Miljöö

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Vastaa Viestiin
Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Miljöö

Viesti Kirjoittaja Suetus »

Elikkäs mitä mieltä olette Taru Sormusten Herrasta miljööstä? Vastaako se odotuksianne kirjan perusteella vai muuttaisitteko Peter Jacksonin mielikuvaa jotenkin? Näyttääkö maisema mielestänne aidolta? Mikä on hyvin onnistunutta ja mikä vähemmän onnistunutta? Tässä vain muutamia apukysymyksiä, mutta yleinen mielipide otetaan vastaan ^^

Pakko sanoa kyllä että minusta miljöö on todella hieno. Tai siis luin ensin kirjat ja katsoin sitten vasta elokuvat. Jotenkin vain tuli ajateltua ettei tuollaisesta loistavasti kirjasta voi tehdä miljöötä joka ei riitele kirjailijan mielipiteen kanssa. Mutta Peter taisi onnistua. Miljöö vastaa suurimmaksi osaksi mielikuvaani kirjasta, vaikka jotkut asiat poikkesivat. Erityisesti Lorien on todella hienosti tehty. Ne puut ja valot ja kaikki. Henkeäsalpaavan hienoa kerrakseen. Jotkut kohdat näyttävät vähän liian tietokoneilta tehdyiltä (esim. se kun Frodo juoksee Tuomiovuoreen sisälle, näyttää ihan tietokoneella tehdyltä). Suurimmaksi osaksi maisemat näyttävät aidoilta. Tai suurimmaksi osaksi nehän onkin kuvattu ihan luonnossa (whii, Uudessa-Seelannissa ^^). Totta kai joku Minas Tirith on ollut pakko tehdä tietokoneella. Vaikka siitäkin on rakennettu kyllä pienoismalli. Mutta, jospa antaisin teillekin puheenvuoron :D

Huom. Jos tälläinen topic on jo olemassa poistakaa vain
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Miljöö

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

No miljöö nyt varmasti oli yksi niitä harvoja asioita, jotka leffoissa osuivat kohdalleen. Minulle ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen mitään paikkaa, joka tuntuisi olevan selvästi ristiriidassa kirjan kuvausten kanssa. Oikeastaan minä inhoan TSH:ssa niitä jaarittelevia maisemakuvauksia, enkä ole niitä kovin tarkkaan myöhemmillä lukukerroilla viitsinyt lukea, vaan olen vaan automaattisesti kuvitellut mielessäni ne leffan maisemat. Ei tarvitse haaskata kahta tuntia kun yrittää miettiä, miten joku mäennyppylä voi olla yhtä aikaa etelässä ja pohjoisessa.

Mutta mutta, ne leffan taustamaisemat näyttivät minusta aika useinkin joltain maalauksilta (esim. Harmaat Satamat). Kai ne tarkoituksella halusivat joidenkin paikkojen näyttävän sellaisilta utuisilta ja sadunomaisilta, mutta itse olisin tykännyt vähän realistisemmista maisemista.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Re: Miljöö

Viesti Kirjoittaja Lille »

Mie en kylla vielakaan ymmarra mista noita "jaarittelevia maisemakuvauksia" loytyy. Menin pari viikkoa sitten ostamaan FotRin 50v juhlapainoksen ja pakkohan se sitten oli taas lukea kerralla koko tarina (ts. lainata loput osat), eika (vielakaan) kyllastyttanyt kertaakaan. Itseasiassa olen useammankin kerran miettinyt, etta valilla saisi olla tarkempaa ympariston kuvausta, kun valilla oma paa jumittaa. Ja mita noihin ilmansuuntiin tulee, olen aina ollut surkea niiden kanssa, mutta nyt olen jotenkin saanut otteen niistakin ja muutamalla vilkaisulla karttoihin homma toimii aivan loistavasti. /end of off/

Mieki oon kylla silla kannalla, etta elokuvien miljöö on varsin onnistunut. Uskottava suorastaan - digitaalisudeesta ja muista taiteellisista keinoista huolimatta. Nain nopeasti ajateltuna itseani hairitsee vain Rohan - varmasti osaksi koska se on yksi suosikkipaikoistani Keski-Maassa. Rohanissahan ei tiettavasti ole elokuvassa nahdyn kaltaista kivista maisemaa, vaan enemmankin ruohomerta (ja taisi siella vaikeakulkuisempaa, vahan suon tapaistakin aluetta olla) jne. Kylla te tiedatte. Mutta eipa sekaan oikestaan hairitse, koska on se vaan pirun hienon nakoinen valkokankaalla.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Miljöö

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Mäkin oon aina nauttinu noista "jaarittelevista maisemakuvauksista." Kutsukaa vaan oudoksi :D

LOTR:ssa miljöö on aivan uskomattoman onnistunut! Uutta-Seelantia parempaa paikkaa ei kyllä olis voitu keksiä. Ja LOTR:ssa just tykkään siitä,
kun ne ei näytä liian tietokoneelta tehdyiltä, jos esim. vertaa Hobittiin. DoS 3D:nä oli niin mälsää.
Mun suosikkipaikka on Gondor, erityisesti Minas Tirith (olisitko ikinä arvannut?) ja se on musta ihan älyttömän upeasti toteutettu. Mä en vieläkään
käsitä, miten se on saatu tehtyä pelkästään pienoismallin avulla. Siis wou. Arvostan. Rivendell kuuluu kans lemppareihin. Ihan sairaan upeaa.
Se on vaan niin kaunis ja sellainen pakopaikka maan päällä.
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Miljöö

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Näin vuosien jälkeen voisi tästäkin asiasta kirjoittaa.
Mielestäni TSH:ssa miljöö on todella onnistunut, juuri sellainen vanhanaikainen, tunnelmallinen ja mystinen kuin kirjassakin. Nyt vuosienkin jälkeen, arvostan juuri tuon miljöön onnistumista ja aitoutta. Toisin kuin Hobitissa, jossa tuli toisinaan vähän...hutaistun(?) oloinen. Hobitissa jotenkin se miljöö ei ollut niin onnistunut ja tunnelmallinen mitä olin odottanut.
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin