Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Suetus »

No juu.. Ala-asteella huomauttelin siitä jonkin esitelmän mukana, en enää muista minkä. Viime vuonna kasilla pidin ihan kunnon esitelmän TSH:sta kun sai päättää aivan itse aiheen. No kommentteja opettajalta tuli sitten että olit selvästikin ottanut asiasta selvää (nauroin kippurassa kun en ollut ottanut kyllä mistään selvää esitelmää varten) ja osasit asiasi. Arvosanaksihan tuli 10-. Sitä on niin helppo pitää esitelmä asiasta josta pitää ^^. Muut luokkatoverit kyllä meinasivat nukahtaa pulpetteihinsa..

-Suetus-

//muoks. Nyt sain tietää, että täytyy väkertää esitelmä äidinkielessä tästä aiheesta. Vertailemme kahta kirjaa ja teemme niistä aineen sitten opettajalle. Minä joudun lukemaan Taru Sormusten Herrasta ja Taru Sorbusten Herrasta kirjat. Kukaan muu kun ei halunnut niitä. Kuulemma liian paksuja, ja pyh! Tuo toinen pilaversio on kyllä varmaan ihan huono!
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
MirZ

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja MirZ »

Nuuuh, tein nytte Lukudiplomitehtävän Teeäshoosta ja, no, oikeastaan saan sen varmaan läpi, kirjoittelin se verran perusteelisesti x'D
Ja ala-asteella on parikertaa tullut tehtyä ~
Niredhan
Örkki
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 10:36 pm

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Niredhan »

Viime keväänä pidin äidinkielen tunnilla luokallemme esitelmää Tarusta. Olin tehnyt paljon muistiinpanoja yms. mutta kuntuo esiintymiskammo on mulla kuitenkin niin voimakas niin eihän siitä sitten loppujen lopuksi kovin kummoista tullut vaikka suuret olivat suunnitelmani sen suhteen. Siinä stä sitten selittelin ja änkyttelin naama punaisena ja kädet hikisinä että Frodo vie Sormusta Mordoriin ja muut taistelevat ympäri Keski-Maata, Gandalf tippuu kuiluun Moriassa ja siitä seuraa lisää taisteluita. Olen luokaltamme ainoa THS-hörhö, joten muut suunnilleen nukkuivat koko 'luentoni' ajan ja ainoastaan opettaja kuunteli. Ja kun opussa menin aivan mykäksi, joutui opemme sitten kyselemään juonesta ja kirjasta, ja siinä sitten vastailin. Vaikka esitykseni oli suhteellisen surkea, sain siitä kuitenkin kasin. :) Ensi keväänä saadaan tehdä taas vapaavalintaisesta kirjasta, taidankin tedä Hobitista tällä kertaa! :D
Hobitinhauskaa joulua kaikille loftislaisille!
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

Teen TTA:n tunnilla diaa Tolkienin tuotannosta, kun en muutakaan mielenkiintoista keksinyt.

Hieno alku muuten tällä legendaarisella sarjalla, kun alkoi Tolkienin kirjoittaessa oppilaan tyhjälle lomake sivulle "kolossa maan asui hobitti". O.o

Enpäs tuota ennen tiennyt...
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Muistaakseni tein 8. luokalla kirjaesitelmän TSH:sta. Tosin kaverin kanssa meinas tulla tappelu, että kumpi saa tehdä siitä ja päädyttin sit lopulta siihen,
et mä tein TSH:ta ja kaveri teki Hobitista. Voitte kuvitella luokkakavereiden riemunkiljahdukset... :D Eli aika samanlaisia kokemuksia täällä päin.
Tosin tästä on jo niin monta vuotta aikaa, etten tarkempaa tarinaa osaa kertoa.
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Itse en ole tehnyt, eikä näillä näkymin tule tarvetta tehdä esitelmiä, (Ja nyt lähes kaikki ihmettelevät mitä ihmettä sitten kirjotan tänne...) mutta kuitenkin, itselläni on se ongelma jos olen kiinnostunut jostain aiheesta, esimerkiksi Tolkienin tuotannosta, niin en "osaa" tehdä siitä esitelmää. Tai siis, tuntuu kuin ei tietäisi tarpeeksi ja tavallaan tietää kuitenkin liikaa. Miten tehdä itseään kiinnostavasta aiheesta sellainen, että muitakin kiinnostaa? Jos itse on tutkinut, lukenut ja keskustellut muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa, niin kuinka äkkiä esitelmästä tulee sellainen ettei toiset ymmärrä puoliakaan mitä selittää ja sen takia ketään ei kiinnosta mitä kertoo.
Joskus tein esitelmän Ferrarista, ja kun itse olin jo yli kymmenen vuotta ollut kiinnostunut F1 ja Ferrarista, niin esitelmän suunnitteleminen oli haastavaa, koska jouduin pysymään perus faktoissa ja tekemään niistä mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä. Ja se, kuinka tehdä aiheesta sellainen jota muut, jotka ei ole kiinnostunut kyseisestä aiheesta, jaksavat kuunnella. Meillä ei silloin saanut olla kirjoitettuna esitelmää valmiiksi paperille, vain pieni muistilappuja sai käyttää apuna jossa oli sana tai kaksi auttamassa jos unohti mistä piti jatkaa, mutta muuten esitelmä täytyi osata viedä läpi ulkomuistista. Joo meni vähän sivuun aiheesta, mutta mietin vain kuinka vaikeaa olisi tehdä kunnon esitelmä Tolkienin elämästä tai tuotannosta, ja jos se täytyisi osata suurimmaksi osaksi ulkoa.
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Pidinhän minä oikeastaan juuri tuossa viikko tai kaksi takaperin suullisen kirjaesitelmän Hobitista. Jännitti niin pirusti että tärisin kuin horkassa ja polvet meinas pettää alta, mutta onnistuin kumminkin jotenkin pitämään ääneni vakaana ja kappas keppanaa, sain 9½! Ja tuossa joskus viimevuoden puolella rustasin TSH:sta esitelmän, yhdelle A4:selle tiivistin juonen, hahmot ja oman mielipiteeni kirjasta, ja aika hyvin meni vaikka itse sanonkin! Varsinaista arvosanaa siitä ei saanut, hyväksi ope sitä sanoi :D
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Vastaa Viestiin