Mitä mieltä TSH-"faneista"

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
^Elektra^
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:54 pm

Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja ^Elektra^ »

En taitanut tälläistä topaa tälltä löytää.. Noh asiaan:

Ärsyttääkö teitä, jos joku, esimerkiksi vaikkapa ystävänne teeskentelee olevansa TSH fani? Itse olen ärsyyntynyt säistä "Hei oon fani!!!1!"- tyypeistä. Jotkut sentään pitävät oikeasti hahmoista ja muista, jotkut taas ovat fanittavinaan, mutta eivät osaa lausua esimerkiksi Aragornia oikein. Mitä mieltä olette? Sana on vapaa.

//Kiitos, oli meinaan otsikoinnin kanssa ongelmia.
Viimeksi muokannut ^Elektra^, Ke Elo 08, 2007 8:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Viesti Kirjoittaja Silidir »

ja kun tuli Kuninkaan paluuta katsomasta ja kuuli kommentteja:

"Hei kuulitteko että tästä on jo tehty kirjakin!?!?" :evil: :evil: :evil:

Voi elämä... tartteeko ihan välttämättä kailottaa omaa idiotismiaan maailmalle??? TSH on kuitenkin ensisijaisesti kirja. Loistava sellainen ja täynnä hahmoja ja elämää, joista ei leffoissa puhuttukaan. Näen punaista, joka kerta kun kyseisenlainen THS-fani kertoo ajatuksiaan ja ihmettelee mistä minä muka tiedän esim. muiden kuin leffassa esiintyneiden haltioiden olemassa olosta...

Sinällään en ärsyynny lausuntavirheistä, osa nimistä on kuitenkin joko A) vaikeita lausua tai B)niiden lausuntamuodosta kiistellään.

Aika mielenkiintoinen aihe. :D Saa kyllä verenpaineen nousemaan.
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Hiukan kuvaavampi nimi topikille voisi olla parempi.

Esim.
"Ärsyttääkö ihq-fanitus?"
"Mitä mieltä ihq-fanittajista"
"Mitä mieltä "faneista""
"Mitä mieltä muka-faneista"

etc. Jotain hiukan kuvaavampaa, sillä nykyisellään otsikko ei kerro asiasisällöstä varsinaisesti. Eli kysymyksen pitäisi tulla jo topikin nimessä esille. ^^

//Edit.

Muutan nyt otsikkoa, mutta saat itse muokata sen sellaiseksi kuin itse haluat, kunhan se noudattaa noita yllä mainitsemiani ohjeita. :)
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Avatar
Elwind
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 7:46 pm
Paikkakunta: Orivesi...

Viesti Kirjoittaja Elwind »

Oikeastaan kukaan tuntemani ei ole wannabe-fani, joten minun ei ole tarvinnut sanoa kennellekään mitään kyynistä siitä asiasta 8D

Johtuen ehkä siitä, että en ole 100% fani, vaan satun pitämään TSH:ta yhtenä parhaimmista kirjoista, joita olen lukenut.

Ja todellakin, tuo "fani" luokitellaan aivan sen mukaan, mitä kukakin ajattelee fanien olevan...
Parempi tossun alla kuin taivasalla!
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Minähän olen räyhännyt gallerian Aragorn-fanclub yhteisössä asiasta.
"Aragorn on paras kun Viggo on niin hyvännäköinen!"
Ja sitten ne sanovat vain, että Viggo on olennainen osa Aragornia. Ei minusta, en ollut koko tyypistä kuullutkaan kun rakastuin Aragorniin. Keskustelu on laantunut kyseisessä yhteisössä, mutta parempi niin, pistää vihaksi.

Se, miten määritellään "oikea" fani onkin vaikeaa, mutta minä pidän jakoa kirjan lukeneisiin ja niihin jotka eivät ole lukeneet. Ymmärtäähän sen, että jos on nuori, ajattelee Viggoa osana Aragornia, koska on tutustunut vasta leffojen myötä, mutta Viggon ja Aragornin fanittaminen on kaksi eri asiaa, erityisesti jos ei viitsi edes lukea kirjaa.

Ja minä kyllä lyttään jokaisen joka uskaltaa tunnustaa minulle että "fanittaa" siksi kun Elijah Wood on niin söpö karvaisissa kumijaloissa. Siitä vain, mutta olisi ehkä parempi kertoa fanittavansa Elijah Woodia kumijaloissa eikä Tarua.
Noh, minähän en mitään muuta tee mieluummin kun väittelen Tarusta, joten tuollaiset "muka-fanit" on hyvää ajanvietettä : D
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Avatar
^Elektra^
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:54 pm

Viesti Kirjoittaja ^Elektra^ »

Ja nämä oikeet fanitkin käsitetään välillä väärin. Ajatella, eräs henkilö, jonka nimeä en nyt mainitse, haukkui minua friikiksi, kun satuin tietämään Aragornin miekan nimen. Meidän luokalla on kaikki tietää, että pidän Tarusta, niin eikös yksi minulle sitten tule myymään pelikortteja! Ja yksi tuli kysymään jotain tyyliin "mikä on Gimlin kirveen nimi!?" veri kiehuu... Mutta toisaalta, joskus näiden "fanien" koddalla on myös kiva kuunnella, kun nämä keskustelevat Tarusta, meinaan itsekkin repeillä aika monta kertaa. "Ja sitte se Arakorn tai mikä lieneen vetää sen miekkansa ja sitten räiskispumskis.."

Etiäinen. minkälaisia keskusteluja olet näiden ihq- fanien kanssa keskustellut?
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

^ Sinun täytyy vain selittää, että Aragornin miekka on ikäänkuin hahmo itsekin; suuressa osassa mörköjen pelottelussa ja sitä rataa.

Joo, näitähän on näitä kaikenmaailman faneja ja "faneja" ja elitistifaneja. Ja ärsyttävin ryhmä noista on elitistifanit. Siis nämä "et ole fani jos et osaa luetella sen-ja-sen poikien nimiä vanhimmasta nuorimpaan! et ole fani jos et ole lukenut The Kirjaa vähintään kymmenesti ja Hobittia, Silmaa, Keskeneräisten tarujen kirjaa ja kaikkia mahdollisia nettitutkimuksia ainakin kahdesti! et ole fani jos..." Se ihmisryhmä on täynnä itseään ja pitää itseään oikein faneina ja sitä, joka on lukenut The Kirjan vain kuudesti (=minä) ei siis voi sanoa olevani fani.

Nuo "fanit" ovat lähinnä hauskoja, varsinkin tuo "ai onks siitä kirjaki!"-kysymys. Sinänsä ymmärrän tuon Viggo = Aragorn, Aragorn = Viggo -jaottelun. Kyllä minullakin on sama suhtautuminen Draculaan ja Bela Lugosiin tai Gary Oldmaniin. Kaikki eivät jaksa lukea kirjoja, ovathan ne paksuja, herranjestas. Heille pitää sallia se. Voit olla elokuvan fani etkä ole sen huonompi ihminen. Eikö?

Kuulutan hyväksymistä ja ystävällisyyttä. Pohjimmiltaan samaa asiaahan kaikki - fanit, "fanit" ja elitistifanit - tässä fanitamme. Tolkienin upeaa työtä.
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Kurenai kirjoitti: Pohjimmiltaan samaa asiaahan kaikki - fanit, "fanit" ja elitistifanit - tässä fanitamme. Tolkienin upeaa työtä.
Mutta eivätkös elokuvafanit oikeastaan fanita lähinnä Peter Jacksonin työtä? Sillä Tolkienin teos on kirja, ei elokuva. Eikä Tolkienilla itselllään varmaan ole kovin paljoa sanottavaa ollut tuohon elokuvasointiin, ottaen huomioon, että hän kuoli 1970-luvulla ja elokuvat ohjattiin 2000-luvulla. Joten käytännössä koko elokuvahomma on Peter Jacksonin aikaansaannosta, ja elokuvat ja kirjat tulisi nähdä kahtena täysin erillisenä teoksena. (Aiheuttaa meille kirjaihmisille vain harmaita hiuksia, kun päivittelemme mitä kaikkea olennaista elokuvista onkaan jätetty pois...)

Joten jos elokuvafanit eivät ole edes tietoisia Tolkienin alkuperäisistä teoksista, eli kirjoista, tuskin voimme nimittää heitä varsinaisiksi Tolkienin TSH-faneiksi vaan he ovat oikeastaan Jacksonin TSH-faneja. Joten näin ollen eivät aitoja faneja, sillä heillä ei ole käsitystäkään siitä, mikä tässä TSH ilmiössä oli sitä aitoa, elikkäs alkuperäistä.
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Täällä tulikin jo ilmi se kysymys, jonka itse meinasin kysyä, miten sitten luokitellaan "fanit" ja fanit. Sillä kyllähän Sormusten Herrasta saa pitää, vaikkei olisi kirjaa lukenutkaan. Kirja on kuitenkin loppujen lopuksi paksu, kuten sanottu, sitten se vain on leffan fanitusta eikä kirjan. Mutta se menee jo liian pitkälle, jos ei ole lukenut kirjaa ja väittää silti tietävänsä kaiken. Onneksi minun tuttavapiiriini ei moisia kuulu...

Mutta pointtini tulla hölisemään tänne on se, että kyllä kaikki saavat tykätä siitä mistä haluavat. :roll: Onhan se kyllä aika koomista, voin kuvitella tuon "onks siitä kirja?" -tilanteen kovin elävästi. Ja kyllä, kuten täällä on sanottu, ne jotka eivät ole kirjaa lukeneet eivät löydä sen syvintä olemusta. (Ja minä en ole yhtään ristiriitainen... Mutta kun en oikein osaa selittää.) Olen täsmälleen samaa mieltä Likimeyan kanssa: elokuvaa ja kirjaa tulisi pystyä käsittelemään erillisinä, koska sitä ne kuitenkin ovat. Harvoin vaan tuotakaan näkee, ja huomaan itsekin sekoilevani joskus.

Ja minusta on vain hauskaa vastailla ihmisten kysymyksiin TSH:sta, jos niitä sattuu tulemaan. Tosin ivaaminen sen kustannuksella on erittäin typerää. Mutta jotkut ihmiset eivät tajua sitä todellista kirjan henkeä. Nimenomaan kirjan.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Likimeya kirjoitti:Mutta eivätkös elokuvafanit oikeastaan fanita lähinnä Peter Jacksonin työtä? Sillä Tolkienin teos on kirja, ei elokuva.
Nimenomaan. Ja silloin en välttämättä haluaisi kuulla ihmisen väittävän olevansa TSH-fani, koska TSH on Tolkienin kirja. Elokuva on asia erikseen, ja se sitäpaitsi poikkeaa kirjasta.
Elokuvat ovat tietysti sinänsä hyvä juttu, sillä ne ovat varmaankin tuoneet lisää lukijoita kirjalle. Mutta jos fanittaa leffaa siksi että siinä on Viggo Mortensen, niin silloinhan fanittaa jotain muuta kun Tolkienin teosta. (Miten niin minä takerrun aina Aragorniin ^^)
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Avatar
^Elektra^
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:54 pm

Viesti Kirjoittaja ^Elektra^ »

Mutta Tolkieniahan voi periaatteessa fanittaa muutenkin kun Tarun kautta. Herrallahan on muitakin teoksia.
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Likimeya kirjoitti:
Kurenai kirjoitti: Pohjimmiltaan samaa asiaahan kaikki - fanit, "fanit" ja elitistifanit - tässä fanitamme. Tolkienin upeaa työtä.
Mutta eivätkös elokuvafanit oikeastaan fanita lähinnä Peter Jacksonin työtä? Sillä Tolkienin teos on kirja, ei elokuva. Eikä Tolkienilla itselllään varmaan ole kovin paljoa sanottavaa ollut tuohon elokuvasointiin, ottaen huomioon, että hän kuoli 1970-luvulla ja elokuvat ohjattiin 2000-luvulla. Joten käytännössä koko elokuvahomma on Peter Jacksonin aikaansaannosta, ja elokuvat ja kirjat tulisi nähdä kahtena täysin erillisenä teoksena. (Aiheuttaa meille kirjaihmisille vain harmaita hiuksia, kun päivittelemme mitä kaikkea olennaista elokuvista onkaan jätetty pois...)
Pohjimmiltaan sekin on Tolkienin työ, onhan se tehty kirjan pohjalta. Tolkienin hahmot, tarina, mielikuvitus, ne siinä ovat, Jackson vain teki niistä eläviä.

Ja "faneilla" tarkoitin tuossa niitä, jotka tietävät kirjan olemassaolon, mutta eivät vaivaudu lukemaan sitä, koska "leffa on hyvä". On neljäs ryhmä, joka ei edes tiedä koko kirjasta. Lyhyttä ja ytimekästä nimeä sille en ole keksinyt. ""Fanit""?
Mëoi
Örkki
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 3:29 pm
Paikkakunta: Imladris

Viesti Kirjoittaja Mëoi »

No, minä haluaisin tietää miten minut luokitellaan. "Faniksi" vai sitten faniksi, koska olen katsonut elokuvat, mutta TSH'n lukeminen on työn alla (TTT menossa). Että kummaksi te minut sitten luokittelette? Kun itse en ole asiasta ihan varma (tyhmä Kyoshiro!)

Omaan tuttava piiriini kuuluu muutama, jotka ovat katsoneet elokuvan, mutta eivät viitsi lukea kirjaa, koska "Elokuva kertoo kaiken tärkeimmän ja jättää pois kaikki turhat kohtaukset" sanoi serkkuni, kun kirjan lukemista ehdottelin.

// ja haluan vielä kiittää Nastya, siitä että "tutustutti" minut TSH'n *ruttaa*
Viimeksi muokannut Mëoi, La Elo 11, 2007 6:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Emma, näytät aivan Nazgúlilta jolla on vakava AD/HD.."

Ent. Kyoshiro
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Minua ainakin ärsyttää wnb-fanit. Jos eivät jaksa lukea koko kirjaa, niin miksi edes esittävät olevansa faneja (inhoan sanaa fani). Ja jos kerta esittävät faneja, voisivat ottaa asioista selvää, eikä ärsyttää muita tyhmyydellään. Kyllä minä ainakin luokittelisin Kyoshiron ihan kunnon tyypiksi, eikä wannabeksi. Hän sentään vaivautuu lukemaan kirjan. Minulla ei omakohtaisia kokemuksia paljon "faneista" ole, mutta sitäkin enemmän sellaisista, jotka eivät viitsi katsoa elokuvaa tai lukea kirjaa, vaan luokittelevat huonoksi kaiken mistä minä satun tykkäämään. Se on vielä ärsyttävämpää!
Avatar
Taikinaman
Örkki
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 5:53 pm

Viesti Kirjoittaja Taikinaman »

No onhan näitä "faneja" tullut vastaan. Esimerkiksi eräs tuttuni väitti lukeneensa Tarun ainakin seitsemään kertaan. Eräänä päivänä sitten juttelimme kirjan ja elokuvien erovaisuuksista, ja silloin hän vahingossa lipsautti ettei ollut lukenut Tarua kertaakaan. Mutta vaikka nuo "fanit" välillä ärsyttävät, niin saahan heidän fiksusta TSH-tietämyksestään hyvät naurut. Enkä sitä paitsi halua olla sellainen ärsyttävä eliittifani, joka kuvittelee tietävänsä kaiken Tarusta koska on lukenut sen 52 kertaa.
Vastaa Viestiin