Kirjeitä Joulupukilta

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Puppi
Örkki
Viestit: 29
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 5:59 pm
Paikkakunta: peiton alla.

Kirjeitä Joulupukilta

Viesti Kirjoittaja Puppi »

Luinpas tässä viikonloppuna iavn ihanan Tolkienin kirjan nimeltä Kirjeitä Joulupukilta. Siis aivan mahtava! Siinä lukiessani mulla oli ihan joulun mieli ja tuli jouluinen olo. Kirjassa kun oli mukana myös alkuperäisiä kirjeitä enkunkielisiä, huomasi, että niiden kirjoittamiseen ja kuvien piirtämiseen oli mennyt todella todella paljon aikaa.Täytyy vain siis ihaila taas Tolkienin ahkeruutta ja mielikuvitusta ^^ Tässäpä olisi muuten tieto: Tolkien on ottanut siihen myös suomenkielisiä nimiä kuten: Karhu,Paksu ja Valkotukka(Nämä ovat siis jääkarhujen nimiä).Ne näkyvät siinä enkunkielisissä kirjeissä.Olin haltioissani kun huomasin nuo.(Suomi rulettaa!) Suosittelen kirjaa todella kaikille,varsinkin nyt joulun alla, jotka vain saavat sen kirjan hyppysiinsä jostain ja nyt saatte myös kertoa mielipiteenne kaikille tästä kirjasta jos olette lukeneet tietenkin.
...The small sand castle that the waves swept away
a smile about to cry, looking up at the flowing clouds...
Gekka
Örkki
Viestit: 136
Liittynyt: Ke Loka 27, 2004 6:42 pm
Paikkakunta: Turvassa

Viesti Kirjoittaja Gekka »

Mä en ole edes kuullut että Tolkien olisi tollasen kirjan kirjottanut. Kuulostaa aika ihanalta. En vaan ymmärtänyt että onko se kirja siis suomenkielinen vai englannin kielinen? Hä?! Vai molempia? *tyhmä* :oops:
Mistä sä sen sait käsiisi? Kirjastostako lainasit? Asutko kenties pääkaupunkiseudulla? Nimittäin mä vähän epäilen että täältä rupukylästä en tota kirjaa löydä.. :( Njoo, lukisin, jos vain käsiini saisin. :D
"Good things and bad things both happen"

Kuva

Klick it, tee se tyylillä!
kawaeai
Örkki
Viestit: 22
Liittynyt: La Joulu 04, 2004 11:53 am

Viesti Kirjoittaja kawaeai »

se pitää lukea!!! :D
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Voi, kuulostaa aivan ihanalta kirjalta.. pitääkin lukea.
Rum-Pirate
Örkki
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 9:06 pm
Paikkakunta: Rommitaivaan pilvellä, Johnny Depp:n kainalossa

Viesti Kirjoittaja Rum-Pirate »

Tämäkin haluaa sen hyppysiisnsä! :D
Suomenkielisiä nimiä... Oik!
Pöö! *aina yhtä viksulla tuulella*

Kuva <------ theehee! Kuva X-Japan <3<3<3
*poissa*
Arelen
Örkki
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arelen »

Juu mulla on toi kirja. Eli siinä on siis Tolkienin kirjoittamia kirjeitä omille lapsilleen muistaakseni alkaen joulukuun 22:sta vuodelta 1920. Tolkien siis kirjoittaa kirjeet joulupukkina. Kirjeistä on otettu kuvat ja jokaisesta on suomennos vieressä. Ja tietääkseni Tolkien otti nimet Karhu, Paksu ja Valkotukka Kalevalasta (tai ainakin Karhu on otettu siitä). Viimiesin kirje taitaa olla jouluaatolta vuodelta 1943 eli hän on jaksanut kirjoittaa joka vuosi useita kirjeiutä lapsilleen joulupukkina 23:n vuoden ajan! Sitä miestä on pakko ihailla.
Tietämättömyydestä tehty ja taottu
Aredhel
Örkki
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 6:30 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Aredhel »

Huomasin tuon kirjan kirjastossa ja meinasin lainata sen, mutta enpä vielä lainannut. Mutta kyllä vielä lainaan, kun kuullostaa kivalta. :)
Epäröinnin kynnyksellä kysy kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä.
-Tommy Taberman

Ja avani on Täältä.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Lainasin tuon juuri tänään kirjastosta ja olen lukenut nyt 80 sivua, se on aivan ihana kirja. Tolkien on käyttänyt aivan uskomattoman paljon aikaa ja vaivaa niiden kirjeiden kirjoittamiseen - kun sitä "joulupukin" käsialaa katsoo, niin se on aivan mahdottoman taitavasti kirjoitettua, ja ne piirrokset ja "postimerkit" ovat tosi kauniita. Vau. Harmi että jokaista kirjettä ei ole myös englanninkielisenä siinä, ne olisi kaikki kiva lukea englanniksikin ja katsella sitä kirjoitusta.

Tämä herra Karhu tuntuu aika tohelolta. Joulupukin olisi pitänyt vain potkaista se pois palveluksestaan.. :P
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Olen kyllä nähnyt kirjakaupassa, mutta vielä en ole saanut sitä hyppysiini. Täytyypä joskus hankkia.

:D
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Whiff
Örkki
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja Whiff »

Aaaw, olin miltei tukehtua awwitteluun, kun luin tästä kirjasta. Aloin taas ymmärtää, miksi niin paljon Tolkienia rakastan ja arvostan. Aivan loistavaa. Täytyykin lähteä kettuterriedeiden (miten ihmeessä se taipuu?) kanssa metsästämään ko. kirjaa.
Kuva

But I'm still unable to leave
Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Se on kyllä aivan aivan ihana kirja. Tolkienhan opiskeli suomen kieltä ja nimet tulevat sitä kautta. Jos ihan tarkkaan katsoo, niin Silmarileissa ja keski-maan taustassa on aika paljon Kalevalasta lainattua. ;)
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Olen katsellut kyseistä kirjaa kirjakaupoissa jo useamman kerran ja haikaillut sen perään. Pitää joku päivä ottaa kainaloon ja tutustua tarkemmin. :)
All you need is love...
Avatar
Noradriel
Yksinäinen susi
Viestit: 1134
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 8:53 am
Paikkakunta: Lothlórien

Viesti Kirjoittaja Noradriel »

Ah, kuinka olen unohtanut. ^^

Sain kirjan joululahjaksi. Se on muuten ihana JOULUlahja. ^^
Aluksi kivan lämminhenkinen, mutta muuttuu synkäksi. (Vaikutteta II maailmansodasta?) Suomalaiset nimet. ^__________^ Awww...
Ihana kirja. Lukekaa jouluna. saa lukea muulloinkin, mutta toimii parhaiten jouluna.
Let me forget all of the hate, all of the sadness.

Pervoin -05
HP- ficcaaja -06
Aragorn 2009


Avatar by Paperlime
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Lainasin kirjastosta vähän aikaa sitten; ja teidän kanssanne olen ihan samaa mieltä! *nyökyttelee* Todella täytyy Tolkienia ihailla, sitä mielikuvitusta, sitä mielikuvitusta... Riittäisipä minullakin ideoita niin pitkälle... ei voi mitään.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Minäkin löysin kyseessä olevan kirjan kirjastosta. Ja luin sen. Se on suloinen! *uikuttaa* Ihania piirroksia! Ihanaa tekstiä! Karhu ja Paksu ja Valkotukka! Suomeaaaaaaa! Tolkien on käyttänyt suomeaaaaaa! *lallattelee* Aivan ihana idea. Loistava mielikuvistus Tolkien-sedällä. Aww.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Vastaa Viestiin