Sormusten Herra musikaali

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Ei hitto se olisi upea nähdä, mutta luultavasti budjettini ei tule ikinä riittämään ainakaan ulkomaille sen takia matkustamiseen :roll:

Olin unohtanut koko jutun, vaikka olinkin kauhean innoissani, kun Värttinä sai duunia musikaalista. Arvosteluista huolimatta tahtoisin käydä katsomassa sen tai ainakin lukea muiden kuin kriitikoiden arvosteluja.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Elenya
Örkki
Viestit: 180
Liittynyt: Pe Tammi 13, 2006 6:32 pm

Viesti Kirjoittaja Elenya »

Kun se tulee 2007 Lontooseen, minä päsen ehkä katsomaan sen.
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Elenya kirjoitti:Kun se tulee 2007 Lontooseen, minä päsen ehkä katsomaan sen.
epistä. Mie oon nii kyöhä etten edes pääse Lontooseen asti. Pitää varmaa pitää kotona TSH maratoni eli kattoa kaikki kolme leffaa putkeen.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
savukka
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja savukka »

Miekin olen kuullu, ettei siitä ole tykätty, mutta jos se jonnekin lähistölle tulee, niin kyllä mä ainakin menen kattoo.
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Eihän mistään näytelmästä/elokuvasta/etc. voi muodostaa mielipidettä arvostelujen perusteella. Vaikka kaikki arvostelijat/kriitikot haukkuisivat tuon musikaalin maan rakoon, ei se silti välttämättä ole aivan surkea. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, ja kriitikotkin voivat olla eri mieltä asioista.

Jotta nyt ei aivan asian vierestä menisi, ilmoitan että menisin katsomaan tuon musikaalin jos se Suomeen tulisi. Mutta eipä tule, ei ole tarpeellista teknologiaa siihen Suomessa.
Kuva
Celebriel
Pipari
Viestit: 967
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 12:45 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Celebriel »

Lontoo.. hmm ainakin lähempänä kuin Ameriikat. hei, sain pojattoman idean:

Mitäsjos... alettaisiin säästää Loftiksen porukalla rahaa johonkin halpis kimppamatkaan katsomaan sitä? Tiedän, aika vaikea saavututs mutta olisitteko mukana jos niin tehtäisiin?
Kuva
Vuoden taiteilija est. 2007
Katsokaa myös:
http://dragonsoul2.deviantart.com ^^
Rekisteröidy ja kouluta oma dino! Autat samalla omaa dinoani. http://www.dinoparc.com/?ref=Dragorel
Lynxia
Warheart
Viestit: 710
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:34 pm
Paikkakunta: City of Angels
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lynxia »

Hm...tietysti olisin, jos rahat saisi ja jos ikää olisi vähän enemmän^^
We're all just dancers of the Devil's dance floor

Vuoden 2007 Gandalf (:
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Kyllä minä mukana olisin, voisin todellakin lähteä katsomaan sen Lontooseen. Ensi vuonna tulee jopa täytettyä kahdeksantoista. (Eli ikäkin taitaisi riittää. ^^)
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Onko mitään mahdollisuutta että Suomeen tulisi?
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

Voisinpas jotakin raapustella, tuon kun Lontoossa kävin katsomassa :) Ja pah ne kriitikot mitään mistään ymmärrä, minusta se oli hyvä! Oppaamme tosin sanoi, että Lontoossa se oli saanut ihan hyvät arvostelut. Miehityskään ei (ilmeisesti) ollut sama kuin Kanadassa. Klonkku oli kaikista paras, muutkin kai tykkäsivät, kun hän sai kaikista kovimmat taputukset x) Selitykset voivat olla vähän epäselviä, kyselkää jos haluatte. Olen vieläkin fiiliksissä kun ajattelen sitä.

Spoilaa, rakkaat! Jos olette aikeissa mennä katsomaan, älkää lukeko, pari huippukohtaa on parasta kokea itse!

Teatteri (Royal Drury Lane) on mielettömän ihana paikka. Se on vanha (en muista lukuja, mutta kuitenkin), ja UPEA. Se on todella iso (n. 2000 paikkaa) ja meillä (minulla ja äidilläni) oli paikat permannolta, eli sanoisinko parhaat mahdolliset (ja kalliit). Lavasteet olivat hirveän isot, muutama aitio ja teattterin etuosa oli päällystetty sellaisilla oksilla (samanlaisilla kuin mainoksen fontti, hankala selittää), ja korkeutta oli kattoon asti, eli n. 20 metriä (?). "Esirippu" oli edelleenkin samanlaista puuviritelmää, mutta siinä oli iso "sormus" reikä keskellä.

Kun menimme saliiin, siellä kierteli hobitteja ympäriinsä ottamassa kiinni "tulikärpäsiä". Tunnelma oli alusta alkaen aivan ihana, ei yhtään sellaista pönötystä kuin joskus Suomessa tuppaa olemaan. Varsin nopeatempoinenhan esitys oli, mutta tykkäsin kyllä niistä "suvantokohdista". Niistä jäi ihana tunnelma. Laulut olivat ihania (varsinkin se Frodon ja Samin yhdessä vaiheessa laulama, odottelen että musikaalista tulisi soundtrack, yleensä noista on tullut. Tuon ensi-iltahan on oikeasti vasta ensi viikolla).

Gandalfin kuolemakohdassa laitettiin tuulikoneet päälle ja heitettiin silkkipaperia sekaan. Kieltämättä vaikuttavaa (ja poimin niitä silkkipapereita mukaan, ne on liimattuina päiväkirjaani *köh*). Gandalfin kuoleman jälkeen tuli väliaika.

Tekniikka kieltämättä oli vaikuttavaa, uskoisin että siellä oli "pari" tyyppiä hoitelemassa sitä puolta. Ja kun lavasteet vaihtuivat todella nopeaan tahtiin, siellä on jollakin ollut suunnittelemista... Anyways, upean näköistähän se oli!

Ja näyttelijät. Legolas muuten oli tummatukkainen, pointsit nousivat heti! Klonkku oli kyllä ehdoton suosikkini, siitä ei pääse mihinkään. Aivan LOISTAVA. Hänellä oli kyllä jokin sirkuskoulutus alla, se liikkuminen oli mieletöntä :shock: Elrondista sen sijaan en niin kovasti tykännyt, hän oli vanha papparainen. Ei Elrond näytä miltään yhdeksänkymppiseltä, prkl! Aragorn oli äitini mielestä vähän pönäkkä, mutta laulaa hän kyllä osasi. Ja Frodo ja Sam <3 Oli pakkko. Hobitit ei yleensä ole olleet suosikkejani, mutta heistä tykkäsin ihan kympillä. Sam varsinkin oli aww. Arwenillakin oli nätti ääni ja nätti näyttelijä. Haltiat jäivät ensikohtaamisella sinne ilmaan killumaan x) Olihan se hienon näköistä, kun varmaan kymmenen sellaisiin upeisiin pukuihin pukeutunutta ihmistä laulaa siellä korkealla. Ja Galadriel! Ah. Leffan Galadriel ei ikinä ole ollut lempparini, mutta tästä tykkäsin. Ja ne vaatteet ja ääni <3 Aivan ihanaa.

Eräs parhaista kohdista mielestäni (vaikkei varsinaisesti musikaaliin kuulunutkaan, kunhan oli väliohjelma lavasteiden vaihtamisen aikana) oli örkkien tulo katsomoon. Minä istuin aivan erään sektorin reunassa ja örkit käppäilivät siinä vieressä ja säikyttelivät viattomia katsojia x) Yksi tuppautui ihan viereen ja sihisi, meni kylmät väreet aivan oikeasti! Se oli kyllä hupaisa kokemus. Se täytyy kyllä itse kokea, eihän niissä näyttelijöissä oikeasti mitään pelottavaa ollut, mutta jotenkin se tunnelma ja ilmapiiri ja... hrr. En vaihtaisi pois mistään hinnasta.

Miinuspuolena voisin tietysti sanoa pari asiaa. Lyhyys, tietysti, koko eepos ahdettuna kolmeen tuntiin ei ihan kokonaisena mene. Siitä myös johtui, että sitä ahdistavaa matkaa Mordoriin ei oikein ehditty rakentaa kunnolla. Kokonaiskuva oli aika hilpeä, loppujen lopuksi. Siihen olisin ehkä kaivannut jotain enemmän. Mutta, kuten eräs hotellissa tapaamamme suomalaisnainen sanoi (hänkin kävi tuon katsomassa), Taru Sormusten Herrasta on jokaiselle vähän henkilökohtainen kirja ja siinä jokaisella hahmolla on oma tarinansa. Niitä olisi mahdotonta saada johonkin muuhun muotoon.

Kaiken kaikkiaan siis aivan fantastinen kokemus! Jos teillä ikinä on mahdollisuus päästä katsomaan englantilaista musikaalia, menkää! Se on oikeasti sen arvoista. Tuli näköjään innostuttua...
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Voi, varsinkin tuon kuvauksesi jälkeen tekisi todella mieli nähdä esitys! Mutta aikaa ja rahaa ei riittäisi, oih. Olen kateudesta kipeä ystävälleni, joka lähtee Lontooseen torstaina,ja esitys on muistaakseni lauantaina. Äährg! :D
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Avatar
Piru
Metsähaltia
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 9:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Piru »

Mäkin voisin sanoa pari sanasta TSH-musikaalista, kun kävin katsomassa sen.


SPOILAA:

Jännä kuulla, että joku oli ihastunut musikaalin Galadrieliin. O.O Mä nimittäin en voinut sietää koko akkaa. Ensinnäkin mua häiritsi, että siitä oli tehty joku päähenkilö, kun se kävi joka välissä lauleskelemassa jotain aarioita. Ja mun mielestäni Galadrielista oli tehty turhan pin-up-tyylinen tytsä haltiaksi.

Muutenkin haltiat oli raiskattu mun mielestä tosi pahasti. Ei haltiat LENNÄ! Ja minkä takia niiden piti joka välissä väännellä käsiään? En ymmärrä. Ehkä sillä oli haettu jotain haltiamaista ja kaunista, mutta ei toiminut mulle ainakaan.

Musikaaliversion tekeminen TSH:sta oli mun mielestä ihailtava, mutta epätoivoinen yritys. Ei tuhatsivuista eeposta vaan voi saada mahtumaan kolmen tunnin musikaaliin ilman että jätetään pois oleellisia kohtia ja henkilöitä ja juostaan kohtauksia läpi. Esim. koko Frodon ja Samin matka Mordoriin oli tiivistetty niin että se vaikutti puolen tunnin hupireissulta eikä suinkaan viikkojen rehkimiseltä. Ja asia, jota mä en vaan voi antaa anteeksi on, että koko Rohan ja kaikki sen henkilöt oli vaan jätetty välistä. Denethorille oli kyllä laitettu osia Théodenista (ja muutenkin Denethorin hahmo oli täysin erilainen kuin kirjassa), mutta... järkyttävää.

Örkit oli mun mielestäni kohtalaisen onnistuneita. Niillä oli sellaset joustavat jatkojalat, joilla ne pomppi, niitä en kyllä ihan käsittänyt.

Yksi asia, joka mua häiritsi aika lailla oli Frodon ja Aragornin äänet. xD Ne oli tosi pistävät ja ärsyttävät. ^^ Mutta Legolas oli melkeinpä parempi kuin leffoissa.

Mun viesti kuulostaa siltä, että mä vihasin koko musikaalia. xP No, lähinnä mä olin pettynyt, koska olin odottanut, että se olisi edes kohtalaisen hyvä... Olihan siinä hyviäkin juttuja, mm. Shelob, puulavasteet, hobitit, puvustus ja Klonkku, muttei se silti mun mielestäni ollut kovin hyvä kokonaisuutena. Ehkä jos musikaali olis kestänyt jotain 6 tuntia, siihen oltais saatu mukaan enemmän ja kokonaisuudesta ei olis tullut ihan niin kiireinen ja pomppiva.
'Cause everybody hurts sometimes.

Valvoja -05
Palautteenantaja -06
Aragorn -07
Sauron -08 ^^
Vastaa Viestiin