Kommentointikapula

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Kommentointikapula

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Ja nyt se sitten alkaa.

Arvoisat kanssaeläjäni, on aika kaivautua esiin kantojen ja kivien alta ja laskeutua jälleen Keskimaahan. Koska haluamme pitää foorumin elossa ja tarkoitus on viritellä tunnelmaa tulevia haasteita varten, aloitamme kevyesti Kommentointikapulalla.

Nimi kertoo kaiken eikös vaan? :)

Kerrataan siis vielä säännöt.

Joku aloittaa valitsemalla Lotr aiheisen ficin. Hän linkkaa ficin tähän topikkiin ja asianmukaisesti varoittaa, jos ficci sisältää epämääräistä sisältöä. Tämän jälkeen ficciä luetaan ja siitä keskustellaan TÄSSÄ TOPICISSA! Eli mietä muistoja, mitä ajatuksia ja kenties saisimme jopa kirjoittajan ajatuksiakin esille. Kapula siirtyy vuoronperään komentointiin osallistuvien keskellä ja sen jakamisesta huolehdin minä.

Uusi Ficci ilmestyy siis joka maanantai, ja te jotka haluatte (eli siis kaikki :D) olla mukana valitsemassa ficcejä, laittakaa minulle yksäriä, ja annan teille sitä mukaan oman viikkonne.

Ystävällisin terveisin

Silidir

Edit:/ Alkuperäisestä poiketen, minä jaan vuorot. :) T. Mode-täti Lumisusi
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Kommentointikapula 2012

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Eli, koska Silidir ylhäiseltä valtaistuimeltaan armollisesti jakoi minulle ensimmäisen vuoron, niin täältä pesee.

Ensimmäinen ficci on siis armaan adminimme kirjoittama, ja jotta ei pienten ja viattomien loftilaisten korvat kuumene, niin aloitetaan huumorificillä. Eli ensimmäinen ficci on Uusia Kuvioita. Varoituksina het/slash ja huumori. Ei tiukkapipoisille.

Tämä on henk.koht. yksi lempificcejäni. Jos maailma murjoo, niin tämä piristää joka kerran. Sitä paitsi: korsetti, juomakilpailu, haltioita. Enemmän haltioita. Tarvitseeko sitä oikeastaan muuta?

Bon appétit!
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Kommentointikapula 2012

Viesti Kirjoittaja Andune »

Tää nyt vähän ikävästi kuoli? Tai pikemminkin ei lähtenyt koskaan käyntiin.

Kyseinen ficci on minulle entuudestaan täysin tuntematon. Aloin kyllä tuon Lumiksen linkityksen jälkeen sitä hieman lukemaan, mutta slash ei vain ole niiiiiin paljon minun juttuni, että jaksaisin pitkiä tarinoita lukea. Pienissä määrissä menee muuhun sekoitettuna.

Aloin kyllä sitä miettiä, että on hirmu sääli, että Silmarillionin hahmoista kirjoitetaan verrattaen vähän. Tai sitten niistä on kirjoitettu paljon, mutta sellaisella genrellä, joka ei minua kiinnosta.

Äh, epätoivoinen nosto/huomiointikommentti. Tää on silti edelleen hyvä idea. Jatketaanhan?
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Kommentointikapula 2012

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Tämä vähän jumahti, mutta kokeillaas uudestaan.

Eli seuraava ficci on tytön Maailmankirjat sekaisin

Aivan loistava ficci, hyvin kirjoitettua, sujuvaa tekstiä.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jeejee, yritetään sitten jotain sanoa, kun tämän muistan jopa lukeneeni joskus vuosia sitten. (Luin sen tietenkin nyt uudestaan muistin virkistämiseksi.)

Tykkäsin tarinasta. Todella lämminhenkinen ja helppolukuinen olematta silti ylisimppeli. Jotkut asiat etenevät hiukan nopeasti - Kaisan ja Teron eroa olisi voinut pohjustaa jotenkin, mutta toisaalta eipä siinä ollut Kaisalla hirveästi aikaa miettiä parisuhdettaan kun tarina alkaa heti sillä, että kämppään on ilmestynyt kääpiö, haltia ja arakorni.

Tarinasta löytyy huumoria - kuten sopii odottaa kyseiseltä asetelmalta - mutta myös hyviä oivalluksia meidän maailmamme ja Keskimaan eroista.
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Avatar
Dewie
Puolituinen
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 8:00 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Dewie »

Itse luin tuon ficin jo muutama viikko sitte, kun löysin siihen tehdyn jatko-osan ja siinä suositeltiin, että lukee ensin tuon Maailmankirjat sekaisin-pätkän.

Teksti oli leppoista, sujuvaa ja helppoa. Toki juurikin tuo ero tuli aika äkkiä jne mutta annettakoon se anteeksi. Harmi, kun teksti oli enempi Kaisan näkökulmasta kirjoitettu, olisi ollut mielenkiintoista kuulla Aragornin, Legolasin ja Gimlin mietteitä meidän maailmasta :D

Lukemisen jälkeen mietin itsekseni, että miten paljon vaikka juuri tuolle kolmikolle pitäisikään selittää meidän maailmasta. Lopulta ajauduin miettimään, miten selittäisin ihmisen biologiaa xdd no oikeesti, tietääkö ne, että ihmiset koostuu soluista tai muutakaan "perusbiologiaa" ?! :D
For it is plain, as anyone can see, we're simply meant to be
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Andune »

Minulle nakitettiin seuraava vuoro ficin valitsemisessa. Nopean pohdinnan jälkeen valinta kohdistui Mithrellasin ficciin Salatut säkeet, jossa seikkailevat iki-ihanat teini-ikäiset Faramir ja Boromir. Vähän kisailua ja sitäkin enemmän veljesrakkautta. Ja pientä haikeutta. En tiedä teistä, mutta minut tämä teksti vie juoksentelemaan Minas Tirithin linnan käytäville.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Voi, minkä helmen olin unohtanut ihan täysin! (ja voi kamala tuota vuonna nakki tuohon ficciin kirjoitettua palautetta... *hytistys*)

En käsitä, miten en muistanut tämän olemassaoloa laisinkaan. Nimi vaikutti tutulta, mutta itse tarina oli vain etäisesti tutun oloinen. Ficci oli ihanan kevyt, kertoi osuvasti veljesrakkaudesta ja pienistä hetkistä, jotka jäävät mieleen. Mukana oli haikeutta, huumoria ja hyviä sanavalintoja, hahmot olivat eläviä ja koko tarinan kaari toimi. Ja lopussa sitä teki mieli itkeä... Tulin vaan miettineeksi, että miksi näistä kahdesta on täällä niin vähän ficcejä. Tykkäsin joskus ja tykkäilen edelleen. :D

(sainpas vihdoin itseäni niskasta ja oikeasti osallistuin tähän!)
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Gwaeren
Puolituinen
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 3:14 am
Paikkakunta: Jossain

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Gwaeren »

Dodih, Lumisuden nakitettua minulle seuraavan ficinvalitsemisvuoron, ja muistutettua siitä pariin otteeseen, päädyin valitsemaan yhden omista lemppareistani, Fuun kirjoittaman Auringonousun .

Merri ja Pippin nyt vaan on allekirjoittaneen lemppareita, enkä minä oo koskaan NC17:sta valittanu. Mistä varoitus että sitä tarinasta löytyy eli ne jotka eivät siitä pidä, voivat jättää väliin. ;)
Maailmanlopun sattuessa keskivertosuomalainen vetää perseet koskenkorvalla
ja nukuttuaan pari päivää kohmeloa pois, kietoutuu turkikseen (koska täällähän
on aina talvi) ja lähtee pilkille; saattaa matkalla potkaista poroa ja karjaista
"PERKELE!"
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Ah, tuo! Muistan tuon kyllä vielä, ei puhettakaan että olisin unohtanut. Hobitit ja NC17 nostavat aina minun kohdallani pieniä epäilyksenväreitä pintaan, mutta varovaista lähestymistapaa noudattaen kävin sitten kiinni tähän ja ihastuin tietysti heti. Tässä (ja muissakin Fuun teksteissä) päästään jotenkin niin kiinni hobittien mielenliikkeisiin ja elämään, että on tavattoman vaivatonta ja helppoa lipsahtaa itse mukaan. Tykkäsin erityisesti tunnelmasta ja dialogista ja hahmoista, tietysti. Merri ja Pippin, aah. C:

Niin, ja jottei tämä ketju kuolisi käsiin, yritän minäkin heilutella edessänne makupalaa, jonka itse aikoinani ahmin suihini kiitollisella ruokahalulla. Saanen esitellä: Elendilmir! Itseeni teki vaikutuksen historian syvyys ja paino joka jotenkin huokuu tästä läpi. Niin, ja Arska on aina plussaa jos minulta kysytään. :'D
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Celeb, valitsit sitten niin vaikuttavan ficin ettei siitä tällainen kommentoimisesta vieraantunut hönö osaa sanoa mitään fiksua. xP (Eikä näköjään kukaan muukaan. *syyllistävä katse ympäri foorumia*)

Mutta niin. Loistavaa tekstiä. Gimlin ja Eomerin välinen sanailu (kääpiönaiset! ja Gimlin charmi! :D) toimi kuin junan vessa, ja Aragorn on sopivan arvokas ja kuninkaallinen, ja etenkin kommentti siitä, miten Elendilmir otsallaan Aragorn muistuttaisi lähinnä jotain muinaista jumalaa... Voi kyllä. Toimii.

Ja tämä viikko, eh, leikitään että nyt on maanantai? (Tai jos kellään on aikakonetta niin voidaan mennä sinne ihan oikeasti ja voisin jopa lukea tenttiin jonka kävin tänään feilaamassa...)

Ladies and gentlemen, sallikaa minun esitellä... Salaisuuksien laakso, masterpiece by Silli-täti! Vanhahan ficci on kuin mikä, eikä koskaan valmistunut (tai ainakaan loppua ei koskaan postattu *silmäilee Silli-tätiä toiveikkaasti*) mutta keskeneräisyydestään huolimatta paras AU-ficci johonka meikäläinen on koskaan törmännyt. Astetta epätavallisemmalla aiheella ja hahmokaartilla voi olla osuutta asiaan. Minuun on aina vedonnut Fëanorin perheen tragedia, ja järjettömiin mittasuhteisiin paisuva pelastajakompleksini hykertelee mielihyvästä, kun heille annetaan uusi mahdollisuus.

//edit: Niin tosiaan, varoituksen voisi kai lisätä, että slashiahan tuosta eepoksesta löytyy runsain mitoin.
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Okei, torstai ei ole maanantai, mutta. Ja vaikka nyt laitankin tänne uuden linkin, älkää unohtako tuota edellistä! Itse en vielä kaiken lukemani slashin jälkeen edelleenkään kykene TSH-fandomin slashiin koskemaan, joten toivon, että joku muu vähän vähemmän estynyt kommentoisi :wink:

Mutta ficci, jonka ajattelin tähän vinkata, on Leidan Vedeneläviä. Kevyt kevätficci, Éomer ja Éowyn lapsina lammella. Sellainen suloinen, tunnelmallinen ja hahmot hyvin vanginnut ficci. Ainakin minulle toimii tällä hetkellä erinomaisesti, kun elän toivossa että kevät tulisi nopeasti.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Okei, koska viime viikon kommentointikapulaficci jäi välistä Silin koneongelmien takia, ja koska tällä viikolla täällä etelässä on hiihtoloma (ei, miulla ei ole hiihtolomaa, mie jouduin töihin), on tällä viikolla luvassa ei vain yksi, ei kaksi, vaan huimat KOLME ficciä!

Ja nämä ficit eivät tarvitse sen enempää esittelyjä, sillä ne ovat suorastaan LEGENDAARISIA. Kyseessä on siis rakkaan ex-adminimme Sparksin NOPPAPELITRILOGIA!

Osa 1: Haltioista, ihmisistä ja yöllisistä seikkailuista

Osa 2: Veljeksistä ja seurapeleistä

Osa 3: Uteliaisuudesta ja uusista säännöistä
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Dewie
Puolituinen
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 8:00 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Dewie »

Siis mitä noista voi oikein sanoa!?!? Ne on enemmän kuin legendaarisia! Niistä pitäisi tehdä elokuva!

Noppapelitrilogia on ehdoton ja kiistaton suosikki-slashini ja fanficci ylipäätänsä. Teksti on sujuvaa ja se tuntuu oikealta tarinalta. Tai siis, että se ei ole vain ficci, jossa ihana Legsu vähän pusuttelee Haldirin nätisti kanssa (tosin Haldirin kanssa ei pusutella nätisti, purrr.....). Ymmärrättekö mitä yitän hakea? :D Noppapaleitrilogia ei tunnu ficciltä vaan se on jotenkin ihan oma tarinansa.

Noppapelitrilogia on se slash johon palaan kerta toisensa jälkeen. Olen mm. tulostanut ne silloin, kun trilogia valmistui niin saan lukea niitä sängyssä, eikä tartte konetta raahata mukaan. Ne saavat minut kerta toisensa jälkeen kihertämään ja kikattamaan ja vaikka osaan ne suurinpiirtein ulkoa niin aina on mukana se uutuuden viehätys ja semmonen "sdfsldkfsaödkfn mitä seuraavaksi tapahtuu?!?!"

Ja Haldir on vaan niin törkeän kuuma, että mä en kestä. Näytän lampaalta, kun luen trilogiaa :DDD

I rest my case, Sparks ja Noppapelitrilogia ovat elämää suurempia! Kuten kaikki Sparksin ficcit. "Joudun" ehkä taas lukemaan ne kaikki läpi...
For it is plain, as anyone can see, we're simply meant to be
Avatar
Aralas
Puolituinen
Viestit: 251
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 4:12 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kommentointikapula 2012/2013

Viesti Kirjoittaja Aralas »

Ensinnäkin pahoitteluni, että ehdin koneelle vasta nyt. Koko alkuviikko on ollut kauheaa säätöä.

Se ficci, jonka tuumasin linkkaavani, on Elvédanin kirjoittama Antaudumme Yölle. Syy, miksi päädyin juuri tähän on se, että ko. ficistä on tullut jotenkin omituisesti mulle Loftiksen symboli - se oli ensimmäinen, jonka luin täältä. Varoituksen sanaa sen verran, että kyseessä on slash-NC -ficci, joten jos ei iske skipatkaa.
"After San Sebastian please come with me. I'll take my clothes off." Mr. Tony Kakko

Vuoden Legolas 2010
Vastaa Viestiin