Keskustelua kirjojen kansista/kuvituksista

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Keskustelua kirjojen kansista/kuvituksista

Viesti Kirjoittaja Lille »

Otsikko, *köhköh*. En ainakaan toista löytänyt samasta aiheesta (tai no jonkin sortin äänestys oli koskien TSHta, mutta...), enkä ollut ihan varma laittaakko sen tänne vai kirjoihin, mutta mennäänpä sitten asiaan.

Mitä mieltä te olette Tolkienin kirjojen kansista, jotka suomalaiset ovat tehneet? Itse en henkilökohtaisesti pidä niistä, ne eivät vain ole sitä Tolkien tyyliä. Ne ovat jotenkin niin suomalaisia. Öö, osaisikohan joku selittää paremmin?
Esimerkiksi Matti Louhen ja Tove Janssonin kannet... Toven Hobitin kansi on ainakin niin muumimainen ettäh... .__.'

No mutta mitäs te tykkäätte? Mielipidettä.

Itse pidän enemmän niistä englanninkielisistä, elokuvista otetut kuvat ovat hienoja, tai jos sattuu olemaan piirros niin nekin ovat enemmän sitä tyyliä.

No mutta sisältöhän se tärkein juttu on, eikä kannet... Mutta minua houkuttelisi ainakin enemmän jos kannet olisivat mieleen (tosin eihän kaikkia voi miellyttää...).
Tällä topickillahan ei ole muuta tarkoitusta kuin mielipiteen kysyminen. Ei suomalaisten kuvittajien haukkuminen tms., mutta oma mielipiteeni nyt sattuu olemaan se, että suomalaisten tyyli ei ole Tolkienin kirjoihin sopiva. Tai ainakaan niissä mitä olen itse nähnyt.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Elfie
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 5:20 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elfie »

Minä tykkään tosi paljon Matti Louhen tekemistä Silmarillionin ja KTK:n kansista. Mielestäni se tyyli sopii juuri hyvin Tolkienin kirjoihin. Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että Tove Janssonin tekemät Hobitin kannet eivät sovi ollenkaan, tosiaan liian muumimaiset ja vaaleanpunaiset. Ne vihreät kannet ovat paljon hienommat (en nyt muista tekijää).

Mutta sellaisista kansista en pidä, missä on kuvia elokuvasta. Piirretyt kuvat ovat mielestäni hienompia kirjojen kansissa. Haluan pitää kirjan ja elokuvat erillään ^^
Crow
Örkki
Viestit: 117
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 4:11 pm

Viesti Kirjoittaja Crow »

Minun mielestäni ne Louhen tekemät kannet siihen Silmarillioniin ovat ihan hyvät. Tai no, kun kirja on kesken on tietysti hiukan hankala sanoa, muttah...
Ja Hobittiin sopivat paremmin ne vihreät kannet, se on totta. Ne Tove Jansonin omat olivat KAMALAT. En nähnyt kuin vilaukselta kirjakaupassa, mutta heti aiheuttivat inhoreaktion.
Mitenkäs sitten itse Sormusten Herran kansi. Mun mielestä se elokuvasta otettu musta ratsataja ei ole oikea kansikuva kirjalle. Mielestäni se Sauronia esittävä on paljon parempi. Mutta jokaisella omat mielipiteensä.
Viimeksi muokannut Crow, Pe Kesä 16, 2006 12:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Niin, mielipiteensä kullakin. Minusta Louhi osaa kyllä piirtää, mutta minusta se tyyli ei sovi Silmaan.. :)

Toisaalta ne elokuvista otetut kuvat ovat siinä mielessä juuri huonot, että elokuva versio on ihan eri asia kuin kirja. Totta.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Minun kirjaston poistomyynnistä hankituissa TSH-kirjoissani on nämä kummalliset Louhen kannet... Olen miettinyt päivät pääksytysten, että ketä ihmeen porukkaa tässä Sormuksen ritareiden kannessakin on oikein olevinaan? Siis tuo B-kirjain vyössä kulkeva mies on varmaan Aragorn (tosin B voisi viitata Boromiriinkin), mutta ketäs nuo tuolla taustalla ovat? Häijyhampainen Elrond mustassa kaavussa, höpsähtänyt Gandalf ja Gimli lemmikki-lampaansa kera? :roll:

Nämä Kahden tornin kaapuhemmot ovat varmaan sitten örkkejä, joskin yllättävän ihmismäisiä minun mielestäni. Kivikasassa piileskelevä paviaani on eittämättä Klonkku.

Kuninkaan paluun kannessa puolestaan parran väriä vaihtanut Arska ratsastaa pakoon isopäistä pinkkiä lepakkoa.

Eipä silti, kyllä muissakin maissa osataan. Tässä puolalaisen taitelijan melko surrealistinen näkemys: http://lotrscrapbook.bookloaf.net/galle ... ges/73.htm Tuolta http://lotrscrapbook.bookloaf.net/gallery/bookcovers/ sivulta löytyy muuten Tolkien-kansi poikineen, kannattaa vilkaista.

Aika hulvaton on minusta myös tämä ihan ensimmäinen Hobitin kansi, jossa näemme vaaleanpunaisia sipuleita kasvavan puun (eli joulukuusen piirtäjän mukaan), leijonan ja pari emua käyskentelemässä joen rannalla. :D
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Mithrellas, ooo. Noita en ole nähnytkään :lol:. Kansien perusteella jos ottaisin, en varmaankaan noita lukisi! Heh. Minäkin noita katsellessa ihan pihalla että kuka on mikäkin jne.
Nuo muutkin aika mielenkiintoisia näkemyksiä. Hobitti on kyllä söpö, vaikka nuo emut yms ovat vähän :D.

Oman LotRin kohdalla ei tarvitse ainakaan kannen kanssa tapella ulkonäöstä (siinä oli se punainen kaapuhemmo, Sauron?), sillä kansi ja pari ensimmäistä sivua ovat käytössä rähjääntyneet irti. Rakas kirja<3. Ensimmäinen sivu on s. 17 8).

Offia.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Kansainvälisillä foorumeilla naureskellaan meidän pinkille Sauronille. :D
Minä kyllä tykkään siitä, minä olen niin tottunut katsomaan sitä että se on se ainoa oikea kansi minulle. ^^ Elokuvakannet eivät minuun oikein iske, vaikka minun toisissa englanninkielisissä painoksissani onkin TTT:ssä leffa!Legolas ja ROTK:ssa leffa!Aragorn (ja toiset ovat Michael Herringin kansilla, joista minä kyllä tykkään paljon enemmän).

Mutta ehdottomasti tyylikkäimmät minun näkemäni TSH:n kannet ovat ne Sami Saramäen tummanpunamustat, joissa on vain nimitiedot, sormus ja sormusruno. Ne ovat minulla vain kirjahyllyssä, niin kauan kuin minun kaapuhemmossani ovat sivut tallessa, minä en raski lukea niitä. ^^

Samoin pidän Silman niistä Kalliomaan mustista kansista, minusta niissä on jännä kansikuva. Sen sijaan se Louhen kansi ei ole oikein minun mieleeni, jos siinä kuvassa on tarkoitus olla Manwë, niin minusta se näyttää enemmänkin kääpiöltä... http://kontu.merri.net/wiki/Silmarillion
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Haaska
Örkki
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Haaska »

Minä en hirveästi ole tutkiskellut noita kansitaiteita, mutta pidän tuosta vaaleanpunaiseen viittaan kietoutuneesta Sauronista.
Viisi vuotta sitten se vähän kummastutti minua, mutta ei se nyt enää.

Käväisin tutkaisemassa tuota Mithrellasin laittamaa linkkiä ja perehdyin vähän tarkemmin noihin kansiin.
Olen aika yksinkertainen ihminen, jotenka pidin noista kirjoista joissa ei ole mitään kuvitusta tai mitään erikoisia kuvia laitettuna kanteen. Minulle riittää yleensä kirjan nimi kannessa, kirjoittajan nimi ja ehkä jotain kaiverruksia voisi olla koristamassa kirjan kantta.

Mutta ehdottomasti sanon ei niille kansille, joissa on elokuvasta laitettu kuva.
"Wtf, who makes this ugly pink happy stuff?"
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Alkuperäsestä Hobitin kannesta tykkään, on se Tove Janssoninkin ihan hieno, mutta "alkuperäinen" on aina alkuperäinen. Sauron kannesta tykkään myös.
Eilen näin suomalaisessa kirjakaupassa Hobitin sarjakuvakirjan. Niitä oli kahtena versiona: sellanen missä oli lohikäärme Smaug, saattoi siinä olla Bilbokin ja sellanen missä oli Bilbo, Gandalf, kääpiöt ja taisi siinäkin olla Smaug lohikäärme. Tykkäsin niistä kansista, eniten ehkä sellasesta, missä oli pelkkä Smaug ja Bilbo.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Hienoimmat mitä itse olen nähnyt ovat ne missä on keskellä sorums ja sitten nimi ja niin. Yksinkertaista. Nyt kun olen nekin nähnyt.

memento, ne sarjakuvakannet ovat kyllä aika mielenkiintoisia. Hienojakin, mutta sisäpuolelta. Ei, en tykännyt :D.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Teri-

Viesti Kirjoittaja Teri- »

Olen aina tuntenut vetoa kirjoihin, jossa on elokuvasta otetut kannet.
Omistan TSH kirja version sen, missä on leffasta sormusaaveen kuva siellä usvan keskellä ja pidän kannesta todella paljon.
Mutta kyllä ne normikannetkin, piirretyt vai mitkä hienot on. En vain käsitä miten joku osaa suunnittella tuommoisia.
Yleensäkin Tolkien kirjoissa on hienot kannet. ^^ Tykkään niistä.
Whiff
Örkki
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja Whiff »

Minä puolestani rakastan Tove Janssonin tekemiä kuvituksia. Olkoonkin, että ne ovat muumimaiset, mutta hei kamoon, Janssonin rouva on sentään piirtänyt ko. hahmoja melkein aina, onko mikään ihmekään? Minusta ne sopivat Hobittiin loistavasti, niissä on niin paljon veikeyttä ja sellaista lapsenmielistä pilkettä, ettei niitä voi olla rakastamatta. Ja koska Hobitti on itsekin juuri tuollainen veikeä, kujeileva, ehkä hieman lapsenmielinen ja sadunomainen kirja, niin mikäs sen parempaa?

Tietenkin kaikista eniten pidän Tolkienin piirtämistä kuvista. Niissä vain on se jokin. Ne ovat niin tajuttoman kauniita, tarkkoja ja yksityiskohtaisia. Niitä on ilo katsella ja niiden ääreen voi jäädä haaveilemaan pitkäksikin aikaa. Harmittaa, kun en alennuskopasta ostanut tuossa taannoin Tolkienin piirtämistä kuvista koottua kalenteria. Darn.

Mutta sitten en toisaalta pidä juurikaan tämän toisen suomalaisen piirtämistä kuvista. Onhan ne toki upeita myöskin, mutta eivät miellytä silmääni. Jotenkin ne ovat hirmuisen ahdistavan näköisiä.

Se on kyllä hirveän jännä, kuinka paljon joku kansikuvakin vaikuttaa siihen, että haluaako kirjan lukea vai ei.
Kuva

But I'm still unable to leave
Bleeding heart
Örkki
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: Jossain Etelä-Suomes

Viesti Kirjoittaja Bleeding heart »

Yleensähän ne kannet on melko hienoja Tolkienin raapustuksien kohtaalla. 8)
Omia mielipiteitä

Hobbitti: No se oli todella hieno kansi lohikäärmeestä ja aarrekammiosta. sopi todella hyvin siihen.
Siitä Tove Janssonin piirtämästä kannesta en ole oikein varma :? . Se ei vaan jotenkin sovi siihen kirjaan musta, mut mielipide kullakin.

Sormuksen ritarit:Vanha Kansi: Melko ruma minusta. Keitä edes nuo hahmot kannessa on? En tykännyt

Kaksi Tornia:Paljon parempi, mut en tajua kuvan kertomasta viestistä paljoakaan. :lol:

Kuninkaan paluu:On minusta melko hassu sen lepakon takia. Lol. Todella hyvä piirros kuitenkin.

Minusta sitten nämä uudemmat kannet olivat huomattavasti parempia ja kokoelma kirjan, johon nuo kolme kirjaa, liitteitä, Keski-maan kartta ja Keski-maan lyhyt historia on yhdistetty, on minusta paras. :)
''Her milk is my shit. My shit is her milk.'' - Nirvana ''Milk it'' \,,/
Saera
Örkki
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 12:54 am

Viesti Kirjoittaja Saera »

Taidan olla vähän turhan väsynyt, sillä repesin noille Mithrellaksen pohdinnoille ja pahasti. Hihittelin vielä ruokapöydässäkin *naur*
Se pinkki lepakko on kyllä kova ;) Ja paviaani-klonkku...

Itselläni on se versio, jossa on ah-niin-hemaiseva (homahtava?) Sauron. Jotenkin olen tykästynyt siihen. Mutta myös ne yksinkertaiset mustapunaiset kannet on hienot.

Tutkiskelin nuita muita kansikuvia tuolta linkistä, ja jostain syystä nämä aiheuttivat huvittuneisuutta:

http://lotrscrapbook.bookloaf.net/galle ... ges/22.htm

Jotenkin mieleen nousee automaattisesti sellainen uva, että porukka vaeltaa päivästä toiseen jonossa, järjestyksen muuttumatta, eikä kukaan oikein tiedä minne ollaan menossa. Seurataan vain johtajaa ^^
Whiff
Örkki
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 10:11 pm

Viesti Kirjoittaja Whiff »

Mithrellas kirjoitti:Minun kirjaston poistomyynnistä hankituissa TSH-kirjoissani on nämä kummalliset Louhen kannet... Olen miettinyt päivät pääksytysten, että ketä ihmeen porukkaa tässä Sormuksen ritareiden kannessakin on oikein olevinaan? Siis tuo B-kirjain vyössä kulkeva mies on varmaan Aragorn (tosin B voisi viitata Boromiriinkin), mutta ketäs nuo tuolla taustalla ovat? Häijyhampainen Elrond mustassa kaavussa, höpsähtänyt Gandalf ja Gimli lemmikki-lampaansa kera? :roll:

Nämä Kahden tornin kaapuhemmot ovat varmaan sitten örkkejä, joskin yllättävän ihmismäisiä minun mielestäni. Kivikasassa piileskelevä paviaani on eittämättä Klonkku.

Kuninkaan paluun kannessa puolestaan parran väriä vaihtanut Arska ratsastaa pakoon isopäistä pinkkiä lepakkoa.

Eipä silti, kyllä muissakin maissa osataan. Tässä puolalaisen taitelijan melko surrealistinen näkemys: http://lotrscrapbook.bookloaf.net/galle ... ges/73.htm Tuolta http://lotrscrapbook.bookloaf.net/gallery/bookcovers/ sivulta löytyy muuten Tolkien-kansi poikineen, kannattaa vilkaista.

Aika hulvaton on minusta myös tämä ihan ensimmäinen Hobitin kansi, jossa näemme vaaleanpunaisia sipuleita kasvavan puun (eli joulukuusen piirtäjän mukaan), leijonan ja pari emua käyskentelemässä joen rannalla. :D
Nyt vasta näin tämän viestin. Repesin pohdinnoillesi. Eittämättä vähän kyseenalaisia kansia, eritoten minua häiritsi se ilkeähampainen "Elrond" ja pinkki lepakko. Lisäksi Aragorn näytti minusta liikaa Leipuri Hiivalta. Sopii vain kysyä, että minkälaisia näkemyksiä piirtäjän päässä mahtoi olla? Jos minä kannen perusteella olisin päättänyt, niin Sormusten herra olisi auttamattomasti jäänyt syvälle kirjahyllyn perukoille.

Ja nuo surrealistiset näkemykset. Tuota... Köh. Kaunista.
Kuva

But I'm still unable to leave
Vastaa Viestiin