Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

OnlyOne

Viesti Kirjoittaja OnlyOne »

*huokaus*
Selasin tämän keskustelun ensimmäistä sivua lukuunottamatta aika nopeasti, ja tuota.. En nähnyt muita suomenkielisiä paikkoja kuin tuon Keski-Maan Koulutuskeskuksen ja ainakin minusta vaikutti siltä että toiminta on ollut aika pysähtynyttä jo pitkään. Ja kun tuo englanti ei vain ole niitä vahvimpia puoliani niin en sitten tiedä. Olisi kiva opiskella ainakin sindaria pikkuisen, että ymmärtäisi jotain. Mutta aika vähäiseksi se tietenkin jäisi, kun olen niin laiska.
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Osaan minä kaksi lausetta quineaa ja vastasin; olen liian laiska opetellakseni. En välttämättä kuitenkaan sanoisi laiska, vaan yksinkertaisesti ei hermot ja aika riitä. Uusia kieliä on hankala yksikseen opetella ilman opettajaa ja minun pitäisi opetella ruotsia ja englantia. Haltiakieli kyllä kiinnostaisi minua, koska haltiakieli on mielestäni todella kaunista ja kun sitä puhuu, se ikään kuin "soljuu ulos suusta".
Lectera
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: To Marras 15, 2007 9:44 am
Paikkakunta: kolme käpyä korvesta vasemmalle

Viesti Kirjoittaja Lectera »

olisin kyllä kiinnostunut opiskelemaan aihetta, mutta en oo keksiny/jaksanut etsiä mistä sitä opiskelisin. Ehkä joskus :D
~We are creatures of the underworld, we can't afford to love~
Avatar
celebfalas
Örkki
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 5:51 pm
Paikkakunta: mettän keskellä

Viesti Kirjoittaja celebfalas »

en ole ehtinyt opiskelemaan, mutta sieltä kuitenkin kaverini kanssa keksimme itsellemme haltiakieliset nimet... ja omani on yllätys yllätys celebfalas, joka tarkoittaa hopearantaa(aluksi hopearanta oli japaniksi kirjoitettuna sarjakuvani nimi) ja kaverini haltianimi on celebwen, eli hopeaneito... :) kivaa se keksiminen oli ja tätä olen itse käyttänyt ahkerasti.
Jos en sano mitään,
se johtuu vain siitä,
ettei minulla ole mitään sanottavaa :)
Avatar
Hanei
Örkki
Viestit: 29
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 2:52 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hanei »

Njaa. Joskus olen opetellut sindaria. Mutta siitä on aikaa ja mulla on muutenkin niin helkkarin huono kieli pää ja mä olen niin huono sitten soveltamaan mitään.

Noh, seliseli. Kyllähän kaiken oppis jos vaan haluaisi. Mutta se vaan, että haltiakielen opettelemisessa menee helposti motivaatio, kun ei sitä käytä konkreettisesti missään. Jos sitä käyttäis aktiivisesti tyyliin jossain puhtaasti haltiakielen sivuilla ym. niin vois riittää motivaatio, jos siitä tulis edes kavereiden välinen juttu, et puhutaan haltiaa ja niin edelleen..
I'd sail before a thousand moons
Never finding where to go
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

zilah kirjoitti:Suuri haaveeni olisi säveltää Lotr-vaikutteisia lauluja joissa lyriikat olisivat haltiakielellä.
Samoin. Olisi vain todella vaikea saada luotua jotain sellaista... Ei miun äänellä haltiamaiselta kuulosteta x)

Muttah, vastasin olevani kiireinen. Periaatteessa voisin aloittaa milloin vain, mutta aina on jotain. Muutenkin opiskelen jo kolmea kieltä ja haluaisin aloittaa latinan. Jos joku opettaisi jompaa kumpaa haltiakieltä niin menisin heti kurssille.
Once I am sure of my task I will rise again.
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Voi, opetteleminen olisi ihanaa, ja minulla on myös se, että jos saisin opettajan niin sitten taatusti opettelisin, mutta laiskuuden puolelle kallistuu. Ehkä jonain päivänä, kun olen kyllin kärsivällinen itse opiskellakseni ja englantini on vieläkin parempi, jotta uskallan etsiä netistä apua. No juu, ja kohta saan kuitenkin lukea viestin englannintaidostani, joten sanon suoraan olevani liian laiska.

Kielien opetteleminen ei ole minulle ainakaan kovin vaikeaa, mutta tuo urakka on toistaiseksi niin kovin suuri. Toistan vielä: ehkä jonain päivänä. :roll:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Vindë
Örkki
Viestit: 107
Liittynyt: La Huhti 19, 2008 7:32 pm

Viesti Kirjoittaja Vindë »

Opettelin alkuun quenyaa, mutta ihastuin sindariaan ihan liikaa, joten sitä nyt puhua pulputan : D
En aivan tajuttoman paljoa osaa, mutta sellasta shitchattiä voi heittää kaverin kanssa. Sindaria on vaikeampi ääntää, mutta hei, me ollaan suomalaisia, käytännössä siis melkein haltioita XD Kuka ääntää paremmin quenyaa kuin suomalaiset (mutta opiskelenkin sindariaa x_x)?
Joo. Mutta haltiakielessä se on hauskaa, että lauseiden sanantarkka merkitys on jotenkin hienostunutta :´D Kuten vaikka esim. jos englanniksi käännös on "go kiss an orc" (Auta miqula orqu), niin se sanantarkka merkitys sillä on jotain tyyliin "you be gone, you kiss an orc" XD
Liian hubaa.
mörönsyötti
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 2:57 pm

Viesti Kirjoittaja mörönsyötti »

Liian kiireinen moiseen olen. valitettavasti vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Tosin laiskuuskin vaivaa.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

En osaa kumpaakaan, en oo hyvä kielissä. Olishan se tietenkin hienoo osata, mutta hienoo olis osata vähän kaikkee muutakin x)
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Ada

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Ada »

Olisi tosi hienoa osata quenyaa (ja miksei sindariakin), olisin ylpeä tuosta taidosta. Mutta vaikka englanti onkin hyvä, en kuitenkaan peruskoulun opeilla ja sanakirjan avulla jaksa - ainakaan vielä - opiskella sen perusteellisemmin.
Kiitoksia ihmisille kuitenkin linkeistä! Ehkäpä innostus kesällä syttyisi. ^^
Avatar
Temerice
Örkki
Viestit: 83
Liittynyt: Su Touko 03, 2009 1:01 pm
Paikkakunta: Minas Espoo

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Temerice »

Haluan ja aion aloittaa sindarin opiskelemisen. Joitakin sanoja ja lauseita taidan jo, ihan Tarusta ja Silmasta napsittuja. Kauhean vaikealta tuntuu, enkä ole toistaiseksi jaksanut kauheasti lukea mitään Sindarin alkeet -sivustoja (olen laiska), mutta kyllä minä vielä aloitan! >D

Edit: Taidan sittenkin vaihtaa quenyaan. Sain selville, että se vähä, mitä jo osaan, onkin quenyaa, joten järkevämpää varmaan jatkaa sitten opintoja sillä kielellä :D
Viimeksi muokannut Temerice, Pe Kesä 12, 2009 10:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Burárum!

~ Vuoden Tulokas 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Vakaa aikomus olisi opiskella molempia kieliä. Ei vaan ole koskaan oikein saanut tartuttua aiheeseen. Jotenkin ei riitä aikaa tai ei löydy mitään tarpeeksi selkeää materiaalia tms. Sieltä täältä olen kyllä napsinut fraaseja ja irtonaisia sanoja. (Kas vaan, ettei vaan sattuisi nic olemaan sindaria.)
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Avatar
Melody
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 3:03 pm

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Melody »

Nyt muisti vähän ruostunut, mitä eroa näillä kahdella eri kielellä olikaan? Miksi niitä on kaksi? Miten kirjan tiimoilta on saatu kokonainen haltiakieli? Kannattaako ryhtyä opetteleen? On niin kaunista että...
Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Re: Haltiakieli

Viesti Kirjoittaja Suetus »

Jean-Luc Crétier kirjoitti:Nyt muisti vähän ruostunut, mitä eroa näillä kahdella eri kielellä olikaan? Miksi niitä on kaksi? Miten kirjan tiimoilta on saatu kokonainen haltiakieli? Kannattaako ryhtyä opetteleen? On niin kaunista että...
Quenyan toivat Keski-Maahan Noldorin maanpakolaiset. Se on siis suurhaltioiden kieli. Sindar taas on harmaahaltioiden kieli. Maanpakolaiset omaksuivat sen pian omaksi kielekseen ja Quenya jäi elämään eräänlaisena haltioiden "latinana" jota käytetään juhlissa ja tärkeissä tilaisuuksissa. Niin ja tottakai kannattaa alkaa opettelemaan. Googlettamalla löytää paljon tietoa ja jos taitaa englannin löytää vielä enemmän tietoja. Ja englanniksi on netissä ihan kokonaisia kursseja.

Itse olen opetellut kumpaakin kieltä jonkin verran. Ne ovat luultavammin maailman kauneimpia kieliä, ja luulen, että siihen Tolkien onkin pyrkinyt. En ole jaksanut tarkemmin perehtyä kielioppiin tai kirjoittamiseen, sillä se on loppujen lopuksi aika hankalaa. Mutta toivottavasti joskus olisi siihenkin aikaa ^^

*Suetus kiittää puheenvuorosta ja poistuu pimeään nurkkaan*
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
Vastaa Viestiin