Arvoituksia pimeässä

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Avatar
Nëssa
Örkki
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 10:28 pm

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Nëssa »

Aika vasta minä kyllä sen hobitin luin mutta en näköjään muista :D

Pitää varmaan lukea pian uudelleen
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Asiani on seuraavanlainen. Mietin, että tunnustavatko Keski-Maassa muut valarin vallan? Ja sanomalla 'muut', tarkoitan Rohanin, Gondorin ja Eriadorin asukkaita, eli ihmisiä ja hobitteja. Sillä haltiathan tunnustavat valarin vallan, hehän laulavat ylistyslauluja Elberethille ja muille. Mutta entä dúnedain? Tai gondorilaiset tai rohanilaiset? Tai hobitit? Frodohan tiesi kuka Elbereth on ja näin edelleen, kaipa Bilbo sen sille kertoi, tai haltiat. Mutta tunnustaako ne valarin vallan?
Olipa siinä monta kysymystä, kaikki samaa aihetta... Anyway, olisin kiitollinen (ja iloinen), jos saisin vastauksen. Jag tack och jag gå. -Aiwendil
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Vendince
Puolituinen
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Kesä 03, 2013 9:01 pm
Paikkakunta: Mielikuvitusmaassa haltioiden kanssa

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Vendince »

Aiwendil kirjoitti:Asiani on seuraavanlainen. Mietin, että tunnustavatko Keski-Maassa muut valarin vallan? Ja sanomalla 'muut', tarkoitan Rohanin, Gondorin ja Eriadorin asukkaita, eli ihmisiä ja hobitteja.
Itse olen käsittänyt, ja jostain lukenutkin, että ihmiset pelkäsivät Valaria (näin luki Silmarillionissa), eivätkä olleet koskaan saaneet sellaista sidosta Valariin kuin haltiat, koska tulivat viimeisinä Keskimaahan, mutta heistä suurin osa tai peräti kaikki tunnustivat Valarin vallan ja heidän olemassaolonsa.
Elämä on liian tärkeää otettavaksi vakavasti.

..., mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Herätetään loftis henkiin Vuoden Aragorn 2014
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Kiitos, Vendince, vastauksesta. Selvensi asiaa. Jotain tuollaista olin itsekin ajatellut, mutta lainasin kaverille oman Silmani (en siis meinannut kirjoittaa "silmäni"...) luettavaksi, joten ei voinut tarkistaa mitä siellä luki. Jag tack och jag gå. -Aiwendil
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Minä nyt törmäsin uuteen ongelmaan kirjoittaessani/ideoidessani. Tai itse asiassa kolmeen ongelmaan.
1) Olivatko Morthrondin Duilin ja Derufin kaksosia vai vain veljeksiä?
2) Olivatko Elwingin veljet, Elúrin ja Elúred, kaksosia vai vain veljeksiä?
3) Kasvaako Keski-Maassa koivuja? Ja jos ei, voisiko sinne sellaisen tunkea? (oho, siinä olikin neljä kysymystä...)
Vastausta odotellessa koetan saada kirjoitetuksi tuota toista juttua. -Aiwendil
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Aiwendil kirjoitti:Minä nyt törmäsin uuteen ongelmaan kirjoittaessani/ideoidessani. Tai itse asiassa kolmeen ongelmaan.
1) Olivatko Morthrondin Duilin ja Derufin kaksosia vai vain veljeksiä?
2) Olivatko Elwingin veljet, Elúrin ja Elúred, kaksosia vai vain veljeksiä?
3) Kasvaako Keski-Maassa koivuja? Ja jos ei, voisiko sinne sellaisen tunkea? (oho, siinä olikin neljä kysymystä...)
Vastausta odotellessa koetan saada kirjoitetuksi tuota toista juttua. -Aiwendil
Aiwendil en nyt äkkiseltään osaa vastata 1 ja 2 kysymykseen mutta 3 kysymyksen koivuihin voin, sillä TSH:n liitteissä Aragornin ja Arwenin tarussa kerrotaan, että Aragorn näki ensimmäistä kertaa Arwenin Rivendelissä koivujen välissä.
Ja äkkiä hän (Aragorn) laulaessaan näki nurmikolla neidon kävelemässä koivujen valkeiden varsien välissä; ... (TSH s. 1092 v. 2012 yhteis painos)
Eli sanoisin että Keski-Maassa kasvaa koivuja ja niitä voi sinne laittaa.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Andune »

Tolkien ei ole tainnut sen tarkemmin selventää kyselemiäsi sukulaisuussuhteita. Ite ajattelin, että Duilin ja Derufin ovat vain veljeksiä eikä KontuWikikään tiedä sen tarkemmin. Eluréd ja Elurín taas olivat kaksoset (http://wiki.kontu.info/Eluréd_ja_Elurín). Näin ihan vinkkinä, KontuWiki on aika hyvä paikka, jos haluaa tarkistaa nopeasti faktoja ja nippelitietoa suomeksi :)

//Jostain syystä ei näemmä linkitys toimi ihan niinkuin pitäis. Mutta halukkaat osaa varmaan copypastea käyttää.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Aiwendil
Samooja
Viestit: 417
Liittynyt: Ma Maalis 04, 2013 3:57 pm
Paikkakunta: Ent'asumus

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Aiwendil »

Nyt lyhyt vastaus, kohteliaisuussyistä. Kiitos paljon, Andune ja Gillgalad! I gotta go now, I must write. -Aiwendil
"I do not have a poetic bone in my body
and I don't want to say you left -
but my heart is no longer in my chest."

Kälätäti 2014 Kiitos kaunis!
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Hei! Ensikertalaisena kun olen täällä, voisin vihdoinkin uskaltautua hieman kyselemään. :)

Ensinnäkin haluaisin tietää hieman Glorfindelista ja hänen taustastaan. Olettaen, että Silmarillionin ja Tarun Glorfindel on yksi ja sama henkilö. Kontu wikistä olen kyllä saanut hyvää informaatiota, mutta kiinnostaisi tietää enemmän.
Mihin sukuun hän kuului? Oliko hän Noldo? Kultaisten hiuksiensa perusteella hän voisi olla pikemminkin Vanyar. Voisiko herra olla jotain sukua Galadrielille? Kultaisen Kukan päämiehenä hän on tietenkin jalosukuinen haltia.

Entä miksei Echtelionia "palautettu takasin" Keski-Maahan? Jotenkin olen aina mieltänyt Ecthelionin urotyön suuremmaksi kuin Glorfindelin. Gothmog oli sentään Balrogien johtaja (joka surmasi jopa Feanorin)

Ja lopuksi Feanor. Hän joutui Mandosiin, mutta joutuuko hän olemaan siellä ikuisesti. Tai siis Dagor Dagorathin jälkeenkin?
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Minun on kyllä myönnettävä, etten osaa sagittan kysymyksiin vastata, mutta kyselen omiani, koska tämä asia on vaivannut päätäni jo jonkin aikaa.
Círdan. Hän on yksi lempihahmoistani Silmassa, ja surenkin siksi hänen pientä osaansa Tarussa. Hän oli haltia, joka erottui muista paitsi ikänsä, myös kunnioitettavan pitkän partansa avulla. Kysymykseni koskevatkin lähinnä kyseisen haltian ikää. Kuinka vanha hän oikeastaan oli? Hänet mainitaan jo silloin, kun haltiat ovat matkalla pois Keski-maasta Oromën johdolla, joten aika pirun vanha hän on. Mutta voisiko hän kenties olla yksi niistä ensimmäisistä haltioista, jotka joskus aikoja sitten heräsivät Cuiviénenin rannoilta Vardan tähtien tuikkeeseen? Minä itse olen aina mieltänyt hänet suunnilleen saman ikäisiksi kuin ensimmäiset Korkeat kuninkaatkin, eli Finwën, Ingwën ja Elwën ikäiseksi, ehkäpä hieman nuoremmaksi. Mutta jos tämä minun visioni olisi totta, niin miksi vain Círdanilla, tai Nowëlla niin kuin voitaisiin tietääkseni myös sanoa, mainitaan olleen parta? Finwëlle syyksi saattaisi käydä, että hän kuoli ennen kuin ehti kasvattaa partaa, ja ehkä sama voisi päteä Elweenkin, mutta entäs Ingwë, kaikkien haltioden Korkea kuningas? Hän oli luultavimmin elossa vielä kolmannen ajan lopuilla, mutta oliko hänellä partaa? Ja entäs sitten Elwën veli, Olwë, mikä oli hänen laitansa, tietääkö kukaan?
Ja sitten vielä se, että miten Círdan on onnistunut pysymään hengissä kaikki ne vuodet? Tai siis, hänhän ei lähtenyt Meren yli Länteen kuin vasta joskus neljännellä ajalla, ja se tarkoittaa Círdanin eläneen Keski-maassa monia, monia tuhansia vuosia. Eikä siellä ollut sinä aikana useinkaan kovinkaan rauhallista. Oli sotia, oli Morgoth, Sauron sekä julmetusti örkkejä, oli Lännen maanpakolaisia, suvunsurmia, Silmarileja, sotia, Númenorin uppoaminen, sotia, sormuksia, sotia, sotia ja örkkejä, vähän lisää örkkejä...Kaikkea ehti tapahtua, ja yhä vain oli Círdan elossa vielä Sormuksen sodan jälkeenkin. Sitkeätekoinen haltia, ettenkö sanoisi.

...Vaikka tuolla alussa sanoin, etten osaa vastata sagittan kysymyksiin, yritän nyt silti. Ainakin tuohon yhteen, siihen viimeiseen joka koski Fëanoria.
Kontuwiki toimi avustajajani, mutta olen huono selittämään, joten joku saa halutessaan selittää paremmin, en pahastu, päin vastoin.
Kontuwikissä on siis artikkeli nimeltään 'Mandosin toinen ennustus', (anteeksi, en osaa linkata kunnollisesti joten jätän suosiolla välistä...) jossa kerrotaan, että kun Dagor Dagorlath on loppunut maailma muovataan uudelleen ja Silmarilit saadaan takaisin, ja Fëanor luovuttaa ne Yavannalle, joak taas herättää puut henkiin niiden avulla (joka on tarpeellista Morgothin tuhottua auringon ja kuun ennen Dagor Dagorlathin alkua). Jo tämä minusta vähintään vihjaa Fëanorin vapauttamiseen, koska noh, henkenähän nyt on vähän vaikea mitään kellekään luovutella ja muutenkin, minusta Fëanor olisi ikään kuin ansainnut elämänsä takaisin luopuessaan rakkaista Silmarileistaan. Mutta sitten siellä mainitaan vielä, että kun puut on herätetty taas henkiin, palaavat kaikki kuolleet haltiat takaisin eloon. Kai Fëanor palasi sitten poikineen viimeistään siinä vaiheessa, ellei aikaisemmin ollut pois päässyt.
Noin se olisi saattanut mennä, jos Tolkien olisi saanut eläessään Silman valmiiksi ja laittanut tuon Mandosin toisen ennustuksen siihen, mutta koska sitä ei painetussa Silmassa ole, ei kai voi olla täysin varma, mitä Tolkien myöhempinä aikoinaan Fëanorista ajatteli. Tuo ennustus siis esiintyy vain Silmarillionin aikaisemmissa versioissa, Quenta Silmarillionissa ja sitäkin vanhemmassa Quentassa.

Tästä tuli nyt ehkä hieman sekava, mutta menkööt nyt tämän kerran, siistin tätä ehkä sitten myöhemmin.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Kiitos Fangwen!
Fangwen kirjoitti:Tuo ennustus siis esiintyy vain Silmarillionin aikaisemmissa versioissa, Quenta Silmarillionissa ja sitäkin vanhemmassa Quentassa.
Mikä sen aikaisemman version nimi on? Siis jos koettaisin etsiä sitä kirjastosta.

Voisinkin sitten puolestani pohtia sinun kysymyksiäsi.
Olen kanssasi samaa mieltäm Cirdanin iästä. Miellänkin hänet Keski-Maan vanhinmaksi haltiaksi.
Fangwen kirjoitti: Mutta jos tämä minun visioni olisi totta, niin miksi vain Círdanilla, tai Nowëlla niin kuin voitaisiin tietääkseni myös sanoa, mainitaan olleen parta?
Cirdan ei ollut ainoa haltia jolla mainitaan olevan parta. Nerdanelin (Feanorin puolison) isällä Mahtanilla kuvataan myös olleen parta. Ja tässä huomattavaa on sekin, että parta näytti kasvavan tälle jo melko nuorena. Ehkä parran kasvu oli siis yksilöllistä.

Cirdanin selviytymistaidoista sekä pitkän iän salaisuudesta en osaa sanoa mitään.
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

sagitta kirjoitti: Mikä sen aikaisemman version nimi on? Siis jos koettaisin etsiä sitä kirjastosta.
Kumpikaan näistä aikaisemmista versioista eivät ole varsinaisesti kirjoja, vaan Christopher Tolkien kokosi tämän nykyisen Silman niiden pohjalta, eli ne ovat juurikin näitä pappa Tolkienin jälkeen jääneitä kirjoituksia, kesken jääneitä versioita Silmarillionista. Tai näin minä olen ainakin asian ymmärtänyt, mutta jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Luulen, ettei Glorfindelin taustalla ole ihan yksiselitteistä tarinaa. Monesti häntä pidetään vanyarina ja jostain muistan lukeneeni että saattaisi peräti olla syntynyt Valinorissa... Joku fiksumpi voisi kai vahvistaa tämän. Tarun Glorfindel ja Gondolinin Glorfindel on sama asia, hänet palautettiin takaisin.

Se miksi Ecthelionia ei, on sitten ihan spekulaatiota. Ecthelion teki suuren urotyön kyllä, mutta niin teki Glorfindelinkin. Ilman Glorfindeliä se balrog olisi tappanut rakkaan Elrondimme esi-isän joten voisi kai ajatella, että koska Glorfindel kuoli nimenomaan suojellessaan sitä sukua, hänet palautettiin jatkamaan ko. suvun suojelemista. :) Tämä siis ihan puhdasta spekulointia, jota harrastan kaikessa hiljaisuudessa. Valarin tahto on Valarin tahto, eikä sitä pysty hahmottamaan. :P

Itseäni harmittaa monesti se että pappa Tolkien jätti NIIIIIIN paljon juttuja roikkumaan, että pienen ihmisen pää menee ihan sekaisin! Toisaalta hän loi ehjän maailman upeine hahmoineen, joten ehkä näillä on vaan pärjättävä!

Itse mietin Hobitin jälkeen haltioiden hiusväriä. Lindir kuvattiin tummatukkaiseksi, onkohan tätä mainittu missään? Ja Thranduil (voi kuola) oli kuvattu tukanväriltään enemmän hopeablondiksi, kun mun mielikuva kirjoista on jäänyt enemmänkin tuonne tummaan kultaan vivahtava. Mites asia on?
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Ezellohar
Puolituinen
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Marras 18, 2013 4:06 am
Paikkakunta: Minas Tirith

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Ezellohar »

Pahoittelen, etten osaa vastata edellisiin kysymyksiin, vaan kylmän rauhallisesti esitän oman kysymykseni.

Mahtoiko Keski-Maassa olla järjestettyjä avioliittoja?
"The Ring! Is it not a strange fate that we should
suffer so much fear and doubt for so small thing?"

- Boromir

.::Vuoden Tulokas 2014::.
Fangwen
Puolituinen
Viestit: 306
Liittynyt: La Loka 05, 2013 4:44 pm
Paikkakunta: *raapii päätään* sen ku tietäis...

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Fangwen »

Ezellohar, mihinkään kirjattuun tietoon vastaukseni ei taida perustua, vain iahn omaan luuloon, joten korjatkaa toki, jos luulen väärin, mutat minä voisin jopa sanoa, että kyllä niitä oli, jopa aikasta paljon. Haltioiden keskuudessa ei varmaankaan niin paljon, koska hehän avioituivat loppu elämäkseen, joka tarkoittaa haltioiden tapauksessa loppu ikuisuutta, joten he kai olivat aika paljon tarkempia siitä, kenen kanssa menivät naimisiin. Loppujen lopuksi olisi aika ikävää olla ikuisuus naimisissa sellaisen henkilön kanssa, jota ei rakasta. Hobiteistakaan en tuota aivan usko, he eivät vain ihan vaikuta sellaisilta, ja koko hobittien elämäntapa muutenkin tuntuu perustuvan mukavuuteen, ja onhan sitä mukava olla naimisissa henkilön kanssa, jonka on saanut valita ihan itse. Kääpiöihinkänä tuo ei tunnu sopivan, he kun rakastuivat vain kerran elämässään ja olivat tietääkseni muutenkin aika valikoivia puolisoidensa suhteen. Ihmisiin tuo saattaisi sopiakin, ainakin tyttöjen tilanteessa taisi olla ihan luonnollista, että vanhemmat päättivät, kenen kanssa sitä menee naimisiin. Pojilla/miehillä saattoi olla hieman enemmän sanavaltaa asiaan, mutta loppujen lopuksi suurin päätösvalta oli varmaan vanhemmilla.
Jotain tällaista meikä arvelee, toivottavasti oli edes jotenkuten kelpo vastaus.
"...But as for me, my heart is with the Sea, and I will dwell by the grey shores until the last ship sails. I will await you."

― Círdan the Shipwright

Hukka vieköön, mörkö syököön ja piru periköön!
Vastaa Viestiin