J.R.R. Tolkien: kirjeet

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Tosiaan, sain tietää, että Letters of J.R.R. Tolkien on suomennettu, ja koska tästä ei aiemmin ollut topikkia, niin...

Kieltämättä innostuin aika tavalla, on todella hienoa, että kirjoja vielä suomennetaan ja sitten se on vielä tällainen kirja. Nyt täytyy vain hankkia se jostakin (ainakin jossakin nettikaupassa tämä näkyi jo olevan, ellen ihan väärin ymmärtänyt). Enkuksi sen tietysti olisi voinut lukea jo aikaa sitten, mutta jotenkin on kuitenkin helpompaa lukea suomeksi, ja ehkä näin useammat suomalaiset löytävät lisää Tolkienista.

Toivottavasti tämä ei ollut liian surkea aloitus keskustelulle. Mitä mieltä, aiotteko hankkia ja niin edelleen. :wink:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

MITÄ??? On vai? Loistavaa, siinäpä sitten synttäri/joululahja itselle, riippuen miten sen löydän. IHANAA!!!

Palaan asiaan kun olen hankkinut kirjan itselleni. Kun, ei jos. ^^
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Fuu
norppa
Viestit: 948
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: syli

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Fuu »

Saanko näin erittäin hölmösti kysyä, että mitä tämä kirja sisältää? ^^ Tai siis, todennäköisesti kirjeitä (ei jestas tätä miun aivotoimintaani), mutta millaisia kirjeitä? Kenelle Tolkien on kirjoittanut ja mitä, mahdollisesti?
Kirja kuulostaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta: itse rakastan suuresti esimerkiksi kirje- tai päiväkirjamuotoisia tekstejä, joten hinnasta riippuen tämä kokoelma saattaisi hyvinkin päätyä miun kirjahyllyyni. ^^ Etenkin kun Tolkien sivuaa ainetta, jota juuri pääsin opiskelemaan, eli kirjallisuutta.
you spin me right round, baby, right round
like a record, baby, right round round round


Vuoden Ilopilleri 2005-2009, vuoden Humor-ficcaaja 2010. Pörr.

captainfuu.tumblr.com
captainfuu.deviantart.com
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Kirjeet ovat Tolkien-sedän kirjeitä faneilleen jotka ovat kirjoittaneet hänelle.Eli siis vastauskirjeitä. Niissä on aivan valtavasti tietoa Keski-Maasta ja kaikkeen siitä liittyvästä, sillä fanit ovat kyselleet Tolkienilta kaikenlaista ja Tolkien-Setä sitten vastaili heille kirjeitse. Voi kun setä vielä eläisi, minulla olisi miljoona kysymystä haltioista... Alkaen Lórienin käymälöistä. ;) (*viittaus erääseen Minas Tirithin kirjaston topickiin, lukekaa itse.)

Olen harkinnut joskus englanninkielisen laitoksen ostamista, mutta lykännyt asiaa syystä X. Muistaakseni siksi, että en enää saanut ostettua Elämänkertaa joka on siis loppuunmyyty painos. Tahtoo Elämänkerran!
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Hankin tämän englanninkielisenä muistaakseni vuonna 2005 ja sen lukeminen on edelleen kesken. Tuntui että suurin osa niistä kirjeistä oli Christopher Tolkienille, eivätkä ne nyt välttämättä sisältäneet niin hirveästi mitään mielenkiintoista. Lähinnä hän niissä kertoilee, miten TSH:n kirjoittaminen etenee, mikäli minä nyt mitään niistä kirjeistä enää tässä vaiheessa muistan. Mielenkiintoisin kirje oli mielestäni se, jossa hän selitti jollekin lukijalle Faramirin elämää Neljännellä Ajalla, mutta oikeastaan tuo onkin sitten ainoa asia, jonka muistan koko kirjasta. Kyllähän tuolla kaikenlaisia pieniä tiedonmuruja saattaa olla, ja lopussa on kyllä ihan hyvä viiteluettelo, niin että voi sieltä sitten katsoa, mitä Tolkien on sanonut vaikkapa númenorilaisista. Mutta onko siellä oikeasti mitään sellaista tietoa, jota ei jo tietäisi, on sitten eri juttu.

Olisin myös mielelläni nähnyt ne kirjeet, jotka fanit lähettivät hänelle, mutta tässä kirjassa ovat luonnollisesti vain ne Tolkienin vastaukset niihin. Joten se saattaa vähän häiritä lukemista, kun joutuu arvailemaan, että mitähän siltä oikeasti kysyttiin. Suosittelen kirjaa tosifaneille, mutta muuten tuskin kannattaa vaivautua.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Nyt jouluna löytyy jo ihan tavallisistakin kaupoista. : )

Kinusin joululahjaksi, ja jos en saa käyn ostamassa itse. Meidän perheestä löytyy kaksi vakavamman luokan Tolkienfania ja yksi pikkuveli, joka fanittaa mm. Gandalfia ja Bilboa. Että eiköhän sille löydy jotain käyttöä. Muutenkin kirjahyllyni kerää kaikkea mahdollista aiheesen liittyvää, joten... Miksi ei?
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

Mitäs mitäs, onko tämä nyt ihan uusi juttu? Oi voi, minä ajattelin että pärjään yhden Dragonlancen ostamisella tänä jouluna, mutta nyt minun täytyy hankkia vielä toinenkin joululahja itselleni.
Olen kyllä jo aiemmin katsellut tuota englanninkielistä versiota, mutta ei ole tullut ostettua varmaankin sen takia, että olen nykyään muka niin kiireinen (eli laiska) lukemaan, etten sitä englanniksi saisi luettua millään.

Jos se sisältää mitä tahansa helpommin ymmärrettävää tekstiä kuin Puu ja lehti, se on varmasti ihan lukemisen arvoinen opus, ainakin minua kiinnostaa kaikki tarkemmat selitykset noista jutuista ja mielellään itsensä Tolkienin kirjoittamana. En tosin usko, että Lórienin käymälöiden arvoitus kirjasta kuitenkaan ratkeaa... ;)

En tiennytkään että elämäkerta on loppuunmyyty, olen ihmetellyt miksei sitä mistään saa :(
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Andune »

Kyseinen opus löytyy hyllystä, sain syntymäpäivälahjaksi. Vielä en ole vain ehtinyt lukemaan, ehkä joululomalla. Mielenkiinnolla kyllä odotan :)
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Suetus »

Hei, tämä opus miun täytyy hankkia! En olekaan vielä tuollaista bongannut mistään. Se voisi olla todella mielenkiintoinen :lol: .
Etiäinen kirjoitti:En tiennytkään että elämäkerta on loppuunmyyty, olen ihmetellyt miksei sitä mistään saa :(
Ei kannata surra. Kyllä minusta tuntuu, että bongaat sen vielä jostain kirjastosta tai minä ainakin bongaan aina kirppareilta J.R.R. Tolkienin tuotantoa, joka tosin saa miut vihaiseksi sillä sinne se ei kuulu!

-Suetus-
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Nyt minullakin on kyseinen kirja. Tai on ollut jo vähän aikaa, mutta siis.

Ja rakastan. Oikeasti, noista kirjeistä jotenkin näkyy läpi Tolkien itse, ja heti ensimmäisessä puhutaan Kalevalasta *purr* Tykkään, pitäisi vain keksiä jostain aikaa lukea enemmänkin kuin vain sieltä täältä selaillen. Ensin ajattelin, etten tiedä, haluanko hankkia, mutta sitten äiti lainasi sen kirjastosta että saa katsoa. Ja sitten ihastuin. :roll:

Niin.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: J.R.R. Tolkien: kirjeet

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Oon just lukemassa Kirjeitä ja ne on olleet mielenkiintosia. Sainpahan tietää että Bilbolla pitäs olla kengät Hobitissa kun hän lähtee kääpiöiden kanssa kohti Yksinäistä vuorta ja muita mielenkiintosia yksityiskohtia.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Vastaa Viestiin