J.R.R. Tolkienin syntymäpäivä 3.1.

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

J.R.R. Tolkienin syntymäpäivä 3.1.

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Niin, rakastettu professorimme täyttäisi tänään 115 vuotta, jos olisi yhä elossa. Aiotteko juhlistaa tätä päivää mitenkään? Tiesittekö ylipäätään, että tänään on hänen syntymäpäivänsä? Onko teillä kenties joitain perinteitä koskien tätä päivää?

Minulla on ollut perinteenä vuodesta 2004, että tänä päivänä pitää lukea yksi luku jostain Tolkienin kirjasta. Tänä vuonna ajattelin aloittaa Tarun lukemisen (ties monettako kertaa) tänään. Lisäksi quenyan opinnoissani on tarkoitus tänään päästä eteenpäin; mikä olisikaan hienompi tapa kunnioittaa professori Tolkienin työtä kuin uppoutua hänen kehittämäänsä kieleen. ^^

Tänä vuonna ajattelin myös muistaa sen, mitä CoE:ssa suositellaan tälle päivälle tehtäväksi: nosta malja professori Tolkienille klo 21 paikallista aikaa.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Ostamassani Tolkien 2007-kalenterissa (on muuten hieman upea kalenteri) on tietysti merkittynä tämän suuren kirjailijan syntymäpäivä, joten kyllä, tiesin tästä merkkipäivästä. En tiedä miten aion juhlistaa tätä päivää. Tai no, onhan sitä jo juhlistettu, kävin alennusmyynneissa :P Tuota maljan nostamista täytynee harkita. Näillä näkymin tosin maljassa tulee olemaan vain spritea...noo, eikös se ajatus ole tärkein :roll: Mitähän vielä...poltan kynttilän? Helppo tapa juhlistaa juhlapäivää (sitä paitsi tuikkuja on tullut naahittua ties mistä, voisi niitä välillä polttaakkin :))
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Tiesin, uudessa Suosikissa luki siitä ja siellä kun oli siinä kauris-litaniassa monta idoliani, olin aivan innoissani - minulla on sama horoskooppi kuin Tolkienilla, Poella, Presleyllä, Jonathan Davisilla... Omg.

Niin. Ei minulla mitään kummallisia perinteitä ole, enkä näillä näkymin juhlistakaan mitenkään. Voisin toisaalta alkaa uudelleen lukea sitä Silmarillionia joka jäi joskus muutaman luvun jälkeen hyllyyni homehtumaan. No, se on sitten päätetty. Silmaa tonight!

Minä nostankin Battery-tölkin Tolkienille. Andune sen sanoi - ajatus on tärkein.
Kuva
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Meinasin unohtaa, mutta onneksi on se Tolkien kalenteri + Nerwen ystäväiseni :).
Minäkin taidan kippistää Spriteä, tai no siitä valmistettua boolia - voisin tehdä iltalenkin Saleen :wink:. Ajatus...

Perinteitä ei ole vielä syntynyt, mutta tuo luvun lukeminen kuulostaa hyvältä. Voisin lukea Herra Blissin loppuun (<3) ja lukea vaikka rakasta Silmarillionia, sekä ehkäpä piirtää jonkun kuvatuksen...

Ja täälläkin muuten yksi Kauris ;).

/edit/ Haa, Andunen kynttilä, totta tosiaan... Voisin polttaa lempikynttilääni jota en ole vielä raaskinut ennen polttaa^^.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Jos totta puhutaan, tokihan minä sen tiesin vaan kun pääsi unohtumaan.

Tuo luku Tolkienin kirjaa kuulostaa kivalta.... Voisin valita sen ihan summassa jostain kirjaista ja lukea. Vaikka Hobitin aloittamista olenkin kaavaillut joka tapauksessa.
Maljaa voisi nostella, ja jospa suikkaisin vaikka suukon seinääni koristavalle Tolkienin kuvalle ^^

Pitää kehitellä jokin perinne *tuumailee*
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Etiäinen kirjoitti:Maljaa voisi nostella, ja jospa suikkaisin vaikka suukon seinääni koristavalle Tolkienin kuvalle ^^
Joo, pitäisi hommata pappa-Tolkienin kuva seinälle killumaan :)
Konnussa vierailin ja siellä olleen viesin johdosta aion seistä kasvot kohti länttä, kohottaa maljan ja tietysti lausahtaa juhlallisesti (tai vähemmän juhlallisesti) "Professorille!"
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Juu, omistan tuon samaisen kalenterin ja ajateltiin juhlistaa Fëan kanssa päivää jotenkin, mutta eipä sitten keksitty mitään. Olin ensin unohtaa koko jutun, mutta sitten kun selailin aamulla KTK:ta, muistin äkkiä mikä päivä oikein oli...

Ja sitten mokoma meni taas unohtumaan, ja menin ulos Fëan kanssa, käveltiin siinä ja sitten yhtäkkiä tajuttiin taas... no juu, muistettiin ja aion minä sen maljankin nostaa, vaikka kokikseen menee kun ei ole juhlallisempaa.

:roll: oma muistini ei näytä olevan niitä parhaimpia... Mutta muistin joka tapauksessa.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

No niin, oikealla puolella on lasillinen spritea, vasemmalla puolella palaa kynttilä, välilehtenä katseltuna Tolkienin kuva. Kun kello lyö 21, minä nousen ylös ja toivotan proffan kuvalle hyvää syntymäpäivää :) Ja tyhjennän lasin. Ah, mitä luksusta....
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Mara_Jade
Samooja
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Touko 19, 2006 2:43 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mara_Jade »

Enpäs olisi muistanutkaan tuota, kiitos vain tiedosta, olisi mennyt muuten synttärit sivu suun... Kyllä mä varmaan joskus oon tiennyt että kolmas päivä olsi jotenkin merkittävä mutta mutta... Ei sitä kaikkea voi muistaa, vaika häpeänkin sitä nyt että juuri noin tärkeä asia pääsi unohtumaan...

Ei ole perinteitä, mutta teidän juhlistamis-suunitemat kuulostaa hyvältä.. Ehkä sitä voisi itsekkin syödä iltapalansa mitä suurimmalla hartaudella professoria kunnioittaen..... Ja tulostaa kenties jonkun kuvan Tolkienista, jonka päätä voin sitten taputella ja vakuuttaa että kyllä hän oli hyvä mies...

Ja ensivuodeksi kehittelen perinteen, ja hemmetti vieköön vielä muistan toteuttaakkin sen!!
Vuoden Tulokas 2007
Palautteenantaja 2008

Avasta kiitos Satoru_Okabelle!
Avatar
Vampiria
Örkki
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 7:15 pm
Paikkakunta: Lothlórien/Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vampiria »

Meinasin jo melkein unohtaa koko syntymäpäivän, mutta onneksi muistin tänään iltapäivällä. Enpä silti mitenkään kummemmin juhlista Tolkienin syntymäpäivää. Poltan kynttilää hänen kunniakseen ja luen TSH:ta. Saatanpa lasin jääteetäkin hänen kunniakseen juoda.

Mitään perinteitä minulla ei ole syntymäpäivän suhteen, mutta juhlistan jos vain muistan. Voisihan sitä jonkun perinteenkin kehitellä, mutta luultavasti unohtaisin sen.
Nilmë ná ve lótë ya losta tennoio.
savukka
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja savukka »

Mie en ees itseasiassa tiennyt että herran synttärit oli eilen, joten kiva kun valaisitte minua. (kivaa, meillä on samassa kuussa synttärit!)
En mie sitä mitenkää muuten juhlistanu ku luin TSH:ta jonka sain joululahjaksi.
Dsamanka
Örkki
Viestit: 102
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dsamanka »

Wikipediassa oli 3.tammikuuta laatikossa ilmoitus tästä.

En juhlistanut mitenkään kovasti, söin vain toisen palan kakkua (veli täytti eilen 18.) ja kunnioittavat ajatukset lähti herralle.
Many who hate you,
will soon love you,
Many called friends,
will become your enemies.
melian
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 9:53 pm
Paikkakunta: Rohanin ja Konnun väliä

Viesti Kirjoittaja melian »

Voi! Minen tätä tiennyt! :shock: Nyt ne heittää minut ulos ja huutelee perään jotain joka kuulostaa "wannabe-fanilta".

No siis. Ei tullut juhlittua, mutta ehkä ens vuonna sitten?
urpå
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Herran kuva sai nyt huulirasvaiset jäljet poskeensa suukon seurauksena :S
Pelasin varman päälle ja valitsin luettavakseni Berenin ja Lúthienin ja vollasin sitä muutaman hetken :>

Ensi vuodeksi keksitään jotain parempaa :D
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Mushroom
Örkki
Viestit: 149
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 9:52 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja Mushroom »

Minä juhlin ainakin silloin Tolkienin synttäreitä. Minä ainakin edistän silloin Tolkien-tietämystäni, luen kirjoja ja poltan kynttilöitä (tai piippukessua :D )
Ai niin, kuuntelen LotR soundtrackia, vaikka se ei liity Tolkieniin x)
Pippin: What about second breakfast?!
Vastaa Viestiin