Haltiakieli

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Osaatko kumpaakaan haltiakieltä?

Olen liian laiska opetellakseni
92
35%
Osaan/opiskelen quenyaa
51
20%
Olen liian kiireinen opettelemaan
79
30%
Osaan/opiskelen sindaria
31
12%
E.V.V.K
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 261

Tratos

Viesti Kirjoittaja Tratos »

En osaa puhua tai kirjoittaa haltijakieltä, vaikka kyllä haluaisin mutta on liian kiire että voisi sitä opiskella! :) Mutta joku kaunis päivä mä sitä viela harjoittelen.. jos ei muuloin kerkiä niin vanhain kodissa ainakin.. :D
Aredhel
Örkki
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 6:30 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Aredhel »

Tulostin Sindarin kielioppia monta sivua. Mutta...
En oikein ole jaksanut opiskella sitä.
Olisi kyllä todella kiva, jos osaisi puhua sitä ihan sujuvasti. :)
Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä.
-Tommy Taberman

Ja avani on Täältä.
Elétha
Örkki
Viestit: 11
Liittynyt: To Marras 11, 2004 9:15 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Elétha »

Oi kun minultakin liikenisi aikaa ja innostusta opiskelemaan haltiakieltä *huoh*. Tulee taas mieleen millainen työ kokonaan uusien kielien keksimisessä on ollut.
Niin näiden nettisivujen lisäksi, tiedättekö onko jotain kirjoja joista voisi opiskella jompaa kumpaa näistä kielistä (tai vaikka molempia). Niin ja mielellään ihan suomenkielinen opus, vaikka kyllä kai englanninkielisestäkin jotain saisi irti.
Niin, suomen, ruotsin, englannin ja ranskan lisäksi haltiakieli olisi aika mukava lisä! :D Miksei koulussa voida opettaa haltiakieltä? *heh*

Ai niin.. Onko kyseisten kielien kielioppi vaikeaakin..? Entä ääntäminen..? Minä kun en muuta osaa kuin kirjoittaa tengwareilla ja nekin alkavat unohtua...
Mustikat ovat hyviä, koska niiden sisällä on hilloa
Avatar
Kuolonsulka
Puolituinen
Viestit: 228
Liittynyt: To Marras 11, 2004 5:41 pm
Paikkakunta: Siellä missä päivä kuolee

Viesti Kirjoittaja Kuolonsulka »

Mä opettelen tällä hetkellä sindarii, mut ku on huono kielipää nii en oo oikein edistyny. Olisko oppivihjeitä? :)
Hih. Sillo kun mä alotin, mä kysyin mun kielten opettajalta et saaks lisäpisteitä jos lukee sindarii ja se sano et aikakin kansainvälisyydestä!
Tietääköhän se kuinka "kansainvälinen" sindar on?! :lol: :lol:
*häipyy nauramaan ittensä kuoliaaks*
Kit
Örkki
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 1:13 pm
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja Kit »

Sindarinia olen koittanut opiskella, mutta olen tällaisten asioiden kanssa välillä kovin aikaansaamaton, joten vähän alkuvaiheeseen on jäänyt vaikka aloin jo ajat sitten.
Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni...
Kit.

Mitä ikinä teetkin, älä ajattele vaaleanpunaista norsua.
Avatar
Babble
Örkki
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 5:38 pm
Paikkakunta: Satumaa

Viesti Kirjoittaja Babble »

AAAAH!!!! :D :D :D

*palvoo tällaisten juttujen tekijät taivaisiin*

Alotin nimittäin juuri opiskelemaan haltiakieltä.. (noin kuukausi sitten), ja kaipasin vähän apua (ääntämis-ongelmia minulla yms. pikkusanoja yms.) ja täältä löysin apua...

Ajattelin ensin että juu, haltiakieliä on vain yksi jne. mutta hämmennyin kun viikko sitten minulle kerrottiin että niitä onkin kaksi. :oops: Eli pitää alottaa uudelta pohjalta nää jutut.. Mutta, voisko joku ihana ihminen kertoa että miksi tätä ihanaa kieltä on kaksi versiota, kumpaa käytetään enemmän, ja muutenkin missä puhutaan mitäkin jne.. :?: :?: :?: Koska oon vähän ulalla. Kiitos tämän topicin aloittajalle ja kaipaisin vastausta pian, oon vähän tämmönen... öömm... Piu pau, jos ymmärrätte :D :roll:

Niin ja jos joku tietää jonkun sivun, jossa ois tietoa kyseisistä asioista, niin olisin HYVINHYVIN onnellinen...

Kiitos´niille jotka vaivautu lukemaan tän jutun.... :mrgreen:
Shadowland
Green_dragon
Örkki
Viestit: 93
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Green_dragon »

Opiskelin queniaa kesällä aika ahkerastikin, ja kyllä jotain on päähänkin jäänyt.
Ääntämiseen mä en tosin ole ehtinyt keskittyä juuri ollenkaan, olen harjoitellut lähinnä kirjoittamista.
Joululoma alkaa kohta, joten ajattelin taas paneutua haltiakieliin.
Mulla kyllä on halua opetella ja olen muutenkin kielissä hyvä, mutta aika on valitettavasti rajallista... :?
Kuva
Together, like that.

Grotto
Avatar
Babble
Örkki
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 5:38 pm
Paikkakunta: Satumaa

Viesti Kirjoittaja Babble »

Nahnah.. 8)

Sitä mä tässä tulin vielä häiritsemään, että tietääkös kukaan, oisko jossain sellasta sivua, jossa ois hyödyllisiä lauseita sindariniks..? Olis todella käyttöä. Kiitos ja heihei *katoaa takavasemmalle*
Shadowland
Éowyn
Örkki
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 9:47 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Éowyn »

Uuh, kyllähän minä sitä opettelin jonkin aikaa, kunnes ulkoavaruudesta hyökkäsi ajan puute-niminen hirviö. Se söi kaiken vapaa-ajan ja se aika mikä on vapaata, käytetään johonkin muuhun, sillä se söi myös inspiraation. Joten... :roll:
And the trees are now turning from green to gold
And the sun is now fading
I wish I could hold you closer
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Sitä mä tässä tulin vielä häiritsemään, että tietääkös kukaan, oisko jossain sellasta sivua, jossa ois hyödyllisiä lauseita sindariniks..? Olis todella käyttöä. Kiitos ja heihei *katoaa takavasemmalle*
http://www.boomspeed.com/mirjami/moi.htm

Duuh ^__^ Tuo on hyvä sivu.
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Viimeinkin ehdin tulla väkertämään vastauksen Babblelle!

No, haltiakieliä on tosiaan kaksi: quenya ja sindarin (joskus myös pelkkä sindar).
Aika monet tuntuvat haluavan opiskella sindaria, mutta voin sanoa että se on näistä kielistä vaikeampi. Quenya taas on helpompaa, koska se muistuttaa ääntämiseltään ja sijamuodoiltaan suomea (mitähän minäkin selitän, kun quenyassa on datiivi ja possessiivi???!!!).
Kumpaan haluaisit erikoistua? vai opettelisitko mielellän molempia? Jos molempia tahdot osata, niin aloita quenyasta.
Tässä pari esimerkkia molemmista:

Quenya: Mána esselya?
I aran ar aranel turë vanima nórë.
Huan vantë i cardenna, ya ná carnë ar ninquë.

Sindarin: Man gonoded eraid derithach?
Tolo, mado a sogo uin mereth
Nae, gerich naergon nín
Gurth a chyth-in-edhil

Kun itse noita lueskelin, niin voin sanoa ettei sindar minun suuhuni sovi :D

En itse oikein osaa sanoa, kumpaa puhutaan enemmän, ne ovat molemmat aika suosittuja. Mutta tietenkään nämä eivät ole virallisia kieliä, joten jos matkustat Japaniin, niin voit todeta ettei suurin osa ihmisistä sinua ymmärrä. Mutta monet Tolkien-fanittajat kaikkialla maailmassa varmasti tajuavat mitä heille selität!!

Jos rekisteröidyt CoE:hen, siellä on molemmille kielille omat kurssinsa, jotka voit käydä läpi ja tekemäsi tehtävät tarkistetaan. Siellä on myös sanakirjat ja kaikkea muuta. Kannattaa käydä vilkaisemassa oikein kunnolla!

Vinkki: sivut on enkunkieliset, joten kieli-opit kannattaa suomentaa paperille tai koneelle.

Antoisia opiskeluhetkiä sinulle Babble!

Korjatkaa, jos jotain en ole osannut hyvin selittää tai muuten vaan on lauseissa virheitä.....
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Arenel
Örkki
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Tokyo

Viesti Kirjoittaja Arenel »

Valin Yéstarë kaikille!!!!

Eli siis Iloista Uutta Vuotta!
What is the most beautiful in virile men is something feminine; what is the most beautiful in women is something masculine
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Hannon le, Arenel! Siihen loppuivat minun haltiakielen taitoni xDD Viime vuonna kyllä toivotin ihmisille juuri tuota 'valin yéstarea', mutta se oli päässyt unohtumaan. Kiitoksia muistutuksesta ja hyvää uutta vuotta kaikille ^^
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Avatar
Babble
Örkki
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 5:38 pm
Paikkakunta: Satumaa

Viesti Kirjoittaja Babble »

Oi, kiitosss!!!

Te ootte ihanimpia ihmisiä maan päällä.... Nyt vaan lukemaan... Ja tulostamaan :D Jees.... Noh, kiitos ja hyvää uutta vuotta kaikille 8)

*katoaa*
Shadowland
June
Örkki
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 4:04 pm

Viesti Kirjoittaja June »

Kiva huomata, että monet ovat kiinnostuneita haltiakielistä!
Väitin tuossa äänestyksessä quenyaa opettelevani, mutta en minä oikeasti yritäkään varsinaisesti mitään kielitaitoa hankkia. Kunhan katselen sanoja ja mietin, mistä Tolkien on ne napannut... Quenyaa tarkastelen niin kuin kielihistorian ja etymologian kannalta, ja täysin harrastelijana.
Vastaa Viestiin