Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

Elenya
Örkki
Viestit: 180
Liittynyt: Pe Tammi 13, 2006 6:32 pm

Viesti Kirjoittaja Elenya »

Hih. Haluaisin opetella.. Osaan muutamia lauseita, mutta en oikeastaan enempää. Voisiko joku täällä opettaa?
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Minullakin on ollut jo pitkään ollut suunnitelmissa ruveta opettelemaan edes toista, mutta kun aika ei riitä ja muita tekosyitä. ^^; Olisihan se hienoa osata haltiakieliä puhua. Tällä hetkellä sujuu vain muutama lause.
All you need is love...
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Miten sitä voi opetella??Missä kirjassa ? :?:
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Charlotte kirjoitti: Miten sitä voi opetella??Missä kirjassa ? :?:
Kuukkelista (googlesta) löytyy hakusanoilla quenya ja sindar aika hyviä sivuja, mutta koska minulla on ylimääräistä aikaa, voin laittaa tähän muutaman linkin.
Quenya:
http://oppi.edu.ouka.fi/~momaha01/index.html - suomenkielinen, sisältää kielen perusteita ja linkkejä muille sivuille.
http://www.uib.no/People/hnohf/qcourse.htm - itsekin suosimani kurssi, ladattavaa materiaalia, kursseiksi jaoteltuina.
Sindar:
http://www.geocities.com/elenyona/sindar.htm - minulle aivan uusi sivu, googlaamalla löysin. Sisältää kieliopin, konsonanttimuunnokset ja sananmuodostuksen.
http://www.jrrvf.com/hisweloke/sindar/index.html - sisältää ladattavan Sindar-sanakirjan ja online-searchin.

Quenya-oppaita löytää helpommin, kuten huomata saattaa.
Kuva
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Voi, voisko joku kertoa mitä ''tarkoittaa'' nämä nimet, Irith ja Galenaldaien?... :!:
Lilah
Örkki
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 10:01 pm

Viesti Kirjoittaja Lilah »

vuosi takaperin aloin opiskelemaan sindaria, ja nyt osaan jo melko hyvin *ylpeä itsestään Ja haltiakielet ovat niin kaunista että niitä on vain yksinkertaisen ihunaa opiskella.

Lilah

Love's such an old fashioned word
Avatar
Elwind
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 7:46 pm
Paikkakunta: Orivesi...

Viesti Kirjoittaja Elwind »

Tuossa on harvinaisen typerä valikko >:(.
Osaan molempia pari kolme sanaa ulkomuistista, mutta eipäs ollut äänestysvalikossa "Osaan vähän molempia"-kohtaa...

Kun kerran Silmarillionista löytyy...
Parempi tossun alla kuin taivasalla!
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Tai siis tarkoittaako haltianimet jotain?
Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Haltianimet tarkoittavat yleensä jotakin, tai niihin on liitetty jokin sana. Esim, Celeborn -> Celeb -> hopea. Itse en noiden nimien kanssa osaa auttaa, kun näyttävät sindaria olevan. Tuo Galenaldaien -nimen tarkoitusta kannattaa alkaa miettimään, kun etsii mitä tarkoittaa sana Galen, muistaakseni se tarkoitti joko virtaa tai laaksoa. En ole ollenkaan varma, joten älä usko minua tässä asiassa.
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Charlotte kirjoitti:Tai siis tarkoittaako haltianimet jotain?
Täällä on jossain topic niistä... Hmm. Galadriel on ainakin muistaakseni valolla seppelöity neito ja Arwen korkea-arvoinen neito. Etsin sen topicin jostain kunhan ehdin.

//edit:
Oo, olit jo löytänyt sen topicin. :)
Kuva
melian
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 9:53 pm
Paikkakunta: Rohanin ja Konnun väliä

Viesti Kirjoittaja melian »

Mist vois saada kirjallisuutta/nettisivuja mistä haltiakieltä vois opetella? Kun Silmarillionis on kuitenkin aika suppee se sanakirja ja TSH-liitteissäkin on vaan jotain kuukausien nimiä... :?:
Teri-

Viesti Kirjoittaja Teri- »

Olen liian kiireinen ja myös hieman laiska. Tietysti se olisi mielenkiintoista ja hienoa osata haltiakieltä.
Toisaalta, jos minut haluttaisin oppimaan sitä, tarvitsisin ihan opettajan, en mitään nettilinkkejä. ^____^
Voisin kuvitella valitsemani haltiakielen opiskelua koulussa, jos moinen olisi mahdollista.
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Koulussa reksi pokkana kertois valinnaisista: Nyt uutuuskielenä, ja mahdollisena valita, on haltiakieli, tuttu Taru sormusten herrasta trilogiasta. :D :D Musta kouluun ei se sopis X ) mä opettelen quenyaa....miten se lausutaan?(lausutaanko toi y yynä vai?)
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Quenyan lausumisesta Charlottelle:

qu = "kw"; u tässä yhdistelmässä ei ole vokaali, vaan yksi tapa kirjoittaa äänne "w"
y = aina konsonantti, äännetään kuten sanassa "yes"

Eli siis näin karkeasti kirjoitettuna quenya lausutaan näin: kwenja.

Näin neuvoo Council of Elrondin quenyan ensimmäinen oppitunti. (En jaksa linkittää, googlettakaa jos haluatte löytää paikan.)
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

s

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Opettelen quenyaa.. :)
Vastaa Viestiin