Arvoituksia pimeässä

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Andune »

Hetkellisen mietinnän jälkeen päätin lopulta laittaa pystyyn tällaisen topicin. Otsikko tuskin kertoo mitään, ennen kuin valotan sitä hieman.

Eli: idea on oikeastaan suoraan Konnusta, eli tämän olisi tarkoitus olla kyselytopic (jollaista ei ilmeisesti Loftiksessa ole...?) kaikille niille pikkukysymyksille, jotka eivät tarvitse omaa topiciaan. Modet varmaan hoitavat tämän keskustelun pois päiviltä jos tällainen jo on tai tämä on turha.

Ja jos joku nyt ei ymmärtänyt, niin kysymysten pitäisi siis liittyä Tolkieniin ja tämän teoksiin, leffat voinemme jättää omaan arvoonsa tässä topicissa.

Minulla ei ole mitään mieltä askarruttavaa mielessä juuri tällä hetkellä mutta toivottavasti jollain on :)
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Frim
Örkki
Viestit: 146
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:32 pm
Paikkakunta: arskan alukaartihattu.

Viesti Kirjoittaja Frim »

//Escapist, ei offia tänne, kiitos. Frim poisti viestit.
Vuoden Frodo '06, Vuoden Typoilija '07, Vuoden Suloisin '08. Näettekö kaavan? :D
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Taidan sitten olla ensimmäinen kysyjä. Eli pitäisikö Faramirin teititellä Aragornia? Tätä on tullut pohdittua jo jonkin aikaa. Toisaalta se tuntuu järkevältä, mutta toisaalta... :roll: Minä luotan siihen että te olisitte jälleen kerran viisaampia kuin minä olen.

Jokin muukin minulla vielä eilen oli, mutta eipä tule enää mieleen. Palailen tänne, kun muistan.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Minun käsittääkseni pitäisi, ainakin sen perään, kun hälle selviää Aragornin kuninkaallisuus ja ylemmyys häneen. Toisaalta, jos Aragorn on antanut luvan/käskenyt Faramiria sinuttelemaan, niin silloin sitä sitten sinutellaan. Silloin olisi loukkaus teititellä, jos asianomainen nimenomaan on pyytänyt/vaatinut sinuttelemaan itseään.
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Elemmírë
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 2:37 pm

Kaksi kysymystä Aragornin ja Arwenin lapsista

Viesti Kirjoittaja Elemmírë »

Kysymykseni on oikeastaan kaksiosainen ja liittyy yllättäen mahdolliseen ficciini :)

Kysymys nro 1.
Montako lasta Aragornilla ja Arwenilla on, ja minkä nimisiä?

Kysymys nro 2.
Koska Aragorn on lännen kansaa eli pitkäikäinen ja Arwen on haltia, ovatko heidän lapsensakin pitkäikäisiä, ja kuinka pitkäikäisiä mahdollisesti? Voisivatko he elää esim yhtä pitkään kuin haltiat?

Olisin kiitollinen jos näihinä löytyisi vastaus. Olisi suurta apua :)
The greatest thing you´ll ever learn is just to love and be loved in return...
~Moulin Rouge~
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Toivottavasti olen tarpeeksi arvollinen ja tarpeeksi oikeassa vastaamaan. :D
Kysymys nro 1.
Montako lasta Aragornilla ja Arwenilla on, ja minkä nimisiä?
Arwenilla ja Aragornilla oli yksi poika (Eldarion) ja tyttäriä, joiden nimiä ja lukumäärää ei tiedetä.
Kysymys nro 2.
Koska Aragorn on lännen kansaa eli pitkäikäinen ja Arwen on haltia, ovatko heidän lapsensakin pitkäikäisiä, ja kuinka pitkäikäisiä mahdollisesti? Voisivatko he elää esim yhtä pitkään kuin haltiat?
Tämähän oli mielenkiintoinen kysymys. On ensinnäkin otettava huomioon että lasten isoisä Elrond oli vain puoliksi haltia, mikä tekee Arwenista 3/4 haltian. Elrondin veli (Elros) valitsi itselleen ihmisen osan, kun ensimmäisen ajan lopussa puolihaltioilta tiedusteltiin kumpaan osapuoleen he halusivat kuulua. Elros on itseasiassa Aragornin esi-isiä.
Mitä lienee lapsista sitten tullut? :D Arvelen, että koska he olivat ihmisten kuninkaallisten jälkeläisiä heistä tuli Aragornin tapaan pitkäikäisiä. Tuskin heiltä tiedusteltiin kumpaan sukuun halusivat kuulua. Ihmeiden aika oli niin sanotusti ohi :)
All you need is love...
Elemmírë
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 2:37 pm

Viesti Kirjoittaja Elemmírë »

Otanpa siis taitelijan vapauden käyttöön :) Heidän lapsensa tulevat olemaan ficissäni pitkäikäisiä :) *pyytää anteeksi Tolkienilta*

Kiitos avusta.Autoit minua eteenpäin :)
The greatest thing you´ll ever learn is just to love and be loved in return...
~Moulin Rouge~
Avatar
Celeb
Velho
Viestit: 823
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 12:41 pm
Paikkakunta: Rivendell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Celeb »

Höm. Uusi kysymys. Eli mitä haltiakieltä/kieliä eri haltiavaltakunnissa käytetään? (Synkmetsä, Rivendell, Lorien...?)
Kurkkaa ficcilistaustani tai runonurkkaustani.

Vuoden tulokas 2009, Kälätäti 2010 ja Ilopilleri 2014!
Kiitos, ihanaa! <3


Coolin Eksentrinen ja Lievästi Epäröimätön Bandiitti.

NUORI JA VIRIILI 2K17
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Juu eli, valitettavasti en osaa tuohon edeltävään kysymykseen tarjota vastausta, vaan minulla olisi itselläni kysyttävää.

Minua on (kirjaimellisesti) vuosikausia häirinnyt Gil-galadin ulkonäkö. Alunperin kuvittelin tyypin blondiksi, ei mihinkään lähteeseen vaan ihan vain omiin mielikuviini perustuen. Sitten maailmani hajosi, kun huomasin että hänet kuvataan kaikkialla mustahiuksiseksi. Mutta lopulta totuin tuohon ajatukseen. Ja nyt sitten tänään, kun taas vuosien jälkeen metsästin tyypistä tarkempia tietoja FF10-projektiani varten, löysin tämän mestan, jossa "Personal Information" -kohdassa väitetään, että "Hair color: Golden".

Kertokaa nyt joku viisaampi ja älykkäämpi, mitä lähdettä minun tulisi uskoa? ._.
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Celeb, aika varmana voin sanoa, että kolmannen ajan haltiavaltakunnissa, eli juuri Lórienissa, Synkmetsässä ja Imladrisissa puhuttiin Sindaria. Quenya oli noldorin kieli, mutta he puhuivat muiden haltiakansojen kanssa kai enimmäkseen sindaria ja vaihtoivat sindariin tullessaan Meren ylitse tämänpuoleisiin maihin.

Ilona, minä olen myös mieltänyt Ereinionin tummahiuksiseksi. Pitäisi saada käsiin HoME, että saisi asiasta tarkemman selon, eikä minulla ole tällä hetkellä kuin kirjastosta lainatut osat 10 ja 11. Enkä tiedä auttavatko nämä kyseiset asiaa. Tutkin asiaa ja palaan jos löydän tietoa. Mutta uskoisin, että tässä asiassa saat käyttää taiteilijan vapautta ja päättää itse minkä väriset hiukset Ereinionilla on.

Edit:/ Ilona, HoME 11:ssa on aika paljonkin Gil-Galadista, mutta ei mainintaa hänen hiuksistaan. Mutta koska suurinta osaa noldorista pidetään tummahiuksisena, niin lienee aika yleinen mielipide, että myös Gil-Galadin hiukset olisivat olleet tummat. En yhtään osaa arvata mistä ne on nuo kullanväriset hiukset vetäneet. Mielenkiintoista...
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitoksia, Lumppari. Ja eeeehh, HoME? Tuon voisi kuvitella olevan lyhenne jostain tyyliin Heroes of Middle-Earth, ja oletan että se on kirja? Nimittäin jos siellä on "aika paljonkin Gil-Galadista", hankkisin sellaisen mielelläni käsiini, mutta googlettamalla löytyy vain jotain random sälää jostain Middle-Earth pelistä...

/Ilona the tietämätön kiittää ja kumartaa
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Ilona, HoME, The History of Middle-earth -sarja, Christopher Tolkienin käsialaa. :wink: Siellä on kaikkia varhaisia käsikirjoituksia Keski-Maan ja tarinoiden luomisesta yms. Mielenkiintoisia kirjoja, minulla on kunnia omistaa viisi tuollaista. Tosin niissä ei ole mitään Gil-Galadista, ei niin paljon kuin minä tiedän.

Nääh, eihän tuo ollut varsinainen kysymys, mutta vastasin silti. Suomalainen vastaa, kun ei kysytä ja niin edelleen.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Nerwen, sehän riippuu ihan siitä, mitkä HoMEt satut omistamaan. Esimerkiksi kympissä ei ollut sanaakaan Gil-Galadista, mutta yhdessätoista puhuttiin Ereinionista useammassa paikassa. Ja tähän mennessä sarjasta on tullut ulos sellaiset 12 englanninkielistä teosta, enkä usko että niitä ihan heti ruvetaan suomentamaan. Englanninkielen taitoa siis vaaditaan. Mutta siis mielenkiintoisia kirjoja kyllä. Kaksi ensimmäistä osaa ovat nimeltään book of the lost tales, jotka muuten olen nähnyt ruotsiksi käännettyinä ihan Turun Pääkirjaston nuortenpuolella...
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Ilona
Last In Line
Viestit: 1239
Liittynyt: La Maalis 20, 2004 2:09 pm
Paikkakunta: Maribor, Slovenia

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Aaa, history, ei heroes. Makes sense. Kiitoksia taasen. ^^;
Behold, my friends, for I am justice. And when at last we meet, you will not like it.

Ilonan kirjoitukset.
Vuoden Loftisficcihahmo 2005, Entti 2010 & Gandalf 2014
Ada

Re: Arvoituksia pimeässä

Viesti Kirjoittaja Ada »

Andune, pelastit minut! Mielessä on pyörinyt jo hetken aikaa asioita joihin ei ole saanut tolkkua. Hienoa saada mahdollisuus päästä asioista perille.

1. Tarun lopussa ja jälkeen joitain kuolevaisia lähtee haltioiden kanssa Kuolemattomille Maille. Elävätkö hekin ikuisesti, vai saavatko he osakseen 'vain' tavallista pidemmän ja onnellisemman elämän vailla murheita? En usko ensimmäiseen vaihtoehtoon, mutta koska varmuutta en saanut, täytyi kysyä. :)

2. Tämäkin askarruttaa. Monissa lähteissä, joita olen lueskellut, on lueteltu, että Arwen ja Aragorn saivat Eldarionin ja tyttäriä seitsemän kappaletta. Perustuuko luku joihinkin oikeisiin tietoihin vai onko se pelkkää spekulointia fanien keskuudessa?

3. Sitten Éowynista ja Faramirista. Onko heidän lapsistaan ja lapsenlapsistaan olemassa enemmänkin varmaa informaatiota? Yhden lapsen tiedän heidän saaneen, Elboronin. Oliko muitakin lapsia hänen lisäkseen?

HoME voisi olla mahtava sarja lukea, se voisi valottaa montaa askarruttavaa asiaa. Mutta vaikka englannintaitoa löytyy, en jaksa kahlata niitä läpi. Toivottavasti ne jonain kauniina päivänä suomennetaan! Mieluusti kuitenkin seuraavan 50 vuoden aikana...
Vastaa Viestiin