Legolasin ikä?

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

Jossain mainitaan, että Arwen on haltioiden iltatähti. Sen mukaan siis Legolas olisi TSH:n tapahtumien aikaan ainakin vanhempi kuin Arwen ja Arwenkin muistaakseni oli ainakin 2500 vuotta vanha eli Legolas olisi sen mukaan 2500+ vuotta vanha, mutta tarkkaa ikää tai syntymävuotta ei missään mainita.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Entä jos "iltatähti" tarkoittaa vain Imladrisin (ja Galadrielin suvun) haltioita, ei kaikkien eri haltiayhdyskuntien haltioita? Minä muistelen lukeneeni yhden Michael Martinezin (kohtalaisen "tunnettu" Tolkien-guru) esseen jossa hän arvelee Legolasin iäksi n. 500 vuotta (mikä minusta itsestäni tunuu hiukan alhaiselta, lähinnä koska miellän haltiat niin paljon iäkkäämmiksi.)..
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

Muistaakseni se mainitaan nimenomaan haltioiden, ei Imladrisin iltatähtenä. Aika outoa, jos joku Tolkien guru tulkitsee Legolasin noin nuoreksi. Olisi itselleni lähes pettymys, koska kirjan Legolas kuulostaa mukavan vanhalta ja viisaalta. Ikiaikaiselta. Mutta en käy asiasta tappelemaan, koska en ole tosiaankaan mikään guru. Jostain on vaan jäänyt sellainen kuva, ettei uusia haltioita ole syntynyt herran aikaan, ja toisaalta jos ajatellaan vaikka Taru sormusten herrasta liitteitä, siellä ei mainita Legolasin syntymää - muita syntymiä kyllä. Kai siitä sitten ajattelin, että Legolas on vanhempi kuin koko siellä mainittu historia. 8)
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Tuo minun edellisen viestini ajatus että Arwen olisi vain Galadrielin porukan "iltatähti" oli vain ajatus, kyllä minustakin sitä kutsutaan "kansansa iltatähdeksi", se todennäköisesti kattaa kaikki. Mutta minä mietin sitä että tarkoittaako se tosiaan sitä että sen jälkeen ei enää syntynyt lapsia, vai kutsutaanko sitä iltatähdeksi jonkun muun syyn takia, esim. vaikka jos haltiat aavistivat että heidän aikansa Keski-Maassa olisi pian ohi tms.. Arwen syntyi 241 kolmatta aikaa, eli jos se tosiaan tarkoittaa sitä niin haltialapsia ei olisi syntynyt 2800 vuoteen - siis eihän haltiat ole kovin aktiivisia lisääntymään :p mutta tuo on minusta aika pitkä aika.

Martinez ilmeisesti tulkitsee Legolasin iän niin nuoreksi sen takia miten Legolas puhuu Keski-Maan tapahtumista; että se ei puhu menneistä taisteluista sun muista kuten joku sellainen joka olisi kokenut ne itse. Mutta silti 500 vuotta tuntuu aika pieneltä (ja niillä foorumeilla millä mä pyörin kovinkaan moni ei kannata sitä väitettä).
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

500 tuntuu ihan liian vähäiseltä iältä jo siinäkin mielessä, että Legolas muistaakseni sanoo jossain kohtaa Gimlille jotain sellaista, joka saa sen kuulostamaan todella tuhansia vuosia vanhalta. Voihan se olla väärää tuntumaa, mutta jotenkin vaan kaikki haltiat tuntuvat vanhoilta, he ovat lakanneet lisääntymästä Keski-Maassa ja ovat sen sijaan lähtemässä tai jo lähteneet pois.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minusta tämä kohta; "Se [Fangorn] on vanha, hyvin vanha", haltia sanoi. "Niin vanha, että minä melkein tunnen itseni taas nuoreksi, eikä minusta ole tuntunut siltä sen jälkeen kuin matkani teidän lasten kanssa alkoi. Se on vanha ja täynnä muistoa. ..." (TSH, Valkoinen ratsastaja) on yksi niistä kohdista mitkä saa Legolaksen tuntumaan "vanhalta". Vanhuus on tietty suhteellista, tuhatvuotiaallekin muutaman kymmenen vuoden ikäiset seuralaiset tuntuisi varmaan aika nuorilta.. Mutta Legolaksella on tosiaan sellaisia vuorosanoja mitkä saa sen tuntumaan muutamaa vuosisataa vanhemmalta.


Edit: googlasin pari noita Martinezin artikkeleita, tuossa ekassa se pohtii Legolaksen ikää (mutta se sen 500 vuoden arvio minkä heitin tuolla aikaisemmin oli peräisin sen foorumin keskustelusta sen mielipiteenä), toinen on enimmäkseen humoristinen kirjoitus leffoista ja Orlandosta.

Speaking of Legolas

Legolas, You're Just So Darn...CUTE!
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
win03die
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2006 1:17 am
Paikkakunta: Gondolin

Viesti Kirjoittaja win03die »

Minun täytyy kyllä nyt Tolkien-historiafriikkinä tunnustaa, että ei Tolkien tosiaan mainitse Legolasin syntymävuotta (harmi kyllä, olisin voinut ujuttaa sen fikkiini :wink: ).
Mutta jos nyt lähdetään siitä, että hän kertoo tarinoita suuresta Vihermetsästä (josta siis tuli Synkmetsä vasta Kolmannen Ajan n. vuonna 1050).
Edellä viitattiin siihen, että Arwen ei olisikaan haltioiden iltatähti, mutta täytyy sanoa että näinhän se nimenomaan on. "..ja hän oli kansansa iltatähti".
Syntynyt Kolmannen Ajan vuonna 241. Ja muistaakseni jossain mainittiin Elladanin ja Elrohirin olevan Legolasta nuorempia (synt. KA 130).

Kaikkien tarujen sekamelskan joukosta (ja niistä vähistä Vihermetsää ja Thranduilia koskevista tiedoista) poimisin sellaisen johtopäätöksen, että Legolas on syntynyt ennen Toisen Ajan alkua.
Vaihtelu virkistää sanoi koivu kun selännettä halasi
:P

26 ja vielä lapsi *rollseyes*
Elindar
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 6:02 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Elindar »

Minäkin olen harvinaisen monet kerrat miettinyt Legsun ikää + montaa muutaa hahmoon liittyvää asiaa - emmehän me oikeastaan tiedä Legolaksesta kovinkaan paljoa.

Tätä ketjua lukiessani, muistin yhden jutun jonka olin kerran lukenut Demistä. Nimittäin lehdessä 1/2004 on leffat-osiossa TSH-leffoihin liittyvä visa, jossa kysytään mm. eipä sen vähempää kuin Legolasin ikää. Vastaukseksi ilmoitetaan 2931 vuotta. Ei tässä mitään, mutta kun Tolkien ei todellakaan ole missään (minun(kaan) käsittääkseni) maininnut Legolasin ikää. Mistä lehti sitten on saanut tuon tiedon? Yleensä se ei nimittäin julkaise mitään perätöntä ja muut siinä julkaistut TSH-jutut ovat kyllä suht. paikkansapitäviä.
Jos Legsu nyt olisi noin vanha kuin lehdessä ilmoitettiin, hän olisi silloin syntynyt vuonna 88 Kolmatta Aikaa. Ei sinänsä mikään mahdoton juttu, mutta eihän Legolas tuolloin olisi kovinkaan paljoa Elladania, Elrohiria ja Arwenia vanhempi. Yksi nuorimmista haltioista luultavasti.

Mutta uskoo ken tahtoo. Minä henkilökohtaisesti pidän Legolasta kuitenkin jonkin verran vanhempana. Tuon Toisen Ajan alku olisi mielestäni sellainen uskottava ajankohta hänen syntymälleen.
~
My heart is [url=htpp://elindar.livejournal.com]broken[/url] and I don't have glue.
win03die
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2006 1:17 am
Paikkakunta: Gondolin

Viesti Kirjoittaja win03die »

2931 on näitä juoruja tosiaan :wink:

Nyt kun tarkastin lähteitä uudemman kerran niin Thranduil muutti Vihermetsään toisen ajan alussa, eli ajanvaihtumisen paikkeille ajoitan Legolaksen maailmaantulon.
Vaihtelu virkistää sanoi koivu kun selännettä halasi
:P

26 ja vielä lapsi *rollseyes*
Avatar
Noradriel
Yksinäinen susi
Viestit: 1134
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 8:53 am
Paikkakunta: Lothlórien

Viesti Kirjoittaja Noradriel »

Tuo Demissä mainittu ikä on ilmeisesti elokuvaan Leegolassille keksitty ikä, tiedä sitten perustuuko toteen...
Let me forget all of the hate, all of the sadness.

Pervoin -05
HP- ficcaaja -06
Aragorn 2009


Avatar by Paperlime
Afrodite
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2006 7:02 pm
Paikkakunta: Meren kuohuissa.

Viesti Kirjoittaja Afrodite »

Minä muistan lukeneeni kaverini jostain Tolkien kirjasta, että Legolas olisi jotain 2 796 vuotta vanha, vai oliko se sittenkin 2 976 vuotta? En nyt muista tarkkaa lukua, mutta sielä likellä 3 000. Saatan tietysti muistaa ihan päin honkia mutta voin vielä tarkistaa asian sitten kun näen ystäväni seuraavan kerran :wink:. Mutta en tiedä oliko se hänen oma kirja vai esim. kirjaston.
Kuva Kuva
möykky
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: Vanha Metsä

Viesti Kirjoittaja möykky »

hei vaan, mun mielestä jossain oli kans toi 2 796 tai 2 976 tai jotain, en oo ihan varma, enkä muista missä se oli mutta tollanen mielikuva oli kans.
Afrodite
Örkki
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2006 7:02 pm
Paikkakunta: Meren kuohuissa.

Viesti Kirjoittaja Afrodite »

Valitettavasti mainitsemani kirja ei ollut ystäväni ja hän ei itse myös muista Legolaksen ikää, mutta voin jo melkein vannoa että se oli 3 000 kieppeillä. Toivottavasti törmään vielä siihen kirjaan :D
Kuva Kuva
cocotier
Örkki
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 7:51 pm

Viesti Kirjoittaja cocotier »

Meillä on kotona sellanen Tunnetko Tolkienisi -kirja, ja mun mielestä siellä sanottiin jossain, että Legolas on reippaasti yli 2000-vuotias.
"Mä olen niin pieni kun kaikki on niin suurta."

(Olavi Uusivirta - Irrallaan)
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

No, meninpäs KontuWikiin ja se tuumasi näin:

Spekulointia: miksi iltatähti?

"Sillä hän oli kansansa Iltatähti": tarkoittanee sitä, että Arwen oli viimeinen Keski-Maassa syntynyt jalosukuinen haltia (Scull - Hammond, RC 205).


Eli tässä tapauksessa Legolas voisi olla aivan hyvin Arwenia nuorempi. Tosin, Thranduil oli sindarilainen haltia, olisikohan ollut edes jotain sukua Thingolille?

Itse ajattelisin ettei Arwen suinkaan ollut nuorin Keski-Maassa asunut haltia. Synkmetsän haltiat olivat salohaltioita, eivätkä mielestäni jalosukuisia. Joten, luulenpa että ainakin heidän keskuudessaan niitä haltiapienokaisia syntyi.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Vastaa Viestiin