Gondorin alueiden hallinto

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Avatar
Beowulf
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 11, 2013 7:06 pm

Gondorin alueiden hallinto

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Olen kovasti miettinyt, minkälainen hallinto Gondorin eli alueiden ruhtinailla oli omilla alueillaan, eli olivatko he niin ikään oman alueensa herroja ja päättivät sen alueen asioista itsenäisesti, vaiko suoraan kuninkaan/käskynhaltijan määräysvallan alla kaikessa. Esimerkkinä nyt vaikkapa Dol Amroth Belfalasissa: hallitsiko suuriruhtina itsenäisesti omaa aluettaan, ja oli esimerkiksi vain määrätty antamaan sotilaallisen tukensa kuninkaan/käskynhaltijan tätä pyytäessä, vai kuuluivatko tämänkin alueen tavalliset hallintoasiat myös Minas Tirithin valtiaalle?

Hankalasti selitetty kysymys, pahoittelut siitä.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Gondorin alueiden hallinto

Viesti Kirjoittaja Andune »

Ihan vinkkinä, tältä keskustelualueelta löytyy topic Arvoituksia pimeässä, joka olisi parempi paikka tällaisille kysymyksille. Vastaan nyt kuitenkin tähän.

Itse olen ajatellut, että käskynhaltija/kuningas hoitelisi näitä ns. suurempia linjoja. Luulen, että ruhtinaat ym. olivat kyllä käskynhaltijan/kuninkaan alaisuudessa, mutta hoitelivat oman alueensa pienempiä asioita. Se ainakin vaikuttaisi järkevältä, että olisi näitä aluehallintoja ja sitten laajempi kokonaisuus.

Toki tästä ei kait ole missään kirjoiteltu. Ellei sitten HoME:sta löydy jotain.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Gondorin alueiden hallinto

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Tolkien ei varmaan kovin tarkkaan tätä asiaa koskaan kuvannut. Tolkienin kirjeistä voi kyllä saada jotain osviittaa. Ainakin kirjeessä nro 244 (eng. painos) hän selittää Faramirin velvollisuuksia Neljännellä Ajalla. Imrahil ja Faramir olivat suuriruhtinaita (prince) ja käsitykseni mukaan heillä oli varsin paljon valtaa omilla alueillaan. Esim. Faramirin tehtävänä oli Gondorin itärajan puolustus (koska Minas Morgulissa ja Mordorissa eleli vielä Neljännellä Ajallakin kaikenlaista epämääräistä vihulaista).

Kannattaa myös muistaa, ettei Aragorn ollut mikään itsevaltias, vaan hänellä oli neuvosto (Great Council of Gondor), jossa oli ainakin Faramir mukana, varmasti myös Imrahil ja muitakin ruhtinaita. Suuriruhtinaat myös tarvittaessa johtivat Gondorin armeijaa, jos kuningas/käskynhaltija oli estynyt. Muistaakseni (vuosia kirjan lukemisesta) Imrahil otti yhdessä vaiheessa Sormuksen sotaa armeijan johdettavakseen, kun Denethor oli kuollut ja Faramir Parannuksen Tarhassa. Kaiken tämän perusteella minulla on sellainen käsitys, että suuriruhtinaskunnat (Ithilien ja Dol Amroth) olivat aika itsenäisiä ja niiden valtiailla oli paljon valtaa.

Gondorissa oli tietysti monia muitakin alueita ja ruhtinaita (lord). Ei varmaan olisi kovin väärin ajatella, että näiden ruhtinaiden velvollisuudet olivat samantapaisia, kuin mitä aikanaan esim. Englannin aatelisherroilla. En valitettavasti ole aiheen asiantuntija, mutta nämä olivat kaiketi lähinnä välikappaleita kuninkaan ja tavallisten ihmisten välillä, siis ei omaa valtaa, vaan tukivat kuningasta (elleivät kapinaan ryhtyneet :)). (Tuosta tuli muuten mieleen, että Tolkien suunnitteli joskus jatko-osaa TSH:lle, ja siinä joku Faramirin jälkeläisistä päätti ryhtyä kapinaan kuningasta (Eldarion?) vastaan. Jaiks. Onneksi jatko-osasta ei tullut mitään.)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Vastaa Viestiin