Kirja vai leffa?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Kumpi TSH oli parempi: Kirja vai leffa?

Kirja
151
55%
Leffa
50
18%
Molemmat ovat yhtä hyviä
74
27%
 
Ääniä yhteensä: 275

Arelen
Örkki
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arelen »

Leffat onnistuvut saavuttaman kirjan tunnelman mutta kirja on silti mielestäni parempi. Leffasta on karsittu liian paljon pois. Esim. Hautakerot.
Tietämättömyydestä tehty ja taottu
Gekka
Örkki
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Loka 27, 2004 6:42 pm
Paikkakunta: Turvassa

Viesti Kirjoittaja Gekka »

Minä valitsin kirjat, koska tykkään muutenkin enemmän lukea kuin katsoa elokuvia. Elokuvissa on kuitenkin se hyvä puoli, että siinä näkee vaikkapa Minas Tirithin, mistä minä en ainakaan ensimmäisellä lukukerralla pystynyt muodostamaan minkäänlaista mielikuvaa. Elokuvat on auttanut mua luomaan "vaikeista kohteista" paremman ja selkeämmän kuvan kuin kirja. Muokkaan sitten aina niitä elokuvan kuvia mieleisemmikseni. :)
Itse olen muutaman kerran lukenut tuon Taru sormusten herran. Se on vain joka kerralla parempi ja parempi. Samaa ei voi sanoa elokuvista. Kyllä niitä katsoo, mutta... Elokuvaan ei mahdu sitä, minkä Tolkien on luonut.
Kyllä, aivan. Olen täsmälleen samaa mieltä. Luen nyt kolmatta kertaa kirjaa läpi, enkä ole lukenut vielä kertaakaan tylsää kohtaa..
"Good things and bad things both happen"

Kuva

Klick it, tee se tyylillä!
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

Sanoin että kirja, koska se on se mihin alunperin rakastuin. Elokuvat ovat kyllä todella hyviä, mutta eivät silti pääse lukuelämyksen tasolle. :)
Kit
Örkki
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 1:13 pm
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja Kit »

Vastasin kirja. Minä rakastan Tolkienin kirjoitus- ja kerrontatyyliä yli kaiken, mutta mestariteoksia ovat elokuvatkin. Tosin eroavaisuuksia kirjaan on niin paljon, että ainakin minun oli pakko heti Sormuksen ritarit nähtyäni päättää, että erotan kirjan ja elokuvat heti kättelyssä toisistaan. Silloin ohjaajan vapaudella tehdyt muutokset eivät olleet niin suuria pettymyksiä, ja elokuvia oppi arvostamaan sellaisinaan.
Kyllä minäkin tosin olin elokuvista niin innoissani, että olin monien muiden mukana punkkaamassa Tampereen leffateatterin edessä päivätolkulla odottamassa että ensi-iltaliput tulevat myyntiin...

Kit.
MoLLy^^
Örkki
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 7:39 pm
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MoLLy^^ »

Mä laitin yhtä hyviä, kai ne ihan yhtä hyviä on.. xDD Kuvittelin ne aika samanlaisiks ku ne onkin, esim. Legolas on just sillanen, ku kuvittelin.. Ja Aragorn myös..
Mä en pääse turun miittii.. Nyyh.. x( Ei kivaa.. Olin ihan innoissani menos sinne.. Helv.

-Haluan poikaystävän- <3 xDD

www.geocities.com/jennyn_blog
Emotional Winter
Örkki
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 9:26 pm

Viesti Kirjoittaja Emotional Winter »

Voiko näistä kahdesta tuotoksesta oikein edes puhua samana päivänä? Toinen teoksista on ehkä parasta mitä on koskaan tehty ja toinen 'hutaisemalla' tehty. Toiseen on mahdutettu kokonainen maailma ja melkein kaikki taustat, toinen on kaksimielinen huumorilla höystetty toimintapätkä. Taidatte arvatakin kummastako aina puhuin.

Siis tietenkin se kirja! Kirjassa on mahdutettu kaikkea enemmän ja syvällisemmin. Tapahtumiin keskitytäänkin kunnolla (minun mielestä ei haittaisi vaikka ne tapahtumat menisivät kirjassa vieläkin hitaammin :) ), joka tekee kokemuksesta syvällisemmän ja mielenkiintoisemman. Myös sitten vielä lisää syventävät teokset (Silma ja Ktk ja kaikki muut). Kirjassa kaikki asiat jätetään pureskeltavaksi, kun taas elokuvassa kaikki on pureskeltu valmiiksi jonkun mulk... ohjaajan mielikuvan mukaan. Ihan sama juttu kuin topicit, jossa on valmiit kysymykset ja ihmiset vastaavat vain niihin.

Elokuvan parhaat puolet taisivatkin olla juuri ne kohdat, jotka ovat melkeinpä samanlaisia kuin kirjassa, esimerkiksi vuorosanat. Sitten alkaa olla tiukkaa, erikoistehosteet? Pyh, nehän eivät elokuvaa tee. Tarina tekee elokuvan, joka on tässä tapauksessa kuitenkin, mutta kun vierellä on tämä jumalainen kirja, joka tekee elokuvasta vitsin. Ihan viihdettähän se kuitenkin on.

Kuitenkin näiden kahden vertaileminen on aika turhaa. Elokuva on elokuva ja kirja on kirja. Kirjat sattuvat aina olemaan vain parempia kuin elokuvat. Sille ei voi mitään. Ainoastaan Sormusten Herran kohdalla tämä elokuvan ja kirjan välinen kuilu on muita syvempi.
Aarre piilee siellä tiedän, missä kerran makasimme.
Tietämättä onneamme, tuntematta kotia.
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Kirja on suoraan sanoen tylsä, joten ääneni annoin leffalle.
RanDOM
Örkki
Viestit: 71
Liittynyt: La Huhti 09, 2005 8:15 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja RanDOM »

Äänestin leffan puolesta. Kirjaa on joskus todella raskas ja puuduttava lukea, sellaista se on kun ei osaa arvostaa kirjallisuuden taidetta...
Ja (asiahan ei vaikuta sitten niin millään lailla päätökseeni... =D) leffasta on noussut pinnalle komeita urhoja joiden uran kehitystä on alkanut seurata..
All my friends have gone to battle.
I would be ashamed to be left behind.
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Kirjaa klikkasin. Toki elokuvatkin ovat upeita, mutta olen silti enemmän kirjallinen ihminen ja LotR nyt sattuu olemaan teos vailla vertaa. Eikä ilman kirjaa olisi leffoja.

Luin Tolkienin elämäkerran tässä muutama viikko sitten, sekin vaikutti päätökseeni. Hän on tehnyt kerta kaikkiaan uskomattoman työn luodessaan haltiakielet, historian, jumaluudet, aivan kaiken Keski-Maahan.

Muutamat ovat moittineet kirjaa tylsäksi. Rohkenen väittää vastaan. Kirjassa on huumoria, se vain on hienovaraisempaa kuin elokuvien huumori. Esim. Sormuksen ritareissa Ensimmäisessä kirjassa kun hobitit ovat lähteneet matkaan, Tolkien mainitsee ketun joka ihmettelee matkustavia hobitteja, mutta ei ikinä saa tietää asiasta mitään muuta. Jostain syystä minä pidän siitä kohdasta kauheasti, se on hauska. ^^

Eli siis kirja.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
alassea
Örkki
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2005 5:05 pm
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja alassea »

miun mielestä molemmat on yhtä hyviä vaikka ehkä kuitenkin leffa vie voiton koska siinä on orli ja dom..ja billy ;)
ne on niin ihunia <3<3<3
turha on elää,turha on kuolla,turha on jätkien perseitä nuolla
silti mä elän,silti mä kuolen,silti mä jätkien perseitä nuolen
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

Itseppäs pidin leffasta enemmän. Mutta en kyllä olekkaan mikään HC-fani Tolkienille, en jaksanut kahlata kirjoja läpi vaikka kuinka yritin. Kaksi ensimmäistä pakerrin joskus väkisin,ja kyllä se oli puuduttavaa se!

Ja olen kyllä kuullut helvetinmoisia tulkintoja siitä,kuinka kaikkien hahmojen keskenäiset suhteet on pistetty perseelleen leffassa ja kuinka oleellisia osia on katkottu ja jotain täysin sopimatonta lovistooria on ängetty väkisin leffaa siivittämään ja lässynlässyn vinkvinku. Leffa olisi varmaan pitänyt nimetä 'Rinkulan Herraksi',ja kanteen vain maininta siitä että 'pohjautuu löyhästi Tolkienin pölyiseen niteeseen Sormusten Härrasta',ettei siitä olisi noussut tälläistä bolemiikkia. Ei elokuva olisi toiminut jos siellä oltaisiin ruokailtu ja laulettu koko yhdesän tuntia läpeensä. Jos leffa olisi ollut orjallisemmin kirjan mukainen,siitä olisi tullut yhdeksäntuntinen Sound of Music,mukana hobittien kokkikirjan kaikki 600 eri reseptiä siitä,mitä voit kokkailla valurautapannulla tuomiovuoren laavavirtain hohteessa.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Daealis kirjoitti:... Jos leffa olisi ollut orjallisemmin kirjan mukainen,siitä olisi tullut yhdeksäntuntinen Sound of Music,mukana hobittien kokkikirjan kaikki 600 eri reseptiä siitä,mitä voit kokkailla valurautapannulla tuomiovuoren laavavirtain hohteessa.
Niin paljon kuin hihitinkin tuota postiasi lukiessa, niin minusta on ikävää että sinulle jäi kirjasta tuollainen kuva. ;)

Mun täytyy myöntää että olen just niitä vinkuvinku valivali -ihmisiä jotka ei pitäneet kaikista kohdista leffassa, mutta mua ei niinkään häirinneet ne lisätyt / poistetut kohdat, vaan se että hahmoja ja niitten luonteita oli muutettu. Esim "en halua olla kuningas"-FotR-Aragorn, "vedetään heikompaa turpaan niin että veri lentää"-Faramir, "hullu kuin heinäseiväs"-Denethor, "missäs on se seinä jota päin kävelen huvittaakseni yleisöä? Ah, tuossa. Klonk"-Gimli. Tuollaiset jutut häiritsee (häiritsi) enemmän, mua harmitti että kirjojen arvokkaista ja ylpeistä hahmoista oli joistakin tehty täydellisiä pellejä. Onneksi tuollaiset ei haittaa monia.

(Olen tainnut vastata tähän aikaisemminkin, mutta taidan yhä pitää kirjasta enemmän. ^^)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Firdilien
Örkki
Viestit: 29
Liittynyt: To Touko 12, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: Juuri tässä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Firdilien »

Minä vastasin kirjan. Jäin siihen koukkuun jo joskus ala-asteella aivan täydellisesti. Leffa taas... no, se on action-leffa muiden joukossa. Pidän siitä tietysti ja omistan kaikki Special extended-versiot DVD:llä. Olen nähnyt ne kaikki monta monituista kertaa ja käynyt kaksi viimeisintä katsomassa ensi-iltapäivänä.

Minä jaksan aina muistuttaa, että kirjat ja elokuvat ovat kaksi erilaista taidemuotoa. Molemmissa on erilaiset vaikutuskeinot. Tiedän kyllä, koska olen sekä kirjoittamista että elokuvaamista harrastellut pienissä määrin. Silti elokuvasta puuttuu se syvyys, taitavuus ja maailman runsaus, joka on niin ominaista Tolkienin teokselle. Sanotaan vaikka näin, että RotK-leffan lopussa olivat kyyneleet melkein silmissä, mutta samaista kirjaa lukiessa itken valtoimenaan aina ja joka kerta Harmaat satamat-kohtauksessa. Kirja herättää tunteita ja ajatuksia, jonka kaltaisiin elokuva ei pysty.

Kun leffat tulivat ensimmäistä kertaa, olin paljon vakaammin valivaliläpäläpä-tyyppiä, mutta olen niitäkin oppinut arvostamaan. Nykyään jopa myönnän, että en olisi uskonut LotR:sta saatavan edes niin hyvää leffaversiota. Kirjaa ilman ei kuitenkaan olisi mitään, kultaset, ei edes tätä foorumia. Myönnätte sen tai ette. :)

Marnie, ai että minä repesin tuota postiasi lukiessani. Lähinnä syystä, että olen aika samaa mieltä. En olisi paremmin osannut tuota ilmaista. :D Lisäksi minua leffassa ärsyttävät SamFrodoKlonkku-kohtaukset. Kirjoissa odotan kuola valuen niitä TTT:a ja RotK:a lukiessa, mutta leffassa olen monta kertaa mennyt ne pikakelauksella ohi tai mennyt keittiöön hakemaan evästä niiden aikana. Nekään hahmot eivät ole kukaan samanlaisia kuin kirjassa, ja minä taidan olla ainoa, josta tuntuu siltä.

Asian ydin: kirjat vievät voiton!
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Kirjassa on minunkin mielestä aina välillä erittäin tylysiä kohtia (Kahden tornin toinen kirja esim...) ja on niitä elokuvassakin.... Mutta ehkä elokuvasta tykkään enemmän. Se ei oo niin raskas. Tietty kirjakin on hyvä, mutta se on vähän rasittava. ;) Nii, ilman niitähän ei olisi elokuvaa, mutta kuitenkin. ^^
((Marnie, toi sun juttus oli aika reps. xD Etenkin tää: "missäs on se seinä jota päin kävelen huvittaakseni yleisöä? Ah, tuossa. Klonk"-Gimli.))
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
Avatar
jawetus
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 3:55 pm
Paikkakunta: Taniquetil
Viesti:

kirja

Viesti Kirjoittaja jawetus »

Taru Sormusten Herrasta -kirja, jonka kustantaja väkisin väänsi trilogiaksi on kokonaisuutena ajatellen kohtalaisen huono.

Uskokaa tai älkää, mutta olen todellakin sitä mieltä.

Huono siinä mielessä, että sen rakenne ja huippukohdat on omituisesti sijoitettu, eikä missään tapauksessa kokonaisuutena mietitty. Huonoa on myös kirjoitustyylin epäyhtenäisyys.
Lyhyesti sanoen, tuollainen ei välttämättä menisi nykyään läpi yhdellekään kustannustoimittajalle. Ainakin kt muokkaisi sisältöä rankasti ja patistaisi kirjailijaa laajaan editointiin ja karsimiseen ennen kirjan julkistamista.

Sen sijaan tekstin väri, kuvailevuus ja hahmot ovat aivan omaa luokkaansa. Lukekaapa Lewisin Narnia, niin ymmärrätte mitä tarkoitan. Siinä Tolkienin kaveri yrittää parhaansa, mutta lopputuloksena on laihaa soppaa. Sellaisesta taas nykyinen kustannustoimittaja tykkäisi varmasti :-) Että minäkö katkera, en suinkaan!

Tolkienin maailmassa tärkeintä on hänen luomansa universumi kielineen, kulttuureineen ja erittäin aidolta tuntuvine historioineen. Juuri siinä on syy Tolkienin teosten kuolemattomuuteen.

Mun mielestäni elokuviin oli saatu tämä tunnelma välitettyä hyvin. Varmasti suurin kiitos siitä kuuluu leffan taiteilijoille.

Kuitenkaan leffojen kokonaisuus ei pärjää edes TSH-kirjalle. Se on toki vaivoja säästämättä, sielulla ja sydämellä tehty kuten kirjakin, mutta jostain syystä lukukokemus on minulle henkilökohtaisesti aina elokuvaa rikkaampi kokemus.

Siksi vastasin - kirja!
Vastaa Viestiin