Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

Serpent Tongue
Örkki
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 7:34 pm
Paikkakunta: Rauma!

Viesti Kirjoittaja Serpent Tongue »

Mullahan ei oo koskaan aikaa opetella mitään ei edes koulu aikana ^^' Kyl mä ainakin haluaisin osata jotain haltiakieltä mutta kun en tiedä miten opetella :roll:
Archangel, Darkangel Lend Me Thy Light Trough Death's Veil Til We Have Heaven In Sight!
QKärmes
Samooja
Viestit: 446
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 6:52 pm
Paikkakunta: Pimeässä nurkassa pyyhkimässä kyyneliään
Viesti:

Viesti Kirjoittaja QKärmes »

Eiköhän allekirjoittaneelle riitä että asuu vieraassa maassa ja opiskelee japania ja Gaelia :D
Kuva
Ficcejä 33+ kpl
Typotar-08
Avatar
Vampiria
Örkki
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 7:15 pm
Paikkakunta: Lothlórien/Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vampiria »

Opiskelen tuota Quenyaa, mutta olen vasta aivan alussa. Kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa :'D. En voi oikeastaan sanoa sitä kovinkaan hyvin osaavani, koska osaan muodostaa vasta hyvin yksinkertaisia lauseita ja ääntää jotenkuten. Mutta aikaa ja innostusta löytyy, joten enköhän minä tästä vielä joskus kehity (suuntaan tai toiseen.)
Nilmë ná ve lótë ya losta tennoio.
Mörköliisa
Örkki
Viestit: 66
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 4:46 pm
Paikkakunta: Cyberton

Viesti Kirjoittaja Mörköliisa »

Yritän opiskella quenyaa, mutta se on nyt vähän kesken.. En ole mikään hyvä enkussa, ja suomenkielisiä sivuja on aika vähän. En ole sillätavalla kovin hyvä opiskelemaan itse mitään, tarvitsen jonkun opettamaan. :D
Noh, kyllä se kaiketi tästä lähtee.. Joku saa kyllä tulla opettamaan minua. Osaanpahan sanoa haltiakielellä kuitenkin "Rakastan sinua."
Fifty years from now, when you're looking back at your life, don't you want to be able to say you had the guts to get in the car?
Mörköliisa
Örkki
Viestit: 66
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 4:46 pm
Paikkakunta: Cyberton

Viesti Kirjoittaja Mörköliisa »

Tietääkö kukaan muuten, mitä Arwen sanoo Sormusten herra ykkösessä, kun se jotenkin sen joen pistää sekoomaan, siinä aika alussa? Ihana selitys mulla, ja offia kyllä, mutta silti, olisi mukava tietää.
Fifty years from now, when you're looking back at your life, don't you want to be able to say you had the guts to get in the car?
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Nin o Chithaeglir lasto beth daer; Rimmo nin Bruinen dan in Ulaer! Nin o Chithaeglir lasto beth daer; Rimmo nin Bruinen dan in Ulaer!

Englanninnos (tai joku sinne päin):
Waters of the Misty Mountains listen to the great word; flow waters of Loudwater against the Ringwraiths! Waters of the Misty Mountains listen to the great word; flow waters of Loudwater against the Ringwraiths!

Täältä löytyy tietääkseni kaikki tai ainakin Sormuksen ritarien haltiapuheet sekä kirjoitettuna, ääninä että englanniksi.


edit. MIKÄ TYPO!
Kuva
Idwen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:21 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Idwen »

En jaksa lukea koko topikkia läpi.

Oikeastaan olen opiskellut jonkin verran molempia, enemmän sindarinia. Eniten minua on jostain syystä alkanut kiinnostaa sanojen ääntäminen. Esimerkiksi elokuvassa nimiä, paikannimiä ja lauseita äännetään ihan päin persettä.

Ithilien äännetään Isilien. Sindarinissa on aika pätevä yleissääntö, että th -> s. Nimi Isildur voidaan yhtä hyvin kirjoittaa Ithildur. Nimen Sauron toinen muoto on Thauron. Lúthienista tulee [luysien]. En osaa kirjoittaa sitä u:ta, mutta se on jotain u:n ja y:n välistä Yksi rakkaimmista ääntämissäännöistäni.

Painotukset on myös hauskoja. Sindarinissa tulee paino toisen tavun ensimmäiselle vokaalille, ellei toisin ole merkitty. Arágorn. Imládris.

Sormusten herran liitteistä kaivamalla saa aika hyvin tuon ääntämisen. Silmarillionin ja Sormusten herran perusteella pääsee oikeasti jo aika pitkälle, jos viitsii nähdä vaivaa.

Idin oli pakko päästä avautumaan.
Hahmopyöveli
smaug
Örkki
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Marras 27, 2006 12:03 am

Viesti Kirjoittaja smaug »

Ignata Kaneliörkki kirjoitti:Eiköhän allekirjoittaneelle riitä että asuu vieraassa maassa ja opiskelee japania ja Gaelia :D
Mitä on Gael?
Viimeksi muokannut smaug, Ti Joulu 12, 2006 7:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Orkrist
Vakavasti Otettava Basisti
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 8:35 pm

Viesti Kirjoittaja Orkrist »

^Gaeli on kieli, jota puhutaan muistaakseni Skotlannissa, sekä miltei samanlaisena Irlannissa nimellä iiri. Igna korjatkoon jos olen väärässä. :)
Until your distress sleeps
fill me up with your grief
Ankka
Örkki
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 2:05 pm
Paikkakunta: Minas Tirith

Viesti Kirjoittaja Ankka »

En osaa, mutta haluaisin oppia :D
Nambi
Örkki
Viestit: 78
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 2:59 pm
Paikkakunta: Remuksen syli

Viesti Kirjoittaja Nambi »

Minä olen yksinkertaisesti liian kiireinen opiskellakseni enää sitäkin kieltä. Siinä on lisäksi se pulma että minulla on huono kielipää. xD Eli mitä minä turhaan sitä opiskeliskin,kun en sitä luultavasti oppisikaan.
"I would rather spend one lifetime with you than face all the ages of this world alone."
Shee
Örkki
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 11:39 pm

Viesti Kirjoittaja Shee »

Joskus vuosi sitten sindaria opiskelin, mutta nyt kaiken kiireen keskellä se on vähän tai vähän enemmän jäänyt... Pitäisi tässä varmaankin vähän hioa taitojaan tai jotain ^^
Ava by Anasmaia
Avatar
Elvie Angstangst
Örkki
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 3:36 pm
Paikkakunta: Angstlandian nurkassa

Viesti Kirjoittaja Elvie Angstangst »

Opiskelen Quenyaa aivan alkuvaiheessa. Hyvä että osaan muutamia sanoja lausua oikein xD (oikein ja oikein... mutta osaan kuitenkin ^^) Mutta kyllähän tässä kehittyy. Ja muuten, kiitos linkeista :)
Saatoit tuntea minut Onnettomana tai Presöössinä.

Nyan~<3
Dsamanka
Örkki
Viestit: 102
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dsamanka »

Hmm, minä laitoin, että olen liian kiireinen opiskellakseni. Kauniin kuulosta on, ja olisi mukava opetella, mutta melko kiireinen kuitenkin olen. Ja kärsimätön, että voisi hermot mennä, jos en jotain heti tajuaisi. : D
Many who hate you,
will soon love you,
Many called friends,
will become your enemies.
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

Olisihan se kivaa osata queneaa tai sindaria,mutta a) olen liian laiska, b) olen liian kiireinen ja c) mä luen muutenkin niin montaa kieltä,että menisin sekaisin niissä. Mutta ehkä sitten joskus,kun on aikaa... :wink:
Vastaa Viestiin