Tom Bombadilin seikkailut

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Tom Bombadilin seikkailut

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

En löytänyt tästä kyseisestä kirjasta aihetta, joten menin ja tein sellaisen.

Onkos monikin loftislainen lukaissut tämän kirjan? Itse ostin sen omakseni tuossa parisen viikkoa takaperin, ja oikein mukavaa luettavaa oli! Kirja sisältää siis kaikkiaan 16 runoa, joista pari on julkaistu aijemmin Tarussa Sormusten Herrasta. Itse pidin eniten ehkä niistä kahdesta ensimmäisestä runosta, jotka kertoivat Tom Bombadilista, koska, noh, Tom on yksi lempihahmoistani ja luen hänestä mielelläni. Myös Kissa -niminen runo oli yksi suosikeistani, sillä vaikkei se kovin pitkä ollutkaan varsinkaan jos vertaa kirjan pitemnpiin runoihin, niin silti se kuvasi hyvin sitä, mitä kissan mielessä voisi oikeastikin kulkea, tai miten sen nyt ilmaisisi. Onko teillä suosikki runoa/runoja kyseisestä kirjasta? Jos on, niin mikä/mitkä?

Kirjan on kuvittanut Pauline Baynes, Tolkienin suosikkikuvittaja. Jälki oli hienoa ja kuvat auttoivat mukavasti eläytymään lukukokemukseen vieläkin enemmän. Hieman ehkä häiritsi, että hobitit oli kuvattu niin pitkiksi ainakin siinä yhdessä kuvassa, Maggotin lapset näyttivät olevan Tomia ainakin päätä pidempiä. Mutta kuvittajalla on kai myös omat vapautensa tulkita asioita, eikä se pituus loppujen lopuksi niin paljoa häirinnyt. Mutta kirjan itsensä pituus oli mielestäni aivan liian vähänlainen, aloitin kirjan lukemisen siltä istumalta kun kotiin pääsin ja kohta huomasin jo lukeneeni ja kaipasin lisää. Ei siinä auttanut kuin lukea uudestaan.
En ole ehkä maailman paras ihminen tekemään aloitusviestejä, mutta olisi kiva jos tänne tulisi keskustelua kyseisestä kirjasesta.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Tom Bombadilin seikkailut

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Minä luin tän runokokoelman joko syksyllä 2012 tai keväällä-13 en muista kumpana mutta tykkäsin runoista paljon mutta kirja tosiaan oli aika lyhyt.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Tom Bombadilin seikkailut

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Maaliskuussa ostin kyseisen kirjan ja lueskelinkin sen samantien. Syy miksi hommasin ja luin kyseisen kirjan, oli se että saisin laajennettua Tolkienin kirja kokoelmaani. Mitä runoihin tulee, niin ei ole ehkä ihan minun juttuni. Eihän kirja huono ollut, mutta ei suosikejanikaan. Laajentaa silti taas Tolkienin maailmaa... :wink:
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin