Hobitti

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Annatar
Puolituinen
Viestit: 389
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 4:09 pm
Paikkakunta: Rohanin ruohotasangot

Viesti Kirjoittaja Annatar »

Mitenkäs minä olen onnistunut missata koko kirjatopicin..? :roll:

Hobitti on hieno kirja sekin, hiukan setämäinen ja satumainen kirjoitustapa on hauska ja sopii siihen. Näin lapsenmieliselle uppoaa aina ^^

Oikeastaan pidän ihan kaikesta siinäkin kirjassa, mutta aivan erityisesti Klonkusta ja Bilbosta ja haltioista. Synkmetsä ja Beornin talo ovat hienosti kuvattuja ja haltioiden esittäminen hiukan hassuina ja koheloina on oikein mukavaa. Ehkä eniten kuitenkin kutkuttavat kohta jossa Bilbo ja kääpiöt joutuvat vuoren sisään örkkien luoliin, sekä kohta jossa Beorn kieltää astumasta ulos ennen aamunkoittoa. (Jälkimmäisen kohdalla on ihan pakko leikkiä ajatuksella :wink:) Kääpiöt ovat omalla tavallaan hyvin ihania myös. Ja Gandalf, on mukavaa lukea sitä kohtaa jossa se saa peikot tappelemaan keskenään ja kivettymään ^^ ja miten se järjestää Bilbon voroksi kääpiöille. Taistelun kuvaus on myös hieno. Viholliset yhtykööt yhteisen vihollisen lyömiseksi ja niin edelleen, toimii lähes aina.

Äh, en minä osaa sanoa ikinä tähän aikaan yhtään mitään järkevää.
Vuoden Draamaficcaaja 2007

Kauniin avan taiteili julietik.

Ruoskatarin (okei, Ruoskattaren ;)) kautta Annatariksi jälleen.
Nuuhku Sakura
Puolituinen
Viestit: 210
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 4:08 pm
Paikkakunta: Saastapalatsi

Viesti Kirjoittaja Nuuhku Sakura »

Itse luen hobittia parhaimmillaan ja pidän siitä kovasti. Välillä, kun sattuu jotain ikävää masennun ja minun on pakko lukea jotain muuta välissä. Tähän astisia suosikkejani ovat Bilbo, Smaug, Barth ja lisäksi Beorn. Kun katsoin TSH ensin elokuvana. Tavallaan loin muurin Klonkkua kohtaan... Näin siinä jotain itsessäni ja pelästyin. En vieläkään pidä Klonkusta hirveästi, mutta rakastan hänen puhe tyyliään... Se on hirveän siisti!

*Hyppää Nazgul taksinsa kyytiin ja lentää lukemaan kyseistä kirjaa*
Pystyyn... Vaakaan... Ristiin... Rastiin...
Aina vastaus on sama:
Wakkaus
Elindar
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 6:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Elindar »

Minäkään en ole kirjoitellut tänne. Jopas..

Hobitin luin aikanaan vasta Tarun jälkeen. Se on huomattavasti kevyempää lukemista kuin TSH ja se on enemmän kuin satu. Siksi sitä olikin niin ihana lukea. Tolkien osaa kirjoittaa tosi loistavasti myös tälläistä ei-niin-vakavaa -tekstiä, joka sopii myös lapsille. Roverrandom on samanlainen.
Mutta Hobitti. Bilbo on ihana hahmo. Niin ihana kuin avuton hobitti, joka on juuri tempaistu yhteen toivottomaan seikkailuun vain voi olla. Ja ilman nenäliinaa. :b Gandalf on myös ihan oma hauska ja kärttyisä itsensä ja ne kolmetoista kääpiötä ovat myös mainioita. Minulla meni muuten aika kauan ennen kuin opin kaikkien nimet. ^^;

Lempikohtiani Hobitissa ovat mm. se, kun matkalaiset saapuvat Rivendelliin, Bilbon ja Klonkun arvoituskilpailu, Synkmetsän matka ja Bilbon seikkailut Haltiakuninkaan saleissa. Muun muassa.
Hobitti on ainoa Tolkienin (Keski-Maahan sijoittuvista teoksista) jota en omista. ;___; Joskus kyllä ostan sen hyllyyni kun siellä jo kaikki muutkin ovat.
~
My heart is [url=htpp://elindar.livejournal.com]broken[/url] and I don't have glue.
mythme
Örkki
Viestit: 54
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 2:27 pm

Viesti Kirjoittaja mythme »

Tietysti Hobitti on se ainoa Tolkien teos, jonka pystyin lukemaan ennen elokuvia! Sujuvaa eikä liian paksua, sellainen on minun mieleeni kirjojen suhteen!
Olettekos saaneet käsiinne Hobitin ensimmäisen (?) suomennoksen, jossa osa nimistä (en muista mitkä) on suomennettu hassusti ja kuvituksesta vastaa Tove Jansson? :lol:
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

mythme kirjoitti:Olettekos saaneet käsiinne Hobitin ensimmäisen (?) suomennoksen, jossa osa nimistä (en muista mitkä) on suomennettu hassusti ja kuvituksesta vastaa Tove Jansson? :lol:
Joo, sen juuri luin XD Ne kuvat ovat söpöjä. Ja se Klonkku... xDDDD
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
mythme
Örkki
Viestit: 54
Liittynyt: La Helmi 11, 2006 2:27 pm

Viesti Kirjoittaja mythme »

Itseäni kyllä harmitti siinä, ettei haltiajumala Thranduilin nimeä mainittu. Hänhän oli vain.. haltiakuningas. Minkähän takia? Olihan hän ihan merkittävä juonen kannalta!

*haltiajumala*... :)
*metsäisen valtakuntansa kaikkivaltias* :wink:
win03die
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2006 1:17 am
Paikkakunta: Gondolin

Viesti Kirjoittaja win03die »

Luettu juu, todella monta kertaa kuten kaikki muu tolkienin tuotantokin.
mm. suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, espanjaksi ja saksaksi :wink:
Vaihtelu virkistää sanoi koivu kun selännettä halasi
:P

26 ja vielä lapsi *rollseyes*
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Mie oon Hobitin lukenu kaks kertaa. Melkei kolme. Luin muistaakseni ekan kerran TSH:n jälkeen. Myöhemmin yritin lukea sitä Tove Janssonin kuvittamaa, mut ku se paino niin pirukseen nii päätin vaihtaa takas perusteokseen, jonka sitten luin uudestaan.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
möykky
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: Vanha Metsä

Viesti Kirjoittaja möykky »

moikkelis. mää luin ensimmäisenä Tolkienin kirjana just Hobbitti eli sinne ja takaisin, siitä se into lähti sitten taisi olla jotakin 4-5 vuotta sitten. On kyllä hieno kirja ja ne kuvat ja kartat on kyllä upeita ja on kiva just kun noissa tule kartat mukana niin voi tutkiskella kaikkee. mun pitäis löytää kehys yhelle niistä kartoista niin vois sitten laittaa seinälle.

Taas pysyttiin asiassa mutta ehköpö maailma ei siihen kaadu.
Lera
Puolituinen
Viestit: 235
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 3:20 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lera »

Kyllä tääkin kirja kirjahyllystä löytyy, pakko lukea joka vuosi. ^^ Älyttömän lämminhenkinen kirja, saattaa johtua osaksi siitä että mun kirja on Tove Janssonin kuvittama <3, ja muutenkin ihana. Rakastuin Synkmetsään <3. :) Paras Tolkienin kirja minkä oon lukenut. Luin sen ennen TSH:ta (okei en oo lukenut kuin Kuninkaan Paluun..) ja muita kirjoja, mm. Seppä ja Satumaa, ja silti se on paras. Jotenkin niin suloinen ja muutenkin..
last.fm ++ avatar by towelrack_icons @ lj.com
Avatar
Xeleia
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 9:40 pm
Paikkakunta: Rohan

Viesti Kirjoittaja Xeleia »

Minä luin Hobitin vasta TSH:n jälkeen. TSH:ssa minä en yhtään tykännyt Bilbosta, minusta se oli lähinnä ärsyttävä, mutta Hobitissa se oli oikein hellyyttävä. :wink:
Suosikkikohtaus on se kun Bilbo joutuu lähtemään kodistaan hirveällä kiireellä ja se kun Bilbo joutuu hiipimään Smaugin luolaan.
Minä kikatan aina kauheasti niille kohdille joissa yksi niistä kääpiöistä (mikä sen nimi taas oli?!) joutuu aina kiskomaan Bilboa perässään.
Hobitti on oikein ihana kirja mistä tulikin mieleen että pitäisi hankkia se omaan kirjahyllyynkin..
tiku
Samooja
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tiku »

Oletteko muuten huomanneet että Hobitista on tehty sarjakuvakin? *luki tänään kirjakerhon lehteä*
"Mä saan allergisia erektioita!"
-Suklis Emperorista
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

tiku kirjoitti:Oletteko muuten huomanneet että Hobitista on tehty sarjakuvakin? *luki tänään kirjakerhon lehteä*
Tää oli miulle uutta. Pitää lähteä kirjastoon tutkailemaan, jos sieltä vaikka löytyisi.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Onkohan siitä tehty joku uusi versio taas? Minä nimittäin preppasin englantiani aikoinaan yo-kokeisiin lukemalla Hobitin englannin kielistä sarjakuvaversiota ja siitä on ---voi kamala, jo yli 10 vuotta... nyt veti hiljaiseksi.
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
tiku
Samooja
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tiku »

Piratesse kirjoitti:Onkohan siitä tehty joku uusi versio taas? Minä nimittäin preppasin englantiani aikoinaan yo-kokeisiin lukemalla Hobitin englannin kielistä sarjakuvaversiota ja siitä on ---voi kamala, jo yli 10 vuotta... nyt veti hiljaiseksi.
Tai sitten se on vasta suomennettu, luulisin. (Suomenkielisenähän se siinä oli. *etsii lehden taas* Uutuutena tuo esitellään.)
"Mä saan allergisia erektioita!"
-Suklis Emperorista
Vastaa Viestiin