KLK - Valkoinen ratsastaja & Kultaisen Kartanon Kuningas

Täällä kaikki legendaariset ja vielä legendaarisemmat topicit, joita ei haluta tappaa.
Vastaa Viestiin
Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

KLK - Valkoinen ratsastaja & Kultaisen Kartanon Kuningas

Viesti Kirjoittaja Newra »

Viisi ja kuusi, toivottavasti olen nyt oikeassa päivässä, viikossa ja luvuissa ^^;

Tähän jo sellainen muistutus, että Kolmannen kirjan (Kahden Tornin ensimmäinen puolisko) kolme viimeistä lukua luetaan yhteen nippuun - eli ensi viikolla luetaan Helmin Syvänne ja Tie Rautapihaan ja sitä seuraavalla viikolla ne kolme jäljelle jäävää. Laitan tuosta varmaan vielä nootin tuohon tuonne muualle, jos pääsisin nyt asiaan.

Legolasin luento hobittien pakenemisesta on jotenkin viihdyttävä, mutta samaan aikaan jotenkin... juustoinen.

Näissä luvuissa puhuttiin paljon iästä, tai ainakin minä kiinnitin huomiota sellaisiin kohtiin - Legolasin "-- että minä melkein tunnen itseni taas nuoreksi, eikä minusta ole tuntunut siltä sen jälkeen kun matkani teidän lasten kanssa alkoi." Hmm, hukkasin punaisen langan (eli unohdin mitä minun piti sanoa), joten jatketaan keltaisesta - eikös tuo käännetty johonkin väärin "teidän lasteni kanssa alkoi", muistaakseni johonkin ruotsinnokseen? Tai sitten olen ihan hakoteillä. Hmph.

(Kaapuhemmopainoksen sivu 431 "Puhu hiljempää!" ark. Hiljempaa.)

Gandalfin kuvaus taistelustaan on hieno, pidän siitä kovasti. Siellä minä makasin ja katsoin ylöspäin miten tähdet pyörivät ylitseni, ja jokainen päivä oli yhtä pitkä kuin elinaika maan päällä.

Kuudennesta luvusta mainitsemisen arvoisena pidän erityisesti Aragornin laulua ja Legolasin kommenttia Rohanin kielestä sekä Aragornin ja Éowynin kohtaamista.

Olipas epäanalysoivaa. Tuh.
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Noin, sain luettua nuo luvut.

Tosiaankin, Legolasin luento laittoi hymyilyttämään. Menikö Legolasilla hermot epäselvään tilanteeseen - vai onko hän vain viime aikoina ihastunut lentämiseen, kun siipiä alkoi hobiteillekin kasvattamaan? Oh well. Eiköhän unohdeta nämä pöljäilyt nyt.

Tuo Newran lainaama kohta saa minut aina pohtimaan Legolasin oikeaa ikää. Himskatti, Tolkien! Olisit sinä nyt sen voinut johonkin kirjoittaa, kun kaikkien muiden Saattueen jäsenten syntymävuodet niin tarkasti olet kirjannut (tietenkin lukuunottamatta Gandalfia).

Hmm. Pitäisikös minun taas lainata kirjaa? Noh. Ne Galadrielin viestit ovat ainakin ihania alkuperäiskielellä:

Where now are the Dúnedain, Elessar, Elessar?
Why do thy kinsfolk wander afar?
Near is the hour when the Lost should come forth,
And the Grey Company ride from the North.
But dark is the path appointed for thee:
The Dead watch the road that leads to the Sea.


Legolas Greenleaf long under tree
In joy thou has lived. Beware of the Sea!
If thou hearest the cry of the gull on the shore,
Thy heart shall then rest in the forest no more.


Oi.

(Pakko vielä lisätä, että minun on aina pakko nauraa Gimlille hänen saatuaan viestinsä. Niin suloista...)

Valkoinen Ratsastaja -luvun loppu onkin sitten niin upeaa kuvallista kerrontaa, etten voi kunnolla koskaan kertoa, miten hienoa se minun mielestäni on. Hallavaharja ja ratsastus Rohanin läpi... Kun osaisinkin piirtää tai maalata, tämän luvun loppu olisi loputon inspiraationlähteeni.

Kultaisen Kartanon kuningas -luku on aina ollut minulle yksi hienoimmista luvuista koko kirjassa. Ikimuisto, simbelmynë; Missä on ratsu ja ratsumies -runo; Meduseldin kuvaus; Rohanin kuningasperheen jäsenet. Oi vau. Jos en saisi olla haltia, olisin rohanilainen.

(Näin sivuhuomautuksena: kaapuhemmopainoksen sivulla 449 on pienoinen virhe Eorl Nuoresta puhuttaessa: "Mutta yhteen kuvaan osui aurinko: se oli nuori mies valkean ratsun selässä. Se puhalsi suureen torveen ja sen keltainen tukka hulmusi tuulessa." Englanniksi: "But upon one form the sunlight fell: a young man upon a white horse. He was blowing a great horn, and his yellow hair was flying in the wind." Minä mietinkin, että eikö tuo ole hieman epäkohteliasta - puhua Rohanin suurimmasta sankarista se-muodossa! Onko tämä vain minun painoksessani, vai löytyykö tuo teiltä muiltakin?)

Loppuun on pakko vielä lainata kyseisen luvun lopetus. "Kaukana tasangolla näki Éowyn heidän keihäittensä kimalluksen seisoessaan paikallaan yksin hiljaisen kartanon ovella."

*huokaus*
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Legolaksen luento, joo. Taisi vain lopulta päässä vähän pimahtaa. :P

Nuo Galadrielin viestit ovat tosiaan ihania, varsinkin englanniksi. Olen jostain syystä opetellut ulkoa tuon Legolaksen viestin kummallakin kielellä (oudot huvit minulla, enkä edes juuri välitä koko Legolaksesta). Taidanpa ottaa ja lainata HoME:sta tähän yhteyteen Tolkienin alun perin suunnittelemat viestit:

Elfstone, Elfstone, bearer of my green stone,
In the south under snow a green stone thou shalt see.
Look well, Elfstone! In the shadow of the dark throne
Then the hour is at hand that long hath awaited thee.

Greenleaf, Greenleaf, bearer of the elven-bow,
Far beyond Mirkwood many trees on earth grow.
Thy last shaft when thou hast shot, under strange trees shalt thou go!


Että onneksi Tolkien harkitsi kahdesti minkälaiset runot pisti lopulliseen versioon. :) Tuossa Aragornin runossa käsittääkseni viitataan Éowyniin, koska tässä vaiheessa Tolkien vielä suunnitteli Éowyniä Gondorin kuningattareksi.

Tajusin vasta nyt, että Kärmekieli oli oikeastaan Théodenin käskynhaltija tai ainakin hän sellaiseksi havitteli. Jee. Tosi luihu tyyppi kyllä, oikein semmoinen perinteinen kuninkaan selän takana juonittelija. Mutta nähtävästi Éowynille ei sitten kuitenkaan jäänyt sen kummempia traumoja mitä käskynhaltijoihin tulee. :wink:

Éowynin ja Aragornin kohtaaminen oli kyllä hieno. Ja kaikki muutkin Éowyn-kohdat. :)

Elvédan, en oikein usko, että tuo se-pronominin käyttö on virhe. Tuossa kohtaahan puhutaan Eorl Nuoren kuvasta, ei itse Eorlista. Kyllähän tuo tietysti poikkeaa alkuperäisversiosta, mutta englanninkielessä ollaankin paljon tarkempia it-sanan käytössä, kuin suomessa se-sanan. Tai ainakaan minua tuo "se" ei niinkään häirinnyt.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Mithrellas kirjoitti:
Elvédan, en oikein usko, että tuo se-pronominin käyttö on virhe. Tuossa kohtaahan puhutaan Eorl Nuoren kuvasta, ei itse Eorlista. Kyllähän tuo tietysti poikkeaa alkuperäisversiosta, mutta englanninkielessä ollaankin paljon tarkempia it-sanan käytössä, kuin suomessa se-sanan. Tai ainakaan minua tuo "se" ei niinkään häirinnyt.
Hmm, kaipa sen voi noinkin käsittää. Itse en kuitenkaan kirjoittaisi noin, se vain pistää silmääni. Vaikka kyse onkin kuvasta, ei henkilöstä, niin kyllähän kuvalla esikuvansa on, ja kun tämä esikuva sattuu olemaan tosiaan Rohanin kuuluisimpia sankareita... Minä ymmärrän sen, kun kuvaa itseään kuvaillaan se-pronominilla, mutta kun käsitellään kuvan osaa, joka on henkilö.

Suomen kielessähän on sääntö, jonka mukaan ihmisiin viitataan hän-pronominilla, esineisiin, eläimiin ja asioihin se-pronominilla. Tähän minä perustan mielipiteeni.

No jaa, miten vain.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

No, jatkan vielä pilkunviilausta, kun täällä on muutenkin niin hiljaista. :)
Suomen kielessähän on sääntö, jonka mukaan ihmisiin viitataan hän-pronominilla, esineisiin, eläimiin ja asioihin se-pronominilla. Tähän minä perustan mielipiteeni.
Joo tiedän, ja Eorlin kuva on esine, sen vuoksi "se" on minusta ok (mutta ei oikein hyvä). Tuossa kannattaa muuten huomata tuo edeltävä lause: Mutta yhteen kuvaan osui aurinko: se oli nuori mies valkean ratsun selässä. Tuossahan se-pronominin käyttö kuulostaa suht oikealta (vaikka itse käyttäisin sanaa "siinä"). Ehkäpä suomentaja päätti käyttää seuraavassakin lauseessa tuota se-pronominia tyylin vuoksi.
Celebriel
Pipari
Viestit: 967
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 12:45 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Celebriel »

Noniin :) sainpa teidät kiinni tuossa sunnuntaina.
Tykkään siitä miten Gandalf käyttäytyi kun he tapasivat siellä kalliolla ^^ Heh olivat ihan hölmistyneitä.

Hmm minä en ainakaan mielelläni sano eläimistä "se" pronominia erikseen, kyllähän ihmisitä sanon "se meni tonne" tai vastaavaa, mutta en tykkää siitä miten eläimet muka on esineitä. :( Suomen kielessä ei oikein kuulosta oikealta sano "hän" silti jostain eläimestä kun taas englannin ruotsin tai muun jossa on erikseen naispuolisille ja miespuolisille eri nimikkeet, silloin se toimii paremmin..
Anteeksi tuo saattoi ola hivenen offia mutta tuli tällainen asia mieleen. ^^

Mielestäni Éowyn sopisi Gondorin kuningattareksi täydellisesti! Paremmin kun hento neitokainen Arwen. Sen kyllä huomee että hän suunnitteli sitä, koska Éowynin ja Aragornin yhteiskohtaukset kuvattiin niin tarkkaan, varsinkin tapaaminen, se: "ja näin hän näki plaa plaa.." Anteeksi, olen laiska etsimään tuota kohtaa uudestaan :)
Kuva
Vuoden taiteilija est. 2007
Katsokaa myös:
http://dragonsoul2.deviantart.com ^^
Rekisteröidy ja kouluta oma dino! Autat samalla omaa dinoani. http://www.dinoparc.com/?ref=Dragorel
Avatar
Noradriel
Yksinäinen susi
Viestit: 1134
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 8:53 am
Paikkakunta: Lothlórien

Viesti Kirjoittaja Noradriel »

Minuakin alkoi taas (vaihteeksi) mietityttämään Legolason ikä, joskin huvituin "nuoren" mainitsemisesta Legolasin yhteydessä... Toodella nuori. XD

Repesin aika mahtavasti myös Gilmlin huomautukselle, ettei hänellä ole haltiasilmiä. Heei, bravo, Gimli, olet huomannut, ettet ole haltia...

Allekirjoittanut suli märäksi läntiksi Mithrandir-nimessä. Siinä on jotain todella ihanaa. Ehkä se on haltiakieli? Minä vain rakastan, kun joku alkaa huutamaan "Mithrandir, Mithrandir".

Kuten mutkin ovat jo maininneet, Meduseldin kuvaus. Se sai huokaisemaan. Hienoimpia kohtia, en muistanut, että siellä kuvataan noin kauniisti...

Pidin, että jossain vaiheessa oli Legolasin näkökulmaa. En muista, että missään muualla olisi ollut.

Aragorn avasi vyönsä...
Tämä on niin pakollinen. Kiitos, sille, joka ekana huomais tämän, repeän tuossa joka kerta...XD

Loppuun vielä lainaus.
Kierot silmät näkevät totuuden kasvot kieroina.
Let me forget all of the hate, all of the sadness.

Pervoin -05
HP- ficcaaja -06
Aragorn 2009


Avatar by Paperlime
Vastaa Viestiin