Piperin runosuoni sykkii. Taas. (13.2)

Rustaatko runoja? Aihe vapaa :)

Valvojat: Miaplacidus, Sansku

Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Piperin runosuoni sykkii. Taas. (13.2)

Viesti Kirjoittaja Piper »

Eli siis. Minä olen kirjoitellut runoja suomeksi. Lukekoon ken tahtoo, mutta vaikka olisit Suuri, luometon Silmä, niin toivoisin, ettet jätä lukematta.
Kaikenlainen kritiikki ja palaute on tietysti tervetullutta. Siis aivan kaikki.
Toivon myös, että runot luettuasi kerrot minulle, mikä oli sinun mielestäsi niistä kaikista parhain.


"Keltainen korppi

Kolme korppia,
joista kaksi on mustaa.
Näen selvästi: yksi on keltainen.
Sillä on siniset silmät
ja nokka punainen.
Silti se on korppi,
aivan kuten nuo kaksi muutakin."


Tähän runoon sain idean rasismista. Yksi päivä minä nimittäin muistin erään jutun lehdessä, kun viisivuotias, ulkomaalainen poika oli tapettu vain ja ainoastaan ihonvärinsä vuoksi. Päätin siis tehdä pienen runon tuon yhtä pienen pojan "kunniaksi".

"Runo

Runo rakkaudesta,
runo kaipuusta.
Runo ystävyydestä,
runo surusta.
Runo sinisestä,
runo punaisesta.
Ja kaikki se tiivistettynä yhteen säkeistöön."


Hm, mistä sain idean tähän runoon? En tiedä. Oli jotenkin..haikea olo sillä hetkellä.

"Kaarnavene

Lipui luokseni vene,
vene kaarnainen.
Kastoin käteni veteen
ja nostin sen.
Siinä oli lehti purjeena,
ja sen purjeen eteen
oli asetettu leppäkerttu pikkuinen:
oli nuutunut tuntosarvet ja pilkut sen.
Säälin sitä,
mutten voinut enään tehdä mitään.
Ja silloin,
silloin tajusin,
etten halua menettää sinua."


En kommentoi. <:

"Vaaleanpunainen Prinsessa

Olen Prinsessasi kaunis,
siloposkinen.
Olen prinsessasi romanttinen,
kevyt kuin keijukainen.
Prinsessasi pieni,
söpö, pinkkipukeinen.
Mutta oletko sinä Prinssini urhoollinen?
Sitä en tiedä,
ja vain Sinä voit kertoa sen."


Tuli vain mieleeni tehdä tämmöinen runo kun makoilin vaaleanpunaisella Barbie-peitollani. <: Anteeksi.

"Mystinen Katse

Sydän kortissa kertoo rakkaudesta.
Hymy kirjeessä kertoo ystävyydestä.
Kyynel poskella kertoo surusta.

Mutta mistä kertoo tuo katse?
Katse, joka kohdistuu minuun?

Onko se valetta,
uskollisuutta,
rehellisyyttä,
vaiko vihaa aivan syyttä?

En tiedä, enkä ole varma,
tiedätkö sitä itsekään."


Joskus, hm, nelkin lopussa raapustettu runo? ;D Aika hyvä siihen nähde. Muuten..?
Viimeksi muokannut Piper, Ti Helmi 13, 2007 7:21 pm. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Kiitos kommentista!
Ajattelinkin ehkä kirjoitella lisää runoja..jos jaksaa..jos saa idean..jos kerkeää. Eli toisinsanoen, lisäilen tänne runoja tänään tai huomenna! :D
Viimeksi muokannut Piper, Ti Joulu 12, 2006 8:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katoblepas
Örkki
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 4:26 pm

Viesti Kirjoittaja Katoblepas »

Aivan uskomattoman hyviä! Hassuja, mutta silti vakavia... (öö, mitähän meikä taas selittää?)

Erityisesi pidin runoista "Keltainen korppi" ja "Kaarnavene." Ajatus kaarnaveneen leppäkertusta oli saada mut itkemään, ilman että edes tajusin miksi. Todella hienoa työtä, luetko tai kirjoitatko paljonkin? Minulle tuli runoistasi hieman mieleen Tomi Kontion kirjoitustyyli. Onko tuttu äijä, tai voitko edes sietää hänen kirjojaan? Tykkäilin, toivottavasti saadaan jatkoa.
Tietääkö Paholainen olevansa paholainen?
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Kiitos kovasti!
Ah, tiedän itsekin tuon "miksi minua itkettää, mitä, häh aarre?" -tunteen. :D Se on hassu se..
Hm, mutta ei, en ole kuullut Tomi Kontiosta, mutta pitäisi toki ottaa selvää..hm, taidankin heti mennä etsimään googlesta.
Ja kyllä, luen ja kirjoitan liiaksikin. :D Mikäli saan hieman kaksosen perikuvaa luonnettani taas hehkuttaa, niin..tai ei mitään. :>
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Tuo Keltainen korppi oli upea. Minusta oli hienoa kirjoittaa tuollaisesta aiheesta. Ja miten hyvin. Vertauskuvasi oli mahtava. En varmasti itse olisi osannut keksiä tuollaisesta aiheesta, noin ytimekästä ja asian esille tuovaa runoa. En voi kuin ihailla. :)

Pidin myös Kaarnaveneestä. Edelleen täytyy ylistää vertauskuviesi käyttöä. Ne ovat mielikuvituksellia, samalla ne kuulostavat ylhäisiltä. Minä pidän siitä paljon.

Vaalenpunainen prinsessa oli mielestäni.. ihanan vaaleanpunainen! :D Suloinen, prinsessamainen.. Hempeä, romanttinen.. Liian usein ihmiset kirjoittavat masentavista asioista. Runot ovat synkkiä ja vakavista aiheista. Tämä oli ihanan erilainen, piristys siihen harmauteen. Oi että, minä kyllä ihastuin tähän runoon aivan täysin. ^^

Toivottavasti kommentissani oli ehkees jotain järkeä. ^^
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Kiitos kovasti!

Oli oli, ensimmäine ajatus kolmannen lauseesi kohdalla oli: "tätä sillä rakentavalla palautteella sitten kai tarkoitetaankin..", ja oikeassahan minä ehkäpä olenkin.
Ja aivan, et kyllä usko, mutta kirjoitin Vaaleanpunaisen Prinsessan neonpinkillä geelikynällä vaaleanpunaiselle paperille. :D

//Newra poisti turhan quoten; edellistä viestiä ei tarvitse lainata, asiayhteys on selvä muutenkin ^^
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Lisää, lisää.

"Sanasi

Niin olivat sanasi kauniita,
kuinka muuten niitä voisi kuvailla?
Ne saivat minut itkemään,
itkemään onnen kyyneliä.
Ne saivat minut nauramaan,
pääni olallesi painamaan.
Mutta entäs nyt,
kun et enään olekaan?
Täytyykö minun olla vain kuulevinaan
äänesi kaunis, lempeä, pehmeä.
Ei, sillä tulen mukaasi.
Olemme yhdessä ainiaan."


Lisäilen aivan maanantaina erään runon, jonka kirjoitin tätä aikaisemmin, ja joka liittyy tähän runoon, vaikka onkin eri. Mutta siihen asti,
sayonara!
Viimeksi muokannut Piper, La Joulu 16, 2006 3:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katoblepas
Örkki
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 4:26 pm

Viesti Kirjoittaja Katoblepas »

Suloinen, todella herkkä. Tunnelma oli erilainen kuin aikaisemmissa runoissasi. Juuri nyt olen sitä mieltä, että aikaisemmat vertauskuvasti olivat parempia, mutta maltahan, kunhan olen taas vähän angstailevammalla tuulella... Erityisesti "Täytyykö minun olla vain kuulevinaan"- kohta oli kaunis. Eikös se sovi meidän kaikkien elämään. Kuinka ihanaa onkaan uskotella itselleen kuulevansa jotain, näkevänsä tai uskovansa. Kiitos, taas kerran.
Tietääkö Paholainen olevansa paholainen?
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

No jaa, tässäpä taas yksi runo.

"Lennä pois

Lennä lintu sulosiipi,
tee se minun vuokseni.
Liidä uljas, uljas kotka,
äläkä palaa enään luokseni.

Tee se,
sillä minä olen paha.
Tiedän satuttavani sinua,
ja sinä annat anteeksi.
Kerta toisensa jälkeen
minä viillän haavan siipeesi.
Pyydän anteeksi jälleen,
ja sinä palaat luokseni.

Vaan ei enään,
en halua vuodattaa vertasi.
En kostuttaa kauniita silmiäsi.

Lennä lintu sulosiipi,
tee se minun vuokseni.
Liidä uljas, uljas kotka,
äläkä palaa enään luokseni."


Siinä. Epätavallisen pitkä runo minulta.
Tähän runoon sain idean minusta, ja suhteestani erääseen ystävääni (kyllä, olen niin kamala ihminen, mutta hyvä aihe se on.)
Viimeksi muokannut Piper, Su Helmi 25, 2007 3:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Kiitos! Minäpä olenkin juuri innostunut kirjoittelemaan runoja, että eiköhän niitä pitäisi tulla! :>

Ja juu, voin kyllä myöntää, että olen todella ylpeä tuosta runostani Lennä pois. Eihän näin saisi toki sanoa, vaan sanoinpa siltikin. :>
Viimeksi muokannut Piper, Pe Helmi 02, 2007 11:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Ja lisää vaan. :>

Tunteeton

Kasapäin runoja,
tylpällä kynällä kirjoitettuja.
Paljon kauniita sanoja,
vaan jokaisesta puuttuu tunnetta.
Suolainen kyynel poskella,
sekin väkisin puristettuna.
Tyhjä huone jossa seinät harmaata tai vihreää.
Mitä väliä, kun värejäkään en nää.
Kova peti tai pörröinen,
samapa tuo:
mitään tunne en.
Kysyn mielessäni:
miksi Jumala meitä luo?
Meitä, jotka emme tunne,
jotka emme nää.
Jotka jokainen meistä lopulta unhohon jää.
Meitä Aaveita.
Meitä Kuolleita.


Taas kumman pitkä runo. Huh, ja epätavallisen synkkäkin.
No jaa, tästä näkee, että Isällä tehdyt runot ovat pitkiä! :>
Tukintolvana.
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

SatSi kirjoitti: Lisää tulossa? :P
Tietysti. Minusta tuntuu, että jos on onni myötä (siis jossen jää auton alle tai en saa örkinmiekkaa sydämeen), niin näitä runoja tulee tänne viellä ihan kyllästymiseen asti.
Viimeksi muokannut Piper, Ma Tammi 01, 2007 7:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tukintolvana.
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

*yskäisy*

No niin,asiaan. Nuo runosi olivat mielenkiintoisia. Erityisesti Keltaisessa korpissa oli kiinnostava aihe,harvemmin tulee luettua sellaisia runoja. Pidin myöskin näistä viimeisimmistä runoistasi: Lennä pois,Sanasi ja Tunteeton. Voin vain kuvitella,miltä ne näyttäisivät pieninä elokuvina.

Jatka ehdottomasti kirjoittamista! :wink:
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Oijoi. Tuo Tunteeton. Synkkä kyllä, mutta harvinaisen upea. Todella hieno, ylväs. Minä kyllä pidän siitä, todella pidän. Tahdon lukea sen vielä monta kertaa uudestaan. En oikein osaa sanoa tästä mitään rakentavaa, sillä olen edelleen aivan ihastuksissani. ^^ Ehkä saan myöhemmin jotain aikaiseksi. Mutta sitä odotellessa, tyydyn vain ihailemaan tätä. ^^

Tuo Lennä pois, se ei ollut pelkkä runo. Minusta se oli kuin tarina. Kuin lyriikat. Ja lyriikoissahan usein on tarina. Minusta se kävisi aivan hyvin myös laulusta. ^^

Ja Sanasi, se oli herkkä. Tykkäsin. ^^

Rakentavaa tai ei, mutt pidin niistä kaikista. Paljon.
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Piper
Örkki
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 7:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piper »

Kiitos, Kristallikatto ja Likimeya! On aina mukava saada kommenttia. :>

Mutta! Tässä se runo, jonka kirjoitin vartin ennen kuin kirjotin Sanasi. Tämä runo liittyy siihen ja se liittyy tähän.

"Hymyilevä lähtö

Muistan sen päivän kuin eilisen.
Kuiskasit korvaani hymyillen:
"Tänään se tapahtuu,
minä lähden."
Kysyin, minne menet.
Hymyilit vain,
niin kauniisti.
Niin salaperäisesti.
Kieltäydyin lähtemästä
ja nyt olet jo pois.
Nyt myös tiedän,
että valitsin väärin."


Siinä niin. Ahmikaa sitä aivosoluillanne kuin pitsaa, jossa on tuplasti juustoa..ja ananasta..reilusti katkarapua ja tonnikalaa...Hupsista, minulle taitaa olla hieman nälkä. Hieman liian nälkä.
No jaa, asiasta huuliharppuun, lisäilen ehkäpä huomenna runojani. :>
Viimeksi muokannut Piper, Su Helmi 25, 2007 3:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tukintolvana.
Vastaa Viestiin