Gwaïraîs runoilee (Angst-varoitus [updatea tulee kun tulee])

Rustaatko runoja? Aihe vapaa :)

Valvojat: Miaplacidus, Sansku

Ketsuppi

Viesti Kirjoittaja Ketsuppi »

Jees(us)jees(us). Kairan runothan aina paranee vaan. Tässähän tulee kohta tippa linssiin :D Tuo oli taas niin kairakamaa että koita nyt tässä keksiä jotain rakentavaa, saati älykästä palautetta kun äly ja järki katosivat pihalle lumisotailemaan.
Kairasetä kirjoitti:Hauraalla hangellä jäljet
läpi lumisen luonnon
iättömät, ajattomat arvet.
Kairasetä kirjoitti:Kiihottaa tuntematon, vapaus
vaan turvaisa on vankeus.
Ristiveto talviyössä.
Kauniita kohtia molemmat. Että sie oot hyvä.
Safiron
Samooja
Viestit: 514
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:29 pm
Paikkakunta: Omatekemä satumaa

Viesti Kirjoittaja Safiron »

Tästä se taas lähtee, suuri ja mahtava yritys saada aikaan rakentavaa palautetta. Kuolonuhreilta ei varmaankaan tulla säästymään...

Sanotaan nyt ensiksi, että se on tapahtunut. Täydellinen kappaleen ja runon sulautuminen, joka aiheutti äkillisen valaistumisen. Voin sanoa että on kokeilemisen arvoista...
Mutta asiaan.
Runo on siis jälleen tyypillistä taattua tuotantoa, hyvin masentunutta ja eteenpäin soljuvaa tekstiä, joka maalailee kuvia pienen mieleni perukoille.
Silmissäin kuitenkin tökkäili se, että tuolla oli sana "ankeitten", mikä tosin johtuu siitä että me kannatamme "ankeiden"-linjaa kirjoittamisessa. Ja toikkarointi tuolla toisaalla, se antaa toki lisäväriä runoon itseensä, mutta aiheuttaa lievän kikatuskohtauksen näin väsyneelle ihmiselle.
Seuraavaksi voinkin tässä piruuttani todeta, että tuli kovasti yks oma tarina mieleen, johtuen kenties runon nimestä. Mutta siis tästäkin saisi ei-edes-niin-väkisin-vääntämällä aikaan vallan mainion tarinan.
Mutta kas kummaa, silmäni löytävät typon: hangellä

Mutta näin loppuun sen ainaisen "lisäälisäälisää"-ruinauksen sijaan toteamme vielä että siinä meillä oli runo, jossa jotkut lauseet oli niin ihania, että niihin oli pakko keskittyä pidemmäksi aikaa.
Koukut on asetettu, ja kala tarttui niihin, sanoisinko.
"...And I demand
You put my heart back in my hand
And wipe it clean
From the mess you made of me"
-Emilie Autumn: I want my innocence back

Vuaren beta 08 *kumartaa ja jatkaa nillitystä*
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

Gwaïraîs pyysi minnuu lisäämään tämän tänne joten pitemmittä puheitta, tässä hänen joulurunonsa. : ) Ja oikein hyvää joulua kaikille!^^


Teh Jouluruno 2005

...Ja niin kuin vuodet vierivät,
samalla lailla kuin tähdet siirtyvät,
Ajan Pyörä kääntyy
ja ajan rajat häilyy.

Taas on aika juhlan,
aika riemun, hurman.

Yön yksinäisyydessä askeleet
kulkevat läpi lumipeitteen.
Halla ympärillään, lämpö sisimmässään
matkamies kotiin saapuu.


Taas on aika juhlan,
aika riemun, hurman.
Huolesi heitä!

Taivas palaa öisin
vaikk' yö on hyisin
on se aika juhlan ja rauhan.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Gwaïraîs
Puolituinen
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 8:24 pm
Paikkakunta: Siellä, missä synkkä ikuisuus avautuu paljastaen Toiset Jumalat.

Viesti Kirjoittaja Gwaïraîs »

Arska kirjoitti:Gwaïraîs pyysi minnuu lisäämään tämän tänne joten pitemmittä puheitta, tässä hänen joulurunonsa. : ) Ja oikein hyvää joulua kaikille!^^
Minä jo ehdin hetken aikaa pelätä että et lisääkkään sitä... hyvää joulua sinullekin ja kiitos paljon ^^
Kuva
Bloodshot eyes - metal skin
Serpents tongue - dagger claws
Dragon wings - crooked horns
K.I.N.G
Evil
Puolituinen
Viestit: 262
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:58 am
Paikkakunta: Jääkaapilta omaan huoneeseen.

Viesti Kirjoittaja Evil »

jep.. öh tulin tänne koska toivoit sitä ja kävit minunkin runojani kommentoimassa.. tuota tuota.. sangen omaperäisiä nuo aiheet.. jep.. en osaa sanoa paljonkaas muuta.. höm.. itse kyllä henkilökohtaisesti en oikein innostu tuosta sinun tyylistäsi mutta runoilet kyllä oikein mainiosti runoja jotka eivät ehkä ole juuri minun tyyppiäni.. jep.. en osaa sanoa mutta jos t halua että loukkaan sinua jotenkin.. anteeksi.. *poistuu* :?
Mää ooon kookos ja sää oot mun ananaksein! <3

Vuoden 2007 Kälätäti? O_O;
Oldis
Samooja
Viestit: 489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 7:54 pm
Paikkakunta: Tamperkele

Viesti Kirjoittaja Oldis »

Voi meidän pikkuista Kairaa. Hän on kirjoittanut lisää loistavia runoja ja minä en ole kommentoinut ollenkaan. Paha minä.
Tuo jouluruno... Se on kaunis. Ja minä, kuten Naasurakin, luulin, että se olisi sellaista perinteistä Kairaa, mutta se olikin ihan kunnollinen Jouluruno.
Se oli kaunis. Aphrael-täti pitää suuresti. Kiitokset sedälle.
Join the dark side, we have an useless orange eye.
Akvamariini
Örkki
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 10:56 pm

Viesti Kirjoittaja Akvamariini »

Uskaltautuupa tämä pikkuinen nyt tänne, kun kerran käsketään. Starlighter vaatii päästä kirjoittamaan tämän palautteen, hän kun on meistä se runoilija, joten annetaanpas hänen tehdä se.

Rakentavasta palautteesta ei sitten taida olla toivoakaan, äidinkielenopettajaksi tai runojen ja riimien tuntijaksi minusta ei missään nimessä ole. En välttämättä tajuan runojesi syvintä tarkoitusta tai sitä, mitä oikeasti haluat runoillasi sanoa, mutta runot puhuvat jokaiselle lukijalle eri sanoin, kertoen erilaisia tarinoita. Niin että toivottavasti mielipiteeni kelpaa. Ja nyt -lopultakin- itse asiaan

Ensinnäkin, surulliset runot pitäisi kieltää lailla! Ainakin tuo Sodan kauhu. Se sai nimittäin kyyneleet silmiini (voi johtua siitäkin, että aihe on itselle läheinen) ja näyttää hieman oudolta, jos joku tuijottaa ruutua silmät kyynelissä. Eli mielestäni kaikessa julmuudessaan ja realistisuudessan todella upea runo!

Käytät kauniita kielikuvia ja vertauksia, jokaisessa runossasi. Ne tuovat runoihin tunnelmaa ja kauneutta. Jotenkin saat runot elämään mielessäni ja pystyn eläytymään niihin hyvin. Vertauksia on käytetty niin sujuvasti, että ne liikuttavat pakostakin.
Gwaïraîs kirjoitti:veri virtaa kuin sata jokea
juuri tätä minä tarkoitin *nieleskelee kyyneleitä*

Ainoa runo, joka tökki pahemmin, oli Polut. En tiedä kuinka "mukana" olit kirjoittamisessa, mutta jotenkin se oli hieman jäykkää tekstiä, jos nyt yhtään ymmärrät mitä tarkoitan. Ikään kuin tunne olisi puuttunut, se tunne, mitä kaikissa muissa runoissa on ollut. Luulen, että tämä taitaa olla vain minun mielikuvitustani, tuo tunne taitaa johtua lukijasta. Minuun kun eivät oikein tuon tyyliset (ja aiheiset!) runot kolahda... :D

Kuutamon kulkija taas oli sellainen runo, joka kolahti. Varsinkin aloitus ja viimeiset rivit olivat jotain upeaa.
Gwaïraîs kirjoitti:Kuutamon kulkija,
haudan haamu,
taivaalla tanssiva
kuollutta kehtoa keinuttaa
Varsinkin tuo "kuollutta kehtoa keinuttaa" oli kaunista (en keksi oikeaa sanaa, joten tuo saa luvan kelvata).

Vaikka jotain kieliopillisia virheitä olikin -lähinnä runon sujuvuuden takia tehty- ,eivät ne minun lukemistani häirinneet. Eli kaiken kaikkiaan: runoile ihmeessä lisää (ja paljon!).
Päänsärky kuulostaa keksityltä. Paise perseessä ei kuulosta. -FitzUljas Näkijä (Robin Hobb, Lordi Kultainen 2: Narrin palvelija)
Safiron
Samooja
Viestit: 514
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:29 pm
Paikkakunta: Omatekemä satumaa

Viesti Kirjoittaja Safiron »

Herra armahda, herrat armahtakaa herrojen armon takia. *pyörtyy kauhusta*
Ja mä en sitten ole tätä kommentoinu, vaikka olen niin luullut? *itkee*
Kimppuun siis vaan *sukeltaa tulppaanikimppuun*

Halla ympärillään, lämpö sisimmässään*kärsii nimeltämainitsemattomasta syystä*

Mutta siis muuten, se on jotenkin.. mukava. Sellainen mitä mielellään soisi lukevan takkatulen lämmössä kutittavaan villapeittoon kääriytyneenä samalla kun kuuntelee hiljaisuutta. Eikä missään nimessä tätä mitä mä nyt kuulostelen. Jälleen kerran ulkorunolliset tosiseikat pilaavat nutinnon. Mutta ei se haittaa.
Tästä voidaan todeta snähtävästi se tosiseikka, että sä kyllä kykenet kirjoittamaan ilman että tekstistä lentää suolenpätkiä tai joku kuolee tuskallisesti ulvoen kristittyjen naureskellessa vierestä. Mikä on ihan hyvä, ikinä ei saa jämähtää vain yhteen tyylilajiin, siinä käy vain lopulta niin, että tylsistyy siihen ja leipääntyy lopullisesti.
*miettii tuliko offanneeksi ja siivoaa samalla ns.rakkausrunonsa piiloon jonnekki kaaauas pois*
"...And I demand
You put my heart back in my hand
And wipe it clean
From the mess you made of me"
-Emilie Autumn: I want my innocence back

Vuaren beta 08 *kumartaa ja jatkaa nillitystä*
Gwaïraîs
Puolituinen
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 8:24 pm
Paikkakunta: Siellä, missä synkkä ikuisuus avautuu paljastaen Toiset Jumalat.

Viesti Kirjoittaja Gwaïraîs »

Danke schön kaikista kommenteista, ajattelin nyt läntätä tämän yhden tekeleen tänne ihan vain siksi, että menin lupaamaan niin... Vaikka onkin ehkä yksi huonoimmista tekeleistäni.
* * *
Itsensä herra

Tuonelan joki
taas eessäin siintää
mutta se ei ole minulle.

Ihmisyyden kirottu heikkous
kuin vuoret tielläni, lumihuippuiset,
mutta ne eivät ole sudelle.

Huudan tuskaani
en kaipaa jumalaani
sillä olen itseni herra.
Kuolevainen ja heikko,
mutta vapaa!
Ikuisesti.

Polttakoot tähdet lihani
ja tummukoot taivaani
jos vapauteni hylkään
hetkellisen turvan vuoksi.
Viimeksi muokannut Gwaïraîs, To Tammi 26, 2006 7:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Bloodshot eyes - metal skin
Serpents tongue - dagger claws
Dragon wings - crooked horns
K.I.N.G
Lynxia
Warheart
Viestit: 710
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:34 pm
Paikkakunta: City of Angels
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lynxia »

Tämä oli mieluinen. Olisin kehitellyt tästä vaikkapa paitasloganin, tai ainakin joistain säkeistöistä. Mutta siis...tämä oli mahtava, kuten nyt siun kaikki nämä ovat, vaikken niitä ole kommentoinutkaan (emme osaa kirjoittaa kunnon kommenntteja ry:stä iltaa)

Muttamutta,
Gwaïraîs kirjoitti:Ihmisyyden kirottu heikkou
hah, tuolta puuttuu ässä^^ *onnittelee itseään mahtavasta löydöstä*
We're all just dancers of the Devil's dance floor

Vuoden 2007 Gandalf (:
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

...Totta, mielestäni myös yksi heikoimpiasi ^^

Ei se siitä vielä surkeaa tee, mutta jotenkin töksähtelevä, ja vaikea löytää kovinkaan yhtenäistä linjaa kappaleiden väliltä.

Yleensä näistä gwärryn teksteistä, vaikka kovin haastavasti kirjoitettuakin,niin silti on selkeästi tullut läpi vahvoja mielikuvia ja yhteinäistä tarinaa, mutta tämä on jotenkin sen näköinen että siihen on vain ympätty muutama päähän pälkähtänyt hieno maisema, sitten lätkäisty HetiPiti-liimaa väliin ja toivottu että se pysyisi kasassa... ja pahasti näyttäisi mun silmissä murenevan :)

Ei saa murtua paineen alla, laitetaan niitä runoja vasta sitten kun itse ollaan tyytyväisiä niihin.
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Sabi
$exual di$gracE
Viestit: 741
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 7:20 pm
Paikkakunta: Tokyo (yeah right!)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sabi »

Mä kun olen taas niin huono kommentoimaan en sano muuta kuin, että tykkäsin aivan järjettömästi ja odottelen uusia. (: Ja anna anteeksi, etten aina kommentoi. Kyllä minä luen, olen vain ylitsepääsemättön laiskalla päällä välillä... Joten, gomen!
kimi no koto wo omou to nazeka namida ga nagareteta.
(=When I thought about you for some reason tears ran down my face.)
Ketsuppi

Viesti Kirjoittaja Ketsuppi »

Ja katso, Raivis on raivannut tiensä tänne. Jihuu!
Onhan tuo melko heikko, ja kaiken lisäksi aiheutti meille tokavikan säkeistön kohdalla pään sisällä ikävän tuntuista särkyä.
Ideahan on Kairanappulalla oikein mainio muttakun *inivali*
Viimeisestä säkeistöstä tykkäsimme.
Ja haa, alatpa melkein muuten toistaa itseäsi, tuommoisen alkujuttusyteemihöskän muistan lukeneeni jostain aiemmastakin runostas. Hyvä poika, se siis merkkaa sitä, että kohta tulee siis vuosisadan runo, jipii!!
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

"Kaiken otan, kaiken saan,
olen tienne kuolemaan"

Toimii

.

^^
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Gwaïraîs
Puolituinen
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 8:24 pm
Paikkakunta: Siellä, missä synkkä ikuisuus avautuu paljastaen Toiset Jumalat.

Viesti Kirjoittaja Gwaïraîs »

No, kiitos kommenteista. Ehkä ne auttavat tekemään parempia runoja...

Asiasta Odiniin, seuraavan runon väkersin äikän tunnilla vihon takakanteen. Ja kommenttia saa edelleen antaa

* * *
Ehkä huutoni kantaa,
mutta sen kuka kuulee?
Mikä minulle levon antaa,
mistä tänään tuulee?

Tuhat laaksoa
vai yksikö on polku?
Onko se armoa,
onko se alku?

Miksei voi antaa olla,
miksei voi päästää?
Autiolla talolla
ei voi henkeäni säästää.
* * *

Kantava teema tässä? Ei harmainta aavistustakaan... sanotaan nyt vaikka menneisyys ja sen painolasti.
Kuva
Bloodshot eyes - metal skin
Serpents tongue - dagger claws
Dragon wings - crooked horns
K.I.N.G
Vastaa Viestiin