LoTR: Massateinielokuva?

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Uunilintu
Örkki
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 28, 2004 9:30 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Uunilintu »

Mielestäni TSH ei ole massateini elokuva. Peter on niin monta kertaa sanonut, että teki sen faneille, jotka siihen aikaan olivat suurimmaksi osaksi yli kaksikymppisiä, ei teinejä. Sitten, kun elokuvat tulivat teattereihin, tottakai näyttelijät (varsinkin hyvännäköiset sellaiset) vetivät puoleensa massateinejä. Pelottaa ajatella, miten asiat olisivat, jos johonkin rooliin olisi valittu Justin Timberlake tai joku muu teini-idoli. Kammottavaa. Elokuvien ansiosta fantasian ystävien määrä kasvoi, joten saattaa myös olla, että massateinit olettivat fantasian olevan muodissa ja sen takia menevät katsomaan elokuvia. Jotenkin outoa ja väärin.

Kyllä, näyttelijät ovat parhaita mahdollisia, mutta eivät vaikuttaneet päätökseeni käydä katsomassa leffa silloin kolme vuotta sitten. :wink:
Wait a minute...It says ' The Return of the King' but where the heck was Elvis!?
Avatar
Fanyare
Joku hippi
Viestit: 928
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 5:23 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fanyare »

En minä nyt sitä massateinielokuvaksi kutsuisi :shock: :shock: :shock:
Today is the tomorrow you worried about yesterday.

Merri 05-06, RPS-ficcaaja 07 ja Japanifriikki 08

avatar by 25djadja @ LJ
Puppi
Örkki
Viestit: 29
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 5:59 pm
Paikkakunta: peiton alla.

Viesti Kirjoittaja Puppi »

NÖYY!!!!Juuri tälläsillä elokuva pilataan:kaikki vihaavat sitä ja kutsuvat massateinielokuvaksi.Juuri ne jotka ihkuttavat orlia ja eljahia vain sen takia että:gaash, ne on niin ihkun hyvännäköisiä!He eivät missään nimessä ole kunnon faneja.Inhottavia massateinikanoja*oksentaa* :evil:
Ja jos se on massateinielokuva, minua saa kutsua tytöksi(inhottava sana.minulle loukkaus) :?
...The small sand castle that the waves swept away
a smile about to cry, looking up at the flowing clouds...
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

Ensinnäkään elokuvassa ei käytetty mitään kovin nimekkäitä näyttelijöitä, itselleni ainoastaan Eliah Wood oli Deep Impactin kautta tuttu. Massateinileffoissa turvaudutaan siihen,että näyttelijät vetävät teatterit täyteen,ja elokuva on lähes poikkeuksetta anaalista poikittain.

Toisekseen elokuvan aihe on vaikea,vaikea sinänsä,että se pohjautuu kauan sitten kirjoitettuun,likimain tuhatsivuiseen eepokseen,joten aihe ei ole tuttu kenellekkään. Taustatietämys ei ollut pahitteeksi kun leffat katsoi. Toinen eroavuus massateiniyden puurosta,mikä on valmiiksi pureskeltua sontaa alusta loppuun.

Ei,kyllä Jackson teki leffan koska halusi kunnioittaa legendaa,ei koska massateinit tarvitsivat lisää herkkupeppuja joille rakentaa julisteilla ja poseerauskuvilla päällystettyjä alttareita huoneistansa.
joplin
Örkki
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 4:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joplin »

Mielipiteeni: LotR ei ole massateinielokuva


Perustelut:

-massateinielokuvat eivät voita 11 Oscaria

-LotR trilogiasta eivät pidä vain teinit, vaan kaiken ikäiset. Jenkeissä (joka kerta kun kävin katsomassa Kaksi Tornia) taputettiin kun elokuva loppui ja katsojat olivat lähinnä aikuisia. Suomessa enemmän nuoria, mutta silti ainakin puolet aikuisia. Eli massateinielokuva on leffa, jota käy katsomassa vain teinit tai suurin osa katsojista on teinejä.Yleensä ne ovat myös melko huonoja elokuvia. Tässä muutaman mainitakseni: Screamit, Tiedän mitä tei viime Kesänä-leffat, American Piet, Road Tripit, Pirates of the Carribean, Mean Girls jne. jne. Niitä on satoja.

-LotR elokuvat perustuvat Tolkienin teoksiin. Tolkien on kaukana, toisessa ääripäässä, teini-ilmiöstä.

Pyro kirjoitti:
Suuri osa LoTRin katsoneista ei ollut kuullutkaan kirjasta mennessään sitä katsomaan ja silti ihkuttavat sitä. SE ON VÄÄRIN!
--> ANTEEKSI MITÄ?? LotR-trilogia on uskomattoman taidokkaasti tehty elokuva ja visuaalisesti nautittavaa katsottavaa vaikka ei Tolkienista olisi koskaan kuullutkaan. Se on vain mainiota mainosta ja kunniaa Tolkien-maailmalle jos ihmiset innostuvat. Voi myös olla Peter Jackson faneja, jotka haluavat nähdä hänen työtään. Onko se muka väärin?

Pyro taas:
Elokuva on muutenkin selkeästi osoitettu nuorille, sillä kaikki filosofia ja runollisuus on hävitetty elokuvasta kokonaan.
..Lisäksi elokuvassa on ylipitkiä tappelukohtauksia, ja juuri ne on siihen elokuvaan valittu (kirjassa noita verisiä taisteluita on aika harvassa).
Lisäksi juonta on paikoitellen muokattu miellyttämään massateinejä.
---> Elokuvat ovat elokuvia, kirjat kirjoja. Jos eroja ja epäkohtia alkaa vatvomaan menee koko elokuva-elämys pilalle. Jos ei osaa katsoa Jacksonin versiota (muista, että tämä on hänen näkemyksensä asioista ja hän rakastaa veren lentämistä ja taisteluita) erillisenä asiana, vaan odottaa täydellistä kopiota kirjoista, ei elokuvia kannata edes sitten katsoa. Kirjoissa on huomattavan paljon taistelua ja sotaa. Elokuvassa osuus saattaa näyttää suuremmalta, koska käsikirjoitusta varten piti kirjoista karsia todella paljon pois. Taistelut piti tottakai jättää. Ne ovat tärkeä osa juonta! Juonen muokkaus teinien mieleen? En usko, että Jacksonilla ja Franilla se oli tarkoituksena. Lähinnä saada juonesta eheä ja elokuvana toimiva.
Näyttelijöiden komeus (heistäkään ei moni ole näytellyt massateinielokuvissa, poikkeuksena Elijah Wood) on taas mielipidekysymys.

Jos itse liikkuu netissä foorumeilla, jossa käy ns. "massateinejä", jotka ihkuttavat näyttelijöitä, saattaa oma näkökulma olla aika suppea. Netissä on paljon asiallisia palstoja, jossa Tolkienista voi keskustella. Pitää vain osata etsiä.
Tolkien ei tehnyt pelkkää kirjaa vaan kokonaisen maailman, josta LotR vain raapaisee hieman pintaa. Elokuvat taas tarjoavat pienen maistiaisen kirjasta nykypäivän ihmisiä miellyttävässä muodossa.
-->Hyvin sanottu.
"Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society."
Mark Twain.
Arska
Puolituinen
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Hölmölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska »

eihän lotr enää muutenkaan ole mitään massateinijuttua...koska uusia leffoja ei tule niin nämä ihkuttavimmat kanaset ovat häipyneet uusille ihkutusteilleen ihkuttamaan :p
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right
Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

Minä olen kyllä kieltämättä sitä mieltä, että LotR on aivan mainio massateinielokuva.

Sitä voi katsoa vain sen takia, kun se on niin suosittu, siinä voi ihkuttaa Orlando Bloomin ulkonäköä ja Viggo Mortensin seksikästä leukaa (O.o)

Mutta sitä voi katsoa myös todellisen fanin silmin. Nähdä viittaukset historiaan ja taruihin, poimia yksityiskohtia, nauttia kaikesta...

LotR on massateinielokuva, siitä ei pääse mihinkään, mutta rakkaat loftislaiset, me voimme nähdä ne kolme pätkää myös upeina elokuvaversioina historian parhaasta fantasiakirjasta.
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Tirli
Puolituinen
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2004 10:15 pm
Paikkakunta: ó_ò

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Mikä luetellaan "ihQ-teiniksi"? Jos ne ihan tosissaan pitää siitä elokuvasta eivätkä pidä Orlandosta vain ulkonäön perusteella.. Tottahan niitäkin on, mutta ei pidä mennä syyttämään jos itsekkin pitää OB:stä. Sitten olet itse ihan samanlainen, jos käyt täällä ja pidät Orlandosta. ^^ Lotrissa ei ole suurta "massateinielokuvan" vikaa, vaikea aihekkin siinä on. Eihän se ole sen elokuvan vika, että kaikki nuoret pitää siitä. *nauraa*
Näyttelijät, esimerkiksi Viggo Mortensen, nousivat huipulle elokuvan kautta. PoTCissa oli jo Johnny Deppiä ja Orlandoa joka oli tullut tutuksi Lotrin avulla, ja muita huippunäyttelijöitä. Lord Of The Rings ei ole massateinielokuva. Ainakaan hirveästi. XDD
RanDOM
Örkki
Viestit: 71
Liittynyt: La Huhti 09, 2005 8:15 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja RanDOM »

Hmm..
Itselle on tämä viimeisin LotR-villitys tullut vasta hiljattain jälkijunassa. En ainakaan miellä itseäni massateineihin kuuluvaksi. Taide on taidetta ja kuuluu kaikille. Mutta on sitä itsekkin tullut langettua leffan komeiden miehien ansaa, mutta hei, mainitkaa joku kuka ei ole...?
All my friends have gone to battle.
I would be ashamed to be left behind.
Arawyn
Puolituinen
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 6:44 pm
Paikkakunta: Nightwishin treenikämppä

Viesti Kirjoittaja Arawyn »

TSH ei ainakaan minun mielestäni ole massateinielokuva. 8) Asia nyt vain on niin, että massateinielokuviksi voi luokitella todellakin esim. juuri nuo monesti mainitut American Pie-elokuvat. Itse en ole viitsinyt katsoa (eikös tullut Subilta tai jostakin vähän aikaa sitten?). Eihän se kyllä miinusta ole jos leffassa on muutama kuolattava mies... :D Eikä muutama slashahtava kohtakaan ole pahasta :) Onko kukaan muuten katsonut vuodelta -78 olevaa TSH-piirrettyä? Naurettiin kavereitten (varsinkin Leegottajan) kanssa parille helposti slashiksi kuviteltavalle kohdalle :roll:. Mutta hauskaa oli.
Once I am sure of my task I will rise again.
Angapauriel
Örkki
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2004 2:37 am
Paikkakunta: Kontu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angapauriel »

TSH ei todellakaan ole massateinielokuva. Orlandohan tuli tunnetuksi vasta tämän elokuvan jälkeen, joten eihän ihmiset voineet tavallaan silloin tietää hänestä vielä. Vai?

Minä en henkilökohtaisesti tiennyt elokuvan tähdistä mitään, en Elijahista, en Viggosta, en kenestäkään mitään. Kun näin elokuvan ensimmäistä kertaa, en ruvennut heti ajattelemaan, että olipa hyvännäköinen hobitti poika siinä joo. Minä ihastuin tarinaan ja halusin lukea kirjan heti sen jälkeen.

Nyt kun minusta on myöhemmin tullut myös Elijah fani niin olenko minä massateini, jos olen TSH fani ja pidän Elijahia hyvänä näyttelijänä? Enkö ole TSH:n aito fani, kuten Puppi asian ilmaisi?

Minusta ne jotka sanovat elokuvaa massateinielokuvaksi eivät itse ole tutustuneet elokuvaan kunnolla. Tottakai hyvännäköiset näyttelijät aina saavat suuren suosion nuorten keskuudessa.

Nykyään, kun elokuva ei ole enää kokoajan esillä, karsiutuvat nämä massateinit pois. Silloin näkee kuka on massateini ja kuka ei.
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.

Hyödyllistä latinaa: Bis dat, qui cito dat. - Kadesti antaa se, joka antaa nopeasti.
etella
Puolituinen
Viestit: 234
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:22 pm
Paikkakunta: Jossain Aragornin, Jackin, Siriuksen, Tuomaksen, Vivianin, Peterin ja Wonkan alla...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etella »

Tekeekö se elokuvasta massateinileffan, jos siinä on hyvännäköisiä näyttelijöitä? Noup.

Tekeekö se elokuvasta massateinileffan ja katsojasta massateinin, jos ei ole lukenut siitä alunperin tehtyä kirjaa mutta pitää elokuvasta? Noup.

Huomatkaa, suurin osa elokuvista on tehty kirjojen perusteella. Jos ette ole lukeneet esim. Anne Frankin päiväkirjaa kirjallisena teoksena mutta ihkutatte leffaa, onko se massateinielokuva? Noup. Potc on esim. tehty Disneylandin huvilaitteen pohjalta. Tekeekö se minusta massateinin, jos en ole käynyt ko. laitteessa mutta rakastan elokuvaa? Enpä usko.

Sitäpaitsi, massateinileffat tehdään tosiaan mahdollisimman pienellä rahalla ja lyhyessä ajassa. Teinit, myös massa-sellaiset katsovat kaikkia elokuvia niiden tiettyjen piirteiden takia ("Voi vitsi toi mies on iihana!" "Kato noita autoja, tollasen bemarin kun sais..." "Jaakko tykkää tästä leffasta. Jos mäki tykkään niin ehkä se alottaa mun kaa!!1") mutta se ei tee elokuvasta massateinileffaa.

Yhteenveto:
¤ Lotr EI ole massateinielokuva.
¤ Nuoret ihmiset aka. teinit katsovat elokuvia niiden tiettyjen piirteiden vuoksi. Tämä ei tee rainasta massateinielokuvaa, vaan teinistä massateinin.
¤ Hyvännäköiset näyttelijät miellyttävät katsojan kuin katsojan silmää. Massateinielokuvien adonikset ovat kivoja katsella, mutta eivät osaa näytellä ollenkaan tai ylinäyttelevät.
¤ Elokuvissa, mukaanlukien Lotr, on käytetty useita mainoskikkoja, esim. typerää huumoria - joka ei elokuvaan/kohtaukseen välttämättä sopisi - juuri sen takia, että elokuva kiinnostaisi kaiken ikäisiä ja saisi paljon myyntiä. Tämä on vain raakaa bisnestä - onneksi elokuvia ei pilata tällä kokonaan.

Hmm.. tuossa tärkeimmät, pointtini tuli varmaan selväksi :mrgreen:
Se kauan sitten kadonnut. Kuva

Kuva
Aragorn -04.
melian
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 9:53 pm
Paikkakunta: Rohanin ja Konnun väliä

Viesti Kirjoittaja melian »

Onko massateineys huono asia? ^^ Eikös se ole vaan hyvä, että elokuva menestyy?
urpå
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Elokuvan kannalta se on hyvä, mutta kaikenlainen originellius on nykyään kovassa huudossa. Pitää olla erilainen kuin kaikki muut, ja jos kaveri tykkää jostain samasta asiasta niin sitten siitä ei ainakaan voi tykätä enää. (ja kyllä - kärjistäminen ja asioiden suurentelu on mukavaa)

Minä voin sanoa, että minusta ei välttämättä olisi tullut ilman elokuvia Lotr-fania, kirjat olin lukenut ennen kuin edes tiesin, että niistä elokuva tehdään. En välttämättä olisi kahlannut kirjaa neljästi läpi jollen olisi elokuvia katsonut

Välttämättä elokuva ei ole massateinien suosiossa, vaan ne näyttelijät. Ja kyllä, menin katsomaan Sormuksen ritarit Orli-ihkuttajan kanssa. Kaverini oli bongannut Orlin juuri tuosta Black Hawk Downista ja tahtoi nähdä Lotrin. Minä taas olin kahlannut kirjat läpi, ja ihan hyvien arvostelujen vuoksi tahdoin nähdä leffat. Pidin, kaverini ei pitänyt, osti vain kaikki Legolas-julisteet "kun se Orli on niin mahdottoman ihQ!".

Joo, pointti on missä? En tiedä. Kuitenkin, minä en välttämättä olisi elokuvia nähnyt jos Orli-ihkuttaja ei olisi minua sinne raahannut. Sinänsä siis hyvä juttu että ne teinien söpöläiset ovat siinä. Olen myös tavannut ihmisiä jotka sanovat Tolkienin olevan ihku (ajatelkaa, mikä sanavalinta!!! >.<), eivät ole lukeneet kirjoja mutta kun Lotr-elokuvien näyttelijät on niin älyttömän ihkuja.
Kuva
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Kirja jää yleensä unholaan massateini tapauksissa. Elokuva näytteliöineen muistetaan paremmin, niin kuin Kurenai sanoi. Eivätkä ne teinit loppujen lopuksi edes tiedä kuka tälläisenkin mestariteoksen on kirjoittanut, mikä on harmillista.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Vastaa Viestiin