Onko TSH-kirjassa sinusta jotain liikaa?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Ei yhtään mitään liikaa. Kuvailu on kaunista, ja se antaa mun mielestäni kirjalle sellaisen historiateoksen omaisen luonten - äh, enpä osaa selittää, mutta itselleni juuri sillä kuvailulla on suuri merkitys siinä miksi LotR on niin ihana kirja lukea.

Samoin kuin ne laulut ja runotkin. Mielestäni paras kohta kirjassa on Boromirin muistoksi laulettu laulu, mitään sen kauniinpaa ei yksinkertaisesti voi olla.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

Minä en useimmista runoista niin välitä,mutta ei niitä saisi poistaa,koska joillekin ne ovat tärkeitä...elikkäs se on juuri bueno sellaisena kun on,jos ei pidä jostain,sen voi hyppiä yli.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Rhiannon
Örkki
Viestit: 11
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 9:43 pm
Paikkakunta: Jihuu-maa

Viesti Kirjoittaja Rhiannon »

Aika kiinnostavaa...monen mielestä laulut ja runot ovat turhia. Kyllä ne ensimmäisella kerralla minuakin haittasivat, koska tarinahan pysähtyi. Siinä sitä oltiin, keskellä metsää mustat ratsastajat kannoilla, ja hobitit alkavat hoilata lauluja. Nyt olen kuitenkin oppinut antaa myös lauluille ja runoille arvoa. Tolkienista tulee esiin aivan toinen puoli, runollinen ja musikaalinen. Siksi runot ja laulut eivät mielestäni ole turhia.

Sen sijaan en pääse yli siitä, että Tom Bombadil ärsyttää minua aivan suunnattomasti!!! En oikeasti voi sietää häntä (ja hänen laulunsa ja runonsa...JAH!) Olen yrittänyt selittää itselleni, että hänelläkin on tehtävänsä (esim. se, että antaa hobiteille tai Frodolle mahdollisuuden kääntyä takaisin ja tietenkin antaa heille suoja yöksi ja pelastaa heidät) mutta kuitenkin...

Olen samaa mieltä kuin eräs, joka kirjoitti "The Fellowship of the Ring:in" viiden minuutin version:

Tom Bombadil: Hello my little friends!
Frodo: No time for you, weirdo.
Tom Bombadil: (disappears)
"The King's garden is not the world, you foolish squib,' said a big Roman Candle; 'the world is an enourmous place, and it would take you three days to see it throroughly." (Oscar Wilde)
joplin
Örkki
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 4:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joplin »

Tom Bombadil: Hello my little friends!
Frodo: No time for you, weirdo.
Tom Bombadil: (disappears)
*hihittää*

Olen samaa mieltä kanssasi, Rhiannon, Tom on ärsyttävä!
MUTTA: Tom myös todistaa Tolkienin neroutta. Hän osaa kirjoittaa hahmoja, joista jotkut eivät pidä tai jotka vain ärsyttävät.
Hei nöpö iloinen.
Bombadillilla on kuitenkin tärkeä tehtävä kirjassa ja hän on mielenkiitoinen hahmo. Siis historialtaan. En missään nimessä jättäisi häntä pois!

Kuvailu. Rakastan sitä. Tolkien osaa olla niin pikkutarkka kaikessa, että vähintään ympäristön tarkka kuvailu imaisee tarinaan sisälle ja voin nähdä kaiken "sieluni silmin". Ilman kuvailua kirja olisi paljon huonompi.

Runot ja laulut ovat ihania. Kun ensimmäisen kerran luin Tarun skippasin ne, mutta myöhemmin olen ne tarkkaan lukenut. Englanninkieliset versiot ovat kuitenkin huomattavasti parempia, koska suomennokset vain kuulostavat tököiltä kun vertaa molempia. Jotkut eivät vain toimi yhtä hyvin eri kielillä.

Toisin sanoen: en mitään lisäisi, enkä mitään jättäisi pois. En ikinä.
"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society."
Mark Twain.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Ihan samaa mieltä siitä mitä sanoit Tolkienin neroudesta kirjoittajana, joplin. Vaikka Tom saattaa olla ärsyttävä, ne kappaleet joissa Tom on mukana on hyvin kauniita, niissä on ihanaa kuvailua ja historiaa. Tom ja Kultamarja on mystisiä olentoja, Tom tuntee kaiken historian aikojen alusta asti.. ne on minusta tosi kauniita kappaleita. ^^
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Tohveli
Örkki
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Kahvimaailmassa unelmoimassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tohveli »

Sama asia kuin monilla muilla. Kuvailu. Kyllähän se oli upean yksinkertaisesti kerrottu, mutta alkoihan siinä pikkuhiljaa tylsistyä joka toikkoiseen, pian tehdään kirja jossa kerrotaan miten aurinko nousee aamulla ja kuinka se laskeutuu taas. Kirjassa oli myös minun mielestäni joitakin ihan 'päättömiä' runoja tai lauluja (ei pahalla!) joita olisi voinut jättää pois.
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Runot ja laulut. En jaksa lukee. 8)
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
RanDOM
Örkki
Viestit: 71
Liittynyt: La Huhti 09, 2005 8:15 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja RanDOM »

Eipä ole aina tullut luettua unoja ja lauluja loppuun... Ja kun teksti jökkää niin se jökkää ja kiinostus haihtuu kuin vesi Saharassa. Valitettavasti.
All my friends have gone to battle.
I would be ashamed to be left behind.
Culhirwen
Örkki
Viestit: 117
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 9:43 pm
Paikkakunta: Täällä jossakin

Viesti Kirjoittaja Culhirwen »

Minä olen todellakin laiska lukija... Eli toisin sanoen se kuvailu rupesi pitkästyttämään minuakin, enkä sen takia ole saanut kahlattua koko teosta toista kertaa lävitse. Sotakohtauksissa se tosiaan on hyvä, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin, että on kuvailua, mutta muutten se tekee kirjasta ainakin minun makuuni liian hidastempoisen. Rajansa kaikella. Mutta silti täytyy myöntää, että Tolkien on kirjailijoiden aatelia. :)

Mie en muuten myöskään voi sietää Bombadilia. En minä sitä haluaisi jättää kirjasta pois, mutta se ärsyttää. Sellainen vanha ja lihava ukonkäppänä, ja vaimo on maailman kaunein olento suunnilleen... Mie en vaan yksinkertaisesti voi sulattaa sitä. Johtunee siitä, että nykyään on noita tytönheitukoita, jotka nai ikäloppuja miljonäärejä perinnön toivossa... Ei vaan istu miun päähän tämä ajatus. Itse en voisi kuvitella itseäni jonkun seitsenkymppisen vaimoksi... YÄK!

Anteeksi offin puolelle lipsuminen :)
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

Minulla on niin vähän mielikuvitusta, että ilman kunnon kuvailua ei lukemisesta tulisi mitään. Eli kuvailu on jees. Ja pidin runoista&lauluista, ne olivat mukavia. Eli ei tähän hätään tule mitään "turhaa" mieleen. Paitsi kirjoitusvirheet. Niitäkin löytyy minun kirjastani. :(
Once I am sure of my task I will rise again.
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Ei niinkään ne laulut ja ne tosiaan voi hyppiä yli jos ärsyttää. Musta ne on kivoja ^^

Mutta se kuvailu. Eli pitää yhtyä edellisiin. Ei ehkä ole tarinan kannalta hirmuisen tärkeää tietää minkäväristä hiekkaa/pölyä tiellä on ja kuinka monta mutkaa se tekee ennen kuin katoaa vuoren taakse...Kuvailu on kyllä ihan jees, ja tietty määrä pitää kuvailla. Mutta mua viehättäisi enemmän henkilöhahmojen kuvailu jne.. Koska sillä on ehkä enemmän merkitystä kuin sillä, minkävärisiä kukkia sillä ja sillä niityllä kasvaa. Kuitenkin se kuvailu tuo oman tunnelmansa kirjaan, joten ihan hyvä noin.

Tolkienilla on täytynyt olla aika selvä kuva jokaisesta näkymästä jotka hahmot edessään näkivät ja miltä mikäkin tie ja vuorenhuippu näyttää... Ja hän on kuvannut sitä kirjassa joten ainakin pääsee kirjaan sisälle paljon paremmin näin.

Kuitenkin haluan myös luoda omat mielikuvat, joten liika kuvailu ei jätä sille tilaa.
En silti alkaisi muuttamaan kirjassa yhtään mitään : D

Ja Tom Bombadil on aivan ihana ^^
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Hitunen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 7:50 pm

Viesti Kirjoittaja Hitunen »

Minun mielestäni kirja on hyvä niin kuin on, eikä siinä ole mitään ylimääräistä... Tai no ehkä joskus ne runot ja laulut alkaa hiukan ärsyttää, kun niitä on aika monissa kohdissa... Mutta kyllä ne silti yleensä luen.
Vaikka Tolkienin kuvailu on todella hienoa ja siitä saa erittäin hyvä kuvan kaikkeen, niin kyllä siihen silti silloin tällöin kyllästyy...
Crow
Örkki
Viestit: 117
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 4:11 pm

Viesti Kirjoittaja Crow »

Niitä runoja ja lauluja on ehkä vähän liikaa. Mä en ole jaksanut edes lukea niitä kaikkia. Ja sitten tuo kuvailu. Ihan ok tietyissä määrin, mutta ei se nyt NIIN oleellista voi olla, minkä näköisiä kukkia missäkin kasvaa. Vai?
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Aiemmin olisin voinut jättää Bombadilin pois ja ne runot ja laulut, koska en jaksanut lukea niitä. Nyt kuitenkin tajusin, kuinka tärkeä henkilö Bombadil on. Hautakerot olisivat jääneet pois, ja moni muu hieno kohtaus, jos Bombadilia ei olisi. Minä en hahmosta pidä, mutta toisaalta, en pidä Sauronistakaan, eikä TSH olisi mitään ilman Sauronia.

TSH on melkeinpä täydellinen kirja, paikoittaisesta ylisanaisuudesta huolimatta. Jokainen sana on pakko lukea kunnolla, vaikka ei jaksaisikaan.

Minä en voisi kuvitellakaan hyppiväni osien yli...
Kuva
Celebriel
Pipari
Viestit: 967
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 12:45 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Celebriel »

Kuten monet muutkin.. kuvailu.. ja ehkä likaa lauluja. Runot ei siinämielessä haittaa , mutta se ärsyttää kun ei tiiä edes mikä melodia laulussa on x) olsi liittäny nuotit :P

Melkein joskus olisi voinut hypätä sivun ohi kun yhtä paikkaa kuvailtiin.
Kuva
Vuoden taiteilija est. 2007
Katsokaa myös:
http://dragonsoul2.deviantart.com ^^
Rekisteröidy ja kouluta oma dino! Autat samalla omaa dinoani. http://www.dinoparc.com/?ref=Dragorel
Vastaa Viestiin