Mitä mieltä haltiaslashistä?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Mitä mieltä haltiaslashistä tänä päivänä?

Pidän, totta kai!
89
73%
Menettelee
22
18%
Siis mikä? O.o
1
1%
En pidä minään
8
7%
Jotakin muuta sanottavaa?
2
2%
 
Ääniä yhteensä: 122

Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Mitä mieltä haltiaslashistä?

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Elikkäs mitä porukka tuumii nykyään: kuka pitää, kuka ei?

Itse henk.koht. pidän ja se on aika hieno aihe kirjoittaa.
Pitäisikö siirtyä siihe aihealueeseen seuraavaksi? Ei vaan,
ei välttämättä : ) :p

EDIT// Kertokaas, tykkäättekö kirjoittaa ja/tai lukea..

EDITIN EDIT// Ja ketkä ovat lempiparituksia, eli keistä tykkäät lukea ym.ym.
Viimeksi muokannut Silvertiggy, Su Tammi 21, 2007 7:23 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Avatar
Haltsu
Holy Writer
Viestit: 846
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:43 pm
Paikkakunta: Angmar

Re: Mitä mieltä haltiaslashistä?

Viesti Kirjoittaja Haltsu »

Silvertiggie kirjoitti: Pitäisikö siirtyä siihe aihealueeseen seuraavaksi? Ei vaan,
ei välttämättä : ) :p
Mikä tuon pointti oli?

Ja miten haltiaslash eroaa mistään muusta slashista?


Galluppiin vastaan: Tykkään toki, siinä missä muustakin slashista.
Homo hevimetallicus perverticus trollicus

Vuoden 2004 Loftis-hengetär
Vuosien 2005, 2006, 2007, 2008 ja 2009 Tukipilari
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Tarkoitin kommentilla sitä, että en ole tarpeeksi hyvä kirjoittamaan sellasita.. :D
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Elokuuntytär
Örkki
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 12:51 pm

Viesti Kirjoittaja Elokuuntytär »

Pidän kovastikin lukea, mutta kirjoittaminen ei oikein minulta luonnistu. Oikein hyvin kirjoitettu haltiaslashi menee aina.
Viimeksi muokannut Elokuuntytär, Su Maalis 11, 2007 5:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Losing faith makes a crime-
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Minulle haltiaslash on tietynlainen genre, sillä esimerkiksi hobittitouhuista en saa yleensä kiksejä :D Pidän paljon.
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

No,kyllä mä sitä pystyn lukemaan,mutta nyt lähi aikoina en ole lukenut ollenkaan haltiaslashiä. Aika outoa,koska noin puolivuotta sitten olin aika fani. :|
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minä en välitä haltiaslashista, tiedän että olen kovin yksin tämän mielipiteen kanssa :lol: mutta minusta haltiat ovat tylsiä ^^ Mulla on oikeastaan vaan ne pari haltiaa joista jaksan lukea; TSH:sta Elladan ja Elrohir, ja Silmasta Maedhros/Fingon (ja Maglor, totta kai, mutta ei Maedhrosille paritettuna). Silmasta oikeastaan Beleg-paritukset ovat myös kivoja, samoin Turgon- ja Finrod -ficit, mutta noin yleisesti ottaen Maedhros/Fingon on ainoa täyshaltiaparitus jota minä jaksan lukea.

Selittyy kai sillä että ihmiset (ja hobitit) ovat kiinnostaneet minua aina enemmän kuin ylimaallisen kauniit ja taitavat haltiat. ^^ Saatan jopa lukea Legolaksesta, jos sitä paritetaan Boromirille (tai Gimlille, tietty, se on minun lemppariparitukseni). 8)


Jaa niin, edit // ylipäätään luen enemmän slashia kuin kirjoitan sitä, mutta minun eka julkaisuun asti päässyt slash-kokeilu oli nimenomaan haltiaslashia (sitä vanhaa kulunutta Maedhros/Fingonia, totta kai ^^).
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Katoblepas
Örkki
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 4:26 pm

Viesti Kirjoittaja Katoblepas »

Minä kyllä tykkään. Yritän itse parhaillaan kirjoittaa ensimmäistä ficciäni, ja se on nimen omaan haltiaslash, mutta ei se kyllä muusta slashistä missään eroa. Vai eroaako? Ehkä sitä sitten kuvaillaan kauniimmin, tai jotain?
Tietääkö Paholainen olevansa paholainen?
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Haltioissa on sitä jotain. On paljon mukavampaa lukea Haldirista ja Legolaksesta kuin, sanotaan, Frodosta ja Samista. Eäh, en tiedä, miksi. Vastasin kuitenkin "Pidän, totta kai".
Kuva
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Minä en ole itse liiemmin jostain syystä pitänyt haltioista...Joten en ole koskaan välittänyt erityisesti haltiaslashistakään... Mutta ihmiset osaavat hyvin kirjoittaa slashejaan joten mikäpä siinä ^^
All you need is love...
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

En pidä haltiaslashistä, vaikka en ole sitä kyllä oikeastaan lukenutkaan. Mutta sen perusteella mitä slashiä olen lukenut, voin vain todeta että ne jutut ovat kaikki olleet ihan samanlaisia. Kaksi äijää kyräilevät toisiaan ja miettivät että voi voi, mitähän tuo minusta ajattelee ja tykkääköhän se minusta ja sitten toinen hymyilee nätisti ja sitten syöksytäänkin jo repimään vaatteita toisen päältä pois. On sitten tietysti näitä jatkojuttuja, joissa kyräillään vähän kauemmin, pohditaan toisen tunteita vähän pitempään ja sekstaillaan vähän useampaan kertaan. Minä olen henk. koht. jo lukenut kiintiöni täyteen noita juttuja. Jotkut tietysti tykkäävät toistaa samaa, se on aika tavallista ihmisillä, mutta ennustanpa että lopputuloksena on kuitenkin jossain vaiheessa täydellinen kyllästyminen. Uskon myös, että tästä syystä slashin suosio hiipuu aikanaan ja vain perinteinen fan fiction jää elämään. (Ja huomautan vielä, että se "ei-slash fan fiction" on paljon muutakin kun näitä Mary Sue -ficcejä, itse asiassa genrejähän on ihan mieletön määrä, enkä oikein ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat kaiken olevan joko slashiä tai hettiä. Itse pidän varmaan eniten draamasta.)

Minua häiritsee myös se, että ihmiset tuntuvat kirjoittavan slashiä sen takia, että pääsevät sillä tavalla vähemmällä. Koska Tolkien ei itse sanallakaan viitannut noihin asioihin, on tietysti paljon helpompi lähteä kirjoittamaan niistä ficcejä, kun ei tarvitse lukea kirjaa tai tehdä muutakaan taustatyötä. Poikkeuksiakin toki on.

No niin, meni aiheen sivuun, mutta toivon mukaan se vähän valotti sitä, että miksi minä en pidä haltiaslashistä.

//EDIT
Ja sen voisin vielä mainita, etten tarkoita tässä mitenkään erityisesti juuri Loftista (vaikka kernaasti ottaisin tänne lisää ei-slash ficcareita), vaan yleensä tätä ficcimaailmaa. Slash-juttuja luin aikoinaan ihan muilta sivustoilta, joten sitä koskevat käsitykseni eivät perustu loftislaisten kirjoituksiin.
Viimeksi muokannut Mithrellas, Pe Tammi 19, 2007 7:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Pidän haltiaslashistä.

Olen lukenut sitä oikeastaan kohta viisi vuotta, eikä juuri hiipumistä näy. Lähinnä haittaa se, etten tahdo löytää ficcejä joita jaksaisi lukea. MUTTA. Olen kyllästynyt kirjoittajien tapaan parittaa vain tiettyjä parituksia, mielellään toinen paritettavista Legolas. En pidä siitä että käytettään hyvin tunnettua hahmoa, ei tehdä juurikaan taustatyötä ja sitten oletetaan et sen perään kuolataan.

TSH ja eritoten Silmarillion on täynnä haltioita joiden kanssa olisi vapaammat kädet. Okei. Se vaatiii sitä maagista tausta työtä. Varsinkin Silmarillionin kanssa. Ja vaikka kirjoittaisikin AU:na niin on tiedettävä mistä kirjoittaa. Tuskin jaksaisin lukea Fëanorista minään hippityyppinä... :roll:

Min suosikkeihin kuuluu nuo Silmarillionin haltiat järjestään. Vähiten kiinnostaa blondit haltiat. Okei. Poikkeuksia siinäkin, koska min suosikkiparitus on Glorfindel/Erestor.

Kirjoitan mitä kirjoitan ja milloin kirjoitan. Olen yrittänyt saada joka tarinaani jonkunmoisen idean/juonen, tiedä sitten kuinka olen onnistunut.
En ota kirjoittamista mitenkään hirveän vakavalta pohjalta eli jos tulee pwp niin se tulee.
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

(Ja huomautan vielä, että se "ei-slash fan fiction" on paljon muutakin kun näitä Mary Sue -ficcejä, itse asiassa genrejähän on ihan mieletön määrä, enkä oikein ymmärrä, miksi ihmiset ajattelevat kaiken olevan joko slashiä tai hettiä. Itse pidän varmaan eniten draamasta.)
Haluaisin väittää tuota vastaan, mutten voi, koska minulle on vähän käynyt noin ja pidän ehdottomasti draamasta. On alkanut häiritsemään, että ficit ovat enimmäkseen pelkkää seksiä ilman juonta ja toistavat samaa kaavaa, mutta samaan hengenvetoon on sanottava, että parasta mitä ikinä olen lukenut, ovat ficit, jotka sisältävät slashia (tai hettiä) ja juonen ja näitäkin on, joten en usko, että vain ei-slash fan fiction jäisi elämään. Slash on elänyt 60-luvulta lähtien ja kai se olisi kuollut jo, ellei sillä olisi jotain emotionaalista funktiota. Parisuhteita yleensäkin kuvaavilla ficeillä on jokin jännä tarkoitus. Minusta ei ole mitenkään ala-arvoista tunnustautua slashin lukijaksi siitä syystä, että minusta on kivaa lukea kahdesta miehestä keskenään ja ikään kuin unohtaa se naisen rooli ja minusta on myös kivaa lukea seksiä, tosin sekin välillä tympäisee. Silti siinä on jokin. Naisen roolia ja seksittömyyttä saan maistaa jokapäiväisessä elämässäni ihan tarpeeksi. NC-17 slash piristää päivän, jos on hyvin kirjoitettu! Huomaan usein, että ficci, joka on paritukseton ja muuten hiton hyvä, ei anna minulle niin suurta tyydytystä, henkisessäkään mielessä, kuin parituksellinen ficci, jossa on seksiä. Se ärsyttää minua, koska haluaisin rohkaista ihmisiä enemmän parituksettomaan kirjoittamiseen ja samaan aikaan kuitenkin saan itse enemmän irti parituksellisista.

Muuten tunnustan senkin, että kirjoitan ficceihini seksiä ja parisuhteita senkin takia, että niiden kautta on helpointa lähteä kehittelemään ficciin juonta. Ihmissuhteet (tai haltiasuhteet) ovat elämässä olennaisia eikä minua hävetä se, jos kuljenkin helpoimman kautta. Tämä on kuitenkin fan fictionia, jonka kuuluu olla viihdettä eikä mitään kauheaa ryppyotsaista toimintaa. Se ei tarkoita, ettei näkisi vaivaa ja minusta on loukkaavaa kaikkia hyviä kirjoittajia kohtaan yleistää tuollaisia juttuja, vaikka harrastan sitä itsekin. :roll:

Edit: Ja varsinaiseen kysymykseen vastaus oli, että pidän haltiaslashista., mutta vältän Legolas/Haldiria. :wink:
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Off-topikkia, mutta tuo edellinen viestini varmaan kaipaa vähän täsmennystä (siitä tuli ärhäkämpi kuin oli tarkoitus). En siis missään tapauksessa halunnut vihjata, että kaikki slash olisi hutaisten kirjoitettua - uskon kyllä että on kirjoittajia, jotka näkevät vaivaa ja rakentavat juttujensa juonet kunnolla. Ajattelin asiaa hyvin yleisellä tasolla ja sen vaikutelman pohjalta, mikä tulee kun avaa vaikkapa jonkin tämänkaltaisen sivun. Onhan tuollakin varmaan ihan kelpo juttuja joukossa, mutta yleisvaikutelma minkä saan on se, että ihmiset voisivat käyttää aikaansa johonkin muuhunkin kun tuollaisiin "kenetkäs kaksi minä tänään tökkäisisin yhteen" -juttuihin.

Onhan se totta, kuten Lizlego sanoo, että paritukset tuovat lisää mielenkiintoa juttuihin (rakkaus on sellainen teema, että se on varmaan tavalla tai toisella esillä suurimmassa osassa julkaistua kaunokirjallisuutta), ja näin varsinkin pitemmissä ficeissä. Mutta voihan se silti olla esim. seikkailukertomus tai kauhutarina, jossa tällä pariskunnalla on jokin keskeinen rooli, mutta niin ettei koko juttu rakentuisi pelkästään näiden kahden ympärille (minä lukisin tällaisia mielelläni). Lyhyisiin ficceihin ei tietysti mahdu mitään kovin monimutkaisia juonikehitelmiä, ja siksi minusta olisi mukava, jos ihmiset julkaisisivat enemmän esimerkiksi lyhyitä draamajuttuja (joissa ei välttämättä ole paritusta) näiden seksikuvausten sijaan. Näitä jälkimmäisiä kun on joka tapauksessa niin älyttömästi saatavilla, jos sellaista joskus halua lukea, mutta sitten taas noiden edeltävien kaltaisten juttujen löytäminen tuntuu olevan todella vaikeaa (ainakin kun kohdehenkilönä on kirja-Faramir).

Niin, enkä usko että slash koskaan katoaisi kokonaan, vaan hain tuossa ed. viestissä sitä, ettei se tule ikuisesti pysymään yhtä suosittuna kuin nyt - ehkäpä jonain päivänä homoudesta tulee niin arkipäiväistä (siis hyväksyttyä, ei yleistä), ettei siitä jakseta enää kirjoittaa niin paljon. Mutta kaipa sillä jokin rooli säilyy. Fan fictioniahin on kirjoitettu kaiketi keskiajalta asti (ainakin kuningas Arthurista), niin etten usko sen suosion erityisemmin hiipuvan missään vaiheessa (aiheet mistä kirjoitetaan tietysti vaihtuvat).

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmiset kirjoittavat asioista, jotka heitä eniten kiinnostavat. Enkä myöskään ole sillä kannalla, että ficcaamisen pitäisi olla ryppyotsaista Tolkienin kopiointia jokaista sanontaa ja pilkun paikkaa myöten, vaan nimenomaan hupia ja ajanvietettä (mitä se minulle on). Lähinnä minua vain askarruttaa tuo slashin yletön suosio, kun minusta nyt jo netissä on niin paljon samankaltaisia slash-juttuja, etten oikein näe mitään tarvetta saada niitä lisää. Tietysti jos on jonkun nimenomaisen parituksen fani, voi jossain vaiheessa saada ne kaikki luettua ja haluta lisää. Mutta minä en oikein osaa sillä tavalla ajatella - minä näen kaiken korkean ratingin slashin samankaltaisina kuvauksina kahden miehen (tai naisen) välisestä eräänlaisesta teknisestä suorituksesta, ja sellaisten lukeminen on minulle (tavallisesti) yhtä inspiroivaa kuin muropaketin tuoteselosteet (vaikka kyllä minäkin joskus tykkään lukea NC-17 kamaa, mutta mieluumminen hettinä).
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

En tiedä miksi puolustan kivenkovaan slashin ja seksin kirjoittamista, koska olen itse jo pitkän pitkän aikaa hypännyt sen varsinaisen teknisen suorituksen yli pelkällä vilkaisulla. Ehkä puolustan sitä siksi, että jollain tapaa sen silti haluaa olevan siellä, vaikka toisaalta itse nykyään ohitan kirjoittaessani itse seksin niin nopeasti, että rating on tuskin koskaan NC-17. Eli siis tavallaan olen samaa mieltä, mutta tavallaan en.

Fanfiction.netistä olen löytänyt hyviä kaveruusficcejäkin ilman minkäännäköisiä parituksia. En tiedä mistä pidät enkä sitäkään, että kuinka laajasti olet ficcejä etsinyt ympäriinsä, mutta ainakin minä aikanaan löysin muutamia aivan ihania seikkailu - ja juonikertomuksia Legolasista ja Gimlistä (kirjassa suosikkihahmoni), joissa näitä ei siis todellakaan paritettu toisilleen (mikä taas ei sekään minua haittaisi).
Vastaa Viestiin