Onko TSH-kirjassa sinusta jotain liikaa?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

arfanyaras
Örkki
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2014 10:36 pm

Re: Onko TSH-kirjassa sinusta jotain liikaa?

Viesti Kirjoittaja arfanyaras »

Oikeastaan minä rakastan kuvailuja, vaikka pidän myös siitä kun voi itse kuvitella kaikki yksityiskohdat. Kuvailut eivät siis sinällään häiritse, vaikka sitä kyllä riittää. Kirjassa on kylläkin enemmän puutteita kuin liikaa jotain, sillä hyvyys ja pahuus ajatellaan makuuni liian äärimmäisiksi toisistaan. Örkit ovat niin ärsyttäviä vihan ja pahuuden kätyreitä, että melkein sääliksi käy. Mitähän jos jollain örkillä, haltian irvikuvalla, olisi tunteet ja haaveet aivan kuin sillä urholla joka ampui nuolensa sen keuhkoihin? Tai entä, jos Melkor on vain hyvin väärinymmärretty taiteilijasielu? :wink: Tykkään leikitellä tälläisillä ajatuksilla.

Toisaalta taas, Tolkienin Klonkku on ehkä maailman vaikuttavin hahmo ikinä hyvyyden ja pahuuden harmailla alueilla. Rakastan kirjassa mm. sitä, miten jotkut hahmot on jätetty keskeneräisiksi ja lukijat saavat itse kuvittaa niiden olemuksen.
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Onko TSH-kirjassa sinusta jotain liikaa?

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

On, ehdottomasti. Samin ja Frodon kompurointia Mordorissa on ihan liikaa. Se on puuduttavaa, tylsää ja Frodo valittaa koko ajan, tai siltä ainakin tuntuu. Ja ne "Oh Sam!"-kohtaukset... Nope! Joko kirja jää kesken siinä kohtaa tai sitten hypin niiden lukujen yli.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
frodoloverboy
Örkki
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 1:49 am

Re: Onko TSH-kirjassa sinusta jotain liikaa?

Viesti Kirjoittaja frodoloverboy »

Liikaa niitä haltioiden nimiä ja kaikkea historiaa yms paskaa. Meni ihan pää sekaisin kun yritin kirjoja tuskailla läpi.Taisi herra Tolkien istua muutaman tunnin liikaa museossa :lol: Vaikka olen edellisen kommentoijan kanssa samaa mieltä että kirja on liian pitkä, Frodon ja Samin rakkaus on kyllä niin söpöä että tuo oli niitä harvoja pätkiä joita tykkäsin lukea!!
Vastaa Viestiin