Déjà vu Gondorin aamussa (PG-13), 30. luku 22.6. VALMIS

PG-13 ja sen alle olevat romanceficit.

Valvojat: Likimeya, Andune

Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minä taas kursin jonkinlaista kommenttia kokoon. ^^ - Yhdeksäs luku - tiiätkö, minulle tulee Faramirista aika ajoin Denethor mieleen, kuten nyt tässä siinä, että Faramir miettii että Beren on joutunut koko ikänsä isänsä epäilysten alaiseksi, ja niinhän tietyllä tavalla joutui Faramirkin - erona taitaa olla se, että Faramir miettii kahdesti koska ottaa asian puheeksi. Minä pidän erittäin paljon siitä, että Faramir on tietyissä asioissa niin selvästi isänsä poika. - Ja minä jotenkin pidin Elboronissa siitä, että vaikka se miten onkin miespuolinen, niin se on silti immuuni Arwenin kauneudelle, jonka ”uhriksi” lähestulkoon jokainen mies tuntuu joutuvan. Se vähän korostaa sitä että Elboron on erilainen.
Elboron nyökkäsi hitaasti isänsä lopetettua. "Minä olenkin aina ollut sitä mieltä, ettei ihmisten pitäisi suudella makuukamarin seinien ulkopuolella", hän ilmoitti. "Siitä todellakin seuraa pelkkää harmia."
Anteeksi, minä hymyilen. ^^
Tarujen Berenillä oli sentään ollut helppoa
:lol:

Ha, jos ei hävittänyt Denethorkaan Makuukamarin salattuja iloja, niin ei taida hävittää Faramirkaan, eikä taida hävittää Berenkään.. ^^

(Ai niin, siitä mitä vastasit minulle tuosta Arwenin alkoholismista/alkoholin käytöstä, jos se on vakavaa, niin sitten hyvä minun puolestani - vakavan asian kanssa minulla ei ole mitään vaikeuksia, siihen minä osaan suhtautua liiankin hyvin. Se on vain se huumori mikä minulla siinä asiassa tökkäisee, en oikein osaa nähdä mitään huvittavaa siinä. ^^)

Kymmenes luku
Arwenin vainoharhaisuus on kovin surullista, ymmärrän ihan täysin miksi Arwen välillä miettii olisiko sittenkin kannattanut vain pitää se kuolemattomuutensa ja hypätä siihen laivaan. :/
Miten Borlas saattoi? Kuinka hän oli voinut ottaa itselleen jonkun naisen? Ja vieläpä tuollaisen naisen, joka oli aivan tavallinen ihminen eikä yhtään erityinen!
Ah, vai on Borlas menossa naimisiin. ^^ Tuollaisten ^ toteamusten jälkeen minä olen erinomaisen ylpeä Borlasista ja sen valinnasta, minusta tuntuu että se ja sen erittäin tavallinen tyttö tulevat erittäin onnellisksi. ^^ Kaikki Silrielit tarvitsevat varmasti sen ensimmäisen ihastuksensa. ^^

Yhdestoista luku
Silrielin runo oli minusta aivan ihana, jotenkin Kalevala-mittainenkin vielä. ^^ Minusta se oli oikein kaunis ja kirjoitustyyli sopi hyvin teini-ikäiselle. ^^ Ja se mitä sille runolle tapahtui.. uh-oh. :D

Postimies tuntuu oikein herttaiselta mieheltä (ja minulla on ilmiömäinen kyky kiinnittää huomiota kaikkein "oleellisimpiin" asioihin, tiedän ^^). Mukavaa että Tindillä on sellaisia ihmisiä elämässään - nuorimmalla lapsella ei varmasti ole muutenkaan helppoa, ei varsinkaan kun on tuollainen elosalama kuin Tindi..

Gweneliä käy sääliksi - sillä on aivan varmasti muutakin, tähdellisempää, tekemistä kuin huolehtia salaperäisistä murhauhkauksista. ^^ Enhän minä sitä tunne, mutta jos se tosiaan on aivan tavallinen tyttö niin tuskinpa se on mitään tehnyt sellaisia kirjeitä ansaitakseen. ^^

Mukava tietää mistä se Elboronin hiukan ylipedanttinen luonteenpiirre saattaa johtua - minä pidän Elboronista ja minusta on kiva saada tietää siitä lisää.

Ihana ficci, onneton kommentti. Anteeksipyynnöt. ^^
Viimeksi muokannut Marnie, Su Helmi 11, 2007 12:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Hee, pääsen ajoissa kommentoimaan! :)

Tuo Silrielin runo oli hieno ja minäkin löysin siitä heti tuttuja Kalavale-piirteitä ;) Minä en tiedä minkä takia katkerat naisihmiset viehättävät minua nyt kovasti. Silrieliin oli taas helppo samaistua.

Sen jälkeen kun Silriel laittoi osoitteen kirjeen päälle ja Tindi lähti tutkimusmatkalleen, niin minä luin siitä asti käsi silmien päällä ja sen takaa vilkuillen. Ihana katastrofitapaus. :P

Minusta Tindin rangaistus oli ihan oikein ja arestikoppi ei minun mielestäni ollut lainkaan paha rangaistus. Enemmän ihmettelin sitä kuin lempeä rangaistus se oli. Olisin odottanut ainakin selkäsaunaa, mutta Faramir ei taida olla sellainen mies, joka käyttää fyysisiä rankaisutoimia?

Elboronista oli mukava kuulla enemmän. Minä ainakin olen tosi utelias sen suhteen. Se kiinnostaa paljon enemmän kuin nämä muut kakarat.

Arwen onkin mennyt lyhyessä ajassa aika huonoon kuntoon. Nyt en oikein jaksanut enää ymmärtää sitä ja noin raivokkaita mustasukkaisuuden puuskia. Meni jotenkin vähän överiksi sen Gwenelin kanssa. Niillä tulee olemaan kyllä aika kivinen tie jos meinaavat saada avioliittonsa taas kuntoon. :roll:

Jätitpä herkulliseen kohtaan. Lisää, kiitos! :P
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
Narbeleth
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:24 pm
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Narbeleth »

Ah, taas uusi lukunautinto! 8)

Pidin tästä luvusta, vaikka minua kummastutta edelleenkin tuo Arwen, ja Aragornkin on kumman salamyhkäinen. Berenistä ja Elboronista ei ollut paljon mitää, mutta sitten ensi luvussa... ^^(Odotellaan jo! Kauheet paineet nyt sinnepäin :D )
Tindóriel oli ollut pitkästynyt viime aikoina, sillä hänen paras toverinsa Faniel Merendorin tytär oli kuumesairaana ja isosisko puolestaan pysytteli tiiviisti huoneessaan.
Pakko kysyä, voiko sanoa kuumesairaana? Mietin tuota aikani, enkä ole ihan varma, mutta vähän hassulta se kuulostaa. :) Eikö "tytär oli kuumeessa..." olisi parempi? Vaikka kyllä kuumesairaana on omaperäisempi, ja värikkäämpi sana, mutta korjatkoon joku fiksumpi tuon, jos tahtoo. ^^
Purjehdusmatka kuitenkin vaikutti houkuttelevalta - kenties hän voisi tehdä visiitin Dol Amrothiin kevään korvilla. Aragorn saattoi jo tuntea suolalta tuoksuvien tuulien pyyhkivän kasvojaan. Hän todella kadehti merimiehiä ja näiden vapautta mennä mielensä mukaan vaikka maailman ääriin asti.
Minkähän takia minulle tuli sellainen nyyhkis olo..? Siis tuossa on jotenkin ihana vapauden tunne! Ehkä se johtuu siitä, että tykkään itekin seilata vesillä veneellä tms. Aragorn taitaa myöntää nyt, että ei se kuningaan arki ole ruusuilla tanssimista - aina. :wink:

Minusta on hienoa, että otat ficciisi mukaan tätä ihanaa arkea, kuten Faramirin ja Eowynin lastenkasvatuksen! Tuossa oli juuri sellaista arkea, kun tapellaan lapsen kanssa siitä kuka on kingi. Pikkusiskojen kanssa saa vetää ite just samoja keskusteluja("minun huoneeseen ei mennä ilman lupaa") Silrieniin on niin helppo samaistua, ihastuttava teiniyden angstinen hahmo! ^^ Ja hemmotellut kakarat on muuten pahimpia, Eowyn hemmottelisi "Tindin" pilalle, jos Faramir ei välillä ojentaisi sitä hellää ojentavaa kättä. Faramir on ihana, siinä missä Aragorn on taas niin mystinen(vaikka hänen ihanuutta en silti kiellä.)

Hoo, nyt odotetaan seuraavaa vuoroa päivystyksessä, millonka uutta saapuu. ";;
"Missä on ratsu ja ratsumies? Missä on torvi toitottava? Ne haipuivat niinkuin vuorilta sade ja niityiltä tuulen humu.
Päivät painuvat länteen taakse kukkuloiden, varjoihin.
Miten tässä näin kävi?"
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Iso kiitos taas kommenteistanne. :D Uusi luku ilmestyy nyt jälleen torstaina, koska huomenna minulla on pitkä päivä enkä tiedä kuinka järjissäni olen 8-tuntisen tieteentutkimuksen luennon jälkeen. (Uteliaille tiedoksi että tieteentutkimus on tieteellistä tutkimusta siitä, kuinka tieteellistä tutkimusta voi tutkia tieteellisesti - herisyttävän kiintoisaa, eikö totta.)

Parisnoid: Kiitos. :) Niin, Tindóriel sai aika kovan rankaisun, mutta minä näen loppujen lopuksi Faramirin aika ankaraksi isäksi. Ja syy, miksei Faramir ottanut Tindiä syliinsä on se, että sitten tyttö olisi tajunnut isän katuvan ja olisi varmaan jatkanut tottelematonta käytöstään siinä uskossa, ettei isä kuitenkaan henno häntä enää rankaista.

Nerwen: Mukava että runo kelpasi. Minä olen tosi epävarma kyllä noiden runojen suhteen, kun en ole niitä kirjoitellut kun viimeksi joskus lapsena (jolloin yksi tekeleeni peräti julkaistiin Roope-setä lehdessä 8)). Ja kiva että pidit tuosta Aragornin matkanteosta - alun perin minun ei pitänyt kuvailla sitä ollenkaan - tuo on ihan viime tipassa heitettyä juttua ja mietin vähän että kuinkahan tuo nyt mahtoi onnistua.

Andune: Kyllä minustakin Tindi ansaitsi arestikoppinsa (vaikka psykologisesti se ei välttämättä ollut paras mahdollinen rankaisu, mutta ei Faramir mikään täydellinen kasvattaja olekaan). Aragornilla ja Arwenilla on tosiaan hommat aika solmussa, ja se valitettavasti tulee vielä tuosta pahenemaankin, joten älä nyt vielä liikaa sure. :wink:

Arphendess: Kiitos kehuista ja mukava että kommentoit tätäkin ficciä. Arwenin juopottelu - niin se varmaan vaikuttaa huvittavalta, vaikka oikeastaan kyllä ajattelen kyseessä olevan vakavan ongelman. Mukava että jatkokin kiinnostaa, sitä nimittäin on vielä tulossa vaikka kuinka paljon. :)

Athelas: Iik, sinä löysit virheitä (missä missä? :o). Niin, minulle saa kyllä mainita kirjoitusvirheistäkin, koska käyn ne mielelläni korjaamassa (betaahan minulla ei ole ja kestää varmaan pitkään ennen kun saan itse luettua nuo julkaistut luvut uudestaan). Niin, täysjärkisyys taitaa olla aika katoava luonnonvara, mitä minun ficceihini tulee. :lol: Mukava että kannatat tuota Faramirin ankaruutta.

Marnie: Tottahan Faramir on isänsä poika - minä pidän Denethorista ja annan mieluusti joitakin hänen jaloista piirteistään Faramirille (jos nyt tuo kakkospojan epäileminen ei välttämättä ole tällainen piirre, mutta no, tuleehan siinä pakosti noita epätoivottuja piirteitäkin mukana jos kerta isäänsä muistuttaa. :P) Se kuinka olen tuota Arwenin juopottelua kuvannut ei kyllä ehkä anna oikein vakavaa vaikutelmaa - en kai oikein osaa eläytyä hänen tilanteeseensa niin että voisin oikeasti tuntea mitään sympatiaa ja sen takia hänestä on tullut tuollainen, mutta taustalla minulla kyllä on se ajatus, että kyseessä vakava ongelma. Ja "runo" tosiaan oli Kalevala-mittainen siinä mielessä, että käytin alkusointuja (koska en osaa tehdä soinnuttomia runoja... :roll:). Ja vielä tuosta Elboronista voisin sanoa sen verran, että tuo hänen luonteensa ei välttämättä johdu pelkästään tuosta lapsuuden traumasta, vaan muistakin seikoista, mutta Faramir ja Éowyn ehkä ensimmäisenä tulevat ajatelleeksi sitä tapahtumaa. (Koko tapaus on tietysti kuvattu tuossa aiemmassa ficissä - en ole varma tuliko se tässä ilmaistua kovin järkevällä tavalla.)

Piratesse: Minä en tosiaan osaa nähdä Faramiria piiskaamassa lapsiaan. Arestikoppi tosin vaikutti minusta vähintäänkin yhtä pahalta rankaisulta kuin selkäsauna, kun ottaa huomioon, että Tindi oikeasti pelkäsi sinne joutumista. Että henkisesti se varmasti tuntui hänestä vähintään yhtä pahalta kuin selkäsaunakin olisi tuntunut. Noin yleisesti ottaen en näe fyysistä kurittamista erityisen tehokkaana kasvatuskeinona esim. koska se opettaa lapsille, että on oikein käyttää väkivaltaa silloin kun toinen ihminen ei käyttäydy niin kuin itse haluaisi. Arwenista - alun perin minun piti kirjoittaa tuohon vielä yksi sellainen Arwenin angstailukohtaus ennen tuota mustasukkaisuuskohtausta, mutta en sitten jaksanut. Voi olla että siitä tuli nyt sellainen vaikutelma, että hän oli repsahtanut nopeasti. Mutta kuvitellaan, että hän on tosiaan juonut melkein koko ajan yksikseen jossain tornikamarissa.

Narbeleth: Ikävä tuottaa pettymys, mutta seuraava luku käsittelee vielä Silrielin tapausta, ja vasta sitten päästään takaisin asiaan. Aragorn salamyhkäinen. :P No joo, kyllä se varmaan on jo ihan siitä syystä, että en oikein saa Aragornista otetta, siis hahmona, hän on jotenkin niin epämääräinen. Tuo sana kuumesairaana nyt vain tipahti jostain, mutta ei se minusta väärältä kuulosta. Kyllä sitä käytetään ainakin jonkin verran (paljasti Google). Ja kiva, että pidit tuosta lastenkasvatuksen kuvaamisesta. Aihe on jostain syystä aika lähellä sydäntäni, ja sitä on mukava pohdiskella sitten ficeissäkin.


No niin, ja sitten *rientää tarkistamaan*... kahdestoista luku! Tässä tosiaan jatkuu tuo Silrielin kirjeen jälkipuinti. Tässä on taas ihan hömelöä Aragornin ja Faramirin patsastelua, mutta sellaista nyt vaan näyttää tulevan kun laitan nämä herrat kohtaamaan. Ja nimestä huolimatta tällä luvulla on tuskin mitään tekemistä ficin pääjuonen kannalta. Se vain sattui sopimaan tälle luvulle.


Kahdestoista luku
Déjà vu Gondorin aamussa

Emyn Arnenin kamaripalvelija asteli ovelle kynttilä kädessään. Kuka ihme saattoi pyrkiä sisään tähän aikaan vuorokaudesta? Hän oli jo itsekin ollut asettumassa yöpuulle, eikä ollut ollenkaan mielissään kutsumattomasta vieraasta.

Hän katsahti nopeasti ovella seisovaan huppupäiseen mieheen. "Olen pahoillani, mutta suuriruhtinas ei ota vastaan -"
Mies riisui huppunsa. Kamaripalvelija oli vähällä pyörtyä.
"Valar armahtakoon! Sehän olette te! Tekö, teidän korkeutenne, Hänen Kuninkaallisuutensa omassa persoonassaan? Voi tavaton! Hyvät hyssykät. Emmehän me... mutta olisiko meidän pitänyt tietää...? Voi kamaluutta!"
"Aiotteko laskea minut sisään?"
"Toden totta, voi hirvityksen kauhistus sentään, miten ajattelematonta minulta. Hänen Korkeutensa astuu toki sisään, en ollenkaan arvannut... Mitä, miten voin palvella Hänen Korkeuttaan? Käyn heti noutamassa isännän ja herätän keittiömestarin valmistamaan Hänen Korkeudelleen kuninkaalliseen makuun soveltuvaa iltapalaa."
Aragorn nosti kätensä koholle ja pyysi palvelijaa rauhoittumaan. "Minulle riittää, että saan jostain tyynyn, jolle kallistaa pääni ja kenties palan leipää ja hieman vettä kurkkuni kostukkeeksi. Ei maksa vaiva herättää ketään."
"Ilman muuta, Hänen Korkeutensa vain sanoo mitä tahtoo ja se tapahtuu heti. Minä olen jo menossa. Hänen Korkeutensa tekee hyvin ja asettuu istumaan suureen salonkiin - siellä on muutamia oikein pehmoisia nojatuoleja, jotka kenties miellyttävät Hänen Korkeutensa istumalihaksia pitkän ratsastusmatkan jälkeen. Annan valmistaa Hänen Korkeudelleen ylellisimmän vierashuoneen mitä talosta löytyy - se on toisessa kerroksessa, kolmas ovi vasemmalta - ja kohta Hänen Korkeutensa nauttii hyvällä ruokahalulla keittiömestarin valmistamaa maan mainiota illallista..."
Aragorn huokaisi ja laski kätensä tämän täydellisesti pois tolaltaan joutuneen miesparan hartialle. "Kuulehan nyt. Minulle riittää, jos osoitat minulle lähimmän vieraskamarin oven ja tuot jonkin leivänkannikan suupalaksi. Onko selvä? Älä herätä ketään tästä talosta minun vuokseni."

Kuninkaan äänensävy ja terävä katse saivat kamaripalvelijan lähes halvauksen partaalle, mutta lopulta tämä suostui tekemään juuri niin kuin Aragorn oli pyytänyt, paitsi että hän todella vei tämän parhaimpaan vieraskamariin ja toi tälle iltapalaksi vehnäleivän, voita, kaksi piirasta, kulhollisen omenoita sekä pannullisen teetä hunajan kera, ja kysyi ainakin toistakymmentä kertaa mitä muuta Hänen Korkeutensa mahtoi toivoa, ennen kuin lopulta suostui päästämään kuningasparan levolle.

* * *

Faramir havahtui lapsen läpitunkevaan kirkaisuun. Hän ponnahti pystyyn parahiksi kun Tindóriel lennähti sisään vanhempiensa makuuhuoneeseen.
"Isi, äiti! Meidän talossa on joku vieras mies!" tyttö huusi kalpeana kuin aaveen nähnyt ja silmät kauhusta selällään.
Faramir ei aikaillut vaan hapuili miekkansa sängyn alta. Éowyn nousi ylös ja kiirehti lohduttamaan pahanpäiväisesti säikähtänyttä tytärtään.

Aurinko ei ollut ehtinyt vielä nousta ja käytävässä oli hämärää. Faramir näki epämääräisen harmaan hahmon liikehtivän vieraskamarin ovella ja hän kohotti miekkaansa.
"Kuka olet ja mitä asiaa sinulla on minun talooni?" hän ärähti.
Tunkeilija asteli lähemmäs ja nauroi hiljaa. "No mutta, etkö sinä minua tunne?"
"Teidän korkeutenne?" Faramir henkäisi yllättyneenä ja laski aseensa saman tien. "Mitä ihmettä... kuinka kummassa...?"
"No, tulin vain selvittämään erästä asiaa", Aragorn sanoi. "Terve vaan ja huomenta. Törmäsinkin tuossa jo nuorimmaiseesi, joka on näköjään kasvanut melkoisesti sitten viime näkemän. Kuvittelin hänen olevan vielä sylilapsi. Taisi hieman säikähtää minua."
"Mutta... kuinka te oikein... ettekö voinut kutsua minua kaupunkiin? Onko se niin kiireellistä?"
"No eipä oikeastaan, mutta miksi minun pitäisi aina sinua juoksuttaa asioideni vuoksi? Eikö ole mukava tehdä vaihteeksi näin päin?"
"Niin, on toki, on oikein mukavaa, että olette halukas kunnioittamaan kartanoamme läsnäolollanne. Vierailunne on meille suuri kunnia. Mutta pelkäänpä, ettemme ole oikein varautuneet..."
"Äh, ei se haittaa Faramir. Näin on parempi, usko pois. Mutta kuulehan, emmekö söisi hieman aamiaista ja ottaisi sitten asiani käsittelyyn?"
"Kyllä, ehdottomasti", Faramir vastasi ja lähti sitten herättelemään palvelusväkeä aamiaisen valmistamista varten.

Faramir oli toki aina ylpeä lapsistaan, mutta tämän aamiaisen aikana hänen ylpeytensä kasvoi vielä entisestään. Kukaan lapsista ei rohjennut avata suutaan muutoin kuin laittaakseen sinne ruokaa, niin yllättyneitä ja pelästyneitä he olivat kuninkaan arvaamattoman vierailun vuoksi. Beren tosin tyytyi vain kohottamaan hieman kulmiaan kuninkaan huomatessaan ja lusikoimaan sitten puuronsa ajatuksiinsa vaipuneena. Joka tapauksessa Faramirista oli hienoa, että kuningas pääsi näkemään hänen perheensä parhaimmillaan.

Aamiaisen jälkeen kuningas ja Faramir menivät viimeksi mainitun työhuoneeseen pohtimaan kuninkaan asiaa. Ennen sitä Aragorn kuitenkin päätti lausua muutaman kohteliaan huomautuksen Faramirin lasten hyvätapaisuudesta, joka ei ollut jäänyt häneltä huomaamatta.
"Todellakin, huomaan että olet onnistunut kasvattamaan lapsistasi mitä vastuuntuntoisimpia ja kunniallisimpia nuoria ihmisiä."
"Niin, he todellakin ovat kuuliaisia lapsia. Vaikka onhan se niin, että loppujen lopuksi kaikki on kiinni vanhemmista. Riittävästi rakkautta ja selkeät rajat hyväksyttävän ja moitittavan käyttäytymisen välille, niin lapsista tulee tottelevaisia ja ylempiään kunnioittavia kansalaisia, jotka osaavat tietysti tarpeen vaatiessa asettua myös johtajan asemaan. Mutta pitää sanoa, että teidänkin lapsenne käyttäytyvät minun tekemieni havaintojen mukaan oikein oivallisesti."
"Niin, he todellakin ovat loistavia lapsia. He eivät tekisi mitään vähänkään paheksuttavaa, olin sitten paikalla tai en. Voin luottaa heihin täydellisesti."
"Kuten myös. On rauhoittavaa tietää, että sitten kun meistä aika jättää, voimme hyvillä mielin jättää Gondorin osaavan nuorisomme käsiin."
"Totta. Olemme me sentään aika hienoja isiä."
"Näin on."

Hetken aikaa miehet katsoivat ylpeinä ikkunasta jonnekin kaukaisuuteen, ja vuorten takaa noussut aamuaurinko valaisi heidän jalot ja tulevaisuuteen luottavaiset kasvonsa. Mutta sitten kuningas muisti asian, jonka vuoksi oli lähtenyt tapaamaan Faramiria. Hän veti kirjeen esiin kaapunsa taskusta ja ojensi sen Faramirille.
"Eräs kansalaisemme oli saanut tällaisen viestin. Luepa se läpi ja kerro, mitä oikein ajattelet moisesta", kuningas kehotti.
Faramir luki runon Gwenelin kuolemasta tyrmistynyt ilme kasvoillaan.
"Kamalaa herjausta", hän kommentoi päästyään loppuun. "Eikä runo sinänsä edes ole kovin kaksinen, vaikkei sillä tietysti ole mitään merkitystä asian kannalta. Kukahan tällaistakin on päästänyt kynästään? Palataksemme äskeiseen puheenaiheeseemme, totisesti tällainen masentaa minua. Että Gondorista löytyy väkeä, joka haaskaa vapaa-aikaansa tällaiseen pahansuopaan kiusantekoon. Saamme jälleen huomata, kuinka eräät vanhemmat ovat täydellisesti epäonnistuneet jälkeläisensä kasvattamisessa yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi."
"Totta puhut, Faramir."
"Kenelle tämä oikein lähetettiin ja ketä epäilet syypääksi?"
"Katsopa sen toista puolta", kuningas kehotti.
"Gwenel Gilionin tytär. Borlas Beregondin pojan morsian...", Faramir mutisi ajatuksissaan lukiessaan osoitteen. Hetken aikaa hän vain tuijotti kirjettä ilmeettömänä ja nosti sitten hämmentyneen katseensa kuninkaaseen. "Omituista... minulle tuli juuri sellainen tunne, kuin olisin nähnyt tämän kirjeen joskus aiemminkin... Tiedättehän tunteen, teidän korkeutenne? Kun teistä tuntuu, että elätte saman tilanteen uudelleen, vaikka hyvin tiedätte, ettei se ole mahdollista? Taianomaista suorastaan..."
"Faramir. Katso sinettiä. Se kirje on sinun lähettämäsi."
"Eihän!" Faramir huudahti ja tuijotti murrettua sinettä, jonka hän saattoi kyllä helposti tunnistaa omakseen. "Ei tämä ole mahdollista. Minä en ikinä... Kai te ymmärrätte, etten ikimaailmassa kirjoittelisi tällaisia runoja?" hän alkoi selitellä hätääntyneenä. "Lyriikka ei ole kuulunut harrasteisiini sen koommin kun olin poikanen..."
Aragorn laski kätensä Faramirin olkapäälle. "Rauhoitu. En minä sinua epäilekään. Ajattelin vain, että kenties tietäisit jotain tästä kirjeestä, kun se on kerran täältä lähtöisin. Osaatko yhtään sanoa, kenellä täällä Emyn Arnenilla voisi olla aihetta lähettää tällaista kirjettä? Onko joku kirjeenvaihdossa Gwenelin kanssa?"
Faramir pudisti päätään. "Ei... ainoastaan vaimoni sanoi lähettävänsä hänelle kirjeen, mutta tämä ei mitenkään voi olla hänen kirjoittamansa. Jo siitäkin syystä, ettei hän tuota... oikein taida runoutta, mikäli ymmärrätte. Ei siis lainkaan, ei edes tällä tasolla", Faramir sanoi ääntään madaltaen. "Mutta älkää sanoko hänelle, että minä sanoin näin - hän kyllä yrittää parhaansa niiden syntymäpäivävärssyjensä kanssa, vaikka ne aina saavatkin minut toivomaan, että olisin syntynyt joskus muulloin."
"En tietenkään sano, sehän vain saisi hänet yrittämään kovemmin, valar paratkoon", Aragorn totesi ja puistatus kävi hänen lävitseen hänen muistellessaan joitakin rouva Éowynin hengentuotteita.
"Mutta kenties Éowyn osaisi sanoa tästä jotakin", Faramir sanoi. "Käyn pyytämässä hänet luoksemme."

Hetken kuluttua Emyn Arnenin rouvakin oli silmäillyt runon läpi ja hänen kasvonsa olivat vaihtaneet väriä huomattavasti tavallista kalpeampaan sävyyn.
"Varjelkoon... mitä se lapsi on mennyt tekemään?" hän kuiskasi järkyttyneenä.
"Kenestä oikein puhut?" Faramir kysyi.
Éowyn peitti suunsa kädellään ja otti tukea tuolin selkänojasta.
"Rakas? Mikä sinun on? Tiedätkö, kuka tämän on kirjoittanut?" Faramir kyseli huolestuneena.
Éowyn veti syvään henkeä ja ojensi kirjeen takaisin Faramirille. "Tiedän kyllä, kuka sen on kirjoittanut."
"Kuka sitten? Joku kenet me tunnemme?"
"Oma tyttäresi Silriel", sanoi Éowyn katsomatta miestään.
"Silriel!" huudahti Faramir epäuskoisena. "Ei voi olla. Olet erehtynyt. Ei hän mitenkään voisi laatia tällaista roskaa. Silrielhän kirjoittelee pupujusseista ja perhosista..."
"Siitä on kahdeksan vuotta, Faramir. Nyt hänellä on mielessä toisenlaiset asiat."
Faramir pudisti päätään. "Ei se ole mahdollista. Käsitäthän itsekin, ettei siinä olisi mitään järkeä. Miksi ihmeessä meidän pikkuisemme menisi kirjoittamaan näin herjaavaa, kammottavaa tekstiä jostain täysin satunnaisesti valitusta naisihmisestä?"
"Faramir-rakas...", Éowyn aloitti ja laski kätensä miehensä harteille. "Silriel on ihastunut Borlasiin ja pahoitti mielensä huomattuaan, että tällä olikin morsian. Suutuspäissään hän kirjoitti tällaisen runon - tiedäthän että hänellä on tapana purkaa sydäntään runoihin - mutta en ymmärrä, miten hän on oikeasti saattanut lähettää sen Gwenelille."
"Ihastunut Borlasiin?" Faramir toisti tarkistaakseen, ettei ollut kuullut väärin.
"Niin."
"Siihen mieheen, joka palvelee kaartissamme?"
"Niin."
"Vaikka tämä on jo kolmenkymmenen?"
"Kahdeksan kolmatta ja puoli."
"Ei ikinä!"
"Totta se on - Borlas ei ole vielä täyttänyt kolmeakymmentä, vaikka hänen veljensä onkin jo lähemmäs viiden neljättä."
"Tarkoitan, ettei Silriel ikinä olisi voinut ihastua johonkin mieheen. Eihän siitä ole kuin hetki, kun minä pitelin häntä vastasyntyneenä käsivarrellani ja ajattelin, etten ikimaailmassa anna häntä kenenkään muun miehen käsiin."
Éowyn taputti miehensä käsivartta lohduttavasti. "No, onneksi Borlas löysi Gwenelin ennen kuin tajusi tyttäremme tunteet, eikö niin? Minä lähden nyt noutamaan Silrielin tänne. Hänellä on hieman selittämistä."

Aragorn oli seuraillut tapahtumien kulkua hieman sivummalta ja yritti nyt parhaansa mukaan pidätellä hymyään. Faramir näytti olevan äärimmäisen hämmennyksissä: miesparka vilkuili edelleen runoa ja hoki itsekseen Borlasin nimeä ja sanoja "tämä ei jää tähän... hän saa vielä kuulla kunniansa sen vuoksi, että pisti niin häikäilemättömästi minun tyttäreni ihastumaan itseensä."
"Jaa-a", Aragorn virkkoi. "Nyt näemme, miten käy kun kasvattaa lapsiaan liian vapaamielisesti. Enkö ole aina huomauttanut tästä sinulle? Minä heittäytyisin alas Valkoisesta Tornista, jos saisin tietää tyttäreni haikailevan jonkun miehen perään - siis heti sen jälkeen, kun olisin hankkiutunut eroon siitä miehestä. Mutta enpä usko, että minua moinen uhkaa - tyttäreni ovat siveitä ja hyvin käyttäytyviä nuoria naisia."
Faramir katsahti kuninkaaseen synkästi eikä sanonut mitään.

Silriel oli luonnollisesti sanoinkuvaamattoman järkyttynyt nähdessään runonsa isänsä kädessä. Hän sai vain vaivoin tukahdutettua kiljahduksensa, kääntyi äitinsä puoleen ja hautasi kasvonsa tämän mekkoon. Éowyn kuitenkin työnsi tytön kauemmas ja katsoi tätä ankarasti.
"Kuulehan nyt Silriel", hän sanoi. "Kuvittelitko tosiaan, ettemme saisi tekoasi selville? Gwenel oli hyvin järkyttynyt saadessaan kirjeen. Niin järkyttynyt, että hän meni kuninkaan puheille ja pyysi häntä ottamaan lähettäjän kiinni ja rankaisemaan tätä. Ja täällä kuningas nyt on ja odottaa sinun selitystäsi."
Silrielin kauhistunut katse kiersi kuninkaan ja isän kasvojen kautta takaisin äidin kasvoihin.
"Saiko Gwenel sen kirjeen? Onko hän nähnyt sen?"
"Kyllä vain."
"Voi ei! Voi kamalaa!" Silriel parahti. Hän alkoi kyynelehtiä. "En minä lähettänyt sitä. Minä vannon, etten lähettänyt sitä. Teidän pitää uskoa minua! Tuo runo on juuri se, jonka Tindóriel kähvelsi minun laatikostani. Minä en ollut lainkaan aikeissa lähettää sitä Gwenelille. Minä vain kirjoitin sen, koska olin niin vihainen."
"Tindóriel ei olisi ikinä osannut laittaa kirjettä matkaan", Faramir huomautti. "En ymmärrä, kuinka..."
Hänen äänensä haipui kuulumattomiin. Hänen mieleensä palautui äkkiä käytävälle unohtunut sinetöimätön kirje, joka oli osoitettu Gwenelille ja jonka hän itse oli antanut lähetin matkaan. Miksei hän ollut vilkaissut, mitä kirjeessä sanottiin? Pahuksen kirjesalaisuus!

Faramir kääntyi katsomaan kuningasta.
"Teidän korkeutenne... Luulen että tässä on kyse pahimmanlaatuisesta erehdyksestä... Tajuan nyt, että minä taisin epähuomiossa postittaa tämän kirjeen, jonka tyttäreni kirjoitti. Joten olette löytänyt syylliset ja voitte julistaa tuomionne."
"En voi vaatia sinulta mitään, kun kyseessä kerran on vahinko", Aragorn vastasi. "Voin ainoastaan pyytää teitä olemaan vastaisuudessa hieman huolellisimpia kirjeidenne kanssa. Ja Silriel, jos vielä kirjoitat huviksesi tuon tyyppisiä ikäviä asioita toisista ihmisistä, pidä tarkemmin huolta siitä, etteivät ne päädy näiden ihmisten tietoon."
"Mutta kun Tindi -"
"Silriel!" Éowyn kivahti.
"Tietysti, herra. Minä olen jatkossa varovaisempi", Silriel sanoi katsellen arasti kuningasta.
"Hyvä on. Luulen, että asia on sitten minun osaltani loppuun käsitelty. Mietin vain, mitä sanon neiti Gwenelille. Kerronko totuuden vai jotain muuta?"
Silriel näytti kauhistuneelta ja takertui äitiinsä. "Äiti, minä en tahdo, että Gwenel saa tietää... Minä en ikinä voisi katsoa häntä ja Borlasia, jos he tietäisivät. Minun ei olisi ikinä pitänyt kirjoittaa sitä tyhmää runoa..."
"Ymmärrätte kai, mitä tyttäreni tarkoittaa", Éowyn sanoi. "Olisi parempi, ettei Gwenel saisi tietää, kuka runon on kirjoittanut. Voitte ehkä sanoa hänelle, että se oli jonkun kateellisen palvelusneitomme käsialaa, ilmoittamatta mitään nimiä. Voitte sanoa, että hänet on erotettu ja ettei Gwenelin tarvitse enää pelätä saavansa vastaavanlaisia kirjeitä jatkossa."
"Tehkäämme näin", kuningas myöntyi.
"Ja me autamme tietysti Gweneliä ja hänen sulhastaan häiden valmistelussa niin paljon kuin suinkin voimme, ikään kuin korvaukseksi tästä harmista", Éowyn lisäsi.
"Neiti Gwenel varmasti ilahtuu", kuningas vastasi.

Pian tämän jälkeen Aragorn suuntasi kohti kotiaan, toivoen, että Arwen olisi ehtinyt leppyä hänen poissaolonsa aikana. Hän ei tietenkään hennonut eikä kehdannut kertoa käskynhaltijan hyväntahtoiselle perheelle, mitä Silrielin kirje oli tehnyt hänen ja Arwenin suhteelle - että Arwen oli kuvitellut Gwenelin ja kuninkaan välillä olevan jotain arveluttavaa nähtyään näiden kahden juttelevan kirjeestä. Aragorn oli lähes varma, että mitä tahansa hän sanoisi vaimolleen kirjeen todellisesta alkuperästä, tämä ei sitä uskoisi. Vaikka hän ottaisi Faramirin tyttärineen mukaansa selittämään tapahtumia, Arwen varmaan väittäisi näiden liittoutuneen Aragornin kanssa ja kertovan mitä tämä olisi käskenyt. Mutta voisihan olla toisinkin - ehkä Arwen oli ajatellut asiaa ja päätynyt uskomaan miestään. Koskaan ei pidä menettää toivoaan, Aragorn muistutti itseään. Tämän ajatuksen turvin Aragorn karautti hevosineen ulos Valkoisen Kartanon portista.

* * *

"En voi rangaista häntä, sillä hän ei tehnyt sitä tahallaan", Faramir sanoi vakaasti. "Minusta tämä asia on loppuun käsitelty."
Éowyn katsoi miestään ja kurtisti kulmiaan. "Aiotko sinä kuitata koko asian pelkällä olan kohautuksella, vaikka se sai kuninkaan jättämään valtaistuimensa ja tuotti tuskaa täysin viattomalle naiselle?"
Faramir siirsi katseensa Silrieliin, joka odotti tuomiotaan katuvaisena, pää painuksissa, kullanvaaleat suortuvat kasvoja kehystäen. Ajattelematon lapsiparka, Faramir ajatteli ja arveli, ettei ollut ehkä kiinnittänyt tyttöön tarpeeksi huomiota, sillä muutoin tämä ei varmastikaan olisi alkanut haikailla miesten perään noin nuorella iällä.
"Syy on oikeastaan minun", Faramir lausahti. "En ole muistanut varoittaa Silrieliä miehiin ihastumisen vaaroista."
"Älä ole naurettava, Faramir! Et löydä tästä maasta neljätoistavuotiasta tyttöä, joka ei unelmoisi jostakin miehenpuolikkaasta! Ei siinä isien varoitukset paljon paina."
"Mutta Silriel ei tarkoituksella tehnyt mitään pahaa, ja aikomus on tärkeämpi kuin seuraus. Tindóriel toimi väärin, kun tarkoituksella vei Silrielin runon tämän laatikosta, ja häntä minä olen jo rankaissut."
"Eikö ole väärin kirjoittaa kauheita, loukkaavia asioita toisesta ihmisestä, joka ei ole tehnyt mitään pahaa?" Éowyn huomautti. "Silrielkin varmasti tiesi, ettei Gwenel tahtonut pahaa kenellekään suostuessaan Borlasin morsiameksi, etkö tiennytkin?"
"Tiesin, mutta... minä vain olin niin vihainen...", Silriel puolustautui ja katseli vetoavasti kumpaankin vanhempaan vuoron perään. "Onko kiellettyä suuttua silloin, kun sydän murskataan?"
"Ei suuttuminen ole kiellettyä", Faramir vastasi. "Mutta suuttumuksesta huolimatta ihmisen pitäisi pyrkiä ajattelemaan järkevästi. Äitisi on oikeassa siinä, että teit typerästi ajatellessasi pahaa toisesta ja hautoessasi tälle kostoa, vaikka tiesit, ettei tämä ollut loukannut sinua tahallaan."
"Minä yritän olla ajattelematta sillä tavalla vastaisuudessa", Silriel lupasi nöyrästi.
"Ja muista, että jos kirjoitat ajatuksesi paperille, ne voivat aina päätyä toisten tietoon, olitpa miten huolellinen hyvänsä. Sen vuoksi kynää pitäisi käyttää harkiten eikä raapustaa kaikkea mitä mieleen sattuu juolahtamaan."
"Minä muistan sen, isä."
"Hyvä on", Faramir sanoi ja kääntyi sitten kohti työpöytäänsä. "No, päivä koittaa eivätkä työt odota, joten -"
"Faramir", Éowyn sanoi tiukasti. "Et kai sinä todella aio jättää Silrieliä vaille rangaistusta?"

Faramir nosti katseensa hitaasti takaisin vaimoonsa ja tyttäreensä ja huokaisi syvään. Kumpikin niin kauniita, kuin saman kedon kukkia - toinen täydessä kukoistuksessa, toinen vasta nupullaan. Mitä hän saattoi tehdä? Kumpikin katsoi häntä vetoavasti, samoin kirkkain silmin, jotka kimmelsivät kuin metsälammet kuunkajossa. Silriel, pieni raukka, oli yhtä herkkä ja ylpeä kuin äitinsä silloin kun Faramir oli tämän ensi kertaa kohdannut - niin varma siitä mitä tahtoi, mutta silti harhapoluilla. Faramir ei voinut estää sydäntään täyttymästä säälistä ja hellyydestä, kun hän katsoi nuorta tytärtään. Mutta Éowyn taas - Éowyn ei herättänyt hänessä sääliä, vaan ihailua ja kunnioitusta. Nainen oli joutunut kestämään monta murhetta elämänsä aikana, mutta jaksoi silti aina nousta uuteen aamuun ylpeänä ja vahvana.

"Silriel, haluan että mietit tekoasi perin pohjin ja kirjoitat minulle viisi sivua siitä, miksi se oli väärä", Faramir sanoi ja vilkaisi vaimoaan. "Ja tekoasi voit miettiä niinä kolmena päivänä, jotka vietät pyykkituvassa palvelijattarien apulaisena."
Silriel tyrmistyi kuultuaan tuomionsa. "Pyykkituvassa? En minä halua tehdä sellaista työtä! Siellä on kuumaa ja kosteaa, ja hiukseni menevät aivan pörröisiksi! Entä jos minä kirjoitan sen sijaan kymmenen sivua siitä, miksi tein väärin?"
Faramir pudisti päätään. "Ei käy, olen ilmoittanut rangaistuksesi, ja sen saat myös suorittaa, tai joudun antamaan sinulle vielä lisää ikäviä tehtäviä."
Tyttö mutristi suutaan ja oli taas valmis puhkeamaan kyyneliin, mutta Éowyn patisti hänet liikkeelle. "Sinulla ei ole mitään syytä valittaa. Pyykkituvassa työskentely tekee sinulle hyvää, jos aiot joskus naimisiin. Talon emännän tulee osata kaikki piikojen työt, vaikkei koskaan joutuisi niitä itse tekemäänkään."
"Mutta se saippua käy silmiini!" Silriel ulvahti. "Ja Berenin aluspöksyt saavat minut voimaan pahoin!"
"Silriel, kuulit mitä isäsi sanoi. Jos vielä jatkat, hän varmasti määrää sinulle lisää rangaistuksia."
Tyttö voihkaisi ja pyyhki suurieleisesti olemattomia kyyneliä kasvoiltaan. Sitten hän viimein laahusti ulos huoneesta vaikerrellen jotain orjuudesta, lasten kärsimyksistä ja muista maailman julmuuksista, jotka olivat hänen osakseen langenneet.

Éowyn katsahti Faramiriin ennen kuin poistui itsekin. "Kolme päivää pyykkitupaa! Minä olisin antanut kolme viikkoa", hän tokaisi päätään pudistellen. "Silriel tosiaan on lemmikkisi."
"Tiedän", Faramir lausahti. "Mutta joskus lienee paikallaan ajatella myös poloisten piikojemme hermoparkoja."
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Parisnoid
Örkki
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 3:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Parisnoid »

Mithrellas, minä nään taas mielessäni Faran aika lepsuna isänä. Jokainen tavallaan.

Äh, olisi nyt Faramir ottanut Tindin syliin. Lapset ovat parantumattomasti tottelemattomia, ei ne miksikään muutu vaikka niitä rankaisee. Keksivät ainoastaan muita tapoja kiusata sisaruksiaan. :D
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Minä luin tämän jo eilen illalla, mutta kun oli jo niin myöhä niin en jaksanut kommentoida. No niin, yritetäänpäs sitten saada jotain ajatuksia ylös.

Emyn Arnerin kamaripalvelija oli sympaattinen ja hauska tapaus :) Komiikkaa ja tohellosta *tyytyväinen hymäily*

Miten sinä osaatkin tehdä vakavista tilanteista koomisia? Faramirin läksytyksestä olisi saanut painostavan ja todella voimakkaan, ja sitten sinä tulet ja teet tilanteesta koomisen :D Jatka vain samaan malliin.

Syytän perjantaita, nyt ei irtoa enempää tekstiä. Tahtoo sanoa että pidin aivan valtavasti, tämä oli sitä taattua laatua jota lukee mielellään. Jatkoa!
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Ei voi olla totta! Sanon suoraan, että räkätin koko ajan tämän luvun puoliväliin asti hillittömästi.

Se Aragornin ja kamaripalvelijan keskustelu.... Siitä se kaikki alkoi. Nauroin melkein kyyneleet silmissä. Kamaripalvelijan repliikeissä oli jotain sellaista, mille ei voinut olla nauramatta, tuo jatkuva huolenpito, tai oikeastaan ylihuolehtivaisuus oli hupaisaa.

Ja sitten. Voi pyhä lehmä, repesin totaalisesti tässä; "Terve vaan ja huomenta.

Muodollisia ja koristeellisia sanakäänteitä ei kukaan kyllä tuohon aikaan aamusta jaksa tuhlata, ei edes Gondorin kuningas, ainakaan tämän perusteella. Oliko tämän luvun tarkoitus aiheuttaa naurukuolema vai olenko vain omituinen?

Mitäs sitten. Tämä on pakko lainata: "Totta. Olemme me sentään aika hienoja isiä." Totta kai ovat! Ja tuo sopi aika hyvin siihen, mitä seuraavaksi oli tulossa, Aragorn vain puhelee miten vastuuttomia vanhempia ja Faramir myötäilee kaikkea, kun ei tiedä että kyse on hänestä itsestään...

Ja sitten Aragornin puheessa kohta, jossa hän sanoo hyppäävänsä ikkunasta alas.. voi voi, eipä tiedä, mitä meni sanomaan. Sellainen olo tuosta ainakin jäi...

Selvitit tämän ongelman aika hienosti, jos saan sanoa. Silriel sai rangaistuksensa ja kaikki toimii taas entiseen malliin -jos ei oteta lukuun Aragornin ja Arwenin ongelmia. Kun Aragorn alkoi pohtia juuri noita, hymyni hyytyi aika vauhtia. Éowyn on ihanan tarkka (Surkea adjektiivi, mutta hukkasin sen joka siihen piti laittaa...) tuon rangaistuksen kanssa, ja Faramir suloinen kun ei tahtoisi rangaista tytärtään oikein mistään. Taitaa olla vähän päinvastoin kuin Tindin tapauksessa?


Jatkoa odotan taas, ja tuntui että nyt viikko kului nopeammmin kuin viimeksi. Ensi viikko ei toki saa kulua nopeasti, on loma, mutta haluaisin kyllä uuden luvun jo nyt :roll: (Sekavaako? Sanoiko joku sekavaa..?). Eli hieno luku taas kerran, lisää vaan :wink:
Viimeksi muokannut Nerwen, Pe Helmi 16, 2007 4:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
tyttö
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:11 pm

Viesti Kirjoittaja tyttö »

Ihanaa oli päästä lukemaan taas uusi luku. Tuon yhdennentoista luin jo viikko sitten, muttei jotenkin silloin ollut voimia kommentoida. Nyt tuleekin sitten kommenttia (lue: ihkutusta ja quottausta) kahdesta luvusta.

Luku 11:
Pidin tuosta Silrielin runosta paljon. Rakenne toimii ja palvelee Silrielin suuttumusta tämän kirjoittaessa, runo kuulostaa ihan manaukselta. Ihana tuo postimies! Minun käy sääliksi tällä kertaa sääliksi vuorostaan Arska-parkaa. Voin hyvin kuvitella kuinka ikävältä tuollainen elämä voi välillä tuntua, kun vaimokin on koko ajan humalassa... Aragorn heittäytyi kyllä hieman turhan imeläksi yrittäessään lohduttaa Gweneliä, minua häiritsi vähän. Mutta sehän ei ole sinun syysi jos Aragorn on välillä hieman kömpelö :wink: Elävästi kerrot hänen tunnelmistaan ja tuo loppukohtauksen vapaudenkaipuu oli sulattavan katkeraa.
Tindorielin sulkeminen koppiin tuntui minusta hirveän julmalta. Johtuu ehkä siitä, että minua ei koskaan pienenä rankaistu noin vaan nuhteet riittivät. ((Minä en kyllä ollutkaan ihan noin vallaton kuin Tindi, ehkä se teki hänelle hyvää.))

Luku 12:
Hätääntynyt kamaripalvelija oli sympaattinen! Kyllä hymyilytti. Aragorn on tuossa alussa ihanan leppoisa ja semmoinen... vähän enemmän rentoutuneen oloinen. Pidän hänestä. Taisi yöllinen ratsastus ja tuollainen pieni "irtiotto arjesta" tehdä hänelle ihan hyvää. Vaikka tärkeää asiaahan hän on hoitamassa, silti, ymmärrät varmaankin mitä tarkoitan.
Minua repeilytti tuo kuinka herrat aamiaisen jälkeen alkoivat pohtia hyvätapaisia lapsiaan. Tönkköä :) Tämä oli paras:
Saamme jälleen huomata, kuinka eräät vanhemmat ovat täydellisesti epäonnistuneet jälkeläisensä kasvattamisessa yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi."
Juuri kun hän oli niin kehunut jälkikasvuaan :lol: Liikuttavan hönttiä oli tuo, kun Faramir totesi Silrielin kirjoittelevan "pupujusseista ja perhosista". Taitavat tosiaan lapset kasvaa ihan huomaamatta.
"tämä ei jää tähän... hän saa vielä kuulla kunniansa sen vuoksi, että pisti niin häikäilemättömästi minun tyttäreni ihastumaan itseensä."
Tästä pidin myös valtavasti! Borlasin vikahan se tietenkin on, että Silriel on tähän ihastunut, tottakai :) Silriel rukka. Itselläkin kun on tapana kirjoittaa niin tuntuu kurjalta tuo, etteivät Faramir ja Éowyn ymmärrä että kirjoittaminen on Silrielin tapa päästää höyryjä ulos ja silloin paperille saattaa tulla vaikka mitä. Vanhan aikaista, mutta aika vanhaan aikaan tämä tarina sijoittuukin joten se siitä.

Koukuti koukuti, tykkään tykkään!
Narbeleth
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:24 pm
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Narbeleth »

Aivan hirvittävän hauska tämä luku!

Repeilin monta kertaa, kuten tässä:
"Terve vaan ja huomenta.
Miten koomista! :D Aragorn oli kyllä aika mahtava tässä, kaikki salaperäisyys tuntui hävinneen, liekkö syynä se että hän pääsi vähän jaloittelemaan?
"Jaa-a", Aragorn virkkoi. "Nyt näemme, miten käy kun kasvattaa lapsiaan liian vapaamielisesti. Enkö ole aina huomauttanut tästä sinulle? Minä heittäytyisin alas Valkoisesta Tornista, jos saisin tietää tyttäreni haikailevan jonkun miehen perään - siis heti sen jälkeen, kun olisin hankkiutunut eroon siitä miehestä. Mutta enpä usko, että minua moinen uhkaa - tyttäreni ovat siveitä ja hyvin käyttäytyviä nuoria naisia."
Faramir katsahti kuninkaaseen synkästi eikä sanonut mitään.
En voinut olla nauramatta tässäkään! Tuo oli niin hyvä, ensin kehutaan kuinka oivallisia lapsukaisia heillä on, ja sitten loppujen lopuksi... onko kumpikaan sen erikoisempi vanhempi? :D Ei minun mielestäni, vaikka kyllä he takuulla ovat hyviä vanhempia. Ehkä vähän tottumattomia, nämä Faramir ja Aragorn.

Kamaripalvelija oli... huvittava. Hysteerinen, huvittava.

Pidin tästä luvusta, se oli niin hauskasti kirjoitettu, ja elävä. Ja nyt kun kirjeasia saatiin selville, siirrytään lempihahmoihini? :wink: Elboron ja Beren? ^^;;

Uutta odotan, loistava tämä sinun tarina!
"Missä on ratsu ja ratsumies? Missä on torvi toitottava? Ne haipuivat niinkuin vuorilta sade ja niityiltä tuulen humu.
Päivät painuvat länteen taakse kukkuloiden, varjoihin.
Miten tässä näin kävi?"
Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Ehkä pitää hieman tarkentaa tuota aiempaa kommenttiani lasten rankaisemisesta. En itsekään pidä fyysisestä kurittamisesta, eikä se minustakaan juuri mihinkään johda, mutta ajattelin enemmän tuota ajankuvaa.

Oi hienoa, Aragorn tuntuu taas oikein omalta itseltään, kun saa kruunun vähäksi aikaa kulmiltaan pois ja vähän muihin ympyröihin. Se tuntuu edelleen olevan enemmän Konkari kuin Elessar. Pidin erityisesti siitä, miten luontevasti se muihin suhtautuu ja häiriintyy ylenpalttisesta palvelemisesta.

Tindoriel tuntuu aika aralta lapselta kun tulee perheen ulkopuolisia ihmisiä kylään.

Vähän arvasinkin, että siitä kirjeestä tulisi tällainen soppa. :P Silrielin reaktiot olivat aitoja ja hihittelin (taas kerran) sinun Faramirillesi. Se on edelleenkin minun silmiini sellainen herttainen höpsö.

..ja ööö. Ajatus katkesi kesken. Jos se palaa takaisin, muoksin sen tähän mukaan, mutta nyt ei tule yhtään mieleen mikä se juttu nyt olikaan. :roll:
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
Avatar
athelas
Puolituinen
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: synkmetsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja athelas »

Aivan upeaa edelleen.

"Tiedän", Faramir lausahti. "Mutta joskus lienee paikallaan ajatella myös poloisten piikojemme hermoparkoja."
^^ Faramir se sitten ajattelee kaikkea ja kaikkia:D

Ja tuo pohdintansa tyttärestään ja vaimostaan, aivan uskomattoman lutuista, sen jos olisi Eowyn kuullut niin varmasti olisi leppynyt, tai kuka muu tahansa, joka tuon hellyyden ja lutuisuuden olisi kuullut. Faramir on ihana<33

Ja nuo herrojen lastenkasvatusperiaatteet. mietin vaan, että mistä Faramir vetää omat teoriansa, ta siis Denethoriltako, kun raukan äiti kuoli niin varhain..?
"Neledh corvath an edhilerain no i venel
Odog an naughírath ne rynd gonui hain
Neder an hírath fírib, barad na ´urth
Mîn an mornhir ne had dûr în
Ned i dalath e-Vordor
Ennas i ngwath dorthar"
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Kiitos taas kommenteistanne, ne tosiaan ovat lämmittäneet näitä menneitä pakkaspäiviä. :D (Minulla on taas kauhea väsy päällä kuten yleensä iltaisin - takana inha opiskeluntäyteinen viikko, ei kyllä sovi minun hermoparoilleni.)

Parisnoid: No, rohkenen kyllä oli eri mieltä tuosta, että lapset olisivat parantumattomasti tottelemattomia - kyllä lasten käyttäytymistä voi muokata (asiaa on tutkittu ihan tieteellisestikin vaikka kuinka monet vuosikymmenet :wink:).

Andune: No tuota, luulen että mistä tahansa tilanteesta tulee minun käsittelyssäni koominen, jos vain sekä Faramir että Aragorn ovat läsnä. :mrgreen: Enkä minä osaa nähdä Faramiria läksyttämässä Silrieliä, se tyttö on kietonut isänsä pikkusormensa ympärille jo monta vuotta sitten.

Nerwen: Hauskaa että nauratti. Kyllä se oli ihan koomiseksi tarkoitettukin se luvun alkupuoli, et ole omituinen (tai no, minun mittapuullani et ole, mutta sellainen mitta ei ehkä ole kovin vakuuttava...) Ja voin paljastaa, että huolimatta siitä että Aragorn vannoi hyppäävänsä alas tornista, jos hänen tyttärellään olisi ihastus, hän ei tule kuolemaan tässä jutussa. :P Joo, ja olen tosiaan ajatellut sen niin, että Tindóriel olisi enemmän Éowynin suosikki ja Silriel Faramirin.

Tyttö: No, sinua minä saan pitkälti kiittääkin koko tuosta Silrielin runoon liittyvästä episodista (sinähän taisit toivoa hänen runoaan mukaan ficciin, enkä minä sitten voinut olla lisäämättä kokonaista sivujuonta sen ympärille :wink:). Aragornin imelyys Gweneliä lohdutellessaan oli kyllä ehkä enemmän sellainen juonen kannalta tehty kömpelö ratkaisu, kuin että olisin oikeasti halunnut hänen puhuvan sillä tavalla (Arwen vain piti saada heittäytymään mustasukkaiseksi). Se mitä tulee tuohon ajatusten purkamiseen kirjoittamalla - luulen tosiaan että tuohon aikaan kirjoittaminen oli tavallaan isompi juttu kuin nykyään, koska paperi ja muste olivat kalliimpia, ja sen takia harkittiin tarkemmin, mitä oikein kirjoitettiin, ja kirjoitetulla oli myös enemmän painoarvoa kuin nykyään.

Narbeleth: Joo, Aragorn varmaan rentoutui kun pääsi pois vaimonsa valvonnasta, tai jotain. :P No, minä luulen kyllä että Aragorn ja Faramir ovat oikeasti hienoja isiä, mutta he ehkä vaativat itseltään vähän liikaa mitä tulee tytärten suojelemiseen maailman vaaroilta (kuten miehiltä). Joo, ja Bereniä on luvassa seuraavassa luvussa.

Piratesse: No vielä tuosta lasten rankaisemisesta - heh, no sanotaan vaikka niin, että minä olen valmis kirjoittamaan historiaa uudelleen sellaiseen muotoon, että se sopii paremmin yhteen ideologisten näkemysteni kanssa. (En kyllä yritäkään luoda mitään historiallisesti validia kertomusta, koska Keski-Maasta nyt ei kuitenkaan voi olla ihan varma.) Tindórielin arkuudesta - no ajattelin vain, että minä ainakin saisin hirveän sätkyn jos heräisin aamulla ja huomaisin jonkun täysin tuntemattoman hyypiön hiipparoivan kämpässäni. :P

Athelas: Hih, mukava että pidit noista Faramirin lutusista ajatuksista. Sellainen se vaan on. :D Lastenkasvatusperiaatteet Faramir on tosiaan varmaan omaksunut isältään (paitsi sen minun ficeissäni esiintyneen "jäät ilman jälkiruokaa" - se ei koskaan tehonnut Faramiriin, joten hän ei vaivaudu soveltamaan sitä omiin lapsiinsakaan). Ja kyllähän sitä varmaan saa lastenkasvatukseen liittyviä ajatuksia ihan tarkkailemalla muita perheitä ja sitä miten niissä lapsia ohjataan. Ja tietysti Éowynilläkin on omat, omasta lapsuuden kodista periytyneet periaatteensa.


Sitten kolmastoista luku. Olen joutunut paiskimaan tämän kanssa aika paljon töitä, mutta silti tämä tökkii, vaikka mitä yrittäisi. En nyt valitettavasti voi asialle sen enempää, joten toivottavasti jaksatte lukea tämän läpi. Parempaa sitten jatkossa tai siihen ainakin pyrin.


Kolmastoista luku
Karkulaiset

Kuningas Elessar pysähtyi tervehtimään ovenvartijoita ja astui sitten sisään kotilinnaansa. Hän hidasti askeleitaan hetkeksi miettiessään, mitä tekisi ensimmäiseksi nyt kun oli palannut Emyn Arnenilta. Päivä oli jo pitkällä ja avaamattomien kirjekuorten pino kasvoi hänen työpöydällään.

Aragornin yllätykseksi Isilwen istui käytävällä hänen työhuoneensa oven vieressä. Mies pysähtyi katselemaan tytärtään, joka ei näyttänyt edes huomaavan isänsä saapumista. Tyttö tuijotti suoraan eteensä, ilmeettömänä ja ilmeisesti niin omissa ajatuksissaan, ettei nähnyt eikä kuullut mitään.
"Kultaseni?" Aragorn kysyi ja kumartui tytön puoleen. "Onko kaikki hyvin?"
Isilwen kohotti hitaasti katseensa isäänsä, mutta ei sanonut mitään. Tyttö näytti kalpealta ja pelokkaalta. Aragornia kylmäsi. Mitähän täällä oli oikein tapahtunut hänen ollessaan muualla?

Aragorn laskeutui maahan tytön eteen ja laski toisen kätensä tämän hartialle. "Isilwen? Oletko kunnossa? Onko jotain tapahtunut?"
"Lähdetkö sinä pois, isä?" Isilwen kysyi.
"Mitä oikein tarkoitat? Minne pois? Matkalleko?"
Isilwen ravisti päätään. "Äiti sanoi, että sinä lähdet kokonaan pois meidän luotamme. Minä luulin, että sinä lähdit jo."
"En minä ole minnekään lähdössä. Kävin vain hoitamassa erään työasian Ithilienissä. Älä tuollaisista huolehdi."
"Mutta äiti sanoi, että sinä rakennat uuden linnan Osgiliathiin ja että sinne tulee uusi kuningatar sinulle. Ja että sinä et piittaa meistä enää ollenkaan."
Aragorn puri huultaan. Nyt hän ymmärsi. Arwen oli taas juonut ja pelotellut lapsia humalapäissään. Hän katui että oli lähtenyt niin äkkiarvaamatta ja lapsiaan ajattelematta.
"Kuulehan nyt, Isilwen", Aragorn sanoi, "sinun ei pitäisi kuunnella äitisi puheita. Hän ei ole ollut aivan oma itsensä viime aikoina. Kuten olet ehkä huomannut, hän on juonut aika paljon viiniä, ja kun ihmiset tai haltiat juovat paljon viiniä, he saattavat sanoa asioita, joissa ei ole kovinkaan paljon järkeä. Se on vähän kuin satua, ymmärrätkö?"
"Ai valehteliko äiti minulle ja Eldarionille?"
"No, hän ei vain oikein tiennyt mitä sanoi. Minä vannon sinulle Isilwen, etten tule lähtemään täältä mihinkään enkä tule ottamaan uutta kuningatarta. Osgiliath on pelkkä rauniokaupunki, eikä minua huvittaisi rakentaa linnaa sellaiseen paikkaan. Minä viihdyn täällä teidän kanssanne, koska minä rakastan teitä kaikkia enemmän kuin mitään muuta maailmassa."
Isilwen tuijotti hetken aikaa isäänsä ja nyökkäsi ja hymyili pienesti. "Minä uskon sinua isä. Oikeastaan minä ajattelinkin, ettei äiti puhunut totta. Eldarionkaan ei varmaan oikein ymmärtänyt, mitä äiti tarkoitti."

Aragorn huolestui Isilwenin kertomuksesta joka tapauksessa siinä määrin, että päätti lähteä etsimään Arwenia töihin ryhtymisen sijaan. Hän epäili naisen majailevan jossakin syrjäisessä tornikamarissa, kuten tämä oli ottanut tavakseen viime aikoina. Matkan varrella Aragorn kuitenkin kurkisti suureen salonkiin, ja yllättyi löytäessään Arwenin istumasta yhdellä sen sohvista. Nainen havahtui, kun Aragorn avasi ovea enemmän auki ja astui sisään, mutta ei kuitenkaan puhutellut miestään.
"Miten voit?" Aragorn kysyi.
Arwen kohautti harteitaan. "En kyennyt nukkumaan viime yönä."
"Ikävä kuulla."
"Missä oikein olit?"
"Emyn Arnenilla, hoitamassa erästä työasiaa. Eikö kamaripalvelija kertonut?"
"Noin hänkin sanoi, mutta minä tarkoitankin, että missä sinä aivan oikeasti olit."
"Emyn Arnenilla. Voin vakuuttaa kaikkien kunniakkaiden esi-isieni kautta, että puhun totta."
"Millainen työasia se sitten oli?"
Aragorn kertoi vaimolleen koko tarinan Silrielin Gwenelille lähettämästä kirjeestä, toivoen että tämä viimein käsittäisi, ettei kirje antanut minkäänlaista syytä olla mustasukkainen.
"Hyvä on sitten. Minä uskon", totesi Arwen kyllästyneesti, kun Aragorn oli lopettanut.
Arwenin välinpitämättömästä asenteesta huolimatta Aragorn tunsi lievää helpotusta nähdessään, ettei nainen ollut juovuksissa. Ehkä tämä oli viimein saanut kyllikseen juomisesta ja hänen kanssaan olisi taas mahdollista keskustella järkevästi.

Kuningatar nousi hitaasti sohvalta ja hieroi käsivarsiaan, ikään kuin olisi palellut nurkassa räiskyvästä takkavalkeasta huolimatta.
"Olen kai tulossa hulluksi", hän sanoi itsekseen. "Tai sitten olen jo hullu."
"Ei, rakas...", Aragorn aloitti ja kiirehti vaimonsa luo. Hän laski kätensä tämän harteille. "Et sinä ole hullu. Se kaikki on ollut viinin syytä, usko pois."
Arwen pudisti päätään. "Ei sillä ole mitään merkitystä. Tiedän, että kannat minulle kaunaa ja etsit keinoja maksaa minulle samalla mitalla. Et voi rakastaa minua vaikka haluaisitkin, enkä minä voi millään kestää sitä menettämättä järkeäni."
"En kanna sinulle kaunaa mistään", Aragorn vannoi ja katsoi vaimoaan silmiin. "Miksi minun pitäisi? Mitä olet muka tehnyt?"
"Et pidä siitä, että olen niin läheinen Faramirin kanssa."
"En ole tullut edes ajatelleeksi koko asiaa", Aragorn sanoi. "Pitäisikö minun? Olet aina sanonut, että olette vain ystäviä."
"Niin...", Arwen sanoi ja vetäytyi kauemmas miehestään. "Se on totta. Mutta sinä varmasti ajattelet, että välillämme on jotain muutakin."
"En ajattele. Minä uskon sinua ja luotan sinuun", Aragorn sanoi jo hieman epätoivoisena. "Olenko koskaan väittänyt muuta?"
"Etpä kai", Arwen sanoi huokaisten.
"Sinulla ei ole mitään syytä olla huolissasi minun tunteistani. Minä olen aina rakastanut sinua ja tulen aina rakastamaan. Vaikka karkaisit Faramirin kanssa jonnekin pohjoisen nummille, minä rakastaisin sinua silti."
"Todellako?" Arwen kysyi kulmiaan kohottaen.
"Jos voit jostakin olla varma tässä maailmassa, niin minun rakkaudestani."
Arwen hymyili hieman ja vaipui taas ajatuksiinsa. Aragorn katseli häntä, tohtimatta koskettaa enää uudelleen, mutta toivoen sydämessään, että oli viimein onnistunut vakuuttamaan vaimonsa.

* * *

Beren käänteli purnukoiden etikettejä ja yritti tulkita niihin kirjoitettuja tekstejä. Hän ei oikein ymmärtänyt niitä - näytti siltä, että yrttikauppias oli käyttänyt sindarinkielisiä nimiä, eikä Beren kyennyt muistamaan, miten kasvien nimet kuuluivat haltiakielellä. Isä oli kyllä takonut haltiakielen Berenin päähän jo tämän ollessa pikkupoika, mutta aivan kaikkia sanoja Beren ei voinut muistaa. Athelaksen hän kyllä tunnisti, mutta sitä hän ei tarvinnut. Hän toivoi löytävänsä jotain, jolla varmistaa, että tietyt henkilöt nukkuisivat riittävän syvään ja pitkään sillä aikaa, kun hän lähtisi karkumatkalleen rakastettunsa kanssa.

Beren oli väijynyt pitkään yrttikauppiaan tuvan lähettyvillä, odottaen että miekkonen poistuisi ja antaisi hänelle mahdollisuuden tutkia hyllyjään ilman tungettelevia kysymyksiä. Ei hän toki varastaa aikonut - taskun pohjalla kilisi muutama ropo, jotka hän aikoi jättää tiskille maksuksi.

Yhtäkkiä oven saranat narahtivat. Beren kavahti ja yritti painautua piiloon hyllyn taakse, vaikka tiesikin sen turhaksi. Yrttikauppiaan tupa oli pieni eikä siellä ollut liikoja piilopaikkoja.

Onneksi mies oli toivottoman likinäköinen.
"Kas, nuori ruhtinas Elboronkos se siinä?" kauppias tokaisi silmiään siristellen.
"Öh, tuota...", Beren kakisteli miettiessään, olisiko kohteliaampaa oikaista miehen erehdys vai jättää oikaisematta.
"Ahaa, nuori herra tarkoittaa varmaan sanoa, että hänen unirohtonsa on päässyt loppumaan. No, hänen ei toki pidä huolestua, minulla on sitä vielä yllin kyllin jäljellä", mies jutteli ja kurkotti saman tien ylimmältä hyllyltä pienen ruskean purkin. "Valeriaanaa, kyllä vain, eikä rotanmyrkkyä", mies hymähti tiiratessaan etikettiä. "Takaa syvän ja levollisen unen vailla painajaisia. Herra Elboron toki muistaa että vain hyppysellinen kuumaan veteen riittää."
"Öh, muistan tietysti", Beren mutisi uskomatta täysin onneaan. Hän tarttui innostuneena yrttikauppiaan ojentamaan purkkiin ja pisti sen taskuunsa. Hän kaivoi kolikot toisen taskunsa pohjalta maksuksi, josta mies kuitenkin kieltäytyi.
"No, no. Eikö nuori herra vieläkään usko, etten minä huoli tulevan suuriruhtinaan rahoista? Suuriruhtinaan mailtahan minä yrttinikin kerään."

Tällainen järjestely sopi Berenille mainiosti, ja kohta hän jo kiiruhti kylästä takaisin kotiaan kohti. Mikä onni häntä oli kohdannutkaan! Hänelle oli yllätys, että Elboron käytti tämän kaltaisia rohtoja, mutta ei se häntä sen kummemmin liikuttanut. Pääasia että hän oli löytänyt etsimänsä ja karkumatkasuunnitelma oli nyt viimeistä piirtoa myöten valmis.

Beren oli päättänyt että hän ja Elenwen hakeutuisivat ensin Drúadanin metsään, piilottelisivat siellä jonkin aikaa ja jatkaisivat sitten Firienin metsään Rohanin rajamaille. Niillä main oli kosolti piilopaikkoja. He löytäisivät varmasti helposti uuden, jos sattuisi niin, että vanhemmat pääsisivät jotenkin heidän jäljilleen. Beren ei ollut onnistunut löytämään tarkkaa karttaa Drúadanin metsästä - varmaankin koska siellä ei liikkunut samoojia, mutta tuskinpa he sinne kuitenkaan eksyisivät. He pääsisivät kulkemaan sen läpi, kunhan vain suuntaisivat koko ajan luoteeseen, ja Beren oli jo polvenkorkuisena oppinut löytämään oikean ilmansuunnan erilaisia luonnonmerkkejä tarkkaillen.

Paljon vaikeampaa oli sen sijaan ollut miettiä, kuinka he oikein pääsisivät livahtamaan kodeistaan kenenkään huomaamatta. Beren tarvitsi hevosensa, ja se hänen pitäisi onnistua hakemaan talleilta salassa. Mutta nyt sekin ongelma oli ratkaistu, kun hän oli saanut uniyrttinsä. Hänen tarvitsi vain sekoittaa muutama lusikallinen rohtoa tallirenkien ja vartijoiden oluisiin, ja loppu hoituisi itsestään.

Elenwenin kohdalla pakeneminen ei olisi kuitenkaan yhtä suoraviivaista. Minas Tirithin portinvartijoita ei käynyt huumaaminen. Heidän työnsä oli tärkeää, ja koko kaupunki kuhisi muutenkin sotilaita valmiina ottamaan heidän paikkansa, jos joku sattuisi nukahtamaan. Sitä paitsi portti suljettiin iltaisin, eikä siitä päästetty öisin kulkemaan ketään ilman tarkkaa kuulustelua. Ja luonnollisesti heidän oli pakko karata juuri yöllä vanhempien nukkuessa, jotta he saisivat riittävän pitkän etumatkan ennen kuin heidän katoamisensa huomattaisiin.

Elenwen oli kuitenkin keksinyt ratkaisun ja kirjoittanut kirjeessään, että pukeutuisi valepukuun ja lähtisi kaupungista illalla jo ennen porttien sulkeutumista. Sitten hän kiiruhtaisi pitkin pohjoista muurin viertä kunnes kaupunki jäisi vuoren seinämän taa, ja jäisi sinne odottamaan Berenin saapumista.

Beren oli suunnitelmaan aika tyytyväinen. Ainahan oli riski, ettei se onnistuisi, mutta lopultakin se oli aika varma. Vaikka jompikumpi heistä jäisikin kiinni ennen kuin olisivat päässeet kotinsa ulkopuolelle, he voisivat selittää karkaamiselleen jonkin harmittomamman syyn. Mutta jos kaikki menisi hyvin, ja he pääsisivät kohtaamaan toisensa Mindolluinin juurella, mikään ei voisi heitä estää. He sen kuin laukkaisivat ratsullaan kohti Drúadania. Berenin vahva ja nopea Halroch jaksaisi kantaa heidät molemmat.

Beren hyräili itsekseen kävellessään pitkin kotikukkulalle vievää tietä. Nyt hänen tarvitsi enää käydä kähveltämässä keittiöstä evästä karkumatkaa varten. Onneksi vanhemmilla oli ollut viime aikoina tapana hätistää lapset vuoteisiinsa jo varhain illalla, joten Beren pääsisi matkaan hyvissä ajoin.

Kun Beren oli käynyt renkien ja vartijoiden oluttynnyrillä, rohdosta oli vielä jäljellä, ja hän tuli ajatelleeksi, että miksipä hän ei sujauttaisi sitä hieman vanhempiensa viinikarahviinkin. Sillä tavalla hän ainakin saisi varmistettua, että vanhemmat todella nukkuivat makuukamarissaan, kuten heidän ikäistensä säädyllisten ihmisten oli soveliasta.

* * *

Syvä hiljaisuus vallitsi kuninkaan perheen illallisella. Arwen oli hiljainen ja mietteissään, minkä Aragorn toivoi olevan hyvä merkki. Aragorn oli päättänyt antaa Arwenille aikaa ajatella asioita rauhassa, ja toivoi että nainen ennen pitkään lähestyisi taas miestään.

Viimein Elenwen rikkoi hiljaisuuden valittamalla huonoa vointiaan.
"Mieleni tekisi mennä lepäämään. Olen niin väsynyt, että voisin nukkua vaikka puolille päivin."
"Hyvä on, kultaseni", kuningas vastasi. "Oletko varma, ettet tarvitse apua? Voisin pyytää parantajaa tuomaan sinulle jotain, mikä helpottaa oloasi."
"Ei, ei se ole tarpeen isä. Luulen että voin aivan hyvin, kunhan saan levättyä kunnolla ja vailla mitään ylimääräistä häirintää huomiseen asti."
"Ymmärrän, tyttäreni", Aragorn sanoi. "Nuku hyvin."

Elenwen kiiruhti tornikamariinsa. Hän järjesti vuoteeseensa muutaman tyynyn siten, että kauempaa katsoessa näyttäisi aivan siltä, kuin hän olisi maannut vuoteessaan syvässä unessa. Sitten hän vaihtoi kiireesti pitsikoristeisen leninkinsä eräältä pyykinpesijättäreltä pihistämäänsä ruskeaan villamekkoon, veti harmaan kaavun päällimmäiseksi ja tarttui pieneen nyyttiin, johon oli koonnut joitakin tärkeimpiä tavaroitaan. Hän sitoi hiuksensa ja peitti päänsä harmaalla huivilla, ja oli valmis karkumatkalle.

Elenwen lähti linnasta palvelijoiden siiven kautta, ja sieltä alas polkua, joka laskeutui kuudennelle piirille. Kaupunkiin päästyään hän ei astunut kertaakaan pääkadulle, vaan kiersi sivukujia pitkin aina pääportille asti. Yksikään vartija ei pysähtynyt kyselemään, kun hän kiiruhti viimeisten kaupungista poistuvien ihmisten joukossa ulos portista, kaiketi he kuvittelivat siinä menevän vain jonkun Pelennorin piian, joka oli käynyt ostoksilla iltatorilla.

* * *

Arwen istui vuoteen laidalla aamutakkiinsa verhoutuneena. Aragorn veti peiton korviinsa ja oli valmis nukahtamaan.
"Hän ei kyllä puhunut totta", Arwen totesi.
"Mitä? Kuka?" Aragorn ihmetteli haukotusta pidätellen.
"Elenwen. Tänään illallisella. Minä en ole mikään sokea. Hänen poskensa punoittivat niin heleästi, etten mitenkään saata uskoa hänen olleen huonovointinen, kuten hän väitti. Lisäksi hänen katseensa pälysi ties minne, kun hän selitteli asiaansa. Se oli selvää valehtelua. Olisi pitänyt puuttua siihen silloin heti."
"Undómiel-rakas. Käydään nukkumaan. Kaipa hän vain halusi olla yönsä rauhassa ja keksi tuollaisen pienen valkoisen valheen. Jos haluat, niin voimmehan me käydä katsomassa, että hänellä on kaikki hyvin."
"Minä haluan", Arwen tokaisi.

Arwen ja Aragorn saattoivat kuitenkin vain todeta tyttärensä kääriytyneen peittoon ja nukkuvan makeasti, kun he kurkistivat sisään tämän kamarin ovelta. Tämä ei värähtänytkään, vaikka Aragorn pudotti vahingossa avainnippunsa kiviselle lattialle. Arwen huokaisi. Ehkäpä hän oli sittenkin juonut hieman liikaa viiniä viime aikoina ja alkanut kuvitella omiaan. Hän tunsi itsensä hyvin voipuneeksi ja typeräksi. Miten hän olikin saattanut jatkuvasti epäillä kaikkia, jopa rakkaimpia läheisiään? Hän pyysi anteeksi Aragornilta, että oli hoputtanut tämän ylös vuoteesta, ja ehdotti sitten, että he palaisivat takaisin makuukamariinsa.

Myöhemmin yöllä Arwen kuitenkin säpsähti hereille. Jokin oli kyllä vinossa. Mitä se oli? Hän nousi istumaan, ja kävi läpi ajatuksiaan. Jokin hänen mielensä sopukoissa kolkutti, ettei kaikki sittenkään ollut niin kuin piti - jokin pieni asia oli jäänyt huomaamatta. Elenwen! Kuinka tyttö ei ollut herännyt, vaikka vanhemmat olivat käyneet kolistelemassa hänen huoneensa ovella? Elenwen oli vähintään yhtä herkkäuninen kuin äitinsä, ja heräsi yleensä jo pelkästään aavistaessaan toisen ihmisen läsnäolon kamarissaan. Arwen ravisteli miehensä hereille. Tämä murahti, että tällä kertaa Arwen saisi kyllä käydä tarkistusmatkallaan yksin. Nainen ei jäänyt inttämään, vaan nousi vuoteelta, lainasi miehensä avaimet ja kiiruhti ulos.

* * *

Yö Mindolluinin valtavan varjon alla tuntui pitkältä. Kuu paistoi suurena ja kelmeänä sysimustalta taivaalta. Elenwen oli istunut suurimman osan ajasta aivan vuoren kupeessa kivenjärkäleen takana ja viihdyttänyt itseään tähyilemällä taivaalle ja yrittämällä muistella eri tähtien nimiä. Hänenhän ne täytyisi tietää, kun oma nimikin tarkoitti tähtineitoa. Mutta tähdet eivät olleet kiehtoneet häntä enää moniin vuosiin, eikä hänen mieleensä tällä hetkellä olisi muutenkaan mahtunut muuta kuin Beren. Hän arveli, että poika olisi päässyt lähtemään kotoaan aikaisintaan puolelta öin, ja ratsastusmatka Emyn Arnenilta kaupungin muureille kestäisi nopeimmillaankin kolmisen tuntia. Elenwen hytisi kylmästä ja katui, ettei ollut ottanut paksumpaa kaapua mukaansa. Myöhäissyksyn yöt olivat Gondorissa koleita.

Mutta äkkiä hän näki hevosella ratsastavan hahmon lähestyvän pimeyden keskeltä - paljon aikaisemmin kuin hän oli odottanut. Hän painautui varmuuden vuoksi kiven varjoon, mutta tunnisti pian ratsastajan. Se oli Beren! Elenwenin sydän hypähti ilosta ja äsken niin lamaannuttava kylmyys tuntui kaikkoavan hänen jäsenistään saman tien.

Beren nauroi ääneen huomatessaan Elenwenin seisomassa kiven juurella ja huiskuttamassa hänelle kättään.
"Se onnistui! Loistavaa!" Beren huudahti. Hän oli koko pitkän ratsastusmatkan miettinyt, mitä tekisi jos ei löytäisikään Elenweniä kaupungin ulkopuolelta. Olisi ollut ikävä palata aamulla takaisin kotiin, ja pahimmassa tapauksessa vanhemmat olisivat seisseet kotiovella vastassa kädet puuskassa ja kulmat kurtussa.

Beren laskeutui hevosen selästä, harppoi Elenwenin luo muutamalla askeleella ja veti tämän syliinsä. Elenwen työnsi kätensä Berenin viitan alle ja nautti nuorukaisesta huokuvasta lämmöstä. Beren kosketti tytön kasvoja ja suukotti tämän huulia.
"Sinä olet palellut", hän totesi huolestuneena ja sulki tytön pienet kädet omiensa sisään, yrittäen lämmittää niitä.
"Ei se haittaa. Nyt kun olet siinä, en enää edes muista, millaiselta minusta hetki sitten tuntui."
Heidän huulensa kohtasivat ja he syventyivät suutelemaan toisiaan kaikkien niiden päivien edestä, jotka olivat joutuneet viettämään vailla toisen kosketusta.

Viimein Beren havahtui ja muisti, minkä vuoksi he ylipäänsä olivat ulkona tähän aikaan yöstä.
"Meidän pitää lähteä. Emme saa tuhlata aikaa. Mutta sitten kun pääsemme Drúadanin suojiin..."
"Olet oikeassa, rakas Beren", Elenwen naurahti. "Meidän on paras kiiruhtaa."

He siirtyivät hevosen luo ja Beren auttoi tytön sen selkään. Mutta juuri kun poika itse oli nousemassa ratsaille, kaupungin suunnalta kuului torvensoittoa ja kavioiden kopsetta.
"Tuolla!" kuului ääni. "Ottakaa kiinni, älkää päästäkö karkuun!"
Beren kauhistui. Hän yritti nousta ratsunsa selkään, mutta silloin toinen miehen ääni huusi: "Seis tai ammumme!"
Pimeyden keskeltä ilmaantui useampi ratsumies, kolmella jouset mukanaan. Beren epäröi: antautuako vai yrittääkö paeta - jaksaisiko Halroch laukata karkuun kaksi ihmistä selässään, kun takana oli jo pitkä matka Emyn Arnenilta? No, se oli yhdentekevää - Berenin epäröidessä ratsastajat ehtivät liian lähelle, ja peli oli pelattu. Nuorukainen jähmettyi paikoilleen osittain epäuskosta, osittain silkasta kauhusta. Kuinka näin saattoi käydä? Kaikki oli ollut niin tarkkaan suunniteltua ja näyttänyt sujuvan juuri niin kuin pitikin. Suunnitelman olisi pitänyt onnistua. Hän ja Elenwen olisivat ansainneet onnistua!

Beren oli niin pettynyt ja raivoissaan, ettei vastannut mitään ratsumiesten kysymyksiin, kun nämä olivat piirittäneet heidät. Käskystä hän nousi hevosensa selkään ja ratsasti Elenwenin kanssa kohti kaupungin porttia, vailla muutakaan mahdollisuutta. Jos hän olisi ollut yksin, hän olisi ehkä yrittänyt laukata suin päin karkuun, mutta Elenwenin kanssa hän ei tohtinut sellaista kokeilla. Tyttö oli poissa tolaltaan ja kyynelehti epätoivoissaan, mutta Beren ei tiennyt, mitä olisi voinut sanoa tämän lohduksi. Oikeastaan hänen itsensäkin olisi tehnyt mieli itkeä.

Tuota pikaa karkulaiset oli toimitettu kaupungin muurien suojiin. Kuningatar Arwen odotti pääportilla valkoisella turkiksella reunustetussa siniharmaassa kaavussaan, jäinen katse silmissään.
"Viekää tuo julkea poika tyrmään", kuningatar komensi vartijoita, ääni viiltävänä kuin kylmä teräs. "Hän yritti juuri kaapata minun tyttäreni."
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Voup, tämpä vasta... huhhuh. Eikä sitten yhtään huomaa että lopetin lukemisen noin kymmenen sekuntia sitten?

Alku oli ihana... En tiedä tarkalleen mikä siitä teki niin hienon. Isilwen oli sympaattinen. Sulin täysin tässä: "Jos voit jostakin olla varma tässä maailmassa, niin minun rakkaudestani." Teki mieli vinkua ääneen, niin ihana kohta... Siinä kiteytyy kaikki Aragornin ja Arwenin väliltä. Aivan kaikki. Ihana se on.

Kun luin tuon suunnitelman tekemisestä, aloin aavistella pahaa. Beren yrttikauppiaan luona... Likinäköinen yrttikauppias oli ihana hahmo. Mutta vähän ihmettelin tuota, miten Beren uskalsi "nukuttaa" jopa vanhempansa. Itse ajattelin hänet hieman kunnioittavammaksi, mutta menihän se noinkin.

Toisaalta olin pettynyt Elenwenin ja Berenin puolesta, toisaalta helpottunut. Arwen ainakin sai todistettua olevansa oikeassa... Ja päätit sitten tuollaiseen kohtaan jättää. No, koetan kestää odotuksen. :roll: Pakkohan se on.

Ja muuten, tuossa alussa sanoit jotain tökkimisestä. Ei tämä mitään tökkinyt, tai sitten olin liian sokea huomatakseni. Ja kolmastoista luku, tuo numero oli luvuissa minua vastaan (äärimmäisen tärkeä asia tuokin... tulipa vain mieleeni.)...

Jään tänne vinkumaan ja odottelemaan jatkoa kerrassaan hienon ja toiminnallisen luvun jälkeen....
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Narbeleth
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:24 pm
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Narbeleth »

Minusta tämä oli oikein hieno luku, mutta kylläpäs pahan lopun pistit!

Minusta on kovin sääli etteivät Beren ja Elenwen päässeet karkumatkalleen, mutta toisaalta... ehkä parempi näin, vaikka Beren saa takuulla kärsiä. :?
Arwen on omituinen, miksi ihmeessä hän niin vihaa Bereniä? Antaisi nuorten rakastaa toisiaan. Tässähän on kunnon Romeo ja Julia sekoitus, tässä ihanassa tarinassasi!
Hienointa oli se missä Aragorn sanoi vaimolleen, että:
"Jos voit jostakin olla varma tässä maailmassa, niin minun rakkaudestani."
Siinä oli hienosti se rakkaus, ilman mitään "minä rakastan sinua" rakkauden tunnustuksia, vaan tuo oli upeinta mitä mies voi sanoa. :roll: Taputtelin innoissani käsiäni, koska se oli niin hienoa!

Sinähän osaat tämän asian, ja jään nyt janoavaan lisää! (Tähän jää koukkuun.) :D

P.S ei kovinkaan ihanaa kommenttia, mutta tässä mielentilassa(tarinan lukemisen jälkeen) se ei onnistu. :roll:
"Missä on ratsu ja ratsumies? Missä on torvi toitottava? Ne haipuivat niinkuin vuorilta sade ja niityiltä tuulen humu.
Päivät painuvat länteen taakse kukkuloiden, varjoihin.
Miten tässä näin kävi?"
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Minä täällä ehdin jo ilakoimaan että "jes, ne onnistuu". Mutta eivätpäs onnistuneetkaan. Mahtaa olla mukavat seuraukset. Toivottavasti ei kuitenkaan käy kovin pahasti :)

Ikävää että Arwen on juovuspäissään mennyt puhumaan tuollaisia :( Tämä alkaa näyttämään jo melkoisen pahalta...

Tämä nyt oli tällainen viikonloppu/hiihtoloma palaute. Pahoittelen laatua.

Ai niin muuten, tämä luku ei tökkinyt lainkaan, ei ainakaan mun mielestä :) Taattua laatutavaraa
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Vastaa Viestiin