Vastaavatko elokuvien hahmot mielikuviasi? Mielipiteitä

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Suurimmilta osin kyllä vastasi, tosin tuosta kirjojen lukemisesta on jo aikaa. Olin jossain...hmm...kolmannella, kun luin ne, ja viidennellä, kun Sormuksen ritarit tuli teattereihin. Olin aika paljon kyllä jo unohtanut. Sen muistan, että Legolasin hahmo aiheutti päänvaivaa. Minä kun olin aina kuvitellut haltiat sellaisiksi pieniksi, niin kuin keijut, ja tämä sitten olikin parimetrinen hongankolistaja.
Kuva
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

Kuvittelin kaikki hahmot täysin erilaisiksi =D Luin kirjat vasta nähtyäni Sormuksen ritarit, ja silti yksikään elokuvan hahmo ei vaikuttanut kirjamielikuviin, johtuen suurilta osin varmaan kirjan erilaisesta tunnelmasta. Siitä ei tosin ole mitään haittaa, pikemminkin minusta on hyvä, että elokuva pysyy elokuvana ja kirja kirjana. Elokuvan hahmot eivät ole vaikuttaneet omiin kuviteltuihin hahmoihin mitenkään, mikä johtunee siitä, että elokuvassa he ovat erilaisia kuin kirjassa, ja otetaan nyt vaikka jälleen ikuinen esimerkki Legolas. Pidän kirjan Legolasista enemmän, vaikka Bloom onkin syntisen hyvännäköinen, sillä kirjassa tämä on jotenkin haltiamaisempi jaentiedä o___o Rakastan silti kirjaa ja elokuvaa yli kaiken, enkä ole haukkumassa ketään, jokainen teki hienon roolisuorituksen ^^
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minä en nyt sano näyttelijöiden ulkonäöstä mitään, koska oli kirjasta tehty elokuva mikä tahansa, niin hyvin harvoin johonkin rooliin valittu näyttelijä vastaa ulkonäöllisesti minun mielikuviani hahmoista, ja se nyt on varmaan ihan normaaliakin.

Mutta sitten hahmojen luonne elokuvissa. Suurin osa tietysti oli sellaisia, jotka vastasivat omia mielikuviani, kuten vaikka Pippin, Bilbo, Gandalf, Saruman, Galadriel, mutta sitten oli niitä jotka eivät vastanneet:

-Aragorn: tämä koskee lähinnä ekaa elokuvaa, minua rehellisesti sanoen ärsyttää se FOTR-Aragornin valitus siitä miten hän ei tahdo olla kuningas ja vastahakoisuus koko hommaa kohtaan, kun ajattelee miten pitkään se on oikeasti tehnyt työtä sen suhteen, että siitä tulee kuningas joku päivä ja se on se, mitä se todella haluaa.

-Denethor: herra jumala. Kaikkein pahiten raiskattu hahmo minun mielestäni (tai no, jakaa ykkössijan Gimlin kanssa). Tyyppi oli täysi sekopää ilman pienintäkään arvokkuutta. (Eikä edes pientä palantir-viittausta, joka olisi voinut pelastaa siitä edes vähän. Minusta koko Gondor-juttu kaappaamme-vallan-Gondorissa-Gandalfin kanssa oli aika surkuhupaisa.)

-Gimli: mistä lähtien se, että on kääpiö, tarkoittaa automaattista koomisuutta? Huonoja käytöstapoja, heikkoa fyysistä kestävyyttä.... mikä ihme muutti kirjan Gimlin, jolla on eräitä kirjan kauneimpia ja viisaimpia vuorosanoja idiootiksi, joka valittaa yrittäessään pysyä Aragornin ja Legolaksen perässä (me kääpiöt olemme petoja lyhyillä matkoilla - argh), putoilee hevosen selästä, röyhtäilee päivällispyödässä... leffojen ilmestymisaikoihin tuo nostatti minun verenpainettani. :p

-Faramir: no lyhyesti sanottuna minusta "minä en tätä esinettä ottaisi vaikka se makaisi maantien laidassa"-Faramir on aika erilainen siihen "me viemme hobitit Gondoriin"-Faramiriin on aika iso.

Napsahti näköjään helposti valituksen puolelle. :roll:
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Elindar
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 6:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Elindar »

Minulla ei ole kovinkaan suurta valittamista hahmoista. Johtuen varmaan siitä, että kun menin ekan leffan katsomaan, olin lukenutkin vasta Sormuksen ritarit -kirjan.
Muttamutta.. Hahmot, joita pidin onnistuneena olivat mm. kaikki hobitit, Gandalf, Aragorn, Galadriel ja Elrond. Ai niin, Saruman myös. Christopher Lee onnistui roolissaan tosi hyvin.
Mutta hahmot, jotka olin kuvitellut aivan erilaisiksi, olivat Denethor ja Faramir. Denethor oli jotenkin tehty leffoissa sellaiseksi kärttyisäksi ja kiukuttelevaksi pikkulapseksi, joka ei halua luopua Gondorin herruudesta. Kirjoissa hänessä oli sentään jonkinmoista arvokkuutta jäljellä.
Faramirin kanssa on vähän sama juttu. "Haluan Sormuksen, vien sen isälle ja näytän minkä arvoinen oikeasti olen." Okei, mutta kirjan Faramir ei tuollaista ajatellut, hän oli viisaampi, ja ymmärsi olla sekaantumatta Sormukseen sen enempää.
~
My heart is [url=htpp://elindar.livejournal.com]broken[/url] and I don't have glue.
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Aragornhan ei vastannut kamalasti kirjan hahmoa minusta. Kirjan Aragorn ei ollut niin pidättyiväinen kuninkaan roolista. Legolaskaan ei ollut kovin kirjan hahmon kaltainenkaan, mutta nostan hattua siitä että kaikki hahmot silti olivat ensi näkemältä helposti tunnistettavissa, vaikka melkein kaikissa hahmoissa jäi jokin nakertamaan.
Kaikista vaikuttavimmin rooliinsa sisäistyneet olivat ehdottomasti Christopher Lee, Ian Holm, Sean Bean ja Ian McKellen. He olivat minusta kaikkein eniten hahmojensa näköisiä.
Avatar
Piru
Metsähaltia
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 9:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Piru »

Ääh. Siitä on niin kauan kun ensimmäisen kerran näin LotR-leffat, joten on mennyt aika pahasti sekaisin omat mielikuvat kirjan perusteella ja leffojen hahmot. Ja kuten Marniekin tuossa jo sanoi, hahmojen ulkonäöt leffoissa harvoin vastaa omia mielikuvia, joten ei siitä sen enempää. Ei kenenkään ulkonäkö tainnut (jos oikein muistan) mitenkään kauheasti hämmästyttää tai häiritä.
TSH on kirjana niin erilainen... Tosi monet hahmot on mun mielestäni jotenkin arvokkaampia ja ylväämpiä siinä kuin leffoissa. Esim. kirjan perusteella olin kuvitellut Aragornin paljon kuninkaallisemmaksi ja mahtavammaksi, ylhäisemmäksi. Ja Legolas, sen mä olin kuvitellut... runollisemmaksi? Eeh, en mä osaa kuvailla sitä, jotenkin ihan erilaiseksi. Muutenkin haltiat oli mun mielikuvissa paljon kauempana ihmisistä kuin leffoissa. Mä kuvittelin, että ne olis ensinnäkin vähän pidempiä ja laihempia ja niiden ympärillä voisi melkein nähdä eteerisyyden auran. x) Ei mun sanavarasto riitä kuvailemaan mun mielikuvia. ^^
Faramirista lienee turha puhuakaan. Leffoissa se on mun mielestä lähinnä säälittävä nössö, kirjassa mä todella arvostan sitä.
Hobitit on aika samanlaisia mun päässä kuin leffoissakin.
Denethor, no, oon samaa mieltä edellisten kanssa.
Gandalfista pakko sanoa sen verran, että sekin on yksi niistä hahmoista, jotka oli mun mielessäni paljon mahtavampia ja ylväämpiä. Leffojen Gandalf on enemmän vanha mies ja vähemmän mahtava velho kuin mun päässä.
Galadrielin ulkonäöstä haluan sanoa, että petyin siihen tosi raskaasti. Mun mielestäni Galadriel oli paljon kauniimpi ja herkempi ja haltiamaisempi ja etäisempi ja... Suoraan sanottuna, inhoan leffojen Galadrieliä, joka on mun mielestäni lähes ruma pyöreine korvineen ja ilkeine kasvoineen. Yhh.

Juuri nyt ei tuu mitään muuta mieleen, mutta tulen lisäilemään, jos muistuu muita.
'Cause everybody hurts sometimes.

Valvoja -05
Palautteenantaja -06
Aragorn -07
Sauron -08 ^^
Annatar
Puolituinen
Viestit: 389
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 4:09 pm
Paikkakunta: Rohanin ruohotasangot

Viesti Kirjoittaja Annatar »

Minä vetelin kanssa aikaisemmin jonkinasteisia pultteja noista luonne- eroista. Toisaalta, millainen näkemys PJ:llä ikinä olisi ollutkaan, ei se koskaan olisi voinut vastata kaikkien Tolkien- fanien mielikuvia.

Ulkonäköön en taida silti puuttua minäkään, sen suhteen kirjahahmot ja leffahahmot elävät erillään mutta sovussa :wink: Kauniita ja komeitahan ne leffassakin olevat hahmot ovat.

Hahmojen luonteen puolesta ihmetyttävät eniten filmien Denethor, Gimli sekä Faramir. (Ja tietysti Éowyn.) Roolisuorituksissa ei todellakaan ollut vikaa, mutta hahmot olisi voinut kirjoittaa syvemmiksi -niissähän olisi ollut ainesta vaikka mihin, varsinkin kun Denethoria tai Gimliä ajattelee.
Viimeksi muokannut Annatar, Pe Maalis 03, 2006 1:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden Draamaficcaaja 2007

Kauniin avan taiteili julietik.

Ruoskatarin (okei, Ruoskattaren ;)) kautta Annatariksi jälleen.
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Gandalf taitaa olla ainoa, joka vastas eniten miun mielikuvitusta.
Muut hahmot muistutti etäisesti sitä miten mie olin kuvitellu. Hobittien jalat oli sellaset mikskä miekin olin kuvitellut.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Hahmojen ulkonäkö on minulla sen verran kirjava ja hullunkurinen, että leffan hamot eivät muistuta niitä laisinkaan, mutta yhdenkään leffahahmon ulkonäkö ei nirhaa minua silmään. Kaikkein lähimpänä mielikuviani ja muutenkin parhaita ovat mielestäni Gandalf ja Saruman (harmi, kun Radagast ei edes vilahda). Myös haltioiden ulkonäkö ja valonhohto, miten sen ikinä voisi sanoa, on toteutettu hyvin. Oikeaan kuvaan ei ole niin helppo istuttaa kirkautta otsaan tai arvokasta, ikivanhaa tähdenvaloa silmiin, kuten Tolkien kuvaili kirjassa. Sen huomioon ottaen olen hirveän tyytyväinen.

Hahmojen raiskaamisista olen raivoissani, mutta en laita siitä tähän, käykää lukemassa Marnien kommentti tuosta ylempää, olen aivan samaa mieltä kuin hänkin.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Charlotte
Örkki
Viestit: 33
Liittynyt: Su Huhti 02, 2006 4:42 pm

Joo-o

Viesti Kirjoittaja Charlotte »

Boromirin, Klonkun, örkit, mm. kuvittelin erinäköisiksi...
Toisinaan elokuvan näyttelijät murskaa omat mielikuvituksen tuotteet, ja pettyy...mut ei aina.

Nyt kun oon elokuvat nähny, en oikeastaan muista kunnolla mikskä kuvittelin kirjassa ne :?

//Newra yhdisty tuplapostauksen
Lynxia
Warheart
Viestit: 710
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:34 pm
Paikkakunta: City of Angels
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lynxia »

[nillitys] viestejä voi muokata edit-nappulasta. [/nillitys]

Mutta ihan samalla linjalla olen Charlottan kanssa: kun olen nähnyt leffat, en enää muista miksikä hahmot kuvittelin. Aragorn oli kuitenkin sellainen Nuuskamuikkusen tyylinen... :roll:
We're all just dancers of the Devil's dance floor

Vuoden 2007 Gandalf (:
Avatar
Thrior
Örkki
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2005 6:47 pm
Paikkakunta: Mordor

Viesti Kirjoittaja Thrior »

Voi Faramir Faramir... Menivät sitten pilaamaan yhden ehdottoman lempihahmoni aivan täysin prkl :evil:.

Denethor oli myös muutettu joksikin täydeksi kaheliksi. Ymmärsin hänen käytöstään kirjassa vallan hyvin, mutta elokuvassa hän oli näköjään kalauttanut päänsä johonkin ja tosi kovaa vielä. Siis miksei sitä palantiria voitu sisällyttää elokuvaan? Ei se olisi vienyt kuin pari minuuttia.

Gimli on minunkin mielestäni muutettu aivan liian pelleksi. Ei kääpiönä oleminen automaattisesti tarkoita, että täytyy olla joku barbaarinen röyhtäilijä joka laukoo vitsejä ja käyttäytyy sikamaisesti ruokapöydässä.

Muuten hahmot olivat mielestäni varsin onnistuneita. Mitä nyt pieniä eroja jokaisesta löytyy, mutta ne eivät minua juurikaan haitanneet....
Paitsi, että enttien kieltäytyminen sotaan lähdöstä oli mielestäni loukkaus enttirotua kohtaan. Ei siinä mitään Merrin ja Pippinin juonia oikeasti tarvittu... ja sitten minua henkkohtaisesti raivostuttaa hyvin paljon RoTK EE:sä kun Aragorn ERITTÄIN epäAragornimaisesti meni huitaisemaan Sauronin Suulta pään irti. Täysin OOC käytöstä... ja minä sattumoisin pidän Sauronin Suusta joten hus nurkkaan siitä häpeämään Aragorn.
Avatar-artti peräisin täältä: otisframpton.deviantart.com
Avatar
Nemesis
Örkki
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 9:23 am
Paikkakunta: Varjojen Kaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nemesis »

Omasta mielestäni joo, pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta kaikki olivat juuri sellaisia kuten odotinkin. Tosin Faramir oli hieman erinlainen kun odotin mutta homma toimi niin hyvin elokuvassa kuin kirjassakin etten välitä paljoakaan ^^

Ykkösessä (elokuvassa siis) tosin en hokannut että se palava Sauronin silmä oli SILMÄ! Mietin aina uudelleen että mikä se mahdollisesti olisi kunnes kakkosessa sen vasta hokasin, eli kohdassa missä Sam ja Frodo kiipeävät vuorilla ja Frodo "näkee" Sauronin XD Aika hölmöä... :lol:
I've found a world where love and dreams and darkness all collide
Maybe this time we can leave our broken world behind


Vuoden Beta 2010
Jester
Jeesus
Viestit: 857
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 10:36 am
Paikkakunta: Valtaistuimen juurella
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jester »

Miksi tämä topikki on mennyt minulta aiemmin täysin ohi? No, korjatkaamme asia. ^^ Myönnän lukeutuvani niihin, joiden kirjamielikuvat ja elokuvamielikuvat ovat jo aikoja sitten sotkeutuneet iloisesti toisiinsa. (Katsoin Sormuksen ritarit sen ilmestyessä -> luin trilogian -> katsoin Kaksi tornia ja Kuninkaan paluun sitten kun ne ilmestyivät.)

Yhdyn alkajaisiksi Marnien Gimli-mielipiteeseen, vaikka annan jotkin koomisuudet elokuvantekijöille anteeksi, koska ne kuitenkin aiheuttavat naurahduksia kerta toisensa jälkeen. Mutta sitten pari toistaiseksi vähemmälle huomiolle jäänyttä hahmoa:

- Celeborn. *headdesk* Leffojen (tai siis sen FotR:n vajaan minuutin...) perusteella voisi kuvitella, että suuri ja mahtava Galadriel on nainut rinnalleen vielä elokuva-Legolasiakin pöllömmän blondin. EE-versiossa mies taitaa sentään saada puhua enemmän kuin yhden lauseen? Mutta siis, kenen idea oli laittaa Celeborn vaikuttamaan niin hitaalta ja mistään mitään tietämättömältä? Argh!

- Kärmekieli. *tasailee verenpaineensa ja muuttaa ääntelynsä kehräykseksi* Tätäkin hahmoa on muokkailtu elokuvaa varten, mutta tässä tapauksessa en osaa nähdä sitä muuna kuin hyvänä asiana. Kirja-Gríma kuvataan muun muassa "kuivettuneeksi vanhaksi ukoksi"; leffa-Grímaksi valittiin niinkin mieletön ääni ja olemus kuin Brad Dourif! ^^ Niin hienoa kuin kirjalle uskollisena pysyminen onkin, Kärmekielestä on sentään tehty yksi aidosti kiinnostavimmista hahmoista koko elokuvasarjassa (ja tarjokas Keski-Maan kuolattavimpien miesten top kolmeen, mutta siitä ei puhuta tässä yhteydessä). Muutos parempaan, ehdottomasti, vaikka tunnekin itseni erittäin paljon fanitytöksi juuri nyt.

Esimerkiksi Elrond ja Klonkku ovat sitten sellaisia hahmoja, joihin olen muistikuvieni mukaan ollut alusta asti erittäin tyytyväinen elokuvissa. ^^
And then we'll do it doggy style so we can both watch X-Files

Vuoden Frodo
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Minunkin täytyy sanoa, että elokuvan hahmot vastasivat melkeinpä virheettömästi mielikuviani. :o Näyttelijät olivat hyviä ja he olivat tehneet paljon vaivaa roolisuorituksensa eteen.
Hieman muutamista hahmoista:
Denethor: Siis hyi ällötys. :shock: Denethorista oli tehty todella ällöttävä ja vastenmielinen mies, mitä en todellakaan odottanut luettuani arvokkaasta vanhenevasta miehestä.
Celeborn: Hän ei vaikuttanut ollenkaan miltään viisaalta olennolta, johon tämän puhetyyli yritti vihjata. Hän oli hidasjärkisen oloinen ja jotenkin tylsä hahmo. :?
Vastaa Viestiin