Arvoituksia pimeässä

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Avatar
Darial Kuznetsova
Samooja
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Darial Kuznetsova »

Ada, ykköseen en osaa vastata, itse kun pähkäilen samaa. Mutta kakkoseen ainakin voin sanoa jotain. Itse olen jostain kuullut/lukenut whatsoever, tyttärien lukumääräksi kolme. Tästä kuitenkin oli topicin alussa jo, että varmaa tietoa ei ole varmaan kenelläkään, paitsi edesmenneellä pappa Tolkienilla, jos hän itsekään mietti asiaa.
Faramirin ja Eowynin lapsen nimeä en ollut kuullut mistään, sinä onnekas jos silmiisi osui, mutta en ole kuullut enemmästä kuin yhdestä. Varmistakoon joku itseäni viisaampi tämän.
Jos oli nimi niin kuka sitä muistaa, jos oli kasvot niin ne helppo oli unohtaa.
Jos oli sydän niin se helppo oli poistaa ja pyörät pyörii, päivät itseään toistaa...

Sydänpuu - Mustaan Uneen (Jani Liimatainen)
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

Minä ainakin olen saanut sen käsityksen, ettei kuolevaisista kuolemattomia tule Kuolemattomilla maillakaan (ah, mikä artikulaatio). Jossain mielestäni on kysytty tuota ennenkin. En kuitenkaan muista, mistä tällainen tieto olisi päähäni tarttunut, mutta voin yrittää kaivella. Täysin varma en kuitenkaan ole tuosta asiasta.
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Minäkin voisin jotain sanoa tuohon toiseen, olen ollut lukevinani jostain, että tyttäriä olisi ollut neljä. Tosin sukupuu, joka minulla on (The Complete guide to Middle-earth -kirjassa) mainitaan vain "tyttäriä". Pitäisi saada jostain se HoME 12, siellä voisi ehkä olla jotain lisää. Mutta varmasti tiedetään ainakin se, että tyttäriä on enemmän kuin yksi. :roll:

Olen hyvä selittämään itsestäänselvyyksiä.

Ja niin, tuosta Kuolemattomista maista oli mielestäni jossain sellainen, että siellä kuolevainen voisi "haipua" nopeammin, koska aika tavallaan kulkee hitaammin, eli ei ole varmaa, tapasivatko Sam ja Frodo enää, vaikka Sam Meren yli perimätiedon mukaan lähti. En muista, mistä tuon olen päähäni saanut, mutta luin tai kuulin sen jostakin.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Andune »

Ada, ensimmäiseen kysymykseesi.

Muistelen jostain lukeneeni joskus, että Frodo ja Bilbo eivät varsinaisesti milloinkaan menneet Kuolemattomille Maille, tarkoittaen etteivät he astuneet jalallakaan "mantereelle" vaan jäivät asumaan Kuolemattomien Maiden edustalla olevalle saarelle. He eivät saaneet ikuista elämää, vaan kuolivat jossain vaiheessa, mutta saarella elelivät rauhassa. Harmi etten muista mistä tämän olen lukenut, mutta taisi kyllä olla joku "virallisempi" lähde.
Saarella heidän ystävänsä sitten kävivät heitä tapaamassa, tälle saarelle jäi myös Gimli aikoinaan.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Aika moni onkin jo vastannut tähän, mutta vastaan nyt vielä itsekin. Nämä kaikki tiedot löytyvät kyllä googlettamalla, eli HoMea ei välttämättä tarvitse. Minulla on ne TSH:n synnystä kertovat HoMet mutta en ole jaksanut kuin vähän selailla niitä ja naureskella Aragornin Finduilas-vaimolle. Joskus meinasin hankkia sen HoMen nro 12 (The Peoples of Middle Earth), mutta kun se kaikki tieto löytyy netistä, niin miksi maksaa tyhjästä. Noihin HoMen teksteihin voi muutenkin suhtautua vähän varauksella, sillä Tolkienhan ei tarkoittanut niitä julkaistaviksi, eikä hän siis välttämättä todellisuudessa ollut ihan sitä mieltä, kuin mitä niissä sanotaan. Ykköslähteenä kannattaa pitää TSH.ta ja sen liitteitä.

Vastaukset:

1. Kyllä ne kuolevaiset kuolivat siellä Valinorissakin (tai Eressëassä, minne sitten päätyivätkin). Loppuelämä oli kuitenkin siellä käsittääkseni mukavan leppoisaa, eivätkä maalliset rasitukset painaneet samalla tavalla kuin Keski-Maassa. Kuolema on Eru Ilúvatarin lahja ihmisille (ja hobiteille, jotka ovat ihmisten sukua), johon valat eivät voi vaikuttaa. Ainoastaan Eru olisi voinut tehdä Frodosta ja kumppaneista kuolemattomia, mutta ei tiettävästi nähnyt sitä tarpeelliseksi.

2. Aragornin tyttärien määrää ei ole kerrottu missään, vaan kaikki lukumäärät ovat fanien spekulaatiota. Tiedetään vain, että niitä oli ainakin kaksi. Tämä tietohan on peräisin Arwenin ja Aragornin tarusta TSH:n liitteistä, jossa Aragorn kutsuu luokseen poikansa Eldarionin ja tyttärensä (daughters), kun on päättänyt kuolla. Itse en usko, että tyttäriä oli kovin monta, koska ihmiset ja haltiat eivät Tolkienin teksteissä yleensä hirmuisen suuria lapsikatraita hankkineet. Neljännen Ajan alussa kuitenkin syntyi oletettavasti normaalia enemmän lapsia, joten kyllä niitä on muutamia voinut olla. Minun ficeissäni niitä seikkaili neljä kappaletta, mutta se ei siis perustu mihinkään tietoon vaan on puhtaasti mielikuvituksen tuotetta.

3. Faramirilla ja Éowynillä on tosiaan ainakin yksi lapsi, sillä TSH:n prologissa mainitaan Faramirin pojanpoika (englannin grandson voisi tietysti olla myös tyttärenpoika) Barahir, joka kirjoitti Arwenin ja Aragornin tarun muistiin jälkipolville Elessarin kuoltua. Tolkien oli johonkin sukupuuhun raapustanut tuon nimen Elboron, joten tätä pidetään yleisesti Faramirin perillisenä ja Barahirin isänä. On kuitenkin aivan mahdollista, että heillä olisi ollut enemmänkin lapsia, sillä a) sukupuuhun ei välttämättä kirjata muita kuin perillinen ja b) tuskinpa Tolkien näitä asioita kauheasti mietti. Tyypillinen lapsiluku noissa Gondorin perheissä tuntui olevan 2-4, joten minun ficeissäni Faramirilla ja Éowynillä oli neljä lasta, eli vähän ylärajalla, kun oli sentään Neljäs Aika, jolloin kaikki kasvoi ja kukoisti.


//VÄHÄN EDITTIÄ:
Nerwen kirjoitti:Ja niin, tuosta Kuolemattomista maista oli mielestäni jossain sellainen, että siellä kuolevainen voisi "haipua" nopeammin, koska aika tavallaan kulkee hitaammin, eli ei ole varmaa, tapasivatko Sam ja Frodo enää, vaikka Sam Meren yli perimätiedon mukaan lähti. En muista, mistä tuon olen päähäni saanut, mutta luin tai kuulin sen jostakin.
Törmäsin tähän tänään kun luin Akallabêthiä Silmasta. Siinä haltiat selittävät Númenorin ihmisille: Sillä ei Manwën maa tee sen asukkaita kuolemattomiksi, maan ovat pyhittäneet Kuolemattomat jotka maassa asuvat; ja siellä te vain kuihtuisitte ja kuolisitte sukkelampaan, niin kuin yöperhoset liian kirkkaassa ja tasaisessa valossa.

En tiedä sitten tarkoittiko Tolkien, että Frodokin olisi kuollut nopeammin Amanissa. Tuon perusteella se kyllä vaikuttaisi siltä, vaikka itse olen ajatellut elämän Amanissa olleen mukavaa myös kuolevaisille. Mutta Frodon kohdalla se nopeampi kuolema saattoi tietysti olla ihan hyvä juttu.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Hei, osaisiko joku kertoa vähän lisäinfoa Erechin kivestä? Siis iso musta kivi, täysin pyöreä ja hautautunut puoliksi kukkulan sisään. Aragorn kutsui (kirjassa, kirjassa!) kuolleet siellä luokseen tms. Valtavan kokoinen. Gondorilaiset raahasivat sen siihen jostain oudosta syystä? Joku tietää asiasta lisää? Minulle tulee aina mieleen Osgiliathin palantír, mutta jostain syystä en usko sen olevan kyseessä... :roll:
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Tämähän oli mielenkiintoinen kysymys. Piti ottaa tästä selvää, koska tämä liittyy vähän FF10-haasteficciini.

Osgiliathin Palantír Erechin kivi ei tosiaan ollut, vaikka Númenorista kumpikin oli peräisin. Palantírit vietiin varmaan talteen torneihin, joissa vain harvat ja valitut saivat niitä käyttää, kun taas Erechin kivi sai lojua raikkaassa ulkoilmassa kaiken kansan ihmeteltävänä.

Legendan mukaan Isildur siis toi Erechin kiven paetessaan Númenorin tuhoa ja pystytti sen sitten sinne kukkulalle Ered Nimraisin vuoriston lähelle, tarkemmin sanottuna paikkaan nimeltä Mustanalan (Morthondin) laakso.

Pian tämän jälkeen sitten tämän seudun kuningas (Vuorten kuningas) tuli kivelle ja vannoi uskollisuutta Isildurille ja sanoi, että hän kyllä tulee ja taistelee Isildurin rinnalla Sauronia vastaan jne. Mutta sitten kun tosi oli kyseessä ja Isildur kutsui Vuorten kuningasta avukseen Viimeisen liiton taisteluun, tämä ilmeisesti alkoi jänistää ja piiloutui miehineen vuorille. Isildur ei ollut tästä mielissään, joten hän otti ja kirosi moiset valapatot elämään ikuisesti epäkuolleina siellä luolissaan. (Eikö kuulostakin ystävälliseltä ja ymmärtäväiseltä mieheltä? :D) Ja näinhän sitten tapahtui ja Vuorten kuningas sai viettää siellä luolissa miehineen laatuaikaa sellaiset reilut 3000 vuotta (paikkaa alettiin kutsua Kuolleiden kulkuteiksi), kunnes muuan Aragorn ilmaantui paikalle ja sanoi, että nyt teillä olisi elämänne tilaisuus (tai jotain sinnepäin) hyvittää petturuutenne auttamalla Isildurin perillistä. Haamut päättivät suostua ja niinpä he sitten auttoivat Aragornia valtaamaan muutaman merirosvolaivan, ja heidän kirotut sieluparkansa pääsivät minne sitten pääsivätkin.

Mutta jos nyt palataan tuohon Erechin kiveen, niin ei ole kyllä lainkaan ihme, jos sinulle tuli Palantír mieleen, koska aluksi Tolkienkin ajatteli, että Erechin kivi on Palantír ja varmaan sen vuoksi kuvaili sitä aika samalla tavalla. Mutta sitten hän luopui tuosta ajatuksesta, eikä ilmeisesti enää erityisen syvällisesti miettinyt, että mikä tuo kivi sitten pohjimmiltaan oli, ja miksi ihmeessä Isildur olisi moisen lohkareen raahannut Númenorista asti Keski-Maahan. Itse asiassa niin suuri kivi olisi todennäköisesti upottanut Isildurin laivan, joten senkin vuoksi sen tuominen on pikkuisen kummallista. Ilmeisesti kivellä oli ainakin sellaista taikavoimaa, että jos sen äärellä vannotun valan rikkoi, joutui jatkamaan maanpäällistä vaellustaan haamuna, sillä en usko Isildurilla luonnostaan olleen kykyä kirota ihmisiä aaveiksi. :wink: Vaikea kuitenkin kuvitella, että númenorilaiset olisivat tietoisesti käyttäneet kiveä kirotakseen pettureita aaveen elämään, mutta jos se todella tuotiin Númenorista, heidän on täytynyt pitää sitä arvokkaana ja erityisenä. Tai sitten Isildur oli vain yli-innokas geologian harrastaja. ("Mutta isä, se on kokoelmani helmi, minun täytyy aivan ehdottomasti saada ottaa se mukaan! Viis siitä vaikka uppoaisimme. Minä en koskaan luovu mistään kivasta, minkä olen itse löytänyt!") Oikeastaan minun tekisi mieli uskoa niitä Morthondin laakson asukkaita, jotka uskoivat kiven pudonneen taivaasta, jotenkin paljon järkeenkäyvämpi selitys. :wink:
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Kiitos isosti. : )

Mietin itsekin noita kuljetusjuttuja ja epäilen suuresti, että kukaan olisi sitä Númenorista mukaan raahannut, jos sillä ei olisi jotain arvoa. (Tai sitten se on ontto, ja koottu palasista. Se puretaan aina, kun halutaan taas vannoa uusi vala jonkun tyypin kanssa, raahataan paikalle, kootaan ja pidetään kivaa. Sitten kirotaan ihmisiä, kun ei enää olekaan kivaa.) Entä miten sen voi "pystyttää"? Ihmettelin ilmaisua lukiessani noita Tolkienin tekstejä. Voisi luulla, että kukkulan laelle kaivetaan kuoppa, kivi raahataan paikalle ja isketään kuoppaan. Ei kai siinä mitään pystytetä? .____.

Tuon tarinan kiven seikkailuista tiesin suurinpiirtein, mutta minusta siinä on kyllä melko pahoja aukkoja. Noh, kai jotain mystisyyttä pitää säilyttää. :D (Oikeasti Isildur otti Númenorista mukaansa pienen kivenpoikasen ja sitten se juurtui Keski-Maahan. Se kasvoi sitten iloisesti parin tuhannen vuoden ajan, ja -tadaa!- nyt se on aikuinen!) Itseäni aihe kiinnostaa myös (kas) FF10-haasteeni takia. (Aiheenani siis dúnedain.)

Minä _tiesin_ että sillä on jotain tekemistä niiden näkykivien kanssa! Oikeasti se on näkykivi, sanokaa mitä sanotte! :roll:
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Kyseessä oli varmaan se huonosti tunnettu kahdeksas Palantír, josta Tolkien itsekään ei muistanut mitään kertoa. ;) Kivoja teorioita sinulla... Tuo että se kivi olisi kasvanut kuulostaa kyllä ihan järkevältä, on sitä mystisempiäkin juttuja tapahtunut Tolkienin kirjoituksissa. Tuosta pystyttämisestä, niin en tiedä, mutta kyllä sitä minusta periaatteessa voi sanoa pystyttämiseksi vaikka se kivi olisi vieritetty sinne kukkulan päälle olevaan kuoppaan. Ehkä "paikalleen asettaminen" kuulostaisi paremmalta, mutta ei se minun korvissani kovin paljon tuosta pystyttämisestä eroa. Mutta miksi ihmeessä juuri sinne Morthondin laaksoon kaikista mahdollisista paikoista? :) Ei, kyllä minä taidan sittenkin olla sitä mieltä, että se oli meteoriitti.

Kiva että sinulla on nuo dúnedain aiheena, Celeb. Mihin aikakauteen ficcisi sijoittuvat vai vaihteleeko se?
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Pengoin aiheesta lisätietoa tuossa eilen illalla, mutta koko kivestä ei ole oikein mitään järkevää infoa _missään_. Mutta vakuutuin kyllä entistä enemmän kiven raahaamisen järjettömyydestä... Neljä metriä halkaisijaltaan olevan kiven kuljettaminen laivalla Keski-Maahan ilman syytä??? Jaa-a. Silmasta löysin kappaleen, jossa puhutaan Elendilin rantautumisesta. "... he rakensivat mahtinsa päivinä maahan monta muutakin ihmeellistä rakennusta, Argonathiin, Aglarondiin, Erechiin; ja Angrenostin piiriin, jota ihmiset kutsuvat nimellä Rautapiha..." Tuossa voitaisiin viitata siihen kivenmurikkaan? Kyllä niillä _jotain_ tekemistä sen kiven kanssa on, mutta mitä? õ__Ô Se on niiden kivinen, puhallettava palantír, ihan selkeästi.

Tällä hetkellä yrtän saada kasaan mahdollisimman paljon Kolmannen Ajan keskivaiheiden ja loppupuolen infoa pohjoisen dúnedainista. (Ja se on suoraan sanottuna kuin hakkaisi päätä seinään... T__T) Luulisin, että pääsen vielä kirjoittamaan aika monista eri aikakausista. (Kun käyttökelpoista tietoa ei löydy.) Tällä hetkellä jahtaan kynsin ja hampain lisätietoa Halbaradista, mutta olen löytänyt Herra Samoojan vain ja ainoastaan TSH:sta. *huoks*
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Niin, olisivathan ne tosiaan voineet jotenkin tehdä sen kiven itse, jonkinlaiseksi monumentiksi sinne Morthondin laaksoon (vaikka aika simppeli veistos kyllä verrattuna vaikka Argonathiin...)

Dúnedainista ei varmaan kauheasti tietoa ole. Lähinnä ehkä niiden kuninkaiden vaiheista, tai ainakin muistelen TSH:n liitteissä olleen pitkät pätkät jotain selostusta, mihin minä en kyllä koskaan ole jaksanut erityisemmin perehtyä. En nyt välittäisi mainostaa, mutta kirjoitin jotain pohjolan samoojista tuohon yhteen jatkoficciini nimeltä Tutkimusmatka rakkauteen (löytyy Rivendellistä). Ficin päähenkilö seikkailee siinä Arnorissa noin luvusta 7 eteenpäin ja tutustuu siellä niihin samoojiin ja heidän elämänmenoonsa. Mutta tuo siis sijoittuu Neljännelle Ajalle, joten en nyt sitten tiedä onko tuosta sinulle varsinaista hyötyä. Luvussa 11 on kyllä selostettu jotain hämäräperäistä Fornostin menneisyydestä, en vaan valitettavasti enää muista mikä siinä on faktaa ja mikä itse keksimääni... Halbaradista ei varmaan paljon tietoa löydy, joten sen herran suhteen voit vapaasti käyttää mielikuvitustasi. ;)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Muuten, kun näistä paikoista oli puhe, mitä kummallista tai hienoa rakennettiin Aglarondiin ja missä se on?

Dúnedaintietous rajoittuu kyllä oikeastaan Númenoriin ja Gondoriin. Jotain materiaaleja on pohjolan samoojista taistelemassa Angmarin noitakuningasta vastaan, mutta siihen se jää. Ja vaikka nyt et tullutkaan mainostaneeksi (^_____~), niin vilkaisenpas sitä ficciäsi. Halbaradin suhteen voisin soveltaa jotain omaani, mutta kun en halua. >___<"" Haluaisin olla mahdollisimman uskollinen Tolkienille, mikä aiheuttaa hyyyvin paljon ongelmia. *huoks* No, kai minä Tarun tiedoillakin pärjäisin, mutta...! @_@ ...mitenminänytsittensaanhahmoasyvennettyäjanäinpäinpois... Noh, täytyisi vain ottaa yhteyttä pappa Tolkieniin ja silleen, sitten kaikki olisi mukavasti. : )
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Avatar
Darial Kuznetsova
Samooja
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Darial Kuznetsova »

Aglarond on sama kuin Hornburg (Ämyrilinna), Helmin Syvänne. http://en.wikipedia.org/wiki/Helm%27s_Deep#Aglarond
Jos oli nimi niin kuka sitä muistaa, jos oli kasvot niin ne helppo oli unohtaa.
Jos oli sydän niin se helppo oli poistaa ja pyörät pyörii, päivät itseään toistaa...

Sydänpuu - Mustaan Uneen (Jani Liimatainen)
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Jos ihan tarkkoja ollaan Helmin syvänne oli se laakso, johon Ämyrilinna oli rakennettu. Ymmärsin tuon Wikipedian selostuksen niin, että Aglarond oli linnoituksen alkuperäinen nimi, mutta se nimettiin sitten myöhemmin Ämyrilinnaksi Helm Vasarakouran esiteltyä siellä torvensoittotaitojaan.

Ja Celeb, jos Tolkien ei kertonut hahmosta juuri mitään, niin sitten sitä on vain käytettävä mielikuvitustaan, eikä se minusta välttämättä tarkoita, ettet olisi uskollinen Tolkienille, kunhan hahmon luonne ei nyt ole ihan ristiriidassa Tolkienin "hengen" kanssa. Minusta kuitenkin usein tuntuu, että muutama lausekin voi kertoa hahmosta aika paljon. Esim. Halbarad pystyi ennustamaan kuolemansa, joten hän oli varmaan muutenkin kaukonäköinen ja viisas ihminen. Hän ei kuitenkaan pelännyt astua Kuolleiden kulkuteille, mikä viittaa siihen, että hän oli hyvin rohkea ja uskollinen Aragornille. Hän toi Aragornille Arwenin tekemän lipun, joten hän luultavasti tunsi Rivendellin ja sen asukkaat aika hyvin. Hän oli samoojien varapäällikkö ja johti heitä sen jälkeen kun Aragorn oli lähtenyt matkoilleen, eikä koskaan valittanut työstään, vaikka saikin siitä vähän kiitosta. Eli hän oli hyvä johtajahahmo ja tunnollinen tyyppi, joka ei ihan vähästä narissut. Tämän kaiken perusteella saa luotua jo aika hyvän kuvan tuosta henkilöstä. Koska Halbarad vaikuttaa kaikin puolin hienolta mieheltä, minusta on hyvin mahdollista, että hänellä oli vaimo, ellei sitten samoojan liikkuvainen elämä olisi ollut sille esteenä. Joka tapauksessa, et voi mennä kovin pahasti metsään, jos kirjoitat Halbaradista niin kuin kirjoittaisit Aragornista, joka ei ollut syntynyt kuninkuuden perijäksi.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Andune »

Osaksi FF10-haasteen johdosta ryhdyin taas lueskelemaan Silmaa ja KTK:ta Tuorin ja Idrilin osalta.

Tämä ei ole varsinaisesti kysymys, mutta en nyt tiedä minne muuallekaan laittaa oivalluksiani. Minä nimittäin olen aina kuvitellut että myös Tuorilla oli tummat hiukset, kuten serkullaan. Kuitenkin Tuorista sanotaan KTK:sta tällä tavalla: "Tuor kasvoi heidän keskuudessaan; ja hän oli kaunis kasvoiltaan, ja kultainen tukka hänellä oli isänsä suvun mukaan."

Olin täysin unohtanut Huorin ja Húrinin olleen Hador Kultatukan pojanpoikia. Túrinin tummat hiukset menevät ilmeisesti Morwenin piikkiin. Voidaanko tästä nyt sitten päätellä että Elrondin ja Elrosin ja näiden jälkeläisten tummat hiukset tulevat Elwingiltä? Sinänsä mielenkiintoista, ettei tämä kultatukkaisuus ole periytynyt sen pidemmälle.

Kenties tulisi esittää jokin kysymyskin tänne, ettei aivan offin puolelle mene. Katsoin tuossa eilen tuon Born of Hope-elokuvan ja alkoi todella harmittamaan, ettei pohjoisen dúnedainista ole juurikaan tietoa. Vai onko asia todella näin? Voiko joku HoME:ja omistava mahdollisesti kertoa, mistä osasta löytyisi tietoa dúnedainista? Itse haluaisin kyllä kovasti nuo opukset käsiini, iski taas suurempi Tolkien-buumi päälle tuon elokuvan jälkeen. Harmi ettei kukaan ole vielä kyseisiä opuksia suomentanut :/
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Vastaa Viestiin