Aragorn kirjassa... ja Aragorn elokuvassa..

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Aragorn kirjassa... ja Aragorn elokuvassa..

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Elikkäs.. en löytäny tämmöstä topikkia(?) joten päätin tehä semmosen.. Mutta jos tämmönen kuitenkin jostain minulta ohimenneestä syystä on jo olemassa, saa tän vapaasti poistaa.. :)

Mutta asiaan:

Eli, mitä mieltä työ ihmiset ootte Aragornin hahmon eroista kirjassa ja sitten elokuvassa? Mitä eroja ootte huomannu? Onko muutos elokuvassa parempi vai huonompi?

Siinä nyt muutama kysymys näin aluks..
Mutta, mie ainekin oon tässä viime aikoina pannu merkille mm. että kirjassa...
Aragorn on hyvin tietoinen juuristaan, ylpeä niistä ja muistaa (ja pitää huolen että muutkin muistavat) että on Gondorin oikea kuningas. Hän myös pitää huolen siitä, että kaikki tietävät kuka hän on ja näin ollen herättää suurta kunnioitusta ystävien, ja pelkoa vihollisten keskuudessa. Esim. Rivendellin Neuvonpidossa Aragorn itse ilmoittaa kuka hän on ja koittaa sillä tavalla saada Boromirin "alistumaan"..
...Aragorn saa ehjäksi taotun miekkansa Andúrilin jo Saattueen ollessa Rivendellissä...

Kun sitten taas elokuvassa...

...Aragorn koittaa pitää juurensa hyvin salassa ja liikkuu mieluummin tuntemattomana Samoojana, Konkarina. Hän ei haluaisi käyttää kuninkaan valtaansa ja on muutenkin valtiudestaan hiukan vaivautunut. Aragorn mieluummin antaa toisten päättää asioista ja olla suurmiehiä, kuin että on sitä itse. Tämä tietenkin enimmäkseen TFOR:ssa, mutta kuitenkin...
...Andúrilin Aragorn saa vasta viimeisessä osassa, ja Elrond tuo sen hänelle juuri ennenkuin hän on lähdössä Kuolleiden Solaan (vai mikä lieneekään..)...

Noh, siinä nyt muutama esimerkki.. Jotkut jutut on ehkä hiukan "karkeesti" ja mustavalkosesti ilmastu, mutta kertokaa oma mielipiteenne. Ootteko työ huomannu mitä eroja, onko nuo miun mainihtemat teijän mielestä mitään eroja, vai oonko mie ihan muuten vaan taas höpissy jotain omituista..? :roll:
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Et ole höpissyt omituisia. :D

Minä en pysty katsomaan niitä kohtauksia FotR:ssä missä Aragorn hokee ettei halua olla kuningas tai kantaa vastuuta, koska se poikkeaa niin paljon kirjan Aragornista.

Siihen nähden että Aragorn oli tehnyt koko elämänsä työtä sen eteen, että siitä tulisi jonain päivänä Gondorin ja Arnorin kuningas, minusta sen FotR:ssa sanoma "minä en ole koskaan halunnut sitä" tms. on aika paha.

Onhan Aragorn kirjassakin epävarma, tavallaan, varsinkin FotR:n aikana, aina siihen asti kunnes Frodo lähtee omalle tielleen - se epäilee joitakin päätöksiään jne, mutta se on erilaista epävarmuutta kun elokuvassa, mun mielestä. Kirjan Aragorn haluaa silti kantaa vastuuta, se ei pelkää tai yritä vältellä sitä, vaan aivan toisinpäin.

Itse pidän enemmän kirjan Aragornista.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Angapauriel
Örkki
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 2:37 am
Paikkakunta: Kontu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angapauriel »

Minäkin olen huomannut nuo erot. Elokuvassa on kuin Aragorn pelkäisi omia sukujuuriaan ja kirjassa hän taas kunnioittaa niitä jne.

Ei se minua kyllä kamalasti elokuvassa haittaa, koska se on hyvä elokuva. Harmittaa kylläkin.

Kai siihenkin on PJ:lla joku järkevä selitys. :mrgreen:
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.

Hyödyllistä latinaa: Bis dat, qui cito dat. - Kadesti antaa se, joka antaa nopeasti.
Jellicon
Örkki
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2004 6:32 pm

Viesti Kirjoittaja Jellicon »

joo...minuakin ne on alkaneet häiritä kun olen lueskellut kirjaa ja katsonut leffoja ja miettinyt niitä...

Onhan se ärsyttävää kun kirjassa Aragorn on ylpeä tuleva kuningas ja leffassa pelkuri joka pelkää kohtaloaan. :?

mitäköhän järkeä tässäkin viestissä taas oli?...ei mitään, tiedetään :roll:
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Joo, oon huomannut saman suuntaista. En oikein tiedä, kummasta Aragornista pidän enemmän tai vähemmän, mutta kirjassa yksi kohta ärsyttää: se on Kahdessa Tornissa, kun Aragorn, Legolas, Gimli ja Gandalf
saapuvat Edorasiin, eikä Arkku suostu antamaan Andúrilia Rohanilaiselle pidettäväksi tallessa (olikohan se Hamá?), mutta suostuu lopulta jättämään sen seinään nojalleen sillä ehdolla ettei kukaan koske siihen. Miekan terähän voi vaikka ruostua jos siihen koskee joku muu.. se ärsytti..
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Firithostwen kirjoitti:... eikä Arkku suostu antamaan Andúrilia Rohanilaiselle pidettäväksi tallessa (olikohan se Hamá?), mutta suostuu lopulta jättämään sen seinään nojalleen sillä ehdolla ettei kukaan koske siihen. Miekan terähän voi vaikka ruostua jos siihen koskee joku muu.. se ärsytti..
Ah, mutta tuossa kohdassa kirjan pointti on elokuvassa mielestäni täysin missattu (siitä kai johtuu ne tuhat ja yksi väännöstä "what would the characters never say"-juttua tyyliin Aragorn: "I seem to have lost my sword.. ah well, I can always get another" :D). Koska kirjassahan Anduril edusti Aragornille juuri koko sen menneisyyttä ja kuninkuutta, koska miekka periintyy aina Isildurin ajoista ja on nimenomaan se arvossa pidetty miekka, joka leikkasi sormuksen Sauronin kädestä ja jonka palasia Aragorn on kantanut mukanaan. Sillä ja sen symboliikalla on kirjassa ehdottomasti enemmän merkitystä kuin elokuvassa ("taotaanpa tämä miekkakin tästä viime tingassa.."), ja minusta Aragornin suhtautumisessa miekkaansa ilmenee myös Aragornin syhtautuminen omaan kuninkuuteensa. Eli että se todellakin merkitsee sille hyyyyyvin paljon.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

Firithostwen kirjoitti:Joo, oon huomannut saman suuntaista. En oikein tiedä, kummasta Aragornista pidän enemmän tai vähemmän, mutta kirjassa yksi kohta ärsyttää: se on Kahdessa Tornissa, kun Aragorn, Legolas, Gimli ja Gandalf
saapuvat Edorasiin, eikä Arkku suostu antamaan Andúrilia Rohanilaiselle pidettäväksi tallessa (olikohan se Hamá?), mutta suostuu lopulta jättämään sen seinään nojalleen sillä ehdolla ettei kukaan koske siihen. Miekan terähän voi vaikka ruostua jos siihen koskee joku muu.. se ärsytti..
sama seikka ärsytti miuakin suuresti...Arkku on selvästi koppavampi kirjassa kuin leffassa..ainakin miun mielestä. tämän henkevämpää kommenttia ette minulta saa neljän aikaan aamusta.:D
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Arcirithwen kirjoitti:Arkku on selvästi koppavampi kirjassa kuin leffassa..
Niin, mutta otetaan huomioon, että kirjassa on se oikea Aragorn. Luultavasti Jackson teki leffaan Aran vähän lempeämmäksi, etteivät ihmiset pitäisi häntä koppavan, ja näin samaistaisi Viggoa Aragorniin. Ja että työkin nyt tästää selvityksestä jotain ymmärtäisitte nii, Jackson teki aragornista lempeämmän elokuvassa etteivät ihmiset pitäisiä Viggoa yhtä koppavana kuin roolihahmoaan. Tai jotain siihen suuntaan.. :roll:
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

likimeya kirjoitti:
Arcirithwen kirjoitti:Arkku on selvästi koppavampi kirjassa kuin leffassa..
Niin, mutta otetaan huomioon, että kirjassa on se oikea Aragorn. Luultavasti Jackson teki leffaan Aran vähän lempeämmäksi, etteivät ihmiset pitäisi häntä koppavan, ja näin samaistaisi Viggoa Aragorniin. Ja että työkin nyt tästää selvityksestä jotain ymmärtäisitte nii, Jackson teki aragornista lempeämmän elokuvassa etteivät ihmiset pitäisiä Viggoa yhtä koppavana kuin roolihahmoaan. Tai jotain siihen suuntaan.. :roll:
olet aivan oikeassa, mutta minä pidänkin enemmän elokuvan aragornista^^
Niin,voi olla tosiaan näin, että jackson teki häästä hempeämmän, koska jos hää olis käyttäytynyt samalla tavalla kuin kirjassa, niin olisin miekin saattanut luulla että hän on koppavampaa persoonaa...(tai sitten vaan todella hyvä näyttelijä;))
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Mjaa.. olen sen kyllä panut merkille.
Erityisesti pisti silmään, että Aragorn sai miekkansa JO rivendellissä. Ja elokuvassa- huups, unohdettiin se, mut ei se mitään, lisätään se tähän näi. ><;
Aragorn on kirjassa (siis ihan KOKO kirjassa) rohkeampi ja itsevarmempi. Elokuvan Arska *winkkaa Arskalle* on sellainenhiljainen hissukka ><
Kirjan Aragorn on minestä parempi.
losti
Örkki
Viestit: 83
Liittynyt: La Huhti 10, 2004 7:58 pm

Viesti Kirjoittaja losti »

Lukiessani tätä topicia otin huomioon kirja -ja leffa-Aragornien erot. Kirjassa on hän ruhtinaallinen, tuleva kuningas, uskollinen, itsevarma ja rohkea samooja.

Elokuvassa hänen katseensa on aina epäröivä (ei nyt ihan aina ^^;) ja hän on pelokas. ROTK:ssa kun hänestä tulee kuningas, niin elokuvassa hän näyttää epäröivältä. Kirjassa kuvittelen sen kohdan aina todella ruhtinaalliseksi, jossa Aragorn on ylpeä : P

Kirjan Aragorn on ehdottomasti parempi ja se aito oikea ^^
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Aragorn on kirjassa paljon itsevarmempi ja rohkeampi. Elokuvassa todellakin häiritsee se, että hän ei muka halua olla kuningas. Kirjassa hän on enemmän kuninkaallinen, eikä peitellyt sitä ja kirjassa Aragorn on erilailla epävarma kuin elokuvassa. Kirjassa se epävarmuus ei ole sellaista kuin elokuvassa ja se on ihan hyvä asia kirjassa. Kirja-Aragorn on paaaljon parempi (niinkuin kaikki mielestäni on parempaa kirjassa). Äh, ota tuostakin selvää, eli kirjassa Aragorn kunnioittaa juuriaan, mutta elokuvassa pikemminkin pelkää. Tajusitteko mitään?
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Otetaan nyt osaa tähänkin...

Aragorn on lempihahmoni ja ehkä sain sen ensikosketuksen sellaisenaan elokuvista, tiedä sitten miksi, olin lukenut kirjat jo aiemmin, mutta....

Kirjassa Aragorn on mielestäni paljon syvällisempi ja parempi, yksinkertaisesti. Pitääkö sitä selittää? Alkuperäinen on alkuperäinen. Elokuvissa hän tosiaan pelkää sitä mitä on, kirjoissa kunnioittaa itseään ja juuriaan, sitä mikä hän jonain päivänä tule olemaan. Ja hän tosiaan sai sen miekan jo alussa, mielestäni tämä tökkii kaikkein eniten.

Tuo miekasta luopuminen, kun Aragorn ei halunnut luopua siitä Edorasissa, minä ymmärrän sen. Kuten Marnie sanoi, Andúril on vanha ja todella arvokas miekka, se edustaa selvästi Aragornille jotain, se merkitsee hänelle liikaa jota hän voisi luovuttaa sen edes hetkeksi muille.

Elokuvassa, kun hobitit tapaavat hänet, koko kohta on sössitty. Tiedän, että kaikelle on syynsä, mutta kuitenkin. Tuo tapaaminen on yksi kirjan koskettavimmista kohdista, miten Aragorn sanoo jotain, että toivoi Frodon luottavan pelkästään häneen hänen itsensä takia, sillä jahdattu mies toivoo joskus ystävyyttä tms. En nyt muista tarkkaan, mutta sulan joka kerta. Siinä välittyy jotain niin Aragornia omimmillaan. Se on ihana, ja mitä se on elokuvassa? Arargorn tunkee väkisin hobittien huoneeseen ja kertoilee jotain ja sitten he vainh lähtevät. Ja Gandalfin kirjekin oli jätetty pois... mur.

Kirjan alkuperäinen, vaikka alunperin minut sytytti elokuva. Aragorn on mahtava hahmo, joka ei elokuvissa pääse niin hyvin oikeuksiinsa. Viggo tekee uskomattoman hyvän roolityön ja häntä ei voi asiasta mitenkään syyttää, mutta Aragorn on kokenut liian suuren muutoksen.

Koppavampi hän ehkä kirjassa voi ollakin, mutta samalla myös ymmärtäväisempi ja kaikin puolin ihanampi ja erilainen.

Minusta leffassa on yritetty saada hänen ja Arwenin juttukin esille, mutta sitä on siinä silti liikaa. Kirjasta saa enemmänkin sen kuvan, että Aragorn on osaksi jo luopunut toivosta Arwenin suhteen, jaksanut odottaa, kun leffassahan ne nuolevat toisiaan jatkuvasti. Minusta se vaan on väärin, koska kirjassahan... se välittyi täysin vain niille, jotka tiesivät siitä, elokuvissa sitä tuputetaan katsojalle väkisin, tuntuu jo pakkopullalta välillä. Se rakkaus kirjassa oli jotenkin taustalla koko ajan ja näkyi kyllä joissakin tietyissä kohdissa, mutta elokuva... noh, on mitä on.

Tuli sepustettua oikein olan takaa. Noh, minun mielipiteeni ja ajatuksiani... :roll:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Molemmat ovat omalla tavallaan hyviä; erilaisia, miellyttäviä jne.

Kirja-Arska on sellainen ylimielinen, pissipäiseltä vaikuttava juippi. Alentuva, nöyrä, mutta ylpeä. Sellainen kaikinpuolin ärsyttävä, mutta silti ihana, jos tiedätte, mitä tarkoitan. Se poika, johon kaikki tytöt yläasteella olivat ihastuneita. Itsevarma, tiesi, mistä tuli ja mihin oli menossa, ehkä liiankin hyvin.

Leffa-Arska taas oli se herkkispoika, emoboy. Se poika, joka keräsi yläasteella säälipisteet ja pandatyttöjen sydämet. Leffa-arska on se, johon minä ensimmäisenä tykästyin.

Jos minun pitäisi valita noista kahdesta parempi, kallistuisin kirja-Arskan puoleen. Miksikö? Koska hän on sellainen mietteliäämpi, älykkäämmän tuntuinen. Itsevarma. Sellainen, että voisin kuvitella polvieni menevän veteliksi hänen tullessaan lähelle.

Kaikeksi onneksi leffoja katsoessani kirjojen lukemisesta oli kulunut runsaasti aikaa, joten kirjojen aiheuttamat mielikuvat eivät enää olleet tuoreina mielessä. Sitten taas kun aloin lukea kirjoja uudelleen, onnistuin jotenkin sulkemaan leffan pois mielestäni ja rakensin omat mielikuvat uudelleen.
Kuva
Elemmírë
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 2:37 pm

Viesti Kirjoittaja Elemmírë »

Itse pidän elokuvan Aragornista. Totta kai pidän myös kirjan/alkuperäisestä Aragornista.
Jotenkin se että elokuvassa Aragorn on vaivautunut sukujuuristaan, eikä halua niin ottaa vastuuta, eikä ilmaista kaikille kuninkuuttaan, on minun mielestäni tietynlaista nöyryyttä. Minä pidän elokuvan Aragornin luonteesta, koska hän on hyvin nöyrän oloinen. Ikäänkuin haluaisi osoittaa olevansa kuninkuutensa arvoinen ennen kuin sitä alkaa toitottaa. Ja kyllähän Aragorn alkoi käyttäytyä ns. arvonsa mukaisesti TTT:ssä kun "neuvoi" kuningas Théodenia, kuinka toimia örkki-uhan vuoksi.
Théodenhan sanoi; Muistaakseni Rohanin kuningas on Théoden eikä Aragorn....tai jotain sinne päin

Tuosta kunnian ottamisesta. Olisikohan Aragorn suomalainen? :roll: itse olen huomannut, että suomalaiset ovat vähän sellaisia, että kun heitä pyytää johonkin vastuuseen, niin väittäävät, ettei heistä ole siihen jne :)

Mutta Aragorn on aina mahtava! Luki hänestä sitten kirjasta tai sitten katsoi elokuvasta :)
The greatest thing you´ll ever learn is just to love and be loved in return...
~Moulin Rouge~
Vastaa Viestiin