Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Haluatko keskustella TSH:n valkokangasversioista?

Valvojat: Frim, Miaplacidus

sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Juu huomasin itsekin tuon virheen, mutten pystynyt sitä enää korjaamaan.
En tiedä miksi, mutta mulla puuttuu kokonaan tuosta se muokkaa-nappi.
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Avatar
Dewie
Puolituinen
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 8:00 pm
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Dewie »

Celeb kirjoitti:Ja ihan vaan koska toplistat:

Epäloogisuudet top 5:
1. Teleporttaus Beornin talolta eteenpäin.
2. Järvikaupunkiin pääsyn ja siellä riehumisen valvonta.
3. Tynnyreiden määrä oli...? Ilmeisesti tarpeeksi, kun jokainen mahtui piiloon Järvikaupungin päässä vaikka yksi hajosi matkalla.
4. Thorin ilmeisesti näkee sillan alta mitä Kilille tapahtuu kun osaa reagoida siihen?
5. Lämpötilat! Ollaan turvassa kivipylvään takana kun ahjoihin syttyy sinisenä palava tuli, saadaan kokonainen patsas nestemmäiseksi noin nopeasti, liian läheltä piti -käristymiset, kottikärryjuttu, "nyt keksin tämä kuuma asia voisi tappaa lohikäärmeen" jne.

Myötähäpeäkohtauksien top10:
1. Tauriel/Kili jossa Kili juttelee mukavia parantamisen jälkeen.
2. Tauriel harrastaa valonheittimiä parantamisen aikana (tälle repes koko sali enskarissa ja puolet kolmannella katselukerralla).
3. Tauriel/Kili riimukivi ja tähtivaloa! Oi onnea! Pituusero näkyy ja on todella häiritsevä.
4. Smaug ei kaikista yrityksistään huolimatta saa kääpiöitä hengiltä (no okei leikkii kissatkin hiirillä).
5. Thorin ei huomaa metrin päässä jatkuvaa polkua Sykmetsässä ennen kuin Dwalin vähän koputtaa kiviä.
6. Thorin kottikärryjen kuningas SEILAA SULASSA KULLASSA.
7. Koko Järvikaupunki käyttää öisin kuulosuojaimia jos vaikka örkit hyppisivät katoilla.
8. Tauriel/Legolas näin ylipäätään.
9. Beornin naama! o__O
10. Sauronin silmän ihme zoomailu!

Tätä en osannut odottaa top10:
1. Osa porukasta jäi Järvikaupunkiin! MITÄ TAPAHTUU????
2. Thranduilin poskijuttu mitä ihmettä!
3. Se lintu sieltä pimeästä haudasta kamala kun hyppäsin kolme metriä ilmaan. :'D
4. Kääpiöt taistelemassa Smaugin kanssa mitäs tämä nyt on?
5. Kiliä ammuttiin. Ihan oikeasti. :O
6. Elros?????????
7. Thorinin ja Gandalfin tapaaminen Briissä oli positiivinen ylläri!
8. Aarre oli yksinkertaisesti V A L T A V A, vielä isompi kuin oletin.
9. Bolgin olemassaolo lämmitti! Niin hassua kuin se onkin.
10. Se romanssi olikin kolmiodraama...
Tähän voi sanoa vaan että AAMEN!

Huhhuh, mistähän sitä aloittaisi... :D

Kokonaisuuteena tykkäsin tosi paljon,paljon menevämpi ja mielenkiintoisempi kuin ykkösosa. Saatoin päästää äänekkään hirnahduksen kun Jackson teki comebackin porkkanansyöjä-cameonsa :D

Mutta Tauriel. Siis ihanko oikeasti?!?!?!?!? Facepalmasin kyllä niin lujaa joka hemmetin Tauriel/Kili/Legolas (hmm...kieltämättä kiinnostava threesome...). Että justiinsa juu, niin sitä vaan rakastutaan TÄYSIN eri lajia olevaan henkilöön ensi silmäyksellä! Ja toisaalta ah, olet alhaisempaa sukua, älä vaan anna Legolakselle mitään toivoa. Siis olihan Tauriel/Kili omalla tavallaan söpöä, mutta silti. Ihanko tosissasi olet Jackson? Olisiko hän voinut rakastua minuun...*facepalm*

Jos jotkut ansaisevat mitalin suorituksistaan niin ne on Bard ja Smaug. Ihan hirmuhyvää työtä molemmilta! Smaug oli huikean näköinen ja kokoinen ja kun se kävi uimassa siellä sulassa kullassa, toivoin hetken aikaa, että se pysyisi kultaisena, oli niin hienon näköinen :D mun mielestä hienosti tuotiin esille myös Thorinin "sairastuminen" mtä lähempänä aarretta ollaan.

Celebin listat summaa aika hyvin kaikki ajatukseni, joten tyydyn siihen :) jos vaikka joululomalla menisi uudestaan katsomaan niin osaa taas sanoa jotain uutta :)
For it is plain, as anyone can see, we're simply meant to be
Wolffi
Örkki
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 8:20 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Wolffi »

Olen näköjään todella hidas kommentoimaan...

Tauriel: Oli kyllä ihan yhtä ärsyttävä kuin trailerissäkin, ja tuo Kili hömpötys meni liian pitkälle.*heiluttelee uhkaavasti kirvestä* Haltia/ihinen juu men ee mutt haltia/kääpiö on jo säälittävää.

Ja ilman muuta sieltä saapui vihaamani ninja-Legolas. En siis vihaa Legolasta itse vaan sitä hyppelyä ja ylivertaisuutta. Toivon, että Legsie fanit eivät nyt tapa minua. :D

Smaug pelasti paljon leffasta ja Benedictin ääni sai kylmät väreet selkään. Ihmetytti kyllä että eikös Smaughan oli punainen eikä harmaa. (tai aiankin näytti siltä leffassa) Martin Freeman on just täydellinen Bilbo ja kaikki nauro kun se tappoi pikku hämiksen ja sanoi "minun"


Pitäisikö mennä nukkumaan? 0.o
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Saan minäkin kommentin väkerrettyä. Ensinnäkin, Celebin toplistat on yhtä aikaa hulvattomia ja paikkansa pitäviä. Sitten itse kommentointiin.

Thranduilin poski. Ymmärrän, jos herra kerran on käyny Mordorissa jne., mutta sinda-haltian, olkoon sitten kuningas, ei pitäisi pystyä piilottamaan moista jälkeä. Ehkä jos sillä olis ollu yks Kolmesta Sormuksesta (olisivat vaan antanu sen Oropherille eikä Círdanille, vaikka Círdan onkin ihana) tai jos joku maia olis auttanut sitä. Mutta yks haltia, yksinään? Ei. Mahdotonta. Mutta se oli hieno kohtaus, Lee ja Richard osaa näytellä yhessä. Ja on komeita.

Järvikaupunki. Lämpötilan vaihtelu. Synkmetsän puitten lehdet oli ruskeita ja oransseja sieltä ylhäältä, tummia siellä alhaalla ja vihreitä Thranduilin luona. Ja sitten ihan keväinen maisema sen joen ympärillä ja sitten se järvi on jäässä. Siis WTF? Ymmärrän kyllä sen, että the Vuori on luminen, sehän on VUORI, mutta siis miten niiden lämpötilat vaihtelee noin paljon? Ja sitten Bard. Bard on ihana! Eikä se (ainakaan miun silmissä) näytä ollenkaan Orlandolta, kehtaavatkin väittää muuta. Ja ah, sen ääni, kun se luritteli sitä ennustusta. Kylmät väreet, ihana mies ja ihana ääni. Luke Evans on mahtava.

Smaug. Aivan mahtava. Benedict Cumberbatch on aina yhtä vakuuttava. Ja ah, Smaug on nätti. Tai siis hyvännäkönen, ei se mikään miss Keski-Maa ole... Se kultaan sukeltaminen, lovely one. Muutenkin koko lohikärmes oli ihana, ne sen tulipuuskat (se on sana) oli hyvin tehtyjä. Ja se ääni! Tämä piti kovasti.

Tauriel oli yhtä kamala kuin ajattelinkin, turha nainen. (Pahoittelen.) Kilin kivi oli ihana. Kili oli ihana. Mutta eikös Fili olis voinu pelastaa Kilin, se olis ollu mukavampaa eikä Taurielia olisi tarvittu. Ja Legsie oli liian täydellinen. Disliked him. Yhdyn muutenkin muitten mielipiteisiin, niin ei sen pidempää kommenttia. Vaikka tämän sanon; Peter Jackson ei koskaan ole nähnyt karhua. Sille pitäs näyttää kuva karhusta ja sanoa "This, here, is a bear. That god damn puppy over there is not." Oikeesti. Beorn oli niin ihana siinä kirjassa, rakastin sitä. Ja sitten PJ menee tuhoamaan niin hienon hahmon? Kirottua. Muuten ihan hieno leffa, lopetus vaan tuli kamalan huonoon kohtaan! Vaikka tiedänkin mitä tapahtuu seuraavaksi... Ja Martin Freemanilla on kaunis nenä. Ja se on söpö, täydellinen Bilbo. "I found something in the Goblin tunnels. -- My courage." Paras repliikki Bilbolta. Kolmas osa on niin kaukana... -Aiwen
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
legolas-aragorn
Örkki
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 3:07 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja legolas-aragorn »

http://dome.fi/elokuvat/ajankohtaista/j ... onikuviota

Tossa artikkelissakin sanotaan, että leffaan on lisätty kolmiodraama. Mua suututtaa, koska Peter sanoi, ettei laittaisi Legolasille mitään romanttiikkahömpötystä! Musta romanttiikka ei sovi tohon leffaan. Aina kun joku nainen lisätään/on leffassa, aina pitää romantiikkaakin sotkea ja se pilaa leffaa.
100% Lord of the Ring Fani <3
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Romantiikka elokuvassa ei sinänsä haittaa, mutta kun se on väkisin tungettu leffaan ja huonosti kirjoitettu, niin se vetää pohjan koko hommalta. Ja senhän olen jo monesti sanonut, että tuo paritus on mitä surkein. Jos leffaan olisi pitäny lisätä joku rakkausstoori, niin miksei mieluummin vaikka Bardille kohdalle? Tosin olen samaa mieltä legolas-aragornin kanssa, että tähän filmiin romantiikka on ihan turhaa.

Luinpa noita muitakin juttuja. Tämä on nyt suora lainaus yhdestä toisesta Lillyn haastattelusta.
Kun Tauriel tulee valkokankaalle ja tuo mukanaan tunnetta, hellyyttä ja haavoittuvaisuutta, on se huojentavaa, koska yhdeksän tuntia pelkässä miesten maailmassa juoksemista olisi aika rankkaa”,
Evangeline Lillyn mukaan Hobitti-trilogiassa on mukana paljon egoja, väkivaltaa, ahneutta, itsekkyyttä ja himoa, mutta kun mukana on ”nainen, joka taistelee haavoittuvaisten, heikkojen ja nuorten puolesta, on se kuin henkäys raikasta ilmaa”.
Niin varmaan! Mun mielestä Tauriel ei kyllä tuonut mitään noista asioista. :roll:
Ja ihan niin kun miehet ei tasitelisi haavoittuvaisten, heikkojen ja nuorten puolesta.
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Avatar
Phoenix
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:21 am
Paikkakunta: Lórien

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Hmmh. Olen sinänsä onnellisessa asemassa, että olen lukenut Hobitin viimeksi kymmenen vuotta sitten, enkä muista siitä kirjasta muuta kuin sen painoksen kansikuvan. Kaverin kommentti tähän oli, että joo älä lue ennen kun oot nähnyt sen viimesenkin elokuvan. Säästät itsesi paljolta tuskalta. Näitä teidän kommentteja lukiessa on ehdottomasti tullut fiilis, että taidan todellakin odottaa sen kirjan kanssa vasta sen kolmannen elokuvan jälkeiseen aikaan.

Kävin katsomassa 2D:nä. ONNEKSI! Sain istuskella siellä kädet silmillä ja korvilla muutenkin koko kirotun hämähäkkikohtauksen ajan...prkln hämähäkit. Ja muutenkin tuntui, että sitä kohtausta oli vitkutettu aivan kamalasti? Meneekö se kohtaus todellakin noin pitkän kaavan kautta myös kirjassa? Mutta! Se oli silti siistiä, kun Bilbo ymmärsi hämähäkkien puheen käyttäessään the Sormusta. Joki/tynnyrikohtaus oli kans vähän venytetyn ja vanutetun tuntuinen, mutta silti oikein viihdyttävä.

Ja mitä joku sanoi Beornista ja PJ:n "karhusta". Mä en edes tajunnut, että sillä olennolla oli tarkoitettu karhua, ennen kun Gandalf kysy miltä se näytti.. Ai.. Karhuko se olikin o.O.
Legolas: Sydän pysähtyi, kun se tuli ruutuun. Ihanaa, että sillä oli nyt suhteessa enemmän ruutuaikaa! Tästä ei pääse mihinkään, rakkaus on suuri. Fiksaannuin heti siihen kohtaukseen, jossa se ihmettelee nenästään valuvaa verta. Se teki siitä jotenkin inhimillisemmän. Ainoa, mikä hahmossa haittasi, oli silmät: ne näyttivät välillä turhan retusoiduilta.
Olen niin samaa mieltä tästä Fanyaren kanssa! Tuo nenäverenvuoto teki siihen yhtäkkisen sellaisen inhimillisyyden palan. Mutta siitä siltikin sai sellaisen kääpiönvihaaja-fiiliksen, niin kuin joku tuolla aikaisemmin mainitsi asiasta. Silmät kökkösi mun mielestä pahasti. Sit mä en vaan voinut olla kiinnittämättä huomiota, että kyllä se Legolas näytti niin paljon vanhemmalta kuin tsh:ssa. Joo ymmärrettävää, että näyttelijä itse on vanhentunut, mutta siltikin se häiritsi. Jotenkin se akrobatia oli vähän vaivaannuttavaa kanssa. Mutta muuten kyllä 8) *kehräystä*.

En ollenkaan pitänyt näistä parituksista. Tauriel/Kili oli vaan jotenkin niin utopistinen. Ehkä nojoo, mutta silti eitod. Eikä myöskään Legolas/Tauriel. Nope. Ei. Ei sille nyt mitään (elän täysin ficcien maailmassa Legolaksen parituksien suhteen..), eli en vaan kykene ajattelemaan sitä Taurielin kanssa. Kilin parantaminen oli kanssa todella vaivaannuttava. En tykännyt. Oli sellanen fiilis, että noniin riittää jo. Ja sit se "hei tapetaan lohikäärme tulella" -älynväläys. Hienosti se kohtaus oli silti tehty, ei siinä, mutta logiikka? Smaug itse oli kyllä hienosti rakennettu ja keskustelu Bilbon kanssa oli hauska seurata.

Thranduilista kans keskusteltiin kaverin kanssa. Ihan kiva. Nam, duh! Mutta silti siitä puuttui jokin pieni karisman pala siitä näyttelemisestä, joka olis saanut kuolaämpärin täyteen.

Kaiken kaikkiaan kirjaa muistamatta elokuva ei ollut mun mielestä niin paha täyte-elokuva, kun mistä se on saanut tuomioita. Ehkä pitäisi käydä katsomassa se vielä uudestaan..

Mutta tuo Celebin lista on ihan loistava!! :D
"Here you leave today and enter the world of Yesterday, Tomorrow and Fantasy"
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Andune »

Näin leffan vihdoin maanantaina. Varsin pettynyt. Mukana ollut kaveri, joka ei ole kirjaa lukenut, oli fiiliksissä.

Että joo. Sinänsä elokuvana varmaan ihan kelpo. Mutta silti. Peter Jackson, what have you done?! Oltiin kyllä aika kaukana kirjan juonesta ja hengestä.

Morgulin terä, Tauriel hehkumassa Arwen-maisesti. Loppuiko ideat kun piti lähteä kierrättämään? Ja mikä ihme se lopputaistelu Smaugin ja kääpiöiden välillä oli?! Tuntuu että tekijät ovat olleet nyt liian innoissaan erikoistehosteista ja harhautuneet. Action-kohtauksia oli mielestäni jo tarpeeksi, ei juonta olisi tarvinnut noin paljon muuttaa. Ja ensin Esgarothin kadut täynnä ihmisiä, mutta kukaan ei huomaa kun örkit käyvät kylässä?

Peter Jackson, WHAT HAVE YOU DONE?!!!

Paitsi: Smaug saa kyllä pisteet. Vaikka heikko kohta onkin puuttuva suomu eikä jalokivi. Ja Benedictin ääni, ooh.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Kävin katsomassa tämän viikko sitten ja minullekin tämä oli pienoinen pettymys. Päällimmäisenä mieleen jäi se, että miksi jättää niin vähälle ne tapahtumat, jotka kirjassa kuvailtiin ja keksiä niiden tilalle kaikkea sellaista, joka ei sovi Keski-Maahan vaikka kuinka vapaamielisesti yrittää asiaa katsoa? Beorn ja Synkmetsä käytiin läpi kamalalla hopulla, ja sitten kehiteltiin tilalle kaikenlaista hömppää, Kili/Taurielia, haavoittumisia ja paranteluja, outoa koheltamista Smaugin luolassa… ja tietysti ne 5 min välein toistuvat örkkihyökkäykset. Huoh… ei jaksa ymmärtää…

Tässä oli aika paljon viittauksia TSH-leffoihin. Sama porkkanaa syövä briiläinen (Jackson) oli suurin piirtein ensimmäinen asia mitä leffassa näytettiin, ja myöhemmin se yksi örkki haisteli että "I smell man flesh" josta väännettiin vitsiä jo silloin TSH-trilogian aikoihin. Tietysti myös se viittaus Gimliin… Ehtikö joku muuten nähdä oliko sillä Gloinin puolisolla parta…? LOTR-leffoissahan Aragorn väitti, että kääpiöiden vaimoilla oli parrat, ja asia on jäänyt minua vaivaamaan.

Pidin Thranduilista aika paljon, oli sitten puoliksi palaneet kasvot tai ei. Jos hänen taikavoimansa joskus ehtyvät, niin ainahan hän voi hankkia sellainen valkoisen maskin ja viitan ja ryhtyä kummittelemaan vaikkapa Järvikaupungissa. Pidin varsinkin siitä yhdestä Thranduilin keskustelusta Taurielin kanssa, jossa hän aika tylysti torppasi Taurielin mahdolliset haikailut Legolasin perään. Ja sittenpä Tauriel suuntasikin huomionsa Kiliin. En oikeastaan mitenkään kamalasti inhonnut tuota ihastusta heidän välillään. Kili on kuitenkin kääpiöistä söpöin, ja jos se olisi ajanut partansa, pessyt hiuksensa ja kasvanut metrin, se olisi mennyt haltiasta ihan heittämällä. Eli siinä mielessä näin siinä ihastuksessa jotain logiikkaakin. Ja Tauriel oli tietysti myös kaukana tyypillisestä ylevästä haltiasta. Se Kilin parannus sen sijaan tuntui minusta melkein kuin jonkinlaiselta parodialta athelaksesta ja parannustaidosta. Tuskin siinä parodiaan kuitenkaan tähdättiin, vaan ehkäpä he halusivat hyödyntää sitä athelasta nyt tässä leffassa, kun aikanaan Kuninkaan paluussa Parannuksen Tarha jäi teatteriversiosta kokonaan pois ja laajennetussakin se oli todella vajavainen.

Bard oli sitten ystävällisesti adoptoinut Bofurin tyttäret (siis James Nesbittin tyttäret olivat saaneet roolit.) Peter Jacksonin mopsitkin olivat päässeet leffaan. (Niin pitkälle jalostetut koirat eivät minusta kylläkään oikein sopineet Keski-Maahan.) Sinänsä kyllä tykkäsin siitä, miten Järvikaupunki oli toteutettu, eikä minulla ole myöskään mitään valittamista Bardista. Luke Evans sopi siihen rooliin, eikä tosiaan näyttänyt yhtään Legolasilta (mutta Kolmessa muskettisoturissa minä kyllä luulin ensin, että Aramista esitti Bloom.)

Kaikkiaan minulle jäi tästä leffasta kyllä tosi sekava vaikutelma, enkä oikeastaan missään vaiheessa päässyt kunnolla eläytymään. Tähän vaikutti kyllä sekin, että sali oli aivan täynnä, edessä istuvan pää heilui tekstityksen päällä ja muutenkin yleisö häiritsi.

Olenpa muuten kirjoittanut ennustukseni Hobitti-elokuvasta noin 7 vuotta sitten tuonne Hobitti elokuvaksi -ketjuun. ;) Eipä se nyt ihan käynyt toteen. Arvasin kyllä, että siinä tulisi väkisinkin esiintymään jokin romanssi, mutta en olisi hurjimmissa kuvitelmissanikaan keksinyt mitään Tauriel/Kilin veroista. :shock:

Huh, tulipa tästä pitkä selostus, vaikka yritin vielä karsia viestistä epäoleellisuudet pois!
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Iliana
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Tammi 04, 2014 5:20 am

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Iliana »

Mitään syväanalyysia en varmaan tästä kykene heittämään, mutta jotenkin kuitenkin palan halusta päästä kommentoimaan. En nähnyt elokuvaa ensi-illassa enkä aivan heti sen jälkeenkään, jostain syystä nää Hobitti-elokuvat eivät vaan aiheuta samanlaista sukkien pyörimistä jaloissa kuin TSH-leffat aikoinaan. Olihan ne (näin mutu-tuntumalla ainakin) jotenkin paljon suuremman mittakaavan elokuvia ja toki nuorempana jaksoikin innostua asioista vähän eri tavalla.

Mua on kyllä jaksanut PJ:n ohjauksissa hämmentää aina se, kuinka mies tekee keskimäärin tosi upeaa ja alkuperäisteokselle uskollista jälkeä, mutta sitten jotkut tietyt ratkaisut saavat aikaan akuutin naamapalmuilureaktion. TSH-elokuvissa harmitti Glorfindelin ja Konnun puhdistuksen pois jättäminen (vaikkakin molemmat jätettiin pois ymmärrettävistä syistä, imho) ja samaan aikaan kummastutti haltioiden pölähtäminen Helmin syvänteeseen, vaikka lisää Haldiria onkin aina lisää Haldiria. :wink:

Varsinkin tässä Hobitti-trilogian toisessa osassa tuntui siltä, että taitelijanvapauksia oli otettu ehkä vähän liiankin kanssa ja ehkä myös heppoisemmin perustein. Tietysti on helposti kuviteltavissa, että tekijätiimillä on ollut tietynlaine paine ehkä päällä siitä, että 30-luvun lopulla julkaistu tarina pitäisi jollain tavalla tuoda 2010-luvulle ja naishahmon lisääminen viestii siitä, että moinen seikka on otettu huomioon. Mua on ihan viime vuosina (lähinnä sen jälkeen, kun tutustuin Tulen ja jään laulu -kirjasarjaan, jonka naishahmot ovat pure awesomeness) alkanut ottaa vähän päähänkin se, kuinka kiinnostavat, persoonalliset ja juonen kannalta oikeasti olennaiset, samaistuttavat naishahmot loistavat poissaolollaan suurimmassa osassa Tolkienin teoksia.

Tauriel on kuitenkin tosi tekaistun tuntuinen, vaikka naishahmon tarve onkin helppo ymmärtää. Naishahmolla olisi varmasti voinut olla potentiaalia muuhunkin kuin nätiltä näyttämiseen ja kolmiodraamailuun. Sitten voidaan toki miettiä sitäkin, että kuinka tavan salohaltialla on noin eeppiset parantajaskillit. :roll: Suurimpien ensiärsytysten jälkeen olen kuitenkin hyväksynyt hahmon. Muutenkin pyrin mieltämään kirjoista tehdyt elokuvaversiot ennemminkin alkuperäisteoksista inspiroituneiksi, jonkinlaisiksi tribuuteiksi, enkä niinkään edes odota alkuperäisteoksen tapahtumien orjallista noudattamista. Harvat kirjat nyt ylipäätään taipuvat suoraan elokuviksi helposti.

Legolas sitten. En tiedä olenko ainoa, mutta mun mielestä hahmosta jäi jotenkin paljon vajukimmat vibat kuin TSH-elokuvissa. Ei jatkoon. Romanssikuvio tuntui typerältä, olisivat nyt keskittyneet sitten vaan siihen Tauriel/Kiliin, mikäli elokuvaan oli välttämätöntä saada jokin kiintiöromanssi. Olisin henkilökohtaisesti arvostanut paljon enemmän sitä, että Orlando olisi tehnyt vaikka jonkun ihan kymmenen sekunnin mittaisen cameo-roolin, esittämättä välttämättä edes mitään vuorosanoja. Tuollainen irrelevantti silmäkarkin tyrkyttäminen tuntui vain oudolta.

Thranduil (ja Thorin) ovat musta olleet Hobitti-elokuvien parasta antia, mitä nyt vähän ärsytti se, että Thranduilin peruukki näytti olevan ihan pyllyllään parissakin kohtauksessa. Ylipäätään molemmissa elokuvissa puvustuksen laatu ja tyyli eivät mun mielestä ole ollut ollenkaan samalla tasolla TSH-elokuvien kanssa, mikä on ollut mulle vähän pettymys. TSH-elokuvien puvustus ja maskeeraus oli musta tosi upeaa ja olisin kaivannut samaa tasoa Hobitti-elokuviin, se olisi kivasti sitonut elokuvatrilogiat yhteen sellaiseksi kivaksi jatkumoksi.

Ylipäätään Hobitti-elokuvissa mua on ärsyttänyt sellainen tietynlainen levottomuus ja koohottaminen, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan? :D Haltioiden ninjailu oli jotenkin mautonta, sellaista ylenmääräistä mässäilyä ja taistelukohtaukset tuntuivat ihan ylivenytetyiltä, samoin tynnyri-takaa-ajokohtaus. Pakko tunnustaa, että meinasin nukahtaa kääpiöiden + Bilbon ja Smaugin vuoren sisällä sekoilun aikana, niin puuduttavaa se oli. Smaug itsessään oli kyllä tosi hyvin toteutettu, siitä pidin. Samoin Bard oli positiivinen yllätys.

Varmaankin lähes kaikki elokuvan kummallisuudet on aiemmissa viesteissä jo käyty läpi (kuten örkit katoilla, Taurielin hehkuminen ja parannustaidot, Gandalfin jääminen vangiksi yms yms), etten niitä rupea tässä sen enempää erittelemään.

Mulla oli varmasti vielä joku pointti käsiteltäväksi, mutta menin sekaisin ajatuksissani. Ehkä palaan muokkaamaan tätä myöhemmin, jos muistan.
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Okei. Kävin kattomassa tuon leffan kolmannen kerran torstaina. Oli vähän hiljaista; minä, kaverini ja neljä poikaa kattomassa sitä leffaa...

Anyways, koetin kovasti olla objektiivinen ja eritellä kirjan ja leffan, mutta en kyennyt. Puolet ajasta teki mieli hypätä ylös penkiltä ja kiljua, koska PJ otti liikaa vapauksia. Pidin kirjassa siitä rauhallisesta tunnelmasta, ei hirveästi tappeluita tai muuta, mutta leffassa PJ kyllä unohti moisen seikan kokonaan. Näyttelijäntyö oli hyvää, huolimatta siitä että erinäiset nimeltä mainitsemattomat hahmot kävivät hermoille, ja sitä oli ilo katsella. Mutta argh, minkä takia pitää tunkee taistelu-kohtauksia joka paikkaan? Ja yhden erittäin häiritsevän asian huomasin: Legsie seisoo yhdellä jalalla kääpiön pään päällä, sillä välin kun se kääpiö istuu tynnyrissä ja ajelehtii alas aika kuohuvaa jokea, ja samalla Legsiellä on kädessään jousi ja se ampuu nuolen/nuolia. Unohtiko PJ että haltiat ei osaa taikoa?? Ja vaikka se onkin fantasiaa, niin kyllä fantasiassakin on pakko olla joku logiikka, muuten se menee ihan turhaksi, huonoksi...

Ja toinen tosi häiritsevä juttu: Thranduilin väen asut. Siis mitä ihmettä? What's with the mask?-tunnelma. Niillä oli mustat, glitter-maskit ja muutenkin niien vaatetus ei ollut yhtä haltiamaista kuin olis ehkä voinut/pitänyt olla. Ja oli muuten aika huonosti tehty ne haarniskat, jos yhestä iskusta kuoli samantien... Ja taas se Legolas! Vähän voimakkaampi; ampuu nuolen suoraan KAHDEN ÖRKIN KALLON läpi. Kai örkeilläkin sentään on kallot? Ei kai yks nuoli voi mennä kahesta kallosta läpi? Liian epärealistista.

Ja mitä enemmän vatvon tätä juttua niin sitä huonommaksi arviot menee. Prkl, Peter Jackson... Osoitti oikein loistavaa taituruutta mokaamisessa. Olihan siellä niitä aivan loistavia kohtauksia, jotka olivat aidon tuntuisia ja näyttelijät teki hyvää työtä, mutta silti. En kuitenkaan halua tuomita ihan kokonaan, odotan kolmatta osaa. Jos saakeli soikoon se Tauriel pelastaa Kilin yhdenkin kerran vielä niin *sensuroitua puhetta*. Ei Kili nyt mikään avuton urpo ole vaikka onkin nuori...
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Kävin katsomassa tämän, (lippu näköjään vieläkin tallella, 19.12.2013) mutta en näköjään vain ole muistanut kirjoittaa…
Ihan hyvä leffa, vaikka olikin sovellettu, taas, aikalailla.
Mua häiritsi paljon se Thranduilin poski-juttu-mikä-lie, tuli mieleen joku zombi, ja enkä oikeen tykännyt kun paritettiin haltioita ja kääpiöitä keskenään. O.o
Mutta jos tää elokuva jotenkin muutti mielipiteitä, niin minusta Thranduil oli jotenkin hyvin ärsyttävän koppava, tuli vähän mieleen että Thranduil voisi olla haltioiden Thorin. :D
Oikein änkiotto, vaatimassa omaa ja ylenkatsoo helposti muita.
Sitä en voi kiistää, että välillä tuli se fiilis ”Voiko tää loppua ollenkaan niin kuin kirja?”, kun kokoajan sovellettiin ja muutettiin asioita. Mielenkiinnolla viimeistä osaa odottaen
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Mäki sain tän leffan käytyä kattomas jopa eilen! :D Ottakaa toki huomioon, etten käynyt ensimmäistä osaa katsomassa leffassa ollenkaan, joten parempi tämän kanssa vähän myöhässä...

Beorn oli ennakkosuosikkini kirjan mukaan, ja voin myöntää että hihkuin riemusta tunnistaessani sen karhuhahmon kallion laella täksi henkilöksi. Aivan upea otus! Odotin oikeastaan aika paljon Beornilta myös leffassa, mutta itse karhuhahmo jäi hyvin vähäiseksi sinne taustalle elämään - ja ihmis-Beorn oli suorastaan kauhea. :shock: Kirjan mukaan pidin häntä hyvin voimakkaana ja itsetietoisena, mutta leffassa tämä olikin todellinen vässykkä luuseri. Keräsi lähinnä sääliä kertoessaan joukkiolle taustoistaan. Ei, ei Beorn ole tuollainen! Muutenkin tämä kohtaus oli sivuutettu leffassa todella nopeasti ja tehty siitä lähes merkityksetön ohikulkumatka. No Beornin hevoset oli aika hienon näköisiä sekä siellä talossa että niityllä.

Kuulun myös näihin, jotka eivät tykkää kissaprinssi Legolasista eikä Taurielkaan ole yhtään järkevämmän oloinen hahmo tuolla. Legolasin pitäisi olla nuorempi tässä kuin LOTR:issa, mutta näyttää paljon vanhemmalta, ylpeämmältä (kusi noussut päähän?) ja sokealta niiden harmaiden silmien takia. En myöskään oikein sulattanut Taurielin ja Kilin niin nopeasti puhkeavaa kiinnostusta toisiaan kohtaan. Luulisi että kaikki haltiat ovat vihaisia kääpiöitä kohtaan, ja Taurielilla luulisi olevan myös muutenkin asemansa takia enemmän paineita käyttäytyä muiden tapaan, ettei kunkku suutu. Mun mielestä on kaks eri asiaa kahden toisiaan vihaavan kansan jäsenen ystävystyvän keskenään (Legolas ja Gimli) kuin ihastua/rakastua toisiinsa (Tauriel ja Kili). Mutta ymmärrän kyllä Taurielia hyvin, Kilin edessä sitä rupee helposti kyseenalaistamaan myös oman seksuaalisen suuntautumisensa (jos sellainen olisi). :wink:

Ja siinä kun kääpiöt laski jokea/koskea tynnyreillä örkit perässään, ni kuulin ihan selvästi et huudettiin suomeks jotain "Tappakaa ne!" tai jotain tällaista (vai keljuiliko joku katsojista?). Ja toisekseen, huomasko joku Järvikaupungissa yhtä tai kahta tummaihoista hahmoa? Oli meinaan aika ebin huomio, koska Keski-Maassa ei taida olla niin tummaihoisia ihmisiä muualla kuin kaiketi Taka-Haradissa jos oon lukenut oikein.

Onko muuten Smaugilla ja Hiisikuninkaalla sama ääninäyttelijä? Kuulostivat meinaan aika samoilta, ja mä en ole perehtynyt noihin Hobitin näyttelijöihin ollenkaan. Oli tai ei, niin Smaug oli aika kiva hahmo tuolla. Välillä se kissa ja hiiri-jahti oli puuduttavan oloista ja ampui monessa kohtaa ylitte (kuten tässä ketjussa on todettu aiemmin). Smaugin silmät olivat jotain parhautta tässä hahmossa! Todella upeat, ja erityisesti pidin kohdasta kun lohari katseli kultaista kääpiökuninkaan patsasta silmät kiiluen, ennen kuin se suli.

Thranduil jäi aika pieneen osaan tässä leffassa, ja näytti todella oudolta silloin kun ei pitänyt sitä kruunua päässään. Muuten tuntui olevan aika tyypillisen oloinen haltiakuningas kaikessa ylpeydessään. Enempi mua jäi kiinnostamaan ne muutaman sanan sanoneet sivuosaa esittäneet haltiat, kuten vanginvartija, lautturit ja juopottelijat.

Gandalfin kohtalo jäi myös kaivelemaan. Samoiten mietin pääsikö Radagast turvallisesti pois Dol Guldurista, kun näytti siltä Gandalfin leikkiessä piirileikkiä Azogin kanssa, että siellä alhaalla ne hukat ois syöneet jotain ja ne sanat siellä taustalla tuntui muutenkin pahaenteisiltä.
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Beowulf kirjoitti: No Beornin hevoset oli aika hienon näköisiä sekä siellä talossa että niityllä.
Pakko huomauttaa, ne hevoset "ponit" joilla kääpiöt ratsasti on rodultaan tinkereitä, tai englanniksi irish cob. Tunnetaan myös muutamalla muulla nimellä (Gypsy vanner). Yksi suosikkirotujani. Gandalfin pollessa oli selvästi jotain clydesdale-tyyppistä, mutta veikkaan melkein, että kyseessä oli risteytys.

Ja ehkä mie lopetan sepustukseni tähän. :mrgreen:
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Re: Hobitti - Smaugin autioittama maa SISÄLTÄÄ SPOILEREITA!

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

En ole heppapoikia, mutta tunnistin kyllä ne tinkereiksi (irish cobeiksi). :) Työhevosrodut ovat itseasiassa omaa sydäntä lähinnä, mutta löytyy lämminverisistäkin joitain kivoja rotuja. Ainakin siellä talossa näkyi olevan joku isompi ponski, joka toi mieleen clydesdalen. Oli aika upeannäköistä, kun aurinko loi valoa siihen hevosen päähän ja erottui ne leuan alta pitkiä "partajouhia". :D

Ja se lyhyt pätkä kun tämä tinker-lauma juoksi siinä niityllä vapaana harjat hulmuten, oli kuin suoraan jostain Hans Zimmerin säveltämästä musiikkivideosta (tähän tyyliin). En tiedä raahaanko takamukseni vielä uudestaan leffaan nauttimaan karhu-Beornista ja muista silmäkarkeista vai odotanko vain kiltisti blu-rayn tuloa ja katselen sitten vähemmän upeilla tehosteilla leffaa.
Vastaa Viestiin