Hobitti

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

RanDOM
Örkki
Viestit: 71
Liittynyt: La Huhti 09, 2005 8:15 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja RanDOM »

Mie ainakin tykkään kovasti tyylistä, jolla tarunhohtoinen Tolkien on tuon ikimuistoisen teoksensa kirjoittanut... Aivan mahtavaa.
All my friends have gone to battle.
I would be ashamed to be left behind.
Pihlaja
Örkki
Viestit: 12
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 12:39 pm

Viesti Kirjoittaja Pihlaja »

Olen lukenut pari kertaa. Hobitti on sellainen suloinen, herttainen ja hauska ja siinä on paljon seikkailua. Itse pidän Hobitista paljon. Bilbo on ehdottomasti lempihahmoni. Hän vaikuttaa kirjassa aluksi niin pieneltä ja vaatimattomalta, mutta lopultahan hän pelastaa kääpiöt monesta pinteesta. Olen lukenut myös sen Tove Janssonin kuvittaman Hobitin. Tykkäsin Tove Janssonin kuvituksesta, sillä olin itse kuvitellut henkilöt vähän enemmän sen näköisiksi kun Tove oli kuvittanut heidät. Paitsi ehkä Klonkun.
Niin, Hobitin loppu on ehkä vähän surullinen ja kirjan loputtua tulee aina vähän haikea olo. Tekee mieli tarttua uudelleen kirjaan ja lukea se seikkailu uudestaan.
Hiljaisuudessa sana,
pimeässä valo,
kuolemassa elämä:
huikea kuin haukan lento
taivaan autiudessa.
Järjestelmävirhe
Örkki
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:49 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Järjestelmävirhe »

Hobitti on hyllyssäni, mutta siitä huolimatta olen lukenut sen vain kerran ja siitäkin on nyt jo kolmisen vuotta (vai onko enemmän? Minä vuonna TSH:n ensimmäinen elokuva tuli teatteriin? Seuraavan vuoden alussa luin tuon kirjan.) Se ei ole huono, mutta johtuen ehkä siitä, että se on lapsille tehty, en siihen sen enempää ihastunut. Suosikkini Silmarillion taas on tullut luettua useampaan kertaan (TSH:nkin olen lukenut vain kaksi kertaa). Viehättävä ja soma kirjahan se on ja hauskaa luettavaa.

Hobitista löytyy paljon mielenkiintoisia ja jännittäviä henkilöitä, jotka ovat minusta ehkä kirjan parasta antia. ^^ Beorn, jonka Marnie mainitsi sekä kääpiöt tuntuvat persoonilta, joita tarkkailee mielellään. Ikimuistoisimmat kappaleet lienevät Klonkun ja Bilbon arvoituskilpa sekä Gandalfin ja kääpiöiden ensiesiintyminen. Muistan, miten kovasti pidin kohtauksesta, jossa kääpiöt syövät Bilbon kaapit lähes tyhjiin. ^^

Pidän Hobitista hyvänä lastenkirjana, mutta en usko, että luen sitä aivan heti uudestaan. Se on hyväntuulinen, jännittävän juonen sisältävä ja toisinaan koskettavakin teos. Suosittelisin sitä kyllä heti lukemista pyytävälle kersalle. :)
Edit.// Toivottavasti en antanut sitä kuvaa, että minä jotenkin ylenkatsoisin lastenkirjaa. Minä en vain itse jaksa oikein innostua Hobitista sen suuremmin. :)
Ihmisyys ei ole fyysinen määritelmä,
se on henkinen päämäärä.
Sitä ei anneta,
se ansaitaan.

~Richard Bach
hellu
Örkki
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Heinä 12, 2005 5:38 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Juu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Osaan käyttää tätä saatte kyllä auttaa muo selle ja sirpa käyttään tätä! En oo ihan varma menikö ny oikeeseen paikkaan mutta... Hobitt oli mun mielestä eri hyvä kirja meni ihan yhesä illassa ja enkuks parissa! Ja ihanaa hp 6 tulee!!! Menkäämme jonottamaan sitä! Tykkäsin kirjassa muuten kohdasta jossa Bilbo ja kääpiöt lensi ?kotkilla? muistaakseni sinne jonkun ?jätin? luo! on jo pari vuotta kun luin täytyy uusia!
älä ota sitä vakavasti!
Neela
Örkki
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Kesä 21, 2004 11:53 pm

Viesti Kirjoittaja Neela »

Minä olen lukenut kyseisen kirjan ja se on aivan ihana! Pidin kovasti, enää en ole varma muistanko edes kunnolla sen tapahtumia, mutta muistan että pidin kyllä siitä kovasti... Jossain vaiheessa, kun raaskin niin ostan kyseisen kirjan omaksi, ja luen toiseen kertaan, ehkä kolmanteenkin jne. (: Hyvä kirja todella. Kun on lukenut Hobitin, niin saa sitten paremman käsityksen mitä sormukselle on ennen TSH:ta tapahtunut ( Yllättävää, kun kirja kerran siitä juuri kertoo. 8) )... (:
Koettakaa ymmärtää, se olen vain minä.
Chokehold
Örkki
Viestit: 162
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 6:03 pm

Viesti Kirjoittaja Chokehold »

Minä en ole ikinä lukenut Hobittia kokonaan, se oli oikeastaan aika tylsä. Erityisesti sen jälkeen, missä ne meni niissä tynnyreissä sitä jokea pitkin.
Bilbon ja Klonkun arvoituskilpa oli kyllä ihana, ja jotkut muutkin kohdat mutta en silti pidä Hobitista hirveästi. Ajattelin tosin lukea sen joskus vähän ajan päästä, kunhan ehdin. ^^
Freed from the gravital leash
I swear the heaven is in my reach
Tohveli
Örkki
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Kahvimaailmassa unelmoimassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tohveli »

*köh köh* Olen hyvin laiska. Aloitin hobitin lukemisen joskus joulukuun loppupuolella ja olen vasta yli puolessa välissä missä Bilbo pääsee Smaugin "linnakkoon". Kirja on hyvin mielenkiintoinen, enkä lukisi sitä jos ei kiinnostaisi. Kyllä varmaan noin vuoden kuluttua olen senkin saanut luettua :lol:

Minäpä taidan nytkin mennä lukemaan sitä tämän jälkeen.. Varmaan.. ehkäpä.. en tiedä?
Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?
Lamia
Örkki
Viestit: 119
Liittynyt: To Syys 08, 2005 7:43 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lamia »

Minä rakastan Hobittia. Se on aivan ihana kirja.

Mutta se on surullista, kun niitä Bilbon kääpiöystäviä kuoli siinä taistelussa. Minä melkein itkin siinä kohdassa.

Kokonaisuudessaan se kirja siis oli hyvin ihana ja kaunis.
Húrin Thalion
Örkki
Viestit: 11
Liittynyt: To Loka 13, 2005 4:17 pm
Paikkakunta: Dor-lómin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Húrin Thalion »

Luin tätä palstaa hetken aikaa ja huomasin et kaikki pitää Hobittia enemmän tai vähemmän lastenkirjana ja täytyy myöntää että se on tarkoitettu nuoremmalle yleisölle kuin esim Silm tai TSH. Mutta ei se ihan lastenkirja ole, kenties 13-15 vuotiaille. Kirjassa on silti aika paljon raakuuksia ja sotimista niin se ei kenties sovellu ihan lasten lukemiseksi. Muutama esim: Beorn ottaa kiinni Hiiden ja Hukan ja pistää kaiffarit tolpan päähän. Toiselta pään ja toiselta "vermeet". Gandalf vapauttaa kääpiöt Ison Hiiden luota samalla tappaen monta hiittä siinä rytäkässä. Samoin Gandalf sytyttää monta hukkaa tuleen. Jos kirjassa on tälläistä toimintaa niin tuskin voidaan puhua lastenkirjasta. Nuortenkirja olisi lähempänä totuutta. Itse tykkään kirjasta ja olen lukenut sen about 7 kertaa ja aina se on yhtä hyvä.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Húrin, sinä olet ihan oikeassa siinä että Hobitti ei ole ihan pienimmille lapsille tarkoitettu, minäkin taisin edellisessä viestissäni puhua siitä lastenkirjana (tässä iässä vaan tuppaan niputtamaan lapset ja nuoret yhteen. ^^ Itse asiassa se ainoa asia mikä minua Hobitissa hämää on se että siinä puhutellaan lukijoita suoraan, minä en ole koskaan pitänyt siitä.). Hobitissa on tosiaan aika paljon väkivaltaa ja "pelottavia" kohtauksia, kuten hukkien ja örkkien hyökkäykset, ja kaikki muutkin taistelut. Minulta on muuten mennyt tuo "vermeet" ihan ohi. *L* (*hyvin epämääräisiä mielikuvia siitä mitä sanalla 'vermeet' voidaan tarkoittaa..* *L*)
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Húrin Thalion
Örkki
Viestit: 11
Liittynyt: To Loka 13, 2005 4:17 pm
Paikkakunta: Dor-lómin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Húrin Thalion »

Sori Marnie toi "vermeet". Tarkoitin sitä kohtaa kun Beorn lähtee tarkastamaan Gandalfin ja kääpiöiden tarinaa että se on tosi, se törmää matkallaan Hukkaan ja Hiiteen ja kuulusteltuaan niitä tekee niille hieman epämiellyttäviä asioita. Hiideltä pää pois ja tolpan nokkaan ja Hukan se nylkee" turkki/nahka:vermeet :lol: ", irti ja Hiiden pään viereen roikkumaan. Eli siinä on tosiaan aika raakoja kohtia kuten tämä.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Hobitti on hyvä kirja,vähän ns. kevyempi kuin esim. tsh-trilogia. Mutta onko kukaa yrittäny suomentaa kääpiöriimuja Hobitissa olevissa kartoissa ja alun ylä- ja alareunassa? Yritin kääntää tsh:n liitteissä olevien kääpiöriimujen kanssa mutta sanoista ei tullut järkeviä. Onko siis kyseessä joku muu kuin Angerthas Moria? Oliko kääpiöillä edes muita riimuja kuin Angerthas Moria?
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Akvamariini
Örkki
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 10:56 pm

Viesti Kirjoittaja Akvamariini »

Tolkien-innostukseni alkoi juuri Hobitista. Suuret kiitokset kuuluvat isosiskolleni, joka lainasi Hobitin ja suositteli sitä minulle. Se taisi olla joskus vuonna 2001. Luettuani Hobitin menin seuraavana päivänä kirjastoon ja lainasin koko TSH-saagan (ensimmäisen osan ensimmäiset sata sivua tosin menivät ensimmäisellä lukukerralla aika pakotettuina ja ehdin mainostaa kaikille ensimmäisen osan olevan tylsä. [olipas tuo sulkujen sisäinen ensimmäinen lause suorastaan täynnä ensimmäinen -sanaa] Siitä eteenpäin mieli muuttui ja ahmin kaikki kolme osaa suoraan putkeen. Fani olen ollut siitä lähtien.). Asiaan palatakseni, pidän Hobitista oikeastaan juuri sen eräänlaisen keveyden ja lapsenomaisuuden vuoksi. Se on juuri sopivaa kesäpäivän lukemista. Ja koska juuri Hobitti tutustutti minut Tolkieniin, on sillä minulle erikoista merkitystä. :)
Päänsärky kuulostaa keksityltä. Paise perseessä ei kuulosta. -FitzUljas Näkijä (Robin Hobb, Lordi Kultainen 2: Narrin palvelija)
Hitunen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 7:50 pm

Viesti Kirjoittaja Hitunen »

Minunkin Tolkien faniuteni alkoi juuri Hobitista. Hobitti sen takia hyvä koska se on sellainen vähän lapsenomainen, kevyt ja ihana kirja, jota on aina yhtä mukava lukea. Eikä siihen ikinä edes kyllästy! Hobitti on hyvin tärkeä kirja minulle, koska sen ansiosta edes vaivauduin lukemaan tuon tsh. Joten kiitos siitä Tolkienille ^^
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Minä luin Hobitin vasta The Kirjan jälkeen.

Se on ihana kirja ja helppolukuisin kaikista Keski-Maa-kirjoista. Leppoisa ja mukava lukea. Kahdesti olen lukenut.

Bilbo on niin suloinen pikku otus ^^
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Vastaa Viestiin