Silmarillion elokuvaksi?

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

Vastaa Viestiin
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

En ole löytänyt tätä keskustelua vielä mistään joten aloitin uuden.

Eli entä jos Silmarillion kuvattaisiin elokuvaksi? Eikös se olisi luonnollista Tsh:n ja Hoboton jälkeen? Ehkä, mutta millainen sotku siitä tulisi?

Olisihan se mukava nähdä Silmarillion elokuvana, mutta se mitä minä elokuvatuotannosta tiedän niin esimerkiksi kirjassa lähes täydelliskesi kuvatut valar olisivat luultavasti aivan kamala pettymys. Kirja jaettaisiin luultavasti kahteen tai kolmeen osaan. Ensimmäinen osa olisi vaikea tehdä, koska siinä olisi niin paljon muokkaamista, ettei mitään rajaa. Kyseiset editoinnit luultavasti aiheuttaisivat turhautumista ja elokuvan leikkelemistä ja muokkaamista tunnistamattomaksi. Lisäksi Silmarillionissa on tuhansia eri tulkintatapoja, joista elokuvana näkyisi vain yksi, joka luultavasti aiheuttaisi lisää pettymystä omien mielikuvien ja elokuvan erilaisuuden takia.

Eli tiivistettynä: Silmarillionin valkokangasversio on yhtä vaikea toteuttaa on kuin raamatun valkokangasversio. Ehkä vaikeampaakin.

Mutta jos se todella onnistuisi hyvin, niin olisihan sitä ilo katsella.


Lumis siirsi oikeaan paikkaan. Aiheesta on kyllä keskusteltu muissa topikeissa.
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Kyllä asia on aina joskus noussut mieleeni kun olen nähnyt ideoiden väläyttelyä muissa topikeissa, mutta se on totta että Silmasta on hankala saada hyvää elokuvaa sillä siinä on yksinkertaisesti liikaa yksityiskohtia ja liian hajanainen. Ja tällä tarkoita sitä että tarinat liittyvät toisiinsa vain löyhästi ja ne eivät ole helposti sovitettavissa elokuvaksi ainakaan yhdeksi. Silmasta voisi saada jonkun toimivan elokuva sarajan missä yksi elokuva vastaisi yhtä tarinaa.

Toteutettava toi vois olla aika painajaista sillä Valarit tosiaan ovat varmasti hankalia toteuttaa ja siinä on muitakin hankalia elementtejä. En usko että kukaan ryhtyisi yrittämään Silmarillionin filmaamista ainakaan ihan heti kokonaan joitain tarinoita sieltä voisi harkita elokuvina mutta koko kirja ei en usko.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

//off//Kun en saa muokattua tuota ensimmäistäkään niin...

Lumisusi: hups. painoinpas väärää aluetta.//off//
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Minusta "Silmarillion elokuvaksi" on aivan täysin väärä lähtökohta koko (hypoteettiseen) keskusteluun. "Silmarillion elokuvaksi" ei vain toimisi, sen näkee ilman suurempaa pohtimistakin. Mutta Silmarillionissa on monia yksittäisiä tarinoita, joista voisi tehdä toimivan elokuvan.

Toisaalta en ole varma haluaisinko PJ:n koskevan Fëanoriin & kumppaneihin pitkällä tikullakaan. Ehkä mieluummin ei.
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Berenin ja Lúthienin tarina olisi sellainen osa Silmarillionista, jonka mielelläni haluaisin nähdä elokuvana hyvin toteutettuna. Todella kaunis tarina. Ongelmaksi tulee ensinnäkin itse Silmarilien tarina, joka pitäisi selvittää heti alkuun katsojalle ja kaikki mikä liittyy niihin ja Fëanoriin ja hänen poikiinsa yms. Tarina lähtisi siis rönsyilemään heti alkuunsa niin moneen suuntaan, että saattaisi olla aika hankalaa tehdä juonesta helposti ymmärrettävä tältä osin.

Paitsi jos sen esimerkiks jakaisi kahteen osaan? Ensimmäisessä kuvattaisiin Silmarilien syntytarina ja kuinka päätyvät lopulta Morgothin rautakruunuun. Toisessa sitten Berenin ja Lúthienin tarina. Vaan olisi sekin melkoinen projekti ajallisesti ja rahallisesti. Tuskin tulee tällaista tapahtumaan.
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

Juu. Siis tulihan hobittkin kahdeksi elokuvaksi vaikka on vain yksi kirja joten Silmarillion voisi tulla jopa viiteen kuuteen osaan, jos aletaan eritellä eri tarinoita. En tosin usko, että siihen hommaan ryhtyy pitkään aikaan hullukaan :)
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Itse lähdin miettimään sitäkin, että vaikka Silmarillion on vaikea kuvata kun tarinoita on monta, ja se poukkoilee sinne ja tänne ja vähän vielä tonnekkin, niin kun kyse on kuitenkin ihan eri maisemista kun TSH:ssa ja Hobitissa. Ne jotka eivät ole lukeneet kirjoja, eivät välttämättä ymmärtäisi, jollei kaikkea ruveta selittämään tarkkaan alusta loppuun. Kuitenkin kyse on niin erilaisista tarinoista, on karkeasti sanottuna "Morgothin aika" ja "Sauronin aika", jotka ovat keskenään aivan erilaiset ja ihan eri maisemissa. Täytyisi luoda taas se oma maailmansa.

En kiistä, etteikö ajatus olisi mielenkiintoinen, ja varmaan tulisi katsottua jos joku sen uskaltaisi toteuttaa. :D
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Olisi hienoa jos Silmarillion filmattaisiin.
Mutta niin kuin Pyrexia sanoi, se on hankalaa. Ehkä se ei elokuvana toimisi hyvin, mutta siitä voisi tehdä tv-sarjan, kuten Game of Thronesista. :D
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Apua, älkää vaan antako Peter Jacksonin koskea Silmaan!
Anteeksi noin jyrkkä vastustus, en minä Jacksonin elokuvantekotaitoa mollaa, TSH ja Hobitti on mahtavia (tähän mennessä) lukuunottamatta muutamaa pikkukohtaa. Mutta Silma? Ehei, ei kiitos. Liian monimutkainen, kuten on jo todettu. Ja se kuitenkin on Silmarillion. Ja Silmahan on vähän enemmän ja vähemmän sekasin ja viimeistelemätön, ja siinä hypitään ajasta toiseen ja kolmanteen ja liikaa henkilöitä ja sitten... Ei. En tosin väitä, etteikö siitä tulisi mielenkiintoista, mutta kun minä nyt vaan haluaisin pitää mun mental images niistä tyypeistä ihan muuttumattomina, en halua mitään "pysyvää" kasvoa esim. Fëanorille, Maedhrosille saati sitten valarille. Kautta Sethin punaisten housujen, mikä sotku siitä syntyis! Ja aika tylsä leffahan siitä tulis, kun Silmaa ei mitenkään ole dialogeilla kyllästetty... Mutta ah, ei kiitos. Sitäpaitsi, Valaquenta ja Ainulindalë on vähän luettelomaisia, siis luetellaan henkilöitä ja kerrotaan mitä ja keitä ne on. Kirjana Silma on ainutlaatuinen ja ihana, elokuvana ei välttis niinkään. En tainnut kyllä saada hirveen selvää vastausta aikaseks, muttaah... Yritin ainakin ;) -Aiwen
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Komppaan Aiwendilia. Silma nyt vain on mielestäni sellainen teos, jota en soisi elokuvaksi muutettavan. En halua Peter Jacksonin tai kenenkään muunkaan koskevan rakkaisiin haltioihin saati sitten valariin pitkääkään pitemmällä puutikkullakaan, sillä olisi mahdotonta saada kaikkia sopimaan omiin mielikuviini kyseisistä henkilöistä ja sitten ei olisi kivaa. Esimerkiksi Lúthien Tinúvielille olisi erittäin hankala löytää sopiva näyttelijä, mistäs revit näyttelijättären joka sopii esittämään kauneinta Ilúvatarin lapsista? Ja sitten Fëanor ja kumppanit, Morgoth, muu valar, puhumattakaan itsestään Eru Ilúvatarista. Ei, ei ja vielä kerran ei.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

Nykyisellä huolimattomuudella olen kyllä samaa mieltä. Elokuvat tehdään päin ties mitä mitä en nyt tässä mainitse. Elokuva olisi hyvä vain siinä tapauksessa, jos näyttelijät valittaisiin täsmälleen oikein ja työhön käytettäisiin vaikka vuosikymmeniä, kunhan työn jälki olisi hyväksyttävää. Peter Jacksonia en itsekään pysty edes kuvittelemaan tähän työhön. Ehkä sitten joskus, kun ihmiset ymmärtävät tällaisten pikkuseikkojen tärkeyden :)
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Mä olen sitä mieltä, että Silma on liian hajanainen elokuvaksi.
Joo no ehkä niitä yksittäisiä tarinoita vois filmatisoida. Miten ois Húrinin lapset?
Ja ohjaaja tarvis kyllä ollu joku.. joku muu ku PJ. Mä en tunne mitään ohjaajia ni en osaa antaa esimerkkiä.
Silman tarinoihin ei sovi sellanen Hollywood-tyyli, että jokaseen väliin yritetään vääntää jotain 'hauskaa' vitsiä.
Ja hahmoille ei sais tehdä samaa mitä Gimlille tehtiin.

Olen puhunut.
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Silmarillion elokuvaksi?

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Minä olen leikitellyt ajatuksella, että Viimeisen liiton sodasta tehtäisiin elokuva. Tietysti se sota vaatisi pohjustamista aika paljon, mikä vaatisi, että käsitellään Sauronin tekemisiä aiemmin Toisella Ajalla. En tiedä ehtisikö moista yhdessä parin tunnin leffassa. Itse sodassa oli myös aika monta eri vaihetta ja taistelua. Ensin Saukki valloittaa Minas Ithilin, mutta Anárion pysäyttää hänet Osgiliathissa ja valtaa Ithilienin takaisin, pohjoisessa solmitaan Viimeinen Liitto, Elendil vannoo uskollisuutta Gil-galadille, kokoontuminen Rivendellissä, sitten Dagorladin taistelu, Barad-dûrin piiritys (joka kestää 7 vuotta), viimeinen taistelu Orodruinin rinteellä, jossa Sauron lyödään, ja loppuun varsinainen antikliimaksi, Kurjenmiekkakentät, jossa melkein kaikki hahmot jotka sodassa säilyivät hengissä, kuolevat. Tarkemmin ajateltuna, en tiedä toimisiko tuo leffana. :D Mutta ainakin Elrond jäisi henkiin ja hän voisi sitten syvällisesti miettiä tulevaisuutta siinä lopussa.

Siinä leffassa olisi kyllä kaikkea, haltioita ja ihmisiä monista eri heimoista, kääpiöitä, örkkejä ja muita ilkimyksiä ja tietysti Sauron fyysisenä olentona, vahvempana kuin koskaan historiassa, sillä hänellä oli Sormus hallussaan.

Olen myös saanut päähäni, että Michael Fassbenderista tulisi loistava Elendil. Nykyään aina kun näen Fassbenderin, alan kuvitella hänet Elendilinä. Jopa 12 years a slavessa, jossa hän oli orjia ruoskiva psykopaatti, ajattelin vaan, että mikä mahtava Elendil hän olisi. :D Elrondin näyttelijä pitäisi kyllä varmaan vaihtaa, koska hänen on tarkoitus olla 3000 vuotta nuorempi kuin aiemmissa leffoissa ja sen vuoksi haluaisin nähdä jonkun uuden, kaunispiirteisen nuoren miehen häntä esittämässä, en vaan tiedä kuka se voisi olla.

Käytännössä Jacksonilla on filmatisointioikeudet vain TSH:hon liitteineen ja Hobittiin, eli mitään Silmarillioniin tai Keskeneräisiin taruihin viittaavaa hän ei voi tehdä, ja tuskin kukaan muukaan, koska Tolkienin perikunta ei niitä oikeuksia varmastikaan kenellekään myy. Christopher Tolkienhan vihaa näitä leffoja ja kaikkea kaupallistamista mitä niihin liittyi. Nämä aiemmat leffathan saatiin tehtyä ilmeisesti vain, koska JRRT itse oli aikanaan myynyt ne oikeudet jollekin studiolle ja tosi halvalla vielä. Sen takia on todella epätodennäköistä, että Silmarillionista tai KTK:sta saataisiin mitään tehtyä pitkiin aikoihin. Tekijänoikeus poistuu ilmeisesti vasta sitten, kun Christopher Tolkienin kuolemasta on kulunut 70 vuotta, joten sekään ei kauheasti meidän sukupolvea auta. :?
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Vastaa Viestiin