KLK - Musta portti & Yrttejä ja jänispataa

Täällä kaikki legendaariset ja vielä legendaarisemmat topicit, joita ei haluta tappaa.
Vastaa Viestiin
Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

KLK - Musta portti & Yrttejä ja jänispataa

Viesti Kirjoittaja Newra »

Kolme ja neljä neljättä kirjaa.


Minä vaihdoin tässä vaiheessa lukukieleksi englannin, katsotaan miten selviän ^^
... Olin ihan varma, että näissä luvuissa on taas yksi 'kasvamiskohta' - siis että Frodo näytti kasvavan ja Klonkku pienenevän, mutta en nyt löydä sitä. Ehkä vain kuvittelin. Samin kyky irtautua painostavasta tilanteesta ja alkaa lausua runoa Olifantista on ihailtava.
Ja ah, Klonkku sanoo yhden lempilauseistani Soft and quick as shadows we must be!

Samin ja Klonkun ruoanvalmistus oli hilpeää luettavaa. Ja oi, tässä tämä kohta on - Frodon kuvaus Samin näkökulmasta (anteeksi että lainaukset ovat englanniksi, mutta en jaksa etsiä suomennostani nyt), ja Samin lause 'I love him. He's like that, and sometimes it shines through, somehow. But I love him, whether or no.'
Taters! Olenko minä ainoa, jolla alkoi soida päässä se biisi? Argh, mene pois, mene pois.

Samin huomautus siitä, että Klonkku yrittäisi tukehduttaa hänet ensin oli loistava :D and he's not pleased with Sam, O no precious, not pleased at all.

Faramir! Hei, kuka lupasikaan esittää syvällisiä pohdintoja tästä miehestä? Olkaa hyvät ^^
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Jei. Musta Portti. Minulle tuon koko luvun tiivistää hienosti yksi lause, tai oikeastaan lauseenpätkä: "Taas yksi kauhea raadannan ja pelon päivä oli koittanut Mordoriin --" Ei olisi olleskaan hauska asua Mordorissa, aarre, ei olleskaan.

Miksi minä aina repeän tälle:

"'Mitä ruttoa sinä sitten toit meidät tänne?' sanoi Sam, jota ei ollenkaan huvittanut olla oikeudenmukainen tai järkevä." On mahtavaa, että me tavallaan kuulemme välissä itse herra Tolkienin kertojanäänen, hän omalla tavallaan moittii Samia tämän käytöksestä.

Olifanttiruno ja Frodon kommentti siihen ("Olisipa meillä tuhat olifanttia ja Gandalf etunenässä valkoisella olifantilla ratsastaen"), voi hyvänen aika. Loistava kommentti Frodolta, pilkahduksia siitä vähemmän kokeneesta Frodosta. ^___^

Yrttejä ja jänispataa. Tiedättekö, jos en asuisi Imladrisissa, Lothlórienissa tai Rohanissa, asuisin Ithilienissä. Ithilien, Gondorin puutarha, nyt asumaton, mutta silti entisellään: suloinen kuin hajahapsi metsänneito. Upea kuvaus, olen rakastanut tuota lausetta ensimmäisestä lukukerrastani lähtien. Aina se on pakko lukea useampaan kertaan uudestaan ja uudestaan.

Lisää lainauksia. Tällä kertaa tähtenämme on Klonkku: Klonkun pää kurkisti sanajalkojen keskeltä, mutta se ei näyttänyt sen paremmin ystävälliseltä kuin avuliaaltakaan. Minä näen tuon sieluni silmin, aivan mahtava mielikuva.

Joo. Faramir on mukava tyyppi, mutta häntä näemmekin lisää sitten seuraavassa luvussa, joten jätänpä ne jutut sinne.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Faramir! Hei, kuka lupasikaan esittää syvällisiä pohdintoja tästä miehestä?
Minähän se. Muistaakseni. Odottakaahan pari päivää, niin yritän laatia jonkinlaista pohdintaa (nyt en oikein ehdi), sitä nimittäin kyllä saa irti jo tuosta Yrttejä ja jänispataa -luvusta vaikka kuinka...

Mielelläni kyllä kuulisin muiden mielipiteitä ennen kuin alan itse luennoimaan. :)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Oi, mahtavaa! :D Sillä välin kun minulta oli kone vietynä, oli enemmän aikaa lukea (ja kun olen tuossa englannissa vähän hitaami kuin suomessa) olen saanut teidät kiinni ja ohittanutkin - minä kun luulin että menemme jo kuninkaan paluussa! Huono muisti minulla, eh...

No tulen näitäkin sitten kommentoimaan, luulisin että huomenna.
Ihanaa olla taas Loftiksessa.

Faramir ilmestyi! <3 Faramir...
Ja muuten, koulussa saa mukavaa huomiota noilla kirjoilla n__n. Tulee porukkaa juttelemaan ja olenpa nähnyt parilla muullakin kyseisen kirjan, tosin suomeksi. Ihmettelevät miten pystyn lukemaan englanniksi.

Ohops, pitää mennä. Eräs herppaa.


/muoksis/
Musta portti, the black gate is closed - näistähän löytyy näitä eroavaisuuksia, vaikka mielestäni suomennos on ihan riittävä. (turhaa löpinää)
Tästä luvusta ei minulla itseasiassa ole paljoakaan sanottavaa, mutta Sméagol on edelleen niin ihana :). Kerrassaan hieno hahmo.

'...He'll eat us, if He gets it, et all the world. ...'
Pidin Klonkun aneluista ja puhetapa on vain niin... .adjektiivivarasto on tyhjänä, pahoittelen. (minäkin muuten näitä lainauksia englanniksi, helpompi homma minulle.)
Sitten kun Aragorn mainitaan ja Klonkku menee pois tolaltaan, en tiedä miksi mutta se herätti jonkin moista hilpeyttä :). Ei, älkää kysykö miksi... Ei siinä edes ole mitään..!

Sam on kyllä niin Sam (kukapa ei Samia rakastaisi...). '"Just so!" said Sam, not to be put off. "And so we are to walk up and knock at their gate and ask if we're on the right road for Mordor? Or are they too silent to answer? It's not sense. We might as well do it here, and save ourselves a long tramp."'
Ja kyllähän se Klonkun vastauskin on Klonkkua itseään ja sopii täydellisesti siihen. Ja nuo 'O no!' ja 'O yes!', minä vain jotenkin pidän niistä. <3 :D
Samin ja Klonkun ruoanvalmistus oli hilpeää luettavaa. Ja oi, tässä tämä kohta on - Frodon kuvaus Samin näkökulmasta (anteeksi että lainaukset ovat englanniksi, mutta en jaksa etsiä suomennostani nyt), ja Samin lause 'I love him. He's like that, and sometimes it shines through, somehow. But I love him, whether or no.'
Yhdyn täysin.

'"Nay! Not Elves," said the forth, the tallest, and as it appeared the chief among them. "Elves do not walk in Ithilien in these days. And Elves are wondrous fair to look upon, or so 'tis said."
"Meaning we're not, I take you," said Sam. "Thank you kindly. And when you've finished discussing us, perhaps you'll say who _you_ are, and why you can't let two tired travelers rest."'

Olenko jo sanonunt että rakastan Samia ja Faramiria? :D Pakko vielä muuten iloita Samin puolesta, kun pääsi olifantin näkemään ^^. Vaikka gondorilaisillehan ne olivat vain pahaksi...

Lopuksi vielä te muut olette lainanneetkin jo osan upeista kohdista, sekä laittanut mielpiteitä, joihin tämä tyllerö yhtyy.

Pahoittelen tätä hieman, eh, omituista kommenttia.

Mistäköhän sekin on tullut että 'ihkutan'(...) joissain kysymyslauseissa esiintyvää 'eh'iä? <3
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

No, jospa minä nyt viimein saisin kommentoitua (en tajua mihin aikani on taas viime aikoina kadonnut). En oikein keksi mitään järkevää tuosta Musta Portti -luvusta (paitsi että Sam on kyllä mahtava, kuten yleensä), joten siirryn suoraan tuohon huomattavasti mielenkiintoisempaan Yrttejä ja jänispataa -lukuun.

Ithilienin kuvaus on kyllä mahtavaa, se kuulostaa ihmeen ihanalta paikalta, vaikka onkin ihan Varjovuorten kupeessa. Aivan kuten Elvédan, olen ihastunut erityisesti tuohon suloinen kuin hajahapsi metsänneito vertaukseen.
Taters! Olenko minä ainoa, jolla alkoi soida päässä se biisi?
Jos tarkoitat tätä flashiä http://www.albinoblacksheep.com/flash/taters.php niin et todellakaan ole ainoa. Minä rupean nykyään hokemaan noita lausahduksia joka kerta perunan nähdessäni...

Mutta siis, minä niin tykkään tuosta kun Faramir ilmaantuu paikalle. Tästähän se kirja oikeastaan vasta alkaakin! Hauskuus alkaa siitä, kun aletaan pohtia, että kuka samoojista sanoi minkäkin lauseen tuossa alussa. Luulen kyllä, että Faramir sanoi tuon Tässä se on! Täältä se savu tuli! alkavan vuorosanan, kun hän kuitenkin johtaa näitä muita.

Aivan kuten Fëanorel, minä rakastan tätä kohtaa: "Haltiat eivät näinä aikoina kulje Ithilienissä. Ja haltiat ovat ihanan kauniita katsella, niin sanotaan." "Mikä meinaa että me ei olla, niinkö?" Voi hobittiparkoja, ne eivät vaan näyttäneet miellyttävän Faramirin esteettistä silmää riittävästi. :D

Tuo Faramir hätkähti ja kävi tarkkaavaiseksi antaa jotenkin sellaisen vaikutelman, että se varmaan torkkui seisaallaan koko ajan kun Frodo selitti mikä oli miehiään ja mistä oli tulossa. Minua naurattaa myös se, kun Faramir sanoo hobitteja "pikku muukalaisiksi". Jotenkin söpöä! :)

Minua tämä lausahdus vähän kummastuttaa: Ennen päivän päättymistä iskemme lujasti. Sitten kuolema tai äkkipako Anduinille. No, he eivät kuolleet siinä taistelussa, mutta ei siinä oikein se äkkipako Anduinillekaan minusta toteutunut, kun ne menivät Henneth Annûniin...

Damrod ja Mablung - mainiot miekkoset. Toivon sydämestäni, että he selviytyivät lopulta hengissä (he ovat vähän sellaisia vakituisia sivuhahmoja ficeissäni ja tykkään heistä todella paljon). Minusta tuo haltiakielen puhuminenkin on kiinnostavaa, koska olen ollut sellaisessa luulossa, että vain ylhäiset käyttivät sindaria Gondorissa, mutta ovathan nuo kaksi tietysti voineetkin olla siviilissä ylimyksiä. Lempparilainaukseni Mablungilta: Tie saa kulkea, mutta he eivät! Eivät niin kauan kuin Faramir on päällikkö. Hän johtaa meitä nyt kaikissa vaarallisissa yrityksissämme. Mutta hänet on lumottu, tai kohtalo säästää häntä toisenlaista loppua varten.

Taistelukuvaus oli tietysti hienoa, niin kuin aina. Vaikka Faramirista olisi voinut sanoa vähän enemmänkin kuin sen, että se meni etunenässä.

Pidän tuosta Samin tokaisusta: Olifantteja on siis olemassa, ja minä olen nähnyt sellaisen. Että on elämää!

No, siinäpä nyt tuo, minkä jaksan tällä erää Faramirista sanoa. Seuraavissa luvuissa sitä oikeastaan vasta kunnolla päästään katsomaan, millainen mies se on. :)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Newra »

Juuri tuo biisi (ja minun piti tietysti kuunnella alku varmistuakseni, ja nyt se soi taas päässä. Aargh.)
Jep, toivottavasti Damrod ja Mablung selviävät hengissä. Minusta Faramirista kertoo aika paljon se, että nämäkin, ns. rivisotilaat, ovat häneen niin kiintyneitä. Ja voi että kun muuten pidin siitä, Tolkien yhdisti että gondorilaisten kuvauksessaan sanat ylpeä ja surumielinen (... yhdistihän? Voi olla että muisti pätkii taas).
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Vastaa Viestiin