Hobitti-leffan kääpiöt

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Vastaa Viestiin
Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

No niin. Keskustelua Hobitti-leffan kääpiöistä: vastasiko Jacksonin kuvaelma heistä samaa, minkä mahdolliset sait kirjan perusteella? Tai oliko Hobitin ja Lotr:in kääpiöillä yhteisiä piirteitä? Piditkö enempi kumman leffan kuvaelmasta kääpiöistä? Ja löytyikö joku suosikki ylitse muiden?

Luin kirjan ennen kuin katsoin leffaa, joten sen pohjalta oma mielikuvani Tolkienin kääpiöseurueesta verrattuna Jacksonin versioon oli melkeimpä ääripäät: kirjan kääpiöitä kuvattiin persoonina aika vähän, eikä heitä samalla tavalla yksilöity mitä leffassa saatiin aikaiseksi. Tolkienin kääpiöt olivat kaikki eleiltään samanlaisia jäykkiä ja juroja, kun taas leffassa jokaiselle saatiin luotua omanlaisensa persoona, eivätkä he olleet vain yhtä isoa massaa. Myös Lotr:iin verrattuna Hobitin kääpiöiden luonneskaalaa kuvattiin paljon laajemmin. Kun oli tottunut aiemmin tuimiin, juroihin ja jäykkiin Gimli-kääpiöihin, Hobitin iloluonteiset ja hilpeät veikot toivat heti uuden näkökulman koko kansaan. Näiden veikkojen kanssa voisi hyvinkin lähteä istumaan iltaa ja kolistelemaan kolpakkoja, siinä missä heistä varmasti saisi myös hyviä matkakumppaneita.

Suosikeiksi nousivat kääpiöveljekset Fili ja Kili sillä pikkupoikamaisella, lupsakkaalla luonteellaan ja hilpeydellään. Samalla he kuitenkin ovat rohkeita taistelijoita. Sinänsä kuitenkaan mielikuvani kääpiöistä ei vastannut heitä, vaan he tuntuivat muistuttavan enempi jotain pohjoisen lyhytkasvuista ihmiskansaa. Ovathan he tosin seurueen nuorimpia, mutta silti heissä olisi kuitenkin voinut olla enempi sellaista ulkoista kääpiöleimaa. Kyllähän kuitenkin Keski-Maassa luulisi ihmisen ja kääpiön erottavan toisistaan helposti.

Thorin oli myös mielenkiintoinen hahmo, vaikkakaan häneen ei vielä päässyt kunnolla kiinni.

// Pahoittelen keskustelun aloituksen tönkköä tekstiä. //
Avatar
Villasukka
Örkki
Viestit: 26
Liittynyt: Su Maalis 31, 2013 2:50 pm

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Villasukka »

No siis nyt on kyllä paha sanoa, kun kirjaa en ole ehtinyt lukea, koska täällä käpykylän kirjastossa on viisi painosta ja kaikkia on AINA lainassa.

Palaampa taas sitten joskus kommentoimaan tähänki uudelleen :D
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Kirjan perusteella Hobitin kääpiöt jäi aika massaksi ja vähän etäisiksi hahmoiksi koska heitä ei eritelty mitenkään kauheasti toisistaan. Ennen elokuvaa mulla ei ollut mitenkään erityistä mielikuvaa kääpiöistä, koska kirjassa ei kauheasti eroteltu kääpiöitä toisistaan muuten kuin parran ja huppulakkien värien mukaan sekä siten että kerrottiin että Bombur oli lihava ja Filillä tai Kilillä oli pitkä nenä. Minusta Jacksonin kääpiöt eivät ole huonoja vaan ihan hvyviä vaikka osa olikin liian ihmismäisiä. Kummankin elokuvan kääpiöillä on omat puolensa LotR:ssa ei ole kuin Gimli ja kaikki kiteytyy häneen kun taas Hobitissa on esitelty 13 kääpiötä paremmin plus hiukan syvällisemmin Thrain ja Thror.

Hobitissa lempi kääpiöitä oli Fili, Kili ja Thorin. Ei muutkaan kääpiöt olleet hassumpia mutta noi nousi ylitse muiden, ehkä lähininnä hyvän ulkonäkönsä takia.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Kuten tossa aikaisemminjo todettiin, niin kirjassa ei yksilöity kääpiöitä niin.
Mutta elokuvassa lempi kääpiöitä oli Fili ja Kili, ja Bofur. Kaikki kolme oli sellasia humoristisi tyyppejä. Balin oli myös sellainen kun olin vähän kuvitellutkin, sellaneen rauhallinen ja viisas kääpiö.

Ainoat kääpiöt josta en oikein tykännyt elokuvassa, niin oli Bifur ja Ori. Tuskin tulee Bifurille niitä repliikkejä mitä kirjassa oli...
Orista oli tehty mielestäni kauhean nuori ja "lapsellinen". Muistanko nyt yhtäkkiä ihan väärin, mutta eikö kirjassa mainittu että Fili ja Kili oli niitä nuorimpia kääpiöitä matkassa?
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Muakin on toi Orin ikä hämännyt vähän tossa elokuvassa. Minä muistelisin että jossain kohdassa kirjaa olisikohan siinä kun kääpiöt pääsevät pois tynnyreistä tai kun kääpiöt plus Bilbo ovat Ereborilla etsimässä sitä sivu ovea niin Filiin ja Kiliin viitattiin just sellaisin sanankääntein, että voi tulkita niiden olevat nuorimmat kääpiöt Thorinin kumppaneista.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Gillgalad - Fili ja Kili olivat ryhmän nuorimmat. Muistaakseni kirjassa sanotaan, että Kili oli nuorin ja hänellä oli siksi hyvät silmät? En ole ihan varma, mutta tällainen tuli mieleen.

Ja olen samaa mieltä edellisten kanssa. Kirjassa kääpiöistä vain muutamalla oli luonteet, ja parhaiten mieleen jäi paksu Bombur. Tästä kertoo jo se, että kun joskus luin siskolleni Hobittia (tämä oli silloin ehkä seitsemän?), Bombur oli ainoa kääpiö, jonka sisko heti muisti. Thorin on ainoa kääpiö, jolla kirjassa todella on luonne (ja sitä ei ole kovin hyvin mielestäni kuvattu elokuvassa, missä on haettu massoihin purevaa sankarikuvaa epäileväisen ja kiukkuilevan, ahnen kääpiöruhtinaan sijaan). Pidän kyllä siitä, että Jackson on antanut kääpiöille yksilöllisyyttä, ja toki sekin palvelee yleisöä - olisi kamala seurata elokuvaa, jossa ei muista tai tiedä kuka on kuka. Kirjassa se vielä toimii, koska kaikkiin ei tule keskityttyä yhtä aikaa niin kuin leffaa katsellessa, vaan esille nousee aina pari hahmoa.

Näin. Luulen, että jotain muutakin piti sanoa, mutta ajatus katosi.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Silloin kuin luin kirjan, ei mieleeni jäänyt muut kuin Thorin, Fili, Kili, Balin sekä Bombur, ne joista nyt kerrottiin hieman tarkemmin.
Tämän vuoksi minusta oli hienoa, että jokaiselle kääpiölle annettiin oma luonne ja jonkinlainen taustatarina. Heitähän on sen verran monta, ettei heitä muuten millään erottaisi. Myönnän toki, että menen vieläkin sekaisin samankuuloisten nimien kanssa. Lisäksi se, ettei Tolkien yksilöinyt heitä, antoi elokuvantekijöille vapauden kehittää heistä omia versioita. Tällöin ei tule samanlaista katastrofia kuin esim. Gimlin tapauksessa.
Ainoa kääpiö josta en pidä on Ori. Hänestä oli tehty porukan nuorin (mikä poikkeaa kirjasta) ja samalla lapsellisin.
Bofur on ehdottomasti suosikkini! Hän on sellainen hauska velmuilija ja kuitenkin lämminsydäminen.
Katsottuani pois leikatut kohtaukset, pidän entistä enemmän kyseisestä kääpiöstä.
Ulkonäöltään Thorin, Fili ja Kili nyt ovat hieman turhan siloposkisia, mutta se ei minua pahemmin haittaa. Elokuviinhan tarvitaan aina pari komistusta. :D
Thorinin luonne on taas ihan oma lukunsa.
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Jaaha. Eksyin sitten tännekin. Mutta asiaan.
Adam Brown (Ori) on suloinen, mutta Orista en pidä. Se vaan jotenkin tuntu niin epäkääpiömaiselta (se on sana *nyökkäilee*). Mutta silti se näyttelijä on sulonen. ;)
Ja yhdyn sagitan mielipiteeseen siinä, että Bofur on paras. Se näyttelijäkin on mahtava tyyppi. Ja se on irlantilainen, niin sillä on mahtava aksentti. Ja sen reaktio oli mahtava siinä elokuvan aika alussa, kun ne oivaltaa, että on toinenkin tie sisään: Bofur kattoo suu auki ensin Kiliä, sitten Gandalfia, sitten karttaa ja taas Gandalfia. Sitten se tais oivaltaa. ;) Mutta se oli mahtavaa :) Ja myös silloin, kun ne ratsasti kaatosateessa, kun Bofur yritti poltaa piippua. Ja itseasiassa Bofur oli mahtava KAIKKIALLA!
Mutta. Thorinin parta oli pidempi, kun se oli Ereborissa (en ymmärrä Jacksonin logiikkaa). Filillä oli mahtavat viikset (minä pidän viiksistä) ja tuo kolmikko (siis Thorin, Fili ja Kili) oli hiukan liian siloposkisia, mutta edelleenkin olen samalla kannalla sagitan kanssa elokuvan komistuksista.
Kääpiöiden nimet jäivät melko heti muistiin (muistan nykyään 39 kääpiöö, mikä taitaa olla kaikki ne, joita Tolkien maininnut, sillä RotK:n lopussa on se kääpiöiden sukupuu, sieltä muistan kaikki, plus sitten ne loput kymmenen Thorinin 13:sta kaverista, kerran Dúrineita täytyy olla kuus kun jonkun nimi oli Dúrin VI ja Thorineitakin on kolme...), mutta kaverit muistaa vaan nelisentoista. Yks kaveri ei muista kunnolla yhtäkään; vuohi ja Bombo (Kili ja Bombur).
Kyllä Jackson ihan hyvin onnistui kääpiöissään, vaikka olisi kyllä ollut hulvatonta jos Armitagen Thorin olisi jäänyt Bomburin ja muiden alle...
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Multa ei nyt mitään kovin syvällistä analyysiä näistä tuu, mut avataan suu kumminkin.

Lemppareita kääpiöistä on Fili&Kili ja Thorin. <3
Fili&Kili on sellaisia hauskoja vekkuleita (vaikkei kääpiöistä ehkä ekana tulisi mieleen tuollainen kuvaus) ja
Thorin on synkkä ja salaperäinen. Muut kääpiöt ei kauheesti jääny mieleen.

Pelkästään kirjojen perusteella kääpiöt jäis ehkä kovinkin etäisiks ja ne on muutenkin vähän luotaantyöntäviä hahmoja.
Elokuvissa niistä on saatu tehtyä paljon mielenkiintosempia ja moniulotteisempia :)
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Mä ajattelen kirjoja ja leffoja aina erillään, koska oon eri mieltä tietyistä asioista. Mutta joo. kääpiöihin. Mielestäni Hobitti leffan kääpiöt olivat liian iloisia jne jne. Kirjasta en muista juurikaan niitä, oli aivan liian paljon ja Tolkien ei hirveemmin tosiaan erotellut luonteita. Mutta siis Hobitti olisi leffana ollut järjettömän tylsä, jos siellä olisi haahuillut mököttäviä kääpiöitä joten olin itseasiassa varsin positiivisesti yllättynyt kuinka paljon Jackson oli saanut kääpiöistä irti.

Oma suosikkini oli tietenkin Thorin, Ah, se synkkyys ja "maailma-on-mua-vastaan" ja ah ah ah. No ei ne kaksosetkaan, Fili ja Kili pahoja olleet - noin ulkonäöllisesti. :)
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Okei, sori, nyt on ihan PAKKO nillittää.
Nimittäin Silidirille (ja se tekeekin tästä niin vaikeen nillityksen, en halua tehdä sitä minua ylempiarvoisille).
Kili ja Fili eivät ole kaksosia. En tiedä, oliko se kirjotusvirhe vai ajatusvirhe vai mitä, mutta minua se ärsytti suunnattomasti. Fili on syntyny 2859, Kili on syntyny 2864. Eli Fili on 5 vuotta vanhempi. Toisaalta, leffassa Ori oli nuorin, vaikka Kilin olis pitäny olla nuorin! Ei voi mitään, maailma ei ole täydellinen. End of nillitys.
Ja sitten olen samaa mieltä: Thorin kaikessa synkkyydessään on huumaava. Vaikka Bofur on edelleen suosikkini. Thorinin tuijotuskuvat *kuola* ja se leffan loppupuoli; "I have never been so wrong" --> minä sulan...
Meni varmaan vähän offaamiseks, mutta oli ihan pakko... -Aiwen
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Kääpiöt... Well... On hienoa, että jokaisesta kääpiöstä on tehty omanlaisensa, persoonallinen yksilönsä. Parhaiten omaan mieleeni jäivät "sexy trion" lisäksi ehkä Bofur ja Gloin. Niin ja Ori. Ja Nori. Ja jopa Dori. Joo, Kili on söpö ja ties mitä, Fili... Well, Filin jätän suosiolla Gwaerenille. Mutta Thorinissa joku mättää ja pahasti. Okei, siitä on tehty majesteetillinen ja seksikäs ja synkkä ja ties mitä. Ehkä se on just se mikä mättää. Ja se luonne. Kirjassa Thorin oli ahne, mutta hyväksyi haltioiden avun, vaikkakin joskus pitkin hampain. Leffan Thorinin haltiaviha on lähes täysin käsittämätön, se tuntuu suoraan sanottuna lapselliselta. Tyypin pitäisi olla kuningas, ja kuninkaan pitäisi osata antaa anteeksi ja ennen kaikkea ymmärtää, että joskus pitää tehdä ratkaisuja, jotka eivät päällepäin näytä heti oikealta, ainakaan muiden silmiin. Ja että omaa kansaa pitää suojella. (Okei, rant rant, ja Thranin puolustusta, mutta anyway...) Thorin tuntuu minusta vain jotenkin... no, väärältä. Vääränlaiselta.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Lumisusi kirjoitti:Leffan Thorinin haltiaviha on lähes täysin käsittämätön, se tuntuu suoraan sanottuna lapselliselta. Tyypin pitäisi olla kuningas, ja kuninkaan pitäisi osata antaa anteeksi ja ennen kaikkea ymmärtää, että joskus pitää tehdä ratkaisuja, jotka eivät päällepäin näytä heti oikealta, ainakaan muiden silmiin. Ja että omaa kansaa pitää suojella.
Nyt kun sanoit tuon ääneen niin ihan totta, jotenkin se vähän tuntuu kiukuttelevalta kakaralta joka ei saa kaupasta tikkaria.
Siinä on kyllä sellanen lapsellinen puoli ja tekis mieli sanoa sille et 'käyttäydy!' ja läppästä sitä takaraivoon.
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Nimittäin Silidirille (ja se tekeekin tästä niin vaikeen nillityksen, en halua tehdä sitä minua ylempiarvoisille).
Kili ja Fili eivät ole kaksosia. En tiedä, oliko se kirjotusvirhe vai ajatusvirhe vai mitä, mutta minua se ärsytti suunnattomasti. Fili on syntyny 2859, Kili on syntyny 2864. Eli Fili on 5 vuotta vanhempi. Toisaalta, leffassa Ori oli nuorin, vaikka Kilin olis pitäny olla nuorin! Ei voi mitään, maailma ei ole täydellinen. End of nillitys.
Aiwendil: no problem, kääpiöt ei ole mun bravuuri. Siitä on kauan kun olen Hobitin lukenut, ja kun näin leffan niin mielsin ne kaksosiksi. :P En ole myöskään kääpiöiden ikiin perehtynyt, koska se rotu ei vaan oikein ole mun juttu. (Koska muistutan kääpiötä itse. :D Olen näin analysoinut.) Mulle voi tosiaan sanoa kyl ihan asiasta palautetta, en pistä pahakseni.

Toisaalta, mulla on käsittämätön taito muokata vaihtoehtotodellisuuksia eli taidan pitäytyä siinä että mun maailmassa Fili ja Kili on kaksosia.
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Kvantti
Örkki
Viestit: 21
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 10:49 pm

Re: Hobitti-leffan kääpiöt

Viesti Kirjoittaja Kvantti »

Bofur ehdottomasti paras.... Koska se laulu haltialandiassa (Rivendelissä) Hobitin pitemmässä osassa : ))
Vastaa Viestiin