Voisiko arkkikivi olla silmaril?

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Saphire
Samooja
Viestit: 420
Liittynyt: La Maalis 02, 2013 12:51 am
Paikkakunta: Siellä, mihin kukaan muu ei eksy!
Viesti:

Voisiko arkkikivi olla silmaril?

Viesti Kirjoittaja Saphire »

Minua on jo kauan häirinnyt tämä asia. Moni asia todistaa vastaan ja moni asian puolesta. Internetissä selatessani löysin tämän tekstin, joka antoi paljon ajattelemisen aihetta:

http://lotrscrapbook.bookloaf.net/essay ... stone.html

Tuossa linkki englantia osaaville. suomeksi en löytänyt.
Vuoden originaali 2014~
Saphire tekee paluun vuosia jälkeen.. :'D
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Voisiko arkkikivi olla silmaril?

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Rehellisesti sanottuna mulla ei ole aiemmin edes tullut mieleen että Arkkikivi voisi olla yksi Silmarileista. Luettuani ton teksin ajatus voisi olla looginen, mutta jos ajattelee mitä kirjoissa on kerrottu Silmarileista ja Arkkivestä kallistun itse sille kannalle että ne ovat kaksi eri asiaa. Koon vois ottaa esimerkiksi olen nimittäin aina mieltänyt Silmarilit suhteellisen kevyiksi koska Bilbon Rivendelissä esittämässä laulussa Eärendilistä viitataan siihen että Silmaril olisi ollut hänellä otsalla jonkinlaisella nauhalla kiinni ja linkissä mainittu juttu siitä että Beren pystyi pitämään sitä kädessään. Arkkikivi tietysti mahtui taskuun mutta kyllä se voi silti olla suurempi kuin Silmaril sillä koska kääpiöt hamstrasivat juuri sillä hetkellä aarteita taskuihinsa niin pullottava tasku ei herätä huomiota.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Re: Voisiko arkkikivi olla silmaril?

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Olen muistaakseni kuullut tämän teorian joskus aiemminkin, joskaan en muista miettineeni sitä itse. Joka tapauksessa, Arkkikivessä ja Silmarilleissa on paljon samankaltaisuuksia - mutta myös eroja! Ensiksikin, molemmat tuntuvat aiheuttavan haltijassaan/omistajassaan riivatunmoisen omistuksenhalun, lähes pakon pitää se itsellään ja suojassa tai piilossa kaikilta muilta, kaikkein lähimmät perheenjäsenet mukaanlukien. (Okei, myönnetään, historia on täynnä esimerkkejä siitä, että ne kaikkein lähimmät perheenjäsenet voivat olla ne kaikkein vaarallisimmat.)

Toisaalta sitten taas esimerkiksi koko on yksi erottava tekijä. Arkkikivi kuvataan isoksi jalokiveksi, mutta se meni taskuun. Mutta toisaalta taas, esimerkiksi minun työvaatteissani on todella isot taskut, niihin mahtuisi isokin kivi. Silmarilit taas mahtuvat nyrkin sisälle ja yksi tosiaan pysyy jollain tavalla Earendilin otsalla. Oma teoriani on jonkinlainen otsaripa, jossa pysyy isompi kivi kuin pelkän hihnan varassa. Mutta jos oletetaan että Silmaril on... sanotaanko vaikka 5 cm kokoinen? Ja Arkkikivi voi minun taskuani vilkaisten olla halkaisijaltaan yli 15 cm. Ja jos kerran on olemassa jo kolme samanlaista, virheetöntä jalokiveä, niin miksei olisi neljättä, isompaa kiveä?

Kolmanneksi voisi nostaa esille tuolla artikkelissa mainitun yksityiskohdan siitä, että Arkkikivi on kääpiöiden käsialaa. Joo, kääpiöt ovat Aülen oppilaita kuten Fëanorkin oli, mutta ei se silti riitä perusteeksi sille, että kääpiöt olisivat muokanneet Arkkikiven Silmarilista. Jo tuo koko-asia puhuu sitä vastaan. Jos otat jostain jotakin pois, se ei tee siitä suurempaa.

Voisin vielä jatkaa listaustani, mutta eiköhän se asia tullut jo tässäkin selväksi. Minusta Silmarilit ja Arkkikivi eivät ole sama asia.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Voisiko arkkikivi olla silmaril?

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

En ole aikaisemmin, ennekuin luin tämän aiheen, ajatellut koko asiaa.
Mutta kuten aikaisemmin on sanottu, niin silmarilin ja arkkikiven koko puhuu asiaa vastaan. Olen mieltänyt, että silmaril on pienehkö ja kätevän kokoinen, toisin kuin arkkikiva joka olisi isompi, eikä niin helposti kätkettävissä, vaikka taskuun mahtuikin. Varmaan niillä taruilla on myös merkitystä, joissa Beren piti silmarilia kädessä ja myöhemmin Eärendil otsallaan, niin eihän se kivi voi olla kauhean iso. Ja arkkikiveä pidän sellaisen kunnioitettavan isona, isompana kuin normaaleja jalokiviä.
Okei, taitaa mennä vähän oudoksi selittelyksi. Mutta pääasia on tainnut tulla jo selväksi edellisissäkin viesteissä. :mrgreen:
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin