei laitettu (Tom Bombadil, hautakerot). Elokuvassa kohtia on muutettu mielestäni liikaa ja Arwen on tungettu joka kohtaan. Tietty elokuva ei toimisi, jos siinä vaan laulettaisiin, mutta kirjassa ne eivät (ainakaan minua) kyllästytä. Pidän kuitenkin myös elokuvasta, mutta kirja on vaan yksinkertaisesti parempi!
Avatar
Taikinaman
Örkki
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 5:53 pm

Viesti Kirjoittaja Taikinaman »

Kirja, sillä henkilöhahmot ovat siinä mielestäni parempia. Ja elokuvissa tietenkin muutetaan ja jätetään pois hyviä kohtia. Ja eritoten ärsyttää se että Arwen on joka hiton kohdassa. Laulut ovat kivoja. Mutta kyllä minä elokuvistakin pidän paljon.
Avatar
Liza
Örkki
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 5:42 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Liza »

Leffat. Sori kirja-fanit. Mutta leffa iskee paremmin ja kirjassa on ne Sam ja Frodo kohdat niin tylsiä että hyppäsin niiden yli. En ole aivan virallisesti lukenut sitä kirjaa kun tuli hieman hypättyä kahdesta tornista kuninkaan paluun. :oops: Eheh...

Leffassakin ne on aika masentavia, mutta kyllä ne on parempia kuin kirjassa. Sitä paitsi leffassa näkee asiat paljon paremmin. Siis ikuiset elokuvat.

:wink:
Avatar
sprig
Puolituinen
Viestit: 265
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja sprig »

KIRJA!

Mielipideasioista ei saisi kiistellä, mutta tässä asiassa olen valmis vetämään turpiin jokaista joka uskaltaa toisin väittää. Enkä jaksa edes perustella miksi. Kirja vain on parempi.
Paitsi kirjassa ei ole paljoa kaksimielisiä kohtia.. ;)
No ihan varmasi on.
kirjassa on ne Sam ja Frodo kohdat niin tylsiä
Ei ole! Mielestäni nämä kohdat ovat koko kirjan parhaimpia. Samin ja Frodon tekemiset ja suhde ja kaikki on kuvattu erinomaisen kiinnostavasti. Ja näistä kohdista niitä kaksimielisyyksiäkin läytää vaikka kuinka jos haluaa asian niin ajatella.
EpäLotR-ficcaaja 2009
Runoilija 2010
Avatar
celebfalas
Örkki
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 5:51 pm
Paikkakunta: mettän keskellä

Viesti Kirjoittaja celebfalas »

mielestäni leffat, koska saan leffasta enemmän irti ja se on muutenkin menevämpää, vaikka tällainen lukutoukka olenkin :D
Jos en sano mitään,
se johtuu vain siitä,
ettei minulla ole mitään sanottavaa :)
Ceela
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 8:39 pm
Paikkakunta: Keski-maa

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Kirja aivan ehdottomasti. Rakastin Sormusten herraa jo kauan ennen leffoja, eivätkä ne leffat yllä lähellekään kirjan tasoa mielestäni, vaikka valtavan hienoja ovatkin.
Purrail.
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

Vastasin että kirja. Luin kirjan ennen elokuvan katsomista (äitini painosti), ja olen siitä kiitollinen. Ok, on the Kirjassa jotain, minkä olisi voinut skipatakin, mutta niin se vain tempaisi mukaansa. LotR-leffojen musiikki on kylläkin jotain ilmiömäistä^^ Mutta kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, en minä automaattisesti pidä kirjaa parempana.
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

Saatan sinänsä offata, koska en tiedä liittyykö tämä äänestykseen, mutten löytänyt oikein sopivaa topiccia. Minua oikeasti häiritsee aivan kamalasti se, että olen näköjään sotkenut kirjan ja leffat jossain määrin ja leffat ovat päässeet vaikuttamaan mielipiteeseen kirjasta. Tämän havaitsin, kun etsin tietoa Celebornista ja luin kaikki kohdat, missä hän esiintyi kirjassa. Nyt minua ottaa päähän, että olen näköjään jossain vaiheessa muodostanut kuvan Celebornin ja Galadrielin keskinäisestä suhteesta leffan perusteella ja kun luen noita kohtia kirjasta, se ei vastaa sitä kuvaa. Mielikuva Galadrielista on lähellä oikeaa, mutta mielikuva Celebornista oli ihan väärä.
mörönsyötti
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 2:57 pm

Viesti Kirjoittaja mörönsyötti »

Molempi parempi. :D

Itse sain tänään lopeteltua Sormusten ritarit osion trilogiasta. Pitää mennä maanantaina lainaamaan loput kaksi kirjasto. Luen siis eriteltyinä versioina TSh:a. Ainut vika tuossa SR:ssä oli että se oli liian lyhyt..

Kirjassa henkilöt ovat tunteellisimpia, mutta elokuvissa pidän huumorista. Täytyy mulla olla omituinen huumorintaju kun nauran elokuvissa sille, että olutta valuu Gimlin partaa pitkin. Elokuvissa iskee juuri nuo mahtavat taistelukohtaukset ja huumori. Kirjat taas ovat hiukan "vakavampia" sopivaa huumoria lukuunottamatta. Legolaksen hiusten väri tosin häiritsee. Kirjassa mainitaan tummasta päästä, mutta elokuvassa hänellä on vaaleat hiukset. No ajattelen silti hänet vaaleaverikkönä, vaikka sanokoon Tolkien-setä mitä tahansa.

Elokuvassa on se hyvä puoli, että näkee tavallaa jokaisen tekevän jotain kun kirjassa yleensä keskitytään yhteen henkilöön. Sitä ei eräänlailla näe toisten liikettaä kirjoissa. Ottakaapa nyt selvää.
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

Olen aivan varmasti vastannut tähän joskus (ja äänestänyt kirjaa), mutta nyt on ihan pakko sanoa eräs asia.

Nimittäin, minun on todella vaikea katsoa leffoja enää kun olen lukenut The Kirjaa englanniksi. Jotenkin se vaikuttaa niin ihanan epä-nykyaikaiselta verrattuna elokuviin. Tai siis, kirjassa on semmoinen vähän keskiaikainen tunnelma, semmoinen että kaikki tehdään virallisesti (puhuminen jne.) Leffoissa sitten taas on tällaista 2000-luvun meininkiä, esim. nämä huumorikohdat ja kilvellä skeittaukset. Olen itse varmaan jumahtanut johonkin 1800-luvulle kirjallisuusmaussani, ja TSH on aika paljon sillä tavalla kirjoitettu. Kun vertaa johonkin Harry Pottereihin, esimerkiksi. Ne ovat miulle liian nykyaikaisesti kirjoitettuja ja muutenkin liikaa sidoksissa 2000-lukuun. Sama fiilis tulee välillä kun katson trilogiaa, enkä pidä siitä tunteesta yhtään. Kirja kun on hieman vakavampi ja tarinaa on kerrottu syvemmin, mikä on minulle henk. koht. aika tärkeää.

Toisaalta, jos leffat olisi tehty täydellisesti kirjan mukaan, niin niitä ei jaksaisi kukaan katsoa. Eli ovathan elokuvat oikein hyviä, mutta niissä on miulle vääränlainen tunnelma. Jos nyt vaikka lopettaisin valittamisen ja lähtisin lukemaan Hobittia. Toivottavasti sen leffaversioon saadaan oikeanlainen tunnelma.
Once I am sure of my task I will rise again.
Avatar
Vindë
Örkki
Viestit: 107
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 7:32 pm

Viesti Kirjoittaja Vindë »

Ehdottomasti kirja, vaikka olenkin ensin nähnyt elokuvat. Kirjassa tapahtuu niin paljon enemmän, että on suorastaan törkeää ahtaa kaikki kolmeen n. kolmen tunnin elokuvaan! XD Noei, P.J on nero melkein siinä missä Tolkien, ainakin sen puoleen että osasi tehdä elokuvasta ihanan uskollisen kirjalle (paitsi se Arwen perkele, sillä oli AIVAN liian suuri rooli! Glorfindellll TT__TT)!
Dúlin
Örkki
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 6:17 pm
Paikkakunta: Pohjois-Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Dúlin »

Vindë kirjoitti: P.J on nero melkein siinä missä Tolkien, ainakin sen puoleen että osasi tehdä elokuvasta ihanan uskollisen kirjalle (paitsi se Arwen perkele, sillä oli AIVAN liian suuri rooli! Glorfindellll TT__TT)!
NIIN JUST. D: Glorfindelin olisi pitänyt päästä leffaan. Arwen jumalauta. Dx Vindë, menkäämme nylkemään Arwen~. *ampuu jousella arwenia*
Ja valitsin kirjan. ^_^ Ikuinen, ja kaikille, jotka eivät ole lukeneet kirjoja, jää ikuinen aukko yleissivistykseen. Mars lukemaan!
Findesselya vanya, Legolas.
Why so serious?
Vastaa Viestiin