LoTR: Massateinielokuva?

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Schmusetier
Örkki
Viestit: 73
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 8:09 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja Schmusetier »

Miunkin mielestä American Pie ynnä muut samanlaiset ovat massateinielokuvia, eikä Lotria voi samaan syssyyn lukea.

Näyttelijät tietysti saavat teinityttelit kirkumaan ja höpöttämään, miten komea Orlando Bloom on, mutta kunnon Tolkien/TSH-fanit tuskin menevät katsomaan elokuvia pelkän näyttelijän perusteella.

Mie en tiennyt yhtäkään TSH:n näyttelijää, ennen kuin mie katsoin Fotrin. :roll: Ei kun tiesinhän mie, Dominicin, mutta en suurinta osaa, esim. Elijahia tai Viggoa.

Niin mikä tarkoitus? Pitikö tässä viestissä olla sellainenkin?
I feel my world shake
I can't look away
Hard to see clear
Is it me
Or is it fear?
- Metallica/St. Anger

Green Umbrella
Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Newra »

Schmusetier kirjoitti: Mie en tiennyt yhtäkään TSH:n näyttelijää, ennen kuin mie katsoin Fotrin. :roll: Ei kun tiesinhän mie, Dominicin, mutta en suurinta osaa, esim. Elijahia tai Viggoa.
<min en tiennyt edes Domia, mutta pakko nyt laittaa tämä kun tuli mieleen:
Minusta hyvännäköiset näyttelijät ovat vain 'ekstraplussaa' leffoille *virn* eli min ainakin katsoisin elokuvat, vaikkei Orlia niissä olisikaan.
Joo. Hyvin järkevä viesti :wink:
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Green_dragon
Örkki
Viestit: 93
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Green_dragon »

Newra kirjoitti: Minusta hyvännäköiset näyttelijät ovat vain 'ekstraplussaa' leffoille *virn* eli min ainakin katsoisin elokuvat, vaikkei Orlia niissä olisikaan.
Juu, olen samaa mieltä noista kuolattavista näyttelijöistä. En mäkään tiennyt yhtäkään LotR:n näyttelijää ennen kuin näin FotR:n. Tai olin mä Domin nähnyt siinä yhdessä tv-sarjassa, mutta ei mulla ollut hajuakaan, että se on LotR:ssa.

Menin katsomaan FotR:n, koska olin kiinnostunut siitä tarinasta, ihan sama miltä näyttelijät näyttivät!
Kuva
Together, like that.

Grotto
Jade
Puolituinen
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 11:29 am
Paikkakunta: Aavan meren tuolla puolen, jossakin on maa...

Viesti Kirjoittaja Jade »

Hmm. Tuolla aiemmin, lyhkäisessä viestinpätkässäni minulla kuulemma oli pointtikin. Jonkinlainen. ^^

Mutta siis... Eihän PJ tehnyt näitä leffoja teinejä varten, kuten American Pie tms. on tehty. Tosin tietysti katsojakuntaa eksyy tätäkin ikäluokkaa... ^^
~Susilla ei ole kuninkaita~
Avatar
Paula
Puolituinen
Viestit: 206
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paula »

Juuh, en minäkään yhtä ainoaa näyttelijää tiennyt ennen kun sain FotR:n DVD:lle. Itsenikin luen näihin 'järkeviin' (aitoihin, Tolkienia kunnioittaviin) ihkuttajiin. Kuolaisin leffojen Faramirin näköisen miehen perään missä hyvänsä, ja kun hän sattuu esiintymään Tolkienin mahtavan trilogian leffaversioissa, en näe sitä syynä olla sitä tekemättä. Mutta ihmiset, jotka katsovat elokuvan vain, koska siinä on niin julmetun hyvän näköisiä miehiä, menevät kyllä yli hilseen. Pahimmathan vielä lukevat itsensä sen jälkeen Tolkien-faneihin... >.<

Turha kai sanoakaan, että katsoisin leffaa vaikka siinä ei olisi yhtä ainoaa hyvän näköistä miestä, kunhan näyttelijät vain saisivat aikaan yhtä hyvän roolityöt kuin Mortensen, Bloon, Noble & comp.

Minä ainakin lukisin teiniyleisölle suunnatut elokuvat, esim. juuri American Pie, teinimassaleffoiksi, ja LotR:n kaltaiset elokuvat, joiden taustalla on rahan lisäksi aidommanpuoleinen kunnioitus Tolkienin kirjoja kohtaan (eikä kohdeyleisönä teinit) aivan muuhun kategoriaan. Jade-chan on oikeassa, jos teinikanat ihquttavat elokuvaa, ei se ole elokuvan synti, niin kauan kuin se ei ole elokuvan tarkoitus.

Oheiskrääsä... Ei kai se elokuvaa huononna? Potterissa on menty yli, ainakin minun mielestäni, mutta itse en ole niistä leffoista koskaan pitänytkään. Kyllähän kaikki (teineille suunnatut) LotR-keräilykortit ovat mielestäni täysin turhia, mutta ei kai tuottajia voi syyttää siitä, että he rahaa haluavat tehdä... Omaakin seinääni koristaa neljä LotR-julistetta, yksi ostettu ja kolme LotR:sta innostumattomalle kaverille lehden mukana tullutta. Minä haluan oviini kuvia LotR:sta, sillä se on upea, tunteita herättävä elokuvatrilogia, enkä katso sen mitenkään liittyvän massateiniyteen.^^

Kyllä, olen useammankin kerran todennut ostetusta julisteestani, että "haltiapoikia aseissa, haltiapoikia aseissa... *kuola*", mutta tunnelma se oikeasti on, jonka takia sen halusin/jonka takia siitä pidän niin paljon. Sen elokuvakohtauksen tunnelma... Ihastuin jo leffateatterissa siihen haltiasoturirivistöön, ja julisteen värit sopivat huoneeseeni, joten mikä ettei.^^
'Thomas Covenant,' he said as if he were rising to a challenge, 'the Unbeliever.'

~The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever (Stephen Donaldson)
Jade
Puolituinen
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 11:29 am
Paikkakunta: Aavan meren tuolla puolen, jossakin on maa...

Viesti Kirjoittaja Jade »

Juuh. Oheiskrääsäähän tulee AINA, sitä myydään mikä myy!!!
Ei sekään ole elokuvan syy. Kun jokin elokuva menestyy (kuten RoTK nyt, lipputulot ylittivät juuri miljardi dollaria!!! ^^), siitä tehdään näitä oheistuotteita. Ja kun ne myyvät, niin mikä ettei. :(

Paukiti, ei se ole mikään synti omistaa julisteita! ^^ Whaaaa... (PS. Saara hokee vieressä "ei"tä. Tyyyyylsääää...^^ (ja noi ärsyttää sitä))
~Susilla ei ole kuninkaita~
Avatar
Paula
Puolituinen
Viestit: 206
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 7:33 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paula »

*yrittää niistää, katsoa PotC:ia, yskiä ja nauraa samaa aikaa*

Mitä ihmettä Jade, yritätkö tosiaan väittää ettet ole saanut Saaraa innostumaan näinä kahtena päivänä Loftiksesta? XD (Saara on meidän varsin nuivasti LotR:iin suhtautuva luokkalaisemme.)

Yritä kestää, kaverikulta, miin tuun kouluun _ehkä_ huomenna, katson aamulla. Tänään heräsin puoli kahdentoista aikaan... *atsuuh* Valar, mikä flunssa...

(Offi, missä? XD)
'Thomas Covenant,' he said as if he were rising to a challenge, 'the Unbeliever.'

~The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever (Stephen Donaldson)
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

Weljet,Tolkien kääntyisi haudassaan,jos kuulisi että hänen kirjansa elokuvaversio on massateinileffa.

Min ei ainakaan katso sitä minkään Orlin takia,vaikka se hyvännäköinen onkin,ja ilkeä ystäväni sai minut kiinnostumaan kaikenlaisista sivusivuhenkilöistä,jotka mainitaan kerran keskeneräisten tarujen jollain takasivulla...mutta en tiedä,olenko aito Tolkien-fani,sillä aloin lukea hänen kirjojaan vasta nähtyäni elokuvan...ainakaan en ole teinikana.Toivottavasti.

...Pelottava ajatus.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Jade
Puolituinen
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 11:29 am
Paikkakunta: Aavan meren tuolla puolen, jossakin on maa...

Viesti Kirjoittaja Jade »

Mutta mutta... Parempihan se on katsojienkin kannalta, että nayttelijät ovat hyvänäköisiä. Ei sitä niin mielellään katsoisi, jos tilalla hyppisi monta Uuno Turhapuroa! ^^ *virn*

En, Paula, eon ole saanut. ^^' Se kyllä tahtoi osoitteen, sanoi käyvänsä penkomassa. Ja Hanna haluaa lukea siivouskomeron. ^^

Valarin kautta, apua!
~Susilla ei ole kuninkaita~
Pyro

Viesti Kirjoittaja Pyro »

Kyllä LoTR on massateinileffa...
Suuri osa LoTRin katsoneista ei ollut kuullutkaan kirjasta mennessään sitä katsomaan ja silti ihkuttavat sitä. SE ON VÄÄRIN!
Ensin kirja, ja sitten leffa. Ei sitten tule ihmetelleeksi sitä, että miksi kirjan lukeneet elokuvaa haukkuvat...
Elokuva on muutenkin selkeästi osoitettu nuorille, sillä kaikki filosofia ja runollisuus on hävitetty elokuvasta kokonaan. Ainoana poikkeuksena Orlando Bloomin repliikit Legolasina (kieltäytyi näyttelemästä rooliaan nyky-enkulla, sillä se tavallaan halveksii kirjaa ja hän halusi säilyttää edes osan runollisuudesta). Lisäksi elokuvassa on ylipitkiä tappelukohtauksia, ja juuri ne on siihen elokuvaan valittu (kirjassa noita verisiä taisteluita on aika harvassa).
Lisäksi juonta on paikoitellen muokattu miellyttämään massateinejä.
Minulle on avautunut LoTRin suomenkielisiä fanisaitteja VASTA elokuvan tultua teattereihin... Huvittavaa sinäänsä, sillä kirja on ollut lempparini jo 12 vuotiaasta pitäen ^^;
Eli siinä lyhyesti, miksi se on massateinileffa...

Ja hieman offtopick:
Orlando Bloom osui silmääni jo elokuvassa Black Hawk Down (näytteli pientä roolia, roolihahmon nimi on Blackburne) ja hänen vuokseen sen leffasarjan kokonaisuudessa vaivauduin katsomaan... Pidin hänen näyttelytyöstään siis jo vuosi ennen elokuvaa, joka nosti hänet 'tähtien' joukkoon.
Lila
Örkki
Viestit: 53
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:32 pm

Viesti Kirjoittaja Lila »

Jade kirjoitti:Mutta mutta... Parempihan se on katsojienkin kannalta, että nayttelijät ovat hyvänäköisiä. Ei sitä niin mielellään katsoisi, jos tilalla hyppisi monta Uuno Turhapuroa! ^^ *virn*
Tuo on niin totta. Tyhmähän sitä olisi jo elokuviin valitsisi joitain räkäklimppiöklötyksiä (eli?)
Mutta siis, elokuvaahan katsotaan. Järkevä elokuvan katsoja ei ajattele pelkkiä näyttelijöitä ja niiden komeutta.

Ei LotR ei ole massateinielokuva.

Onko sitten automaattisesti leimattu massateiniksi jos lukee kirjan vasta ensimmäisen, tai vaikka toisen, tai jopa vasta kolmannen, elokuvan nähtyään?

Okei, pointti karkasi, vai oliko sitä edes? :oops:
"Up, up, up, up the stairs we go and then we come to...the tunnel."
Järjestelmävirhe
Örkki
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:49 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Järjestelmävirhe »

Olen jo hyvän aikaa seurannut tätä Lotrin massateiniys- keskustelua ja nyt päätin avata itsekin sanaisen arkkuni:

LotR on ainakin jossain määrin massateinielokuva, jos asian niin haluaa ilmaista. Elokuvista on tullut hyvin suosittuja myös teinien keskuudessa muiden ikäluokkien lisäksi. Onko se sitten huono tai hävettävä asia? Omasta mielestäni ei. Katson elokuvia ihan hyvällä mielellä tietäen myös kaikenmaailman "teinixien" tekevän samoin. Ja tehkööt vain. Elokuva on mielestäni hyvä ja katsomisen arvoinen vaikka se olisi suunnattu teletappi- ikäisille.

Kuulun heihin itsekin, jotka astuivat kolme vuotta sitten elokuvateatteriin lukematta kirjaa ensin. En tiennyt J.R.R Tolkienista yhtään mitään, tuskin olin edes koskaan kuullut miehestä. Se ei vaivaa minua. Luin kirjan elokuvasta ihastuneena ja pidin siitä. Myönnän myös sen, että kauniit haltiamiehet hivelivät silmiäni ja kyllä: minulla oli Legolasin kuva kaappini ovessa (voitte arvata, kuka siinä nyt on). Mitä sitten?

En lähtisi tuomitsemaan ihmisiä, jotka eivät ole kirjaa lukeneet, eivätkä aiokaan lukea. Jos se tuntuu heistä hyvältä ja elokuvat riittävät, he pitävät niistä niin mikäs siinä. Kieltämättä saattaa olla huvittavaa kuunnella teinityttösten hieman lapsellista keskustelua, mutta en tee siitä itselleni ongelmaa.

Sormusten herrasta on muodostunut massateini elokuva oheistuotteineen. Niin käy hyville, viihteellisille elokuville. Eikä siinä ole mielestäni mitään hävettävää. Eri asia on, haluaako itse käyttäytyä massateinin tavoin. Sormusten herraa ovat katsoneet ihastuksissaan aikuiset, vanhempi väki ja myös teinit.
Ihmisyys ei ole fyysinen määritelmä,
se on henkinen päämäärä.
Sitä ei anneta,
se ansaitaan.

~Richard Bach
Gwain
Örkki
Viestit: 110
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 2:23 am

Viesti Kirjoittaja Gwain »

Järjestelmävirhe, nostan hattua. sinun onnistui pukea sanoiksi myös minun ajatukseni lähes täysin.

Minun on vaikea ajatella LotR:a pelkkänä elokuvana tai edes pelkkänä kirjana. Totta kai pelkkä elokuvakin on loistavaa viihdettä ja kirja on uskomaton sellaisenaankin, mutta Tolkien ei tehnyt pelkkää kirjaa vaan kokonaisen maailman, josta LotR vain raapaisee hieman pintaa. Elokuvat taas tarjoavat pienen maistiaisen kirjasta nykypäivän ihmisiä miellyttävässä muodossa.

Ei minua haittaa se, että jotkut näkevät vain pelkän elokuvan eivätkä sen enempää asiasta innostu. Itse oli lukenut kirjat pariin otteeseen ennen leffan katsomista, mutta en ehkä ilman elokuvaa olisi päätynyt fanfictionin pariin. Ei minua haittaa sekään, että jotkut tuntuvat kehuvan elokuvaa pelkästään näyttelijöiden ulkonäön vuoksi mutta koko elokuvan leimaaminen massateinielokuvaksi näiden perusteella ei mielestäni ole aiheellista. On minullakin aidon kokoinen Legoas-juliste seinälläni (sopii muute vallan mainiosti sisustukseen viherkasvien lomaan) ja kuulun esimerkiksi Orlandon, Viggon ja Dominicin kuvien lähettämiseen keskittyviin nettiyhteisöihin (tosin näissäkin suurin osa jäsenistä on yli parikymppisiä), toisaalta luen History of Middle-Earth –kirjoja suurennuslasin kanssa saadakseni lisää ja syvempää tietoa Tolkienin luomasta maailmasta enkä ole ”teini” edes ikäni puolesta.

Hyvin epämääräinen pointtini siis on, että LotR:ssa on niin monta eri tasoa, että jokainen pystyy siitä nauttimaan. Jonkun jäädessä ihailemaan Elijahin silmiä joku toinen taas pohtii Rohanin historiaa. Eikö se kerro enemmän katsojan näkökulmasta ja elokuvan monipuolisuudesta kuin sen massateinimäisyydestä?

Myönnettäköön, minulla oli pointti aloittaessani, mutta se taisi paeta kesken kaiken. Pahoittelen.
Kräm
Örkki
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 6:42 pm

Viesti Kirjoittaja Kräm »

TSH on niin suosittu ollut leffana, ettei mikään ihme että massateinitkin käyvät niitä katsomassa. Mutta ne unohtaa sen heti, tässä on ero oikeisiin faneihin.
Aluksi en itsekään pitänyt TSH:sta, koska ajattelin että se on kanojen leffa tai sitten vaan aikuisten, mutta muutin kyllä mieleni kun noin vuosi sitten näin ekan osan...
Judylas
Puolituinen
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 4:13 pm
Paikkakunta: Moni ei tiedä, harva arvaa ja loppuja ei edes kiinnosta.

Viesti Kirjoittaja Judylas »

Ekaks. Tricadon ja kaikki muutkin: Elokuva-trilogiaa on aletttu suunnitella jo vuonna 1995, ja näyttelijät tulleet mukaan vuonna 1999.

tokaks. Tricadon: Orlando ei ole apinan ja simpanssin risteys!!!!!!!!!!!

kolmanneks. En tiennyt ketään LotR:in näyttelijää paitsi Domin, elokuvassa on paljon uusia ja vanhoja näyttelijöitä, kuuluisia ja vähemmän kuuluisia näyttelijöitä joten elokuva on suosittu mm. teinien keskuudessa, koska on tullut uusia kasvoja elokuva-maailmaan. mutta todelliset fanit eivät katso elokuvaa näyttelijöiden perusteella vaan elokuan kokkonaisuudella! Fanit katsovat elokuvat uudestaan ja uudestaan ja muistavat jok´íkisen kohdan, mutta teinimassat katsovat kerran ja juttelevat: "Aah kuinka Elijah Wood on ihana!", teinimassat unohtavat elokuvat kuitenkin myöhemmässä vaiheessa. Eli se on HIUKAN massateinielokuva

Elokuvat ovat suosittuja! Niitä ei olla keksitty päästä vaan tehty upean J.R.R Tolkienin kirjasta! Elokuva-tekijät siis kunnioittavat Tolkienia!!!!!

Aluksi olin kaverilleni: Kuinka sä voit tykätä jostain TARU SORMUSTEN HERRASTA!?! (tämä oli kun sormuksen ritarit tuli ulos) Tilanne tosin muuttui kun kaksi tornia tuli ulos, kävi: "AAAAH"
Taru-Sormusten Herrasta-trilogia on kaikkien suosikki (siis lasten, teinien, aikuisten)

Ei ole muuta sanottavaa...

LORD OF THE RINGS RULEZZ!
KTBSPA♥
160408
021209
130512 NKOTBSB, MALMÖ
070314
Coming:
150314 Kööpenhamina


Jääkiekon MM2012&2013 - Vapaaehtoistyö <3
Vastaa Viestiin