Déjà vu Gondorin aamussa (PG-13), 30. luku 22.6. VALMIS

PG-13 ja sen alle olevat romanceficit.

Valvojat: Likimeya, Andune

Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Minä taas tuttuun tapaan väkerrän täällä jotain lauantaiyönä. ^^

Kahdestoista luku
Déjà vu Gondorin aamussa
Sinun huumorisi on kyllä kauttaaltaan valtavan ihanaa. Niin kuin nyt tässä luvussa - tämä Aragornin saapuminen ja palvelijan stressaaminen kuninkaan takia (miesparka, mikä hirvittävä tilanne, saada kuningas ovensa taakse silloin kun sitä vähiten odottaa, ja koko talon kunnia suunnilleen riippuu siitä, miten hyvin se tästä selviää…..) ja Tindin pelmahtaminen aamulla käskynhaltijaparin makuuhuoneeseen.. ^^ Se oli oikeasti tosi suloinenkin kohta, totta kai pieni tyttö pelästyy kun talossa hiippailee joku vieras mies. ^^ Tuo miten Aragorn ja Faramir kehuskeli vuoroin omia lapsiaan oli aika hieno kohta, varsinkin kun samalla tiesi että Faramirilla ei ole paljoa katetta siihen, kun Silriel on se, joka on lähettänyt sen kohtalokkaan kirjeen.. mutta Faramir parka ei vielä tiennyt sitä. ^^
”Kai te ymmärrätte, etten ikimaailmassa kirjoittelisi tällaisia runoja?" hän alkoi selitellä hätääntyneenä. "Lyriikka ei ole kuulunut harrasteisiini sen koommin kun olin poikanen..."
Minä keräsin tässä vaiheessa itseni ihan kirjaimellisesti lattialta. ^^ Ja nuo Eowynin runoilutaidot… :lol: minä en voi kuin vain ihailla sinun huumoriasi. ^^ Ja Faramir tuntuu muutenkin niin tyypilliseltä isältä; jumahtanut aikaan jolloin Silriel oli viisi vee, ja Eowyn on se, joka tietää mitä lapset itse asiassa nykyään ajattelevat ja touhuavat. Kuulostaa oikein loogiselta. Tuota kirjesalaisuutta on tässä ficissä nostettu esiin sen verran monta kertaa, että minusta oli oikein kiva että se sitten puraisi Faramiria persauksiin. ^^

Kolmastoista luku
Karkulaiset
Arwen on aika surullinen hahmo, minä oikeasti tätä ficciä lukiessani toivon että se olisi hypännyt siihen laivaan silloin kun sillä olisi ollut siihen mahdollisuus, koska minun mielestäni tämä, mitä sillä nyt on, ei ole sen arvoista. Vähän tuntuu siltä, että Arwenkin saattaisi olla samaa mieltä. Ja sen lapsetkin aivan varmasti olisivat samaa mieltä. Aragornista en tiedä, mutta Aragornin älynlahjoista minulla ei tässä muutenkaan ole ihan kauhean suuria kuvitelmia, joten ei siitä sen enempää ^^ mutta noin yleensä ottaen ei ehkä ole ihmekään, ettei näitä ihmisen ja haltian liittoja ollut neljää todistettua enempää olemassa. ^^

Bereniä ei näköjään yhtään kiinnostanut mitä varten Elboron unilääkettä tilaa. ^^ Minä ehdin jo kehittelemään mielessäni kaikkia synkkiä painajaisia, miksi se joutuu ottamaan sellaisia unta saadakseen.. minä oikeasti olen valtavan kiinnostunut siitä pojasta, se on tosi kiva hahmo. ^^

Ja tuo lopetus oli kiva - minä jo ehdinkin miettiä, miten sinä tuon karkuretken ratkaiset - siis jos Elenwen on Faramirin lapsi, niin olisi se aika skandaali jos nuo kaksi ehtisivät mitään keskenään puuhailemaan. Harmi sinänsä, koska ne tuntuvat oikeasti välittämään toisistaan. *vaisu hymy* ^^

Innolla odottelen edelleen jatkoa. ^^
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
tyttö
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:11 pm

Viesti Kirjoittaja tyttö »

Ihanaa, uusi luku! Ihan turhaan moitit tätä lukua, tämä piti otteessan ihan yhtä vahvasti kuin nuo muutkin!

Tuo alku oli hirmuisen todentuntuinen minusta. Sinä osaat kuvata Aragornin ja hänen ajatuksensa sellaisena että minuun uppoaa varsin tehokkaasti. Raukkaparka Isilwen. Arwen ei taida oikein ajatella mitä puhuu lapsilleen, ei ainakaan humalassa. Onneksi Aragorn osasi korjata Arwenin puheet noin hienosti ja kauniisti, ettei lasten tarvitse hätäillä.
Aragornin ja Arwenin kohtaus oli kaunis. Jollain tapaa hauras tunnelmaltaan. Tuli sellainen olo, etteivät nuo kaksi olisi vähään aikaan puhuneet tunteistaan niin, ettei Arwen olisi ollut humalassa.
Minunkin uteliaisuuteni muuten heräsi tuon unirohdon suhteen, jota Elboron käyttää. Jäi sellainen olo että ehkä palaat siihen vielä...? :wink:
Taitaa aikaminen sotku olla tiedossa tuon karkumatkan epäonnistuttua. Oijoi. Tämä jäi nyt kyllä mielettömän jännittävään kohtaan... :shock:

Tämä sinun ficcisi on saanut minut väkisinkin pohtimaan, mitä Legolaksen ja Kaisan arkeen kuuluu häitten ja lasten hankkimisen jälkeen. Minä olen noilla omilla ficeilläni saanut iskostettua omaan päähäni varsin vahvasti kehittämäni vaihtoehtoelämän Legolakselle, enkä osaa enää kuvitellakaan ettei koko Kaisaa olisi ollutkaan ja että Legolas olisi jäänyt elelemään yksin, minun päässäni kirja loppuu niin kuin Unissa Luonasi :D ((Mitä? Omituinen? Minäkö? Enkä... )) Toivottavasti tämä asia ei jää kiusaamaan minua liikaa, sillä voisi olla seurauksia.

Tämä taitaa olla mielenkiintoisin ficci mitä minä tähän mennessä olen lukenut. Jos sinulla on fanikerho, olen valmis liittymään siihen :lol:
Avatar
Leida
Puolituinen
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Tammi 19, 2007 8:55 pm

Viesti Kirjoittaja Leida »

Minäkin pääsin tähän asti ja päätin tätä ficin alkua nyt kommentoida muutamalla sanalla.

Oikeasti, tämä sinun ficcisi on uskomattoman mukaansatempaava. Minä ihan järkytyin, kun tajusin, että tuo kolmastoista luku oli sitten viimeinen, joka tänne on ilmestynyt, enkä minä voi lukeakaan seuraavaa koska haluan. Nyt täytyy vaan pureskella kynsiä hermostuneena (se oli kielikuva, minä en ikinä ole ymmärtänyt kynsien nakertamisen viehätystä) ja odotella malttamattomana mitä juonenkäänteitä sinä seuraavaksi keksit koukuttamaan viattomia pikku lukijoita. ;)

Ensin täytyy ylistää huumoriasi, se nyt vaan yksinkertaisesti on niin nokkelaa. Ficciä tulee luettua hymy huulilla koko ajan, ja olen minä naureskellutkin. Kovasti. Sinun huumorisi pilkahtelee ihanasti sieltä täältä, niin että se tekee tästä ficistä verrattoman hienon, mutta ei kuitenkaan varasta huomiota itse tarinalta. Ja onhan tässä myös niitä vakavampia kohtia, jotka oikeasti ovat tosi mielenkiintoisia myös. Tottakai, kun koko tarina on niin himputin mielenkiintoinen, että minun on ollut vaikea saada nenääni irti siitä.

Pidin KKKK:sta (vai pitikö sen lyhenteen olla 4K, vai mikä?) erittäin paljon, mutta tämä on vielä paljon parempi. Tämä tuntuu aidommalta, KKKK:ssa kärjistystä oli ehkä vähäsen liikaa. Ja tässä ei ole tuota häiritsevää paritusta (päinvastoin tämän ficin paritukset ovat valloittavia, mutta siihen palaan vähän myöhemmin).

Minä rakastun Faramiriin hetki hetkeltä enemmän, kun luen tätä ficciä. Mikä upea mies. :wink: Sen suhtautuminen lapsiinsa on jotenkin ihanan mutkatonta ja käytännönläheistä ja jotenkin minusta on ihanaa, ettei se ole läheskään täydellinen lastensa kanssa. Faramirin ja Éowynin suhteen olet myös kuvannut ihanasti. Ja lapset taas, ihastuttavaa miten olet luonnut jokaiselle oman, persoonallisen luonteensa. Että vaikka noita lapsia on paljon, niin missään vaiheessa ei tullut sellainen sekainen fiilis, ettei muistaisi kuka on kukakin. Elboron tosiaan on herkullinen hahmo, järjestelytaipumuksineen ja tuolla teoreettisella suhtaumisellaan asioihin. Minä ihan pelästyin tuota unorohto juttua. *haluaa tietää, mihin Elboron muka sellaista tarvitsee*^^ Beren on lähestulkoon yhtä sympaattinen kuin veljensä, enemmän tuollainen toiminnan mies. Tosin minä vähän irvistelin tuota sen karkaussuunnitelmaa, ikään kuin niillä kahdella olisi ollut mitään toivoa piileskellä Faramirilta ja Aragornilta. Ja huonostihan siinä sitten kävi. Mutta kai, se rakkaus sitten ajaa tekemään epätoivoisia tekoja :)^^ Silriel ja Tindi ovat viehättäviä myös. Erityisesti Tindi, mikä ihana kiusankappale. Juuri niin kuusivuotias kuin olla ja voi. Silriel on minulle jotenkin jäänyt vähän etäiseksi, vaikka kieltämättä tuo ihastuminen Borlasiin oli aika herkullinen juonenkäänne. Ja pidän tuosta sen luonnonsuojelijaimagosta.

Aragornin lapset ovat ilmeisesti tarkoituksella jääneet sivuosaan tuota Elenweniä lukuunottamatta. Se selkeyttää ihan mukavasti, varsinkin kun noilla vanhemmilla tyttärillä ei taida juonen kannalta suurta merkitystä olla. Aragorn on tosi hyvä tässä ficissä, mutta minä en oikein tiedä mitä ajatella tuosta Arwenin käytöksestä. Jokin siinä tökkää vastaan. Ehkä minä olen ajatellut haltiat aina niin viisaaksi, ettei heistä olisi lankeamaan tuollaisiin. Mutta periaatteessa mielenkiintoinen juonenkäänne ja minä toivon vaan hartaasti, että kuningaspari saa asiansa selvitettyä. Se kyllä tuntui varsin uskottavalta, että Arwen oli juuri se joka havaitsi tuon Berenin ja Elenwenin jutun. Tuntuu juuri sille sopivalta tarkkanäköisyydeltä. Ja onko sitten niin, että se kirjoitti Faramirille epäilyksistään ja tuo kirje on vielä avaamattomana Éowynilla?

Beren ja Elenwen ovat ihana paritus. Juuri tuon KKKK:n lukeneena minä kyllä osasin vähän aavistella, että mitä tästä voisi seurata. Muttta ovat ne aika viehättäviä yhdessä. Ja sitten yksi asia, josta minä pidän kovasti tässä ficissä, on tuo miten tässä käy ilmi, että nämä lapset ovat eläneet ainoastaan rauhan aikaa, eivätkä ymmärrä sodan kauheuksia.
Kyllähän sinä tiedät, millaisia he ovat. Joutuisimme vain kuuntelemaan tuntien saarnoja siitä, kuinka heidän nuoruudessaan oli pelkkää sotaa eikä ikinä mitään hauskaa ja sen takia olisi hyvin epäoikeudenmukaista, jos meillä olisi hauskaa." Tämä Berenin kommentti nousi erityisesti esille tässä suhteessa. Tuntuu tosiaan hyvin luonnolliselta, vaikka toisaalta minä tahtoisin takoa niiden päähän vähän kunnioitusta.

Dialogiasi ihastelin taas eniten tässä tekstissä. Se on niin elämänmakuista ja jokaisen henkilön suuhun sopivaa, ja vielä usein ihan hulvattoman hauskaa. Jep, pitiköhän minun sanoa vielä jotakin. Parhaita kohtia en viitsinyt ruveta kopioimaan, muuten tästä olisi tullut erittäin pitkä viesti. Sanon vain että niitä oli paljon.

Juu, tulikin vähän enemmän kuin muutama sana. No, nyt minä en osaa enää muuta kuin kumartaa sinulle syvään ja jäädä malttamattomana odottelemaan seuraavaa lukua. :D
Whoever said you can't fool an honest man wasn't one.
-Terry Pratchett: Making money

Vuoden Draama-ficcaaja 08, kommari 09, EpäLotR-ficcaaja 10
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Kiitos kommenteista jälleen! Ihanaa, että tämä juttu on herättänyt näin paljon kiinnostusta. :D

Nerwen: Kiva jos pidit tuosta alusta. Se oli minulle jotenkin vaikea kirjoittaa... Joo ja Beren tosiaan oli aika törkeä "huumatessaan" vanhempansakin, mutta luulen että se oli hänen tapauksessaan pelkkä päähänpisto, eikä hän ajatellut sen yrtin olevan erityisen vaarallista. (Minä en tiedä valeriaanasta mitään, googlasin vain että tuollaista käytetään nukahtamista avittamaan. En siis tiedä onko sillä jotain vaarallisia vaikutuksia alkoholiin sekoitettuna, enkä kehota ketään koittamaan kotona.:))

Narbeleth: Luulenpa, ettet ihmettele tuota Arwenin suhtautumista enää tämän seuraavan luvun luettuasi :wink:. Ja kiva että tykkäsit Aragornin rakkaudentunnustuksesta. Ajattelin että se oli aika kliseinen, mutta parempi kuin jokin "minä kyllä rakastan sinua, usko pois.."

Andune: Joo, tuolla karkausyrityksellä tulee kyllä olemaan melkoiset seuraukset, mutta niistä lisää seuraavissa luvuissa. Ja kiva kuulla, ettei tökkinyt. Minulle vain jäi sellainen fiilis, kun luin sen luvun tuossa ennen julkaisemista läpi.

Marnie: Kiitos taas noita analyyseistäsi. :) Itse asiassa minäkin uskon, ettei ole sattumaa, että ihmisten ja haltioiden väliset suhteet ovat niin harvinaisia. Ne kai ovat vaan niin erilaisia rotuja, ettei se yhteiselo oikein luonnistu. Vaikka Arwenin tapauksessa olen ajatellut, että hän on kuolemattomuudesta luovuttuaan alkanut muistuttaa enemmän ihmistä. Ja ehkä sen takia hänellä ja Aragornilla on vielä toivoa.

Tyttö: Joo, A & A eivät todellakaan olleet aikoihin oikein kunnolla keskustelleet ennen tuota tilannetta (mikäli tuokaan nyt mikään kunnon keskustelu oli). Elboronin unirohtoon minä kyllä palaan vielä (jos muistan - no enköhän minä muista :P). Ja hauska juttu tuo, että olet pohtinut noita Legolaksen ja Kaisan kuvioita - kirjoita siis ihmeessä jatkoa sille Unissa Luonasi -ficillesi! Ja fanikerhoahan minulla ei ole, mutta sellaisen saa kyllä aivan vapaasti perustaa jos haluaa. (Ja minun egoni täällä ruudun takana sen kuin jatkaa kasvamistaan. :D)

Leida: Oi, ihanaa, sinä ehdit lukea tämän. Tosi hieno kuulla että pidit tästä noin paljon - minä hykertelin pitkän aikaa kesken työpäivän luettuani tuon palautteesi. Ja minäkin tosiaan pidän tästä ficistä paljon enemmän kun 4K:sta, tämän kirjoittaminenkin on ollut paljon helpompaakin. Luulen, että se johtuu siitä, että 4K:ssa minä ikään kuin väkisin olin päättänyt kirjoittaa Arwenista ja Faramirista, vaikka en oikein pitänyt ajatuksesta, mutta tässä olen sitten kirjoittanut ihan vapaasti sellaisista jutuista kuin haluan (tai ainakin suurimmaksi osaksi). Ja on myös hyvä kuulla, että hahmot erottuvat toisistaan - minä ajattelin että hahmojen suuri määrä voisi olla jonkinlainen ongelma. Aragornin perheestä Gilwen, Celebwen ja Eldarion ovat tarkoituksella jääneet ihan olemattomiin rooleihin, koska hahmomäärä paisuisi muuten liian suureksi ja jutusta tulisi vaikeammin hallittava kokonaisuus (siis ainakin minulle). Arwen on kamala, mutta jonkun täytyy tässäkin jutussa valitettavasti olla se "pahis". Minä kyllä kuvittelen Arwenin tässä vaiheessa muistuttavan enemmän ihmistä kuin haltiaa, ulkonäköään lukuun ottamatta, ja sen takia periaatteessa tuollainen sairaus voisi kai olla mahdollinen vaikka viisas onkin. Joo, ja hauskaa, että pidit dialogista - minä tykkään hirveästi sen kirjoittamisesta. :)


No niin, sitten seuraavan luvun pariin. Nyt ollaan suurin piirtein puolivälissä ficciä, ja pitää varoittaa, että tämä alkaa käydä aika synkäksi, siis toisin sanottuna menee vahvasti draaman puolelle. Varsinkin tätä seuraava, viidestoista luku on aika raaka, ihan näin ennakkovaroituksena.

Tässä luvussa on taas hieman vanhan kertausta eli viittauksia 4K-ficin tapahtumiin.


Neljästoista luku
Kuningattaren katkera salaisuus

Faramir heräsi makuuhuoneen ovelta kuuluvaan napakkaan koputukseen. Hän ihmetteli, kuka mahtoi häiritä heitä näin aikaisin aamulla ja mistä syystä. Noustuaan hän jäi hetkeksi vuoteen laidalle hieromaan silmiään. Hän oli armottoman väsynyt, voimatta ymmärtää minkä vuoksi. Hän ei juuri koskaan kärsinyt aamuväsymyksestä.

Oven takaa paljastui kamaripalvelija paperilapun kanssa.
"Kiireellinen viesti suuriruhtinaalle Minas Tirithistä."
"Niinpä tietysti", Faramir mutisi. "Mitähän se orjapiis- oiva piinkova kuninkaamme taas oikein haluaa...? Ei kyllä salli hetkenkään lepoa väsyneelle miehelle..."
Faramir palasi sängyn luo ja haukotteli silmäillessään viestin läpi. "Tämä on varmaan jotain pilaa. Beren muka pidätetty... Vaikka hän nukkuu omassa huoneessaan."

Faramir laski kirjeen pöydälle ja kävi uudestaan makuulle. Hän sai juuri silmänsä suljettua, kun Tindóriel viiletti huoneeseen.
"Isä? Äiti? Ettekö te tule tänään ollenkaan aamiaiselle? Oletteko te kipeitä? Arvatkaa mitä muuten! Beren on hävinnyt jonnekin! Me etsittiin joka paikasta eikä löydetty sitä mistään!"
"Sehän kuulostaa hauskalta unelta", Faramir mumisi. "Mene takaisin nukkumaan, kultapieni."
Tindóriel jäi hämmentyneenä seisomaan vanhempiensa sängyn viereen.
Faramir raotti silmiään. "No? Eikö sinua nukuta? Miksi olet jo pukeissa?"
Tindóriel hypisteli hameensa helmaa ja katseli isäänsä. "Mutta nythän on melkein keskipäivä, isä. Ei minua väsytä. Minä söin aamiaistakin jo aikaa sitten. Elboron meni puhumaan sotilaille, kun Beren on kadonnut."

Éowyn heräsi ja valitti päätään. "Paljonkohan me oikein joimme sitä viiniä eilen, Faramir? Minä kuvittelin, ettei siinä ollut jäljellä kuin parin pikarillisen verran. Silti en ole tuntenut oloani näin huonoksi sitten... no, itse asiassa en muista olenko koskaan tuntenut oloani näin huonoksi lukuun ottamatta sitä kun heräsin Parannuksen Tarhassa Pelennorin taistelun jälkeen."
Faramir nousi vuoteesta ja luki kamaripalvelijan tuoman kirjeen uudelleen.
"Hmm... Tindóriel sanoo, että Beren on kadonnut, ja tämä kirje puolestaan sanoo, että hänet on pidätetty Minas Tirithissä..."
Faramir hieroi otsaansa ja yritti saada arvoituksen palaset loksahtamaan paikoilleen, mutta ei oikein onnistunut siinä. Lopulta hän nousi ylös ja marssi kolmanteen kerrokseen, jossa Berenin kamari sijaitsi. Hän tempaisi oven auki ja saattoi vain todeta, että huone oli tyhjä. Vuodekin oli siististi sijattu, mitä se ei taatusti olisi jos poika olisi nukkunut siinä.

Faramir kävi kiireesti pukeutumassa ja päätti lähteä kyselemään asiasta kaartinpäällikkö Beregondilta. Ei kai Beren nyt niin vain voisi kadota - kukaan ei päässyt kartanon alueelle tai sieltä pois vartijoiden huomaamatta. Hän törmäsi ovella Elboroniin, joka oli jo ehtinyt käydä Beregondin puheilla. Elboron selitti, että portinvartijat olivat nukkuneet makeasti koko yön ja Beregond oli epäillyt, että heidät oli huumattu. Faramirin ei tarvinnut miettiä enää kauempaa, minkä vuoksi hän itse oli nukkunut Éowynin kanssa niin myöhään. Heidänkin viiniään oli ilmeisesti terästetty, jotta Beren pääsisi karkumatkalleen rauhassa. Faramirin viha kasvoi kaiken aikaa. Mikä kumma sen kurittoman pojan päähän oli mennyt?

Kuninkaan lähettämän kirjeen täytyi siis olla täyttä totta, eikä mitään pilaa, niin vaikeaa kuin se olikin uskoa. Faramir ei osannut kuvitella, mitä Beren oli saattanut tehdä joutuakseen pidätetyksi, mutta ei jäänyt miettimään sitä. Hänen oli lähdettävä saman tien pääkaupunkiin.

* * *

Kuningas ja kuningatar ottivat Faramirin vastaan jokseenkin viileästi. He selittivät tälle, mitä oli tapahtunut - että Beren oli yllätetty Pelennorilta Elenwenin kanssa, ja että poika oli nyt tyrmässä syytettynä kuninkaan tyttären kaappaamisesta. Elenwen oli tosin selittänyt asian, itkeskellen ja katuvaisena kylläkin, ja sanonut, että nuorten oli ollut tarkoitus lähteä karkumatkalle, jotta vanhemmat ymmärtäisivät heidän olevan tosissaan toistensa suhteen.
"Tosissaan? Miten niin tosissaan?" Faramir ihmetteli.
"No, tosissaan rakastuneita ilmeisesti. Ja että he aikoisivat mennä naimisiin jonakin päivänä", Aragorn selitti, hieman hämillisen näköisenä itsekin.
"Beren ja Elenwenkö?" Faramir tarkensi.
"No heistähän tässä on koko ajan puhuttu."
"Mutta hehän ovat pelkkiä lapsia."
"Sitä minäkin olen sanonut."
Faramir tuijotti kuningasparia järkyttyneenä. "Tämä tuli kyllä minulle täydellisenä yllätyksenä. Kuvittelin Berenin olevan kuten edesmennyt veljeni, eli kiinnostunut lähinnä aseista ja sotimisesta... se että hän haikailisi jonkun tytön perään..."
"No kyllä minäkin olen ihmeissäni Elenwenin vuoksi - hänhän on vielä niin kovin nuori ja viaton.. En ymmärrä miksi hän katselisi jotakin miehen puolikasta siinä mielessä... aivan käsittämätöntä. Beren on varmaan juottanut hänelle lemmenjuomaa tai jotain, mitään muuta järkevää selitystä en kykene keksimään, jos tuo lemmenjuomakaan nyt kovin järkevä on", pohti kuningas. "Totisesti tämä koko selkkaus tuli minulle kuin salama kirkkaalta taivaalta, kuten tavataan sanoa."
Arwen tuhahti. "Minä olen puhunut tästä koko viime kuukauden, mutta te ette ole korvianne lovauttaneet! Tässä sitten näette, mihin asiassa on päädytty, kun olette tarkoituksella ummistaneet silmänne! Kyllä minä sen arvasin, että tämä kaikki päättyy vielä kyyneliin."
Kuningas selvitteli kurkkuaan. "No niin... joka tapauksessa nyt on niin, että Elenwenin kertoman mukaan tämä karkumatka oli nimenomaan sinun poikasi idea, Faramir, joten me olemme päättäneet osoittaa syyttävät sormemme sinua kohti. Poikasi ei ole vielä miehen iässä, joten sinä vastaat lain mukaan hänen käytöksestään."
"Niin...", Faramir mumisi. Hänen häpeänsä kasvoi mitä pidempään keskustelu kuningasparin kanssa kesti. "Oletteko harkinnut hänelle tai minulle jonkinlaista rangaistusta?" hän kysyi. "Pyydän, että otatte huomioon, että Éowyn murtuu täysin, jos tuomitsette pojan pitkään vankeuteen tai johonkin vielä pahempaan..."
"Rankaisemisen jätän sinun vastuullesi, Faramir. Kuten jo sanoin, sinä vastaat pojastasi, ja olen päättänyt antaa sinulle vielä yhden mahdollisuuden yrittää ohjata hänet takaisin kunniallisille poluille", kuningas virkkoi vakavana. "Toivon, että onnistut siinä, jottei minun tarvitse alkaa miettiä mitään vakavampia seuraamuksia."
Faramir nyökkäsi. "Kiitän teitä. Minä lupaan tehdä parhaani. Ja olen vilpittömästi pahoillani poikani puolesta. En voi ymmärtää, mikä häneen meni."

Faramir poistui lähteäkseen hakemaan Bereniä tyrmästä, mutta Arwen tarttui häntä miehensä huomaamatta käsivarresta ja kuiskasi: "Odota minua käytävällä. Haluan puhua kanssasi kahden kesken."

Hetken kuluttua Arwen oli johdattanut Faramirin oleskeluhuoneeseensa ja lukinnut oven perässään. Nainen puhui hätäisesti ja hiljaisella äänellä.
"Ymmärrät kai, ettei se riitä, että määräät Berenin kotiarestiin tai johonkin epämieluisaan työtehtävään, ja oletat että asia on sillä kuitattu", hän sanoi.
Faramir katsoi kuningatarta hämmentyneenä. "Minkälaista rangaistusta sinä sitten ehdottaisit?"
"En mitään rangaistusta, en tarkoita sellaista. Sait varmaankin kirjeeni, vaikka et vastannutkaan, ja tiedät varmasti mitä tarkoitan: tämä Berenin ja Elenwenin rakkaus pitää saada loppumaan. Mukaan lukien kirjeenvaihto - he näet ovat vaihtaneet rakkauskirjeitään kesästä lähtien, Elenwen paljasti. Ehkä muistat ne taannoiset illalliskutsut, jotka järjestimme kesällä Aragornin ollessa vielä matkallaan? He ihastuivat toisiinsa silloin. Minä huomasin sen. Sinä sen sijaan taisit nähdä vain Éowynin ja tyttäresi."
"No, tiedäthän... emme olleet aikoihin tavanneet..."
"Aivan. Mutta luuletko, että saat Berenin luopumaan Elenwenistä?"
"Arwen... Luuletko tosiaan, että Beren on rakastunut tyttäreesi?" Faramir kysyi ihmetellen.
"Olen siitä täysin varma. Näen sen hänen silmistään. Ja miksi sitten luulet heidän yrittäneen sitä karkumatkaa? He olivat epätoivoisia, kun joutuivat tapailemaan salassa. Luulen, että Beren halusi järjestää itselleen hieman valvonnasta vapaata aikaa Elenwenin kanssa, ja valarin kiitos, se yritys epäonnistui."
Faramir pudisteli päätään. Hänestä tuntui, että hänellä oli liikaa ajattelemista. Hänen mieleensä palautui äkkiä Beren lukemassa Makuukamarin salattuja iloja, ja pojan saama salaperäinen kirje, jonka Elboron oli huomannut. Hän oli todellakin ollut sokea ja typerä, kun ei ollut puuttunut asiaan heti. "Hyvä on...", hän sanoi. "Minä yritän selittää Berenille, että hän on liian nuori tapailemaan Elenweniä ilman aikuisten valvovaa silmää. Uskon, että hän ymmärtää. Sitten kun hän on tarpeeksi vanha - kahdenkymmenen tai enemmän -"
Kuningatar laski kätensä Faramirin harteille. "Ei, Faramir. Etkö lukenut kirjettäni? Sinun täytyy saada Beren ymmärtämään, että hänen pitää lopettaa Elenwenin rakastaminen. Se on väärin ja tiedät kyllä miksi."
"No mutta! Ei kai sitä nyt noin ehdoton tarvitse olla? Kyllähän sinä tiedät, että jos jokin kielletään nuorilta, he haluavat sitä vain enemmän. Enkä minä sitä paitsi näe sitä niin pahana, jos yksi kuninkaan tyttäristä -"
"Faramir? Mitä sinä oikein puhut? Etkö ole lukenut kirjettäni?"
"Kirjettäsi? Minä... enhän minä muista sellaista... Hetkinen, olikohan se siinä, jonka Éowyn vei minulta?"
"Annatko sinä Éowynin lukea kirjeitäni?" Arwen huudahti kauhistuneena.
"En tietenkään - enkä usko että hän on avannut sitä, kaipa hän olisi tullut muuten puheilleni. Mutta Arwen, mitä sinä sitten kirjoitit?"
Arwen huokaisi ja pudisti päätään surkean näköisenä. Lopulta hän kuitenkin nosti katseensa suoraan Faramiriin ja puhui.
"Elenwen on sinun tyttäresi."

* * *

Beren istui tyrmän nurkkaan asetetulla puisella penkillä. Häntä paleli ja hänellä oli nälkä. Kuninkaan linnan vankila oli kamala, ummehtunut ja kostea paikka, jota soihdut eivät valaisseet nimeksikään. Berenillä ei ollut muuta seuraa kuin rottia - toiset vangit olivat ties missä, jos sellaisia nyt edes oli. Kuningas ei mielellään vanginnut ketään aivan pienestä syystä, vaan laittoi lainrikkurit mieluummin tekemään jotain hyödyllistä työtä Pelennorin pelloilla tai kaupungin rakennuksilla. Isoja rikoksia harvemmin tapahtui näinä "hyvinä vuosina", niin kuin sodan nähneet näitä aikoja nimittivät.

Beren hieroi käsivarsiaan. Hän ei ollut kyennyt nukkumaan koko yönä. Nurkassa oleva olkipatja haisi hänestä aivan kuolemalta. Niinpä hän oli tyytynyt istumaan koko yön nurkassa penkillä ja itkemään kurjaa kohtaloaan. Kuinka hän nyt katui koko ajatusta karkumatkasta. Se vain oli tuntunut niin jännittävältä, ja hän oli ollut varma, että se olisi voinut onnistua. Vaikka vanhemmat olisivatkin löytäneet heidät ja olleet vihaisia, ainakin hän ja Elenwen olisivat saaneet viettää edes jonkin verran aikaa ihan vain kaksistaan, tehden juuri sellaisia asioita kuin halusivat. Mutta nyt heillä oli edessään vain vihaiset vanhemmat, eikä takanaan yhtään yhteistä hetkeä.

Kuningas varmaan tuomitsisi hänet vuosikausien pakkotyöhön Pelennorille, kyntämään peltoja tai jotain sellaista. Hän alkoi itkeä uudelleen. Ei hän normaalisti tietysti olisi itkenyt tällä tavalla, kuin mikäkin pikkukakara, mutta mitä väliä sillä oli, kun kukaan ei kuitenkaan ollut näkemässä.

Beren havahtui kuullessaan askelia käytävältä. Hän kuivasi silmänsä ja kohotti katseensa. Vartija avasi tyrmän oven. Hänen isänsä seisoi ulkopuolella ja katsoi Bereniä niin ilmeettömästi, että tämä miltei säikähti.
"Nouse ylös, Beren ja seuraa minua", Faramir sanoi ja kääntyi poispäin.

Beren seurasi isäänsä koko matkan ensin ylös tyrmästä nousevia portaita, ja sitten läpi koko linnan ja ulos, ja sieltä alas kuudennen piirin hevostalleille. Tallirengit olivat laittaneet heidän hevosensa valmiiksi.
"Nouse ratsusi selkään. Me lähdemme kotiin", Faramir sanoi.
"Päästikö kuningas minut vapaaksi? Eikö minua tuomita?" Beren kysyi ihmeissään.
"Ainakaan kuningas ei sitä tee", Faramir vastasi lyhyesti ja hyppäsi oman ratsunsa selkään.

Faramir ratsasti eteenpäin sama ilmeettömyys kasvoillaan, lausumatta sanaakaan pojalleen koko matkan aikana. Tästä Beren päätteli, että isän täytyi olla äärimmäisen vihainen, niin vihainen, että se tuntui jähmettävän Berenin koko sielun ja sydämen.

* * *

Siinä missä Berenin karkausyritys oli saanut Faramirin vetäytymään synkkään hiljaisuuteen, Éowyn ilmaisi suuttumuksensa miehensäkin edestä. Kuultuaan Faramirin selostuksen tapahtumista Éowyn asteli poikansa eteen ja läimäytti tätä kasvoille. Tätä seurasi armoton vihanpurkaus.
"Koko ikäni minä olen raatanut ja vaarantanut henkenikin, että teillä lapsilla olisi mukavat ja turvalliset oltavat ja että saisitte kasvaa iloisina, vailla huolta tai puutetta, toisin kuin minä aikanani kasvoin, ja tässä on se kiitos, jonka minä työstäni olen saanut!" Éowyn huusi posket raivosta punoittaen. "Poika yrittää karata piittaamatta tippaakaan mitä hänen äitiparkansa mahtaisi sellaisesta ajatella! Käsitätkö millainen häpeä tämä on meille kaikille? Että yrität karata ja vielä kuninkaan tyttären kanssa?! Mikä sinun päähäsi on mennyt? Että muka rakastunut ja sen sellaista? Luulisi, että rakastuneenakin sentään järki pelaa siinä määrin, ettei aiheuteta kamalaa tuskaa ja murhetta läheisille! Sanonpa vain, että olisitpa ollut kuka muu tahansa kuin Faramirin poika, niin saisimme nyt katsella, kuinka roikut hirttopuusta! Kiitä vain isääsi koko lopun ikääsi siitä, että henkesi säästyi!"
Beren kuunteli äitinsä vuodatusta alistuneena, katse maahan luotuna.
"Ja menet vielä huumaamaan kotiasi väsymättä vartioivat miehet, ja vielä omat vanhempasikin! Miksi minua oikein rangaistaan tuollaisella lapsella? Mitä olen tehnyt väärin?" Éowyn puuskahti viimein uuvuttuaan huutamiseen. "Mene huoneeseesi. On sanomattakin selvää, että olet arestissa siihen asti kunnes isäsi sinut armahtaa."

Tämän sanottuaan Éowyn istui alas sohvalle ja alkoi itkeä. Beren kääntyi ja säntäsi huoneeseensa. Faramir oli seissyt koko Éowynin purkauksen ajan selin häneen ja Bereniin nähden, katsellen ulos salin ikkunasta. Tavallisesti hän ei olisi antanut Éowynin purkaa kiukkuaan lapsiinsa tuolla tavalla - ongelmat voitiin ratkaista muutenkin kuin huutamalla - mutta nyt hän tunsi olevansa liian väsynyt ja voimaton puuttuakseen tilanteeseen. Lopulta hän kuitenkin istui vaimonsa viereen ja kietoi kätensä tämän ympärille.
"Kun tieto tästä leviää...millainen häpeä", Éowyn nyyhkytti. "Miten voin ikinä enää katsoa ketään silmiin... he pitävät minua huonona, epäonnistuneena äitinä. Kaikki ne Minas Tirithin hienostorouvat... he ovat aina sanoneet että sovin kasvattamaan korkeintaan hevosia - ja siinä he nähtävästi ovat oikeassa."
Faramir avasi suunsa sanoakseen jotain lohduttavaa ja tyynnyttävää, mutta ei ehtinyt.
"Heidän täytyy mennä naimisiin!" Éowyn huudahti äkkiä. "Ei ole muuta ratkaisua. Vain avioliitto voi pelastaa kunniamme. Ei heitä kukaan muu tällaisen skandaalin jälkeen enää puolisoikseen huolisikaan. Sinun täytyy järjestää asia mahdollisimman pian, Faramir!"
Faramir irrotti pelästyneenä otteensa Éowynistä ja nousi sohvalta. "Minä... minä tuota, mietin asiaa...", hän mutisi ja kiiruhti pois, sanoen töiden kutsuvan ja pyytäen ettei häntä tultaisi häiritsemään.

Suljettuaan ja lukittuaan työhuoneen oven Faramir tunsi olevansa murtumaisillaan. Tuska velloi hänen sisällään kuin tulivuoren polttava laava, etsien purkautumistietä kivettyneen kuoren läpi. Mutta Faramir pakotti itsensä pysymään tyynenä. Hän ei halunnut antaa Éowynille mitään aihetta epäillä, että kyseessä oli jotain vakavampaakin kuin kahden nuoren typerän päähänpiston seuraukset.

Totta puhuen Berenin rikos tuntui mitättömältä hänen omaansa verrattuna. Faramir ei halunnut uskoa, että olisi elänyt valheessa viimeisten kahdeksantoista vuoden ajan. Että Elenwen muka olisi hänen tyttärensä? Kuinka niin saattoi olla? Hän oli aina uskonut täydellisesti kuningattaren vakuuttelut siitä, ettei heidän välillään ollut koskaan tapahtunut mitään niin raskauttavaa.

Kahdeksantoista vuotta sitten oli kuningas ollut rauhanneuvottelumatkalla idässä, ja eräänä aamuna oli Faramir herännyt kuningattaren vuoteesta, ilman selkeitä mielikuvia siitä, mitä oli tapahtunut, vaikkei asetelma tietysti ollut jättänyt kovin paljon arvailun varaan. Mutta kuningatar oli vakuuttanut toista - sanonut että jos Faramir kuvitteli jotain tapahtuneen, se oli ollut pelkkää unennäköä, ja saman selityksen hän oli antanut Aragornille ja Éowynille, jotka olivat uskoneet häntä. Faramir oli maannut kuningattaren vuoteessa, koska oli loukkaantunut tämän lyötyä häntä epähuomiossa öljylampulla päähän. Arwen oli nimittäin silloinkin kuvitellut Faramirin olevan Aragorn, joka jostain syystä oli kesken suudelmaan alkanut mutista Éowynin nimeä, mikä ei luonnollisesti ollut miellyttänyt Arwenia. Faramir oli epäillyt, kysynyt Arwenilta, että puhuiko tämä todella totta vai oliko hän vain keksinyt koko mielikuvituksellisen selityksensä heidän parhaakseen, ja tämä oli antanut Faramirin katsoa sydämeensä ja nähdä, ettei siellä ollut valhetta. Mutta nyt Arwen olikin pyörtänyt kaiken, ja väittänyt, että he todella olivat rakastelleet sinä yönä ja Elenwen oli sen yön seuraus. Niinkö se sitten olikin? Olisi ollut helppoa ajatella, että kuningatar valehtelikin nyt, mutta miksi hän niin olisi tehnyt? Miksi tuottaa aiheetonta tuskaa Faramirille, joka oli niin uskollisesti kuunnellut ja yrittänyt tukea kuningatarta tämän suruissa viime vuosien ja varsinkin viime kuukausien aikana?

Nyt Arwen oli sanonut, että hänen oli monta kertaa tehnyt mieli paljastaa totuus Faramirille - syyllisyyden taakkaa oli raskas kantaa yksin - mutta ei ollut kyennyt siihen. Hän oli päättänyt viedä salaisuuden mukanaan hautaan, mutta sitten asiat alkoivat mennä hullusti. Totuus pyrki esiin, vaikka sitä olisi kuinka yrittänyt peitellä. Niinhän siinä usein kävi. Beren ja Elenwen olivat tietysti huomanneet toisensa ja ihastuneet. Ehkä se oli valarin tahto. Ehkäpä korkeammat voimat eivät halunneet näin vakavien asioiden saapuvan salattuina Mandosin saleihin asti. Arwenin oli siis viimein ollut pakko kertoa totuus Faramirille, ja hän toivoi että se riittäisi, että kenellekään muulle ei enää tarvitsisi kertoa. Hän ei halunnut pilata miehensä ja tyttärensä elämää tällaisella asialla. Aragorn piti Elenweniä tyttärenään, ja tämä häntä isänään, ja niin sen kuuluikin olla. Arwen sysäsi nyt kaiken toivonsa Faramiriin, että tämä totuuden tietäessään tekisi jotain saadakseen Berenin luopumaan Elenwenin, sisarensa, tavoittelusta.

Faramir ei tiennyt, kuinka saisi Berenin pään käännettyä. Hän saattoi vain toivoa, että aika tekisi tehtävänsä. Jos Beren pysyisi arestissa kotonaan riittävän kauan eikä kirjoittelisi rakastetulleen, hän varmaankin unohtaisi tämän. Ja saman hän toivoi tapahtuvan Éowynin toivomukselle nuorten avioliitosta.

Kuningattaren salaisuus painoi raskaana Faramirin harteita, mutta hän tiesi jo, ettei voisi koskaan kertoa totuutta vaimolleen. Hän joko kantaisi taakkansa yksin tai sitten musertuisi sen alle.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Ei voi olla totta! Tuijotin varmaan minuutin suu auki koneen näyttöä tuon pommin jälkeen. Faramir Elenwenin isä? Auts, tästä ei hyvää seuraa...

Nyt menin aivan sekaisin. Pitäisi kai yrittää hieman selvittää päätään.

Éowynin purkaus oli aika yllättävä, eikä kuitenkaan niin yllättävä. Tekstistä aisti sen, kuinka suurien paineiden alla Éowyn on yrittäessään mahtua käskynhaltijan vaimon muottiin.

Oijoi, nyt tämä kävi erittäin mielenkiintoiseksi. Jatkoa jäädään odottelemaan (valvon varmaan yöni miettien mitä tapahtuu seuraavaksi...)
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

*sanaton* Ei hyvänen aika, voi hyvä ihme.... Ja kukaan ei huomaa että olen yhä luvun tunnelmissa? Oikeasti, Mithrellas, ei näin saa tehdä! Hyvänen aika...

Arvasin, että siinä kirjeessä olisi jotain, mutta että... Huh. Asiaan nyt sitten... Alku luvusta oli ihan siinä tavallisissa tunnelmissa, ja naureskelin unenpöpperöiselle Faramirille, muuta sitten tuli tämä. "Elenwen on sinun tyttäresi." *pudotti leukansa lattialle*

Huuheijakkaa, sain shokin. Se selitys viime ficcissäsi oli kyllä vähn sellainen, mutta uskoin kyllä, ja sitten käykin ilmi että Arwen oli valehdellut... Tästäpä vasta sopan keitit, ei voi oikein muuta sanoakaan. :roll: Faramir on aika huonossa välissä nyt, poika ja vaimo toisella, Arwen ja Elenwen toisella. Nyt ei voi sanoa enempää, järki lähti lomalle.

Jatkoa odotan edelleen.

Edittiä, nyt kun olen tullut järkiini... Tulipa vain mieleeni kysymys eilen illalla; Mistä Arwen nyt äkkiä oli tuon päähänsä saanut? Miksi se piti kertoa vasta nyt, tai siis... :oops: Ymmärrät varmaan. Oli pakko tulla jatkamaan kommenttia tuon takia. :roll:

Jään odottamaan jatkoa. Jälleen kerran, kyllä vain...
Viimeksi muokannut Nerwen, La Maalis 03, 2007 3:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
tyttö
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:11 pm

Viesti Kirjoittaja tyttö »

On tätäkin lukua taas odotettu!

Tuo alku oli... ihanan koominen. Faramir oli unilääketokkurassaan suloisen höntti, ja pikku Tindi... Osaan ihan kuvitella.
Melkoisen aww-reaktion saivat aikaan Faramir ja Aragorn keskustelemassa rakastuneista lapsistaan ja näiden lyhyeksi jääneestä karkumatkasta. Niin kovin todentuntuista, herrat ovat niin hämillään. ((Oma isäni tuli mieleen, hän on tuollainen kuullessaan jotain hämmentävää))
Arwenin "tunnustus" ei tullut yllätyksenä, sen verran osasin jo aiemmin järkeillä.
Raukkaparka Beren. Hyvin kuvailit tuon kolkon vankilan. Vähäsanainen ja ilmeetön Faramir oli myös kovin helposti kuviteltavissa, todella hyvin välitit kuinka järkyttynyt hän on. Ihan riipaisi.
Melkoisen vastaanoton Éowyn järjesti. Tunteenpurkaus oli yhtä aikaa sekä surullista että huvittavaa luettavaa, ehkä minä olen sairas mutta minua melkein hymyilytti...
Kaikki ne Minas Tirithin hienostorouvat... he ovat aina sanoneet että sovin kasvattamaan korkeintaan hevosia - ja siinä he nähtävästi ovat oikeassa."
Tämä sopi mielestäni Éowynin suuhun täydellisesti :)
Naimisiin? Tämähän menee todellakin dramaattisemmaksi koko ajan.

Mahtava, kiinnostava luku. Hyvää kannatti taas odottaa.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Ihanaa draamaa! Sinä muuten selitit tässä KKKK:ta lukemattomille tosi kivasti tuon mitä Arwenin ja Faramirin välillä mukamas tuona yhtenä iltana tapahtui, nyt ei tarvitse miettiä että miten kummassa Faramir sellaisen jutun voisi unohtaa (se lamppu sai kyllä virnistelemään erittäin leveästi ^^). Ja ne isien synnit.... totisesti kostautuvat nyt Berenille ja Elenwenille. Minä ihailin sitä miten Faramir suunnilleen heti tuon kuultuaan pystyi käyttäytymään niinkin normaalisti Berenin kanssa hakiessaan sitä vankilasta - sillä miehellä on aivan suunnaton itsehillintä. Eowynin idea avioliitosta on hyvä, vaikka Beren ja Elenwen eivät nyt varsinaisesti kahdestaan vielä ehtineet karkumatkallaan ollakaan, niin kyllä jo siitä yrityksestäkin pelkästään puheita syntyy, ja sillä saisi korjattua sitä tapahtunutta vahinkoa. Mielenkiinnolla odottelen että pystyykö - ja haluaako - Faramir pitämään tämän Elenwen-käänteen Eowyniltä salassa - tuo on ollut pitkä aika elää valheessa, vaikka Faramir ei ole sitä tiennytkään. :( Aivan ihana luku! ^^
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Narbeleth
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:24 pm
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Narbeleth »

Yllätyin totaalisesti. Olen sanaton. EI VOI OLLA TOTTA! Kauheaa, teit sen mitä en osannut ollenkaan päätellä. Ihanaa dramatiikkaa... Elenwen Faramirin tytär, huh huh... :shock:
En muuta sano, kun että osaat yllättää meidät kaikki ihanilla juonenkäänteilläsi!

Voi Faramiria, voi Eowynia, minun käy niin surku kaikkia kohtaan. Millainen sotku. Voi anna silti Elenwen ja Beren toisilleen, ne olis niin suloinen pari(niin tietenkin jos... :wink: ) :D
Vaikka en pysty uskomaan millään, että Elenwen on Faramirin tytär, entäs jos se on vain Arwenin juoni... No enpä ala sen enempää spekuloimaan, odotetaan seuraavaa osaa. :wink:

Ihana luku. Rakastan tätä, jatkoa!
"Missä on ratsu ja ratsumies? Missä on torvi toitottava? Ne haipuivat niinkuin vuorilta sade ja niityiltä tuulen humu.
Päivät painuvat länteen taakse kukkuloiden, varjoihin.
Miten tässä näin kävi?"
Avatar
Leida
Puolituinen
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Tammi 19, 2007 8:55 pm

Viesti Kirjoittaja Leida »

Hienon tiivistunnelmainen luku!

Minä muuten huomasin, että tämäkin on itseasiassa aika mukavaa. Odottaa uutta lukua ja yllättyä iloisesti, kun sinä olet sen tänne lisännyt. Kehittää kärsivällisyyttä ;)

Juu, minä olin kanssa päätellyt tuon, että Elenwyn on Faramirin lapsi, mutta siitä huolimatta tämä oli tosi mielenkiintoinen luku lukea (tai ahmaista läpi). Minusta tuo Éowynin raivonpurkaus vaikutti sille aika luonteenomaiselta. En siis sillä tavalla tarkoita, että kuvittelisen sen useinkin raivoavan lapsilleen, mutta olihan tässä aika vakava tilanne kyseessä. Ja sinun Éowynisi tuntuu yleisesti olevan aika temperamenttinen, mikä vastaa myös suunnilleen minun kuvaani hahmosta.

Minua jotenkin epäilyttää, että Faramir onnistuisi pitämään tuon jutun salaisuutena, vaikka se nyt näyttää vakava aikomus olevankin. Ja mielenkiintoista tietää millä se aikoo saada Berenin unohtamaan Elenwenin. Beren kun vaikuttaa varsin itsepäiseltä ja määrätietoiselta nuorelta mieheltä. Niin, ja millä se saa Éowynin luopumaan tuosta avioliittoehdotuksestaan. Éowyn tuskin siinä antaa kovin helposti periksi. Että huh huh. On kyllä Faramir-raukalla kova työ, jos se aikoo saada tämän sopan selvitetyksi.

Nyt ei sitten auta enää muu kuin odotella jatkoa. :wink:
Whoever said you can't fool an honest man wasn't one.
-Terry Pratchett: Making money

Vuoden Draama-ficcaaja 08, kommari 09, EpäLotR-ficcaaja 10
Avatar
athelas
Puolituinen
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: synkmetsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja athelas »

Voi voi voi. Kurjuutta, tätä olen jo jonkin aikaa peläten aavistellut, mutta silti se oli kyllä musertava..

Mietin tuossa, että onko Faramirilla ketään todella läheistä ystävää (tässä sinun ficissäsi ja mitä olet muutenkin mieltä), kun aina salaisuuksista ja niiden kertomisen ollessa kyseessä miettii Faramir vain Eowynille kertomista? TAi siis eihän siinä mitään pahaa ole, ett vaimo on uskottu ja rakastettu ja paras ystävä ja noin päin pois, mutta..

Kun esimerkiksi kyllähän Faramir kutsuu ystäviään luokseen, mutta silloinkin heidän suhteensa vaikuttaa kovin etäiseltä ja ammattimaiselta, vai johtuukohan se vain puhetavasta..? Mutta joka tapauksessa olen tätä miettinyt..

Oli edelleen ihanat uudet luvut. Pelkäsin tuossa jo, kun Beren osti unilääkettä, että onko se todella sitä rotanmyrkkyä, kun likinäköinen myyjä sitä tiiraili ja niin sanoi.. Mutta onneksi ei ollut, ja olisihan se muutenkin kellistänyt aivan liian suuren osan, sotilaita ja muita..
"Neledh corvath an edhilerain no i venel
Odog an naughírath ne rynd gonui hain
Neder an hírath fírib, barad na ´urth
Mîn an mornhir ne had dûr în
Ned i dalath e-Vordor
Ennas i ngwath dorthar"
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Kiitos taas kovasti kommenteistanne ja hyvistä huomioista. :)

Andune: Juu, saatiin tähänkin ficciin näitä perinteisiä saippuadraaman aineksia. Tuo huomiosi noista Éowynin kokemista paineista oli hyvä - uskon kyllä että hänellä oli niitä, muualta tulleena ja muutenkin aika erilaisena naisena. Minulla on ollut tässä taustalla joku sellainen ajatus, että Éowyn olisi vuosien varrella vähän pakostakin sopeutunut tuollaiseen perinteiseen kartanonrouvan rooliin, eli en usko hänen ainakaan miekkailevan tms. enää, vaikka temperamentti ja vahva tahto hänellä tietysti ovat vielä tallella.

Nerwen: Tuo miksi Arwen vasta nyt kertoi on hyvä kysymys. Luulen, että hän olisi varmaan kertonut Faramirille aiemmin, jos hänellä olisi ollut varmat ja selvät todisteet siitä, että Beren ja Elenwen olivat rakastuneita, mutta näinhän ei ollut - hän vain aavisteli, että he olivat. Ja ehkä jokin pieni osa hänestä toivoi, että hän oli sittenkin kuvitellut kaiken. Tuo karkausyritys kuitenkin sitten todisti kaiken, joten hän joutui kertomaan Faramirille, jotta rakkaus saataisiin loppumaan. Ilman Elenwenin ja Berenin suhdetta Arwen tuskin olisi koskaan kertonut totuutta Faramirille tai kenellekään muullekaan, koska sille ei olisi ollut mitään tarvetta. Toivottavasti tämä selitys vastasi kysymykseesi edes osittain. ;)

Tyttö: Kiva että tykkäsit. Juu, et sinä varmaankaan ole sairas, vaikka sinua tuo Éowynin vihanpurkaus huvittikin. Tai no, en minä sitä humoristiseksi tarkoittanut, mutta jostain syystä minuakin alkavat tuollaiset raivokohtaukset kirjoitettuina naurattaa. En kyllä tiedä, miten ne pitäisi kirjoittaa että ne oikeasti tuntuisivat kauheilta...

Marnie: Hyvä kuulla, että se selitys toimi. :) Minä mietin kuulostiko se ihan käsittämättömältä (tuo KKKK:n loppuratkaisu kun oli vähintäänkin epämääräinen). Ja minä tosiaan kuvittelen Faramirille tosi pettämättömän itsehillinnän (ei se tietysti ihan aina toimi). Minä kuvittelen hänen omaksuneen sen jo lapsuudenkodissaan - en usko Denethorin katsoneen mitään "heikkouden" ilmauksia kovin suopealla silmällä, tai voi tietysti olla niinkin, ettei Faramir luottanut isäänsä niin, että olisi uskaltanut ilmaista tälle tunteitaan kovin avoimesti. Ja varmaan siitä että voi säädellä omaa tunteiden ilmaisuaan on paljon hyötyäkin, esim. sodassa päällikön on paras olla näyttämättä pelkoaan yms., mikä voisi vaikuttaa haitallisesti sotilaiden taistelumoraaliin. Ja tuo Éowynin idea avioliitosta oli tietysti suoraan Ylpeydestä ja ennakkoluulosta, vaikka en kyllä nyt ole ihan varma soveltuuko se niin hyvin tähän yhteyteen. Mutta joo, avioliitto ainakin lopettaisi turhan supinan.

Narbeleth: Hauska kuulla että tuo Elenwenin isä tuli noin suurena yllätyksenä. :D Mutta en usko että Arwen olisi mennyt tahallaan punomaan noin ikäviä juonia. Kyllä hän oli tuon asian kertoessaan ihan tosissaan.

Leida: Minä tosiaan näen Éowynin aika temperamenttiseksi, jotenkin kirjastakin on jäänyt vähän sellainen vaikutelma. Ja lisäksi se on mukavassa kontrastissa Faramirin rauhallisen luonteen kanssa, eli he tavallaan täydentävät toisiaan - Faramir saa Éowynin rauhoittumaan ja toisaalta Éowyn saa Faramirin tekemäänkin asioita pelkän pohdiskelun sijaan. Nuo ennakkoarvelusi osuvat kyllä varsin lähelle maalia. ;)

Athelas: En usko, että Faramirilla on ketään niin läheistä ystävää, että hän voisi noin ikävän jutun tälle paljastaa. Éowyn on varmasti hänelle kaikkein läheisin ja niinhän se varmaan on aika monenkin miehen kohdalla, että vaimo on paras ystävä. Suuriruhtinaana melkein kaikki kuitenkin katsovat häntä ylöspäin, ja läheisiä ystävyyssuhteita on sen takia vaikea muodostaa. Luulisin, että hänellä on joitakin ystäviä, jotka hän on tuntenut nuoresta saakka, mutta varmaan kiireet ja välimatkat haittaavat niiden ystävyyssuhteiden ylläpitoa. Ja se rotanmyrkky oli tosiaan pelkkä vitsi - sillä vasta seuraukset olisikin olleet, jos yrttikauppias olisi erehdyksessä sitä tarjonnut. (Tarkoituksena olikin kyllä tuoda vähän lisäjännitystä juttuun tuolla rotanmyrkyn mainitsemisella ;).)


Next chapter. Oi voi, tämän postaaminen kyllä vähän mietityttää. Kuten jo aiemmin varoitin, tämä on aika synkkämielinen luku... Mutta en sano enempää, lukekaa ja tehkää omat arvionne.


Viidestoista luku
Pienen tytön pyyntö

Elenwenin karkausyrityksestä oli kulunut muutama päivä. Tyttö oli vilustunut vietettyään suuren osan yöstä ulkona, ja oli vieläkin vuoteenomana, vaikkei hänellä ollut enää kuumetta. Hänen ei vain tehnyt mieli nousta. Arwen oli määrännyt yhden kamarineidoistaan vahtimaan Elenwenin jokaista askelta, eikä tyttö voinut käydä missään ilman neidin seuraa. Vain omassa huoneessaan hän sai olla itsekseen, ainakin osan aikaa - kamarineito kävi tarkistamassa Elenwenin voinnin kerran tunnissa. Elenwen ei olisi ikinä voinut kuvitella karkausyrityksellään olevan tällaiset seuraukset. Nyt hän oli vielä pahemmin vankina kuin ennen sitä, vaikka tavoitteena oli ollut saada vanhemmat ymmärtämään, että hän kaipasi vapautta.

Äiti oli hirveä. Hän oli käynyt sättimässä tytärtään ja vähättelemässä tämän ja Berenin tunteita, ja saanut sillä Elenwenin aivan lohduttomaksi surusta.
"Sinun pitäisi tietää paremmin, Elenwen. Äh, miten sinä voisitkaan tietää, mokoma typerä heitukka!" oli äiti kiljunut. "Et tiedä miehistä ja heidän tarkoitusperistään enempää kuin liito-orava koruompelusta. Etkö käsitä, miksi se poika houkutteli sinut mukaansa? Etkö käsitä, mitä hän havitteli? Hän halusi kajota sinuun, riistää viattomuutesi! Mikään muu ei merkinnyt hänelle yhtään mitään - älä edes yritä väittää minulle vastaan! Minä näin sen hänen silmistään. Ei hän koskaan mitään muuta ole sinusta halunnut, olet vain kuvitellut koko asian. Saatpa nähdä, että hän unohtaa sinut pian nyt kun huomaa ettei saa tavoitettaan toteutettua. Älä ihmettele, jos et saa häneltä enää yhtään salaista kirjettä ja jos hän seuraavan kerran sinut tavatessaan kohtelee sinua aivan piittaamattomasti, kuin ei edes muistaisi mitään koskaan olleen teidän välillä. Sellainen hän on, mokoma nulikka. Ei lainkaan noiden kyynelten arvoinen!"
Tämän ryöpytyksen jälkeen kuningatar oli kääntynyt kannoillaan ja purjehtinut pois huoneesta.

Elenwen ei välittänyt äitinsä puheista. Miten tämä muka voisi ymmärtää Berenin ajatuksia ja tunteita? Ei niitä pelkästään silmistä saattanut nähdä. Elenwen ei kerta kaikkiaan uskonut siihen, mitä hänen äitinsä oli väittänyt. Jos äiti muka oli niin tarkkanäköinen, miksi hän oli niin säälimätön Elenweniä ja monia muitakin ihmisiä kohtaan? Kyllä hänen olisi pitänyt nähdä, kuinka kovasti hänen käytöksensä satutti muita, ja tuntea sen tähden niin suuria omantunnontuskia, että muuttaisi tapansa. Mutta äiti oli ollut huonolla tuulella ja julma jo pitkään. Elenwen ei ymmärtänyt miksi, mutta totta puhuen äidin ongelmat eivät jaksaneet häntä nyt liikuttaa. Oma suru oli liian suuri.

Kamarin ovi raottui. Elenwen kääntyi vuoteellaan seinään päin ja teeskenteli nukkuvaa. Häntä ei huvittanut puhua kamarineidin kanssa.
"Elenwen? Miten voit, kultaseni?"
Se oli isän ääni. Elenwen hämmästyi, sillä isä uskaltautui hänen makuukamariinsa ani harvoin. Hän kääntyi vuoteellaan ja loi isäänsä itkuisen katseen.
"Voi sentään. Taidat olla aika surullinen", Aragorn totesi omaan terävänäköiseen tapaansa istahtaessaan tyttärensä vuoteen laidalle.
Elenwen nyökkäsi. "Minä en ymmärrä, miksi äidin pitää olla niin ilkeä minua kohtaan."
"Hän ajattelee vain parastasi."
"Näytänkö minä siltä, että minun parastani on ajateltu?" tyttö nyyhkäisi.
"Kuulehan, lapsirakas. Minä haluaisin hieman jutella kanssasi. Ajattelin, että ymmärtäisit äitiäsi ehkä vähän paremmin tämän jälkeen. Arwen... sinun äitisi siis... hän on hyvin ainutlaatuinen nainen, ymmärrät kaiketi sen."
"Niin, ymmärrän tietysti. Mutta vaikka hän onkin haltia, yksi suurimmista, ei hänellä minun mielestäni ole oikeutta käyttäytyä meitä kohtaan noin julmasti. Palvelusneidit jopa pelkäävät häntä."
Aragorn huokaisi ja näytti murheelliselta. "Hän ei ole aina ollut tällainen. Hänellä vain on nyt paljon murhetta kannettavanaan. Ymmärrät ehkä, että nämä sinun kuviosi käskynhaltijan pojan kanssa eivät ole tehneet hänelle lainkaan hyvää. Hän ei hyväksy teidän seurusteluanne."
"Minä en käsitä, miksi hän on tehnyt siitä sellaisen ongelman! Miksemme me voisi tapailla? Mikä siinä on niin pahaa?"
"Te olette liian nuoria", Aragorn vastasi. "Ja tiedät, etteivät käskynhaltijan pojat ja kuninkaan tyttäret yleensä mene naimisiin. Mutta on vielä kolmaskin syy, Elenwen, ja se on hyvin surullinen syy."
"Mikä se on? Minä haluan tietää."
"Syy on se, että te kaksi olette hyvin erilaisia ihmisiä. Beren, vaikka hänessä virtaakin Númenorin veri - tosin ei yhtä vahvana kuin veljessään - on vain tavallinen poika, ihminen, joka elää ehkä sata vuotta tai hieman enemmän. Sinulla, tyttäreni, on puolestaan pohjolan dúnedainin elämä, joka on ainakin kaksi kertaa gondorilaisen elinikä. Mieti, lapseni, millainen elämäsi jälkimmäisestä puoliskosta tulisi, jos nyt ottaisit Berenin puolisoksesi, joka on täsmälleen saman ikäinen kuin sinä itse?"
"En minä välitä sellaisesta", Elenwen vastasi heti topakasti. "Vaikka joutuisin elämään viimeiset sata vuottani leskenä, olisin vain onnellinen niistä ensimmäisistä, jotka sain jakaa rakkaani kanssa. Ja hänen muistonsa eläisi meidän kauniissa lapsissamme, joista puolet olisivat tumma- ja puolet vaaleatukkaisia."
"Näytät olevan hyvin varma rakkaudestasi, vaikka olet vasta lapsi", Aragorn totesi hieman ihmetellen.
"Minä olen varma rakkaudestani, mutta lapsi en enää ole, vaan miltei aikuinen. Sinun täytyy ymmärtää se, isä. Minä en halua, että sinä ja äiti kohtelette minua ikään kuin minulla ei olisi ollenkaan omaa mieltä ja tahtoa. Minä tiedän mitä haluan, ja se on Beren. Te ette saa minua ikinä muuttamaan mieltäni."
"Ja entä jos Beren lakkaa rakastamasta sinua? Niin voi käydä. Hänellä on omat tunteensa, ja ne saattavat muuttua."

Elenwen hiljeni. Tuo ajatus oli kyllä joskus käynyt hänen mielessään. Beren saattaisi ihastua johonkuhun toiseen, jos huomaisi Elenwenin olevan saavuttamattomissa, siitäkin huolimatta että tämä oli vannonut rakastavansa aina ja vain Elenweniä. Se oli levottomuutta herättävä ajatus.
"Jos niin käy, minä syytän siitä teitä, sinua ja äitiä, kun ette anna meidän tavata", Elenwen tokaisi lopulta.
"Syyttäisit meitä? Minusta tekisit siinä väärin, lapseni. Tosirakkaus kestää vuosienkin eron, pitkän välimatkan ja kaiken epävarmuuden. Jos Beren lakkaisi rakastamasta sinua, se osoittaisi vain, ettei hän koskaan rakastanut sinua tosissaan."
Elenwen katsoi isäänsä ja pyyhkäisi kyyneleet pois silmistään. Isä ja äiti olivat olleet erossa vuosikaudet eivätkä silloin olleet nähneet toisiaan kuin harvoin. Silti heidän rakkautensa ei ollut kuollut. Mitenkähän hänen ja Berenin laita olisi? "Mistä minä sitten tiedän, rakastaako Beren minua todella vai ei?" hän pohti.
"Odottamalla", Aragorn vastasi vakavana. "Jos hän rakastaa sinua vielä viiden vuoden kuluttua, teidän erossa olostanne huolimatta, niin sitten tiedät, että hänen rakkautensa on todellista. Ja silloin minä suostun antamaan sinut hänelle, jos hän niin pyytää."
"Ihanko totta?"
"Näin on. Silloin tiedän, että tunteenne ovat aitoja ja kunnioituksen arvoisia. Mutta muista, ettette saa tavata toisianne näiden viiden vuoden aikana ilman esiliinaa ettekä saa harrastaa kirjeenvaihtoa. Jos rikotte näitä sääntöjä, minä perun lupaukseni."

Elenwen nyökkäsi isänsä ehdotukselle. Säännöt kuulostivat ankarilta, mutta isä oli perustellut asian aivan järkevästi. Jos Beren todella rakasti Elenweniä, hän kestäisi eron vuodet, eikä ihastuisi muihin neitosiin sillä välin. Viisi vuotta kuulosti pitkältä, mutta he olisivat niiden jälkeenkin vielä hyvin nuoria, ja heillä olisi ehkä satakin vuotta yhteistä aikaa edessä. Elenwen hymyili isälleen ja kiitti tätä ymmärryksestään. Ennen lähtöään Aragorn antoi vielä tyttärelleen halauksen ja suukon otsalle.

* * *

Arwenin silmät leiskuivat. "Mitä sinä oikein menit sanomaan hänelle?" hän kirkaisi.
Aragorn katsoi vaimonsa kiukkua hieman ymmällään, mutta tyyneytensä säilyttäen. "Sanoin, että mikäli hänen ja Berenin rakkaus kestää viisi erossaolon vuotta, he saavat minun puolestani mennä naimisiin. Asetin heidän rakkaudelleen siis hieman samankaltaisen ehdon, kuin Elrond aikoinaan meidän rakkaudellemme."
Arwen pudisteli päätään epätoivoisena, suorastaan pöyristyneenä. "Senkin typerys! Miten sinä saatoit mennä laskettelemaan tuollaista soopaa hänelle minun selkäni takana? Sinun olisi pitänyt neuvotella kanssani ennen tuollaisia lupauksia!"
Aragorn huokaisi. "No, kenties minun olisi pitänyt, mutta en vain nähnyt sitä tarpeelliseksi. Olen pahoillani."
"Pahoillasi? Se ei nyt riitä, senkin höynä. Sinun on mentävä hänen luokseen ja peruttava tuollainen lupaus. He eivät milloinkaan saa mennä naimisiin!"
"Eivät milloinkaan? Mistä moinen ehdottomuus? En voi ymmärtää sinun järjenjuoksuasi, Arwen. Mikä heidän suhteessaan risoo sinua noin mahdottomasti?" Aragorn korotti tahtomattaan hieman ääntään.
"Minä en missään nimessä anna tyttäreni naida sitä kirottua nulikkaa! Se on mahdotonta, enkä minä aio sanoa asiasta enempää. Ja nyt saat heti paikalla lähteä perumaan puheesi!"

Aragorn tunsi kiivastuvansa. Hän oli viime aikoina tottunut kuuntelemaan vaimonsa sättimistä, pysynyt hiljaa ja rauhallisena, ottanut säyseästi vastaan perusteettomat herjaukset ja solvaukset, mutta nyt hän oli saanut tarpeekseen. Ei hänen tarvinnut kaikkea sentään hyväksyä, ei edes vaimoltaan. Hän astui lähemmäs Arwenia ja tarttui tätä leuasta niin että tämän oli pakko katsoa häntä silmiin.
"Minä en aio mennä perumaan puheitani. Tyttöparka on lohduton, mikä muuten on sinun syytäsi, ja minä annoin hänelle tällaisen lupauksen rauhoittaakseni häntä. Ja siitä minä aion myös pitää kiinni. Minä en enää tanssahtele sinun oikkujesi mukaan, ymmärrä se!"
Arwen riuhtaisi itsensä irti miehensä otteesta ja läimäytti tätä kasvoille. "Olet raivostuttavin mies maailmassa! Miksi ikinä nain sinut enkä lähtenyt meren taa! Etkö näe kuinka olet pilannut minun elämäni?"

Aragorn tuijotti vaimoaan ihmeissään ja vihaisena. Mikä kumma tähän taas oli mennyt? Hänen katseensa osui pöydällä seisovaan lähes tyhjään viinikarahviin, ja hän ymmärsi. Arwen oli taas ratkennut juomaan - Elenwenin ja Berenin tempaus oli nähtävästi ollut hänelle liikaa. Nainen oli selvästi vahvassa humalassa - ei hän selvänä ollessaan olisi ikinä alentunut kiljumaan yhtä vauhkona. Mutta yhtä kaikki, Aragorn ei aikonut suvaita tällaista käytöstä.
"Nyt lopetat tuon huutamisen ja käyt nukkumaan!" hän komensi vaimoaan. "Minun työni on raskasta ja olen kurkkuani myöten täynnä sinun alituista uikutustasi siitä kuinka kamalaa elämä on! Onko selvä?"

Outo kiilto syttyi naisen harittavaan katseeseen. Näytti melkein kuin niiden aiempi kirkkaus olisi äkkiä sammunut ja korvautunut jollakin uudella, sairaalla valolla. Äkkiä naisen kädessä välähti veitsi ja hän kohotti sen miestään kohti.
"Älä käy naurettavaksi, Arwen", Aragorn tuhahti. "Mistä sinä tuon sait? Hihastasiko? Olet tosiaan mennyt järjiltäsi, kun kuljettelet aseita mukanasi."
"Olet petturi, valehtelija ja käyt huorissa!" Arwen kiljui, kimeällä, soinnittomalla äänellä. "Sinä pilasit elämäni, joten minulla on oikeus tappaa sinut."
"Laita se veitsi pois", Aragorn sanoi uudelleen, nyt rauhallisemmin ja vakaammin, ja perääntyi hieman vaimostaan.
"Sinun täytyy kuolla", Arwen lausui uudelleen. Veistä pitelevä käsi vapisi ja silmissä oli lasittunut katse. "Sinä juokset huorissa ja jätät minut kitumaan yksikseni tänne linnaan. Olen saanut tarpeekseni siitä. Teen oikein kun järjestän petturin pois päiviltä. Ei Gondor kaipaa sinunlaistasi kuningasta."
"Arwen... yritä nyt rauhoittua", Aragorn kehotti mutta häntä alkoi äkkiä hirvittää. Arwen saattoi hermostuksissaan tehdä jotain arvaamatonta. "Kyllähän sinä tiedät, että olen aina ollut uskollinen sinulle. En voisi ikinä pettää sinua."
"Valehtelija!" Arwen kirkui. "Kyllä minä tiedän, että sinulla on huora odottamassa kaupungin joka piirillä! Sinä olet paha, paha mies, ja sinun täytyy kuolla!"

* * *

Isilwen makasi liikahtamatta vuoteellaan, tuijottaen sen vihreää, kukkakuvioin koristeltua katosta mitään näkemättömin silmin. Hän oli tottunut kuuntelemaan isän ja äidin riitoja, mutta tänä yönä siinä oli jotain erilaista. Äiti huusi sellaisella tavalla, että Isilwen aavisti tämän olevan vaarallinen. Äidin ääni oli soinniton ja läpitunkevan kimeä, siitä sen tunnisti. Isilwen ei saanut kunnolla selvää, mitä isä ja äiti huusivat, mutta hän oli kuullut sanan "veitsi" monta kertaa ja oli niin peloissaan, ettei kyennyt edes liikkumaan. Ja mikähän se sellainen huora oli? Sen täytyi olla jotain pahaa.

Miksei kukaan mennyt väliin? Isosiskot eivät tietysti tienneet mitään vanhempiensa riidoista, koska heidän huoneensa olivat ylhäällä tornissa eivätkä samalla käytävällä vanhempien kanssa, niin kuin pienten lasten huoneet. Äänet eivät kuuluneet sinne asti. Palvelijat taas eivät puuttuisi asiaan, vaikka kuulisivatkin. He vain painaisivat tyynyjään korviaan vasten ja teeskentelisivät, etteivät tienneet mitään. Isilwen oli nähnyt kuinka he aina käänsivät katseensa poispäin, kun huomasivat kuningasparin olevan huonoissa väleissä. He eivät uskaltaneet puuttua tällaisiin asioihin, vaikkei Isilwen oikein ymmärtänyt miksi. Kai he vain olivat pelkureita ja raukkoja.

Äkkiä käytävästä kuului Eldarionin itkua. Isilwen ei voinut jäädä enää makaamaan paikoilleen. Hän nousi vuoteesta ja raotti huoneensa ovea. Hän näki pikkuveljensä istuvan äidin ja isän kamarin avonaisen oven vieressä - tämä oli varmaan pyrkinyt sisään ja tullut heitetyksi ulos. Kun poika huomasi isosiskonsa, hän nousi ja juoksi tämän syliin nyyhkyttäen surkeasti. Isilwen veti tämän nopeasti omaan kamariinsa ja sulki oven perässään. Vanhempien makuukamarista oli juuri kuulunut isän alistunut pyyntö, että Arwen antaisi hänen olla, mutta äiti kirkaissut, että isän täytyi kuolla.
"Tappaakohan äiti isin?" Eldarion kysyi itkuisesti.
Isilwen rutisti pikkuveljeään tiukasti itseään vasten. Häntä itketti eikä hän tiennyt mitä olisi voinut tehdä. Isää piti auttaa, mutta äidillä oli veitsi, ja tämä saattaisi iskeä sillä lapsiaankin, jos nämä erehtyisivät paikalle.
"Eikö kukaan tule auttamaan?" Isilwen itki mielessään. "Eikö kukaan voi auttaa meitä?"

Äkkiä vastaus tuli hänen mieleensä, aivan kuin joku olisi asettanut sen sinne jostain ulkopuolelta. Valar. He voisivat auttaa.

Isilwen kääntyi katsomaan kohti länttä, tai ainakin hän toivoi lännen olevan siinä suunnassa, vaikka ei voinutkaan olla varma. Hän piteli edelleen pikkuveljeään sylissään, ja alkoi puhua mielessään.
"Valar, olkaa niin kiltit ja kuulkaa minua. Auttakaa isää - älkää antako äidin tappaa isää. Käskekää äitiä lopettamaan että isä pelastuu. Olkaa niin kilttejä. Minä en halua elää ilman isää, koska minä rakastan häntä niin kovasti. Minä lupaan olla aina kiltti tyttö, jos te autatte isää ja äitiä. Minä en koskaan tee mitään tuhmaa, minä olen kaikille aina kiltti enkä enää ikinä kiukuttele. Olkaa niin kiltit ja auttakaa."
Isilwen lopetti ja odotti. Isä ja äiti huusivat edelleen. Hän ei oikein tiennyt, oliko pyytänyt valarilta tarpeeksi nätisti. Vaikka saattoihan olla, etteivät ne vain kuulleet tai edes viitsineet kuunnella yhden pikkutytön vähäpätöisiä toiveita.

Äkkiä Isilwen kuuli isänsä parahtavan. Eldarion tarrautui häneen entistä epätoivoisemmin ja alkoi vaikertaa. Isilwen tärisi päästä jalkoihin. Hän kuuli äitinsä itkevän käytävällä ja juoksevan sitten poispäin. Tyttö irrotti otteensa veljestään ja kiirehti ulos huoneestaan. Vanhempien huoneen ovi oli edelleen auki, ja hän hiipi varovasti sen luo ja kurkisti sisään. Isä istui sängyn laidalla, pidellen käsivarttaan, josta vuosi verta.

Isilwen ei saanut sanottua mitään. Hän vain tuijotti isäänsä. Tämä kohotti katseensa ja huomasi tytön.
"Mene takaisin nukkumaan, Isilwen", hän sanoi hiljaa.
"Mutta... isää on sattunut. Minä menen hakemaan parantajan."
"Ei, ei. Ei tämä mitään. Mene vain takaisin nukkumaan", Aragorn sanoi nyt hieman vaativammin. "Äläkä puhu tästä kenellekään. Sovitaanko niin?"
Isilwen ei sanonut mitään, tuijotti vain isänsä verta vuotavaa käsivartta kasvot järkytyksestä lumivalkeina.
"Sinähän olet kiltti tyttö, Isilwen? Etkös olekin? Menepä siis takaisin vuoteeseesi, ja katso että veljesi nukkuu myös. Äläkä puhu tästä kenellekään."
Isilwen nyökkäsi hitaasti. "Minä olen kiltti tyttö", hän sanoi. "Minä menen takaisin nukkumaan enkä kerro koskaan kenellekään."
"Hyvä, juuri noin. Nuku hyvin", Aragorn sanoi ja yritti hymyillä rauhoittavasti saaden aikaan vain tuskaisen irvistyksen.

"Kuoliko isi?" Eldarion kysyi kun Isilwen palasi huoneeseen.
Isilwen pudisti päätään. "Ei, isä on ihan kunnossa. Mennään takaisin nukkumaan. Tule, minä vien sinut omaan sänkyysi."
"Enkö voi jäädä sinun luo? Minua pelottaa."
Isilwen pudisti päätään. "Sinun pitää mennä omaan sänkyysi, etteivät piiat ihmettele aamulla. Älä huolehdi, Eldarion. Ei täällä ole enää mitään pelättävää."
Isilwen vei Eldarionin tämän omaan lastenkamariin, ja peitteli pelokkaan näköisen pojan vuoteeseensa. "Nuku hyvin, pikkuveli", hän sanoi pois mennessään.

Sitten Isilwen meni takaisin makaamaan omaan vuoteeseensa, vaikka ei voinutkaan nukkua. Mutta hän oli kiitollinen - valar olivat suojelleet isää, ja tämä oli saanut vain haavan käsivarteen. Nyt oli Isilwenin vuoro tehdä niin kuin oli luvannut - olla niin kiltti tyttö kuin ikinä osaisi. Ehkäpä, jos hän olisi tarpeeksi kiltti, valar jonakin päivänä auttaisivat äitiä ja isää lopettamaan riitelemisen kokonaan.
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Alan pian itkemään. Tekee oikeasti pahaa se kuinka huonot Arwenin ja Aragornin välit ovat. Arwen ei ole oma itsensä ja kamalaa että Isilwen ja Eldarionkin joutuvat kärsimään :(

Aragornin lupaus aiheutti minussa hellyydenpuuskan. Olisi tehnyt mieli ruttia sitä miestä, näin juuri Aragorn, näin juuri! Parempi vain olisi että Beren jaksaa odottaa sen viisi vuotta. Ellei sitten Aragornin täydy peruuttaa lupaustaan.

En kyllä yhtään ihmettele että Aragorn on kyllästynyt vaimonsa sättimiseen ja kiukutteluun. Mutta tuo veitsi-juttu oli täydellinen yllätys. Arwenilla ei ole kyllä kaikki nyt tallessa ja se jos mikä on sääli :/

Siinä nyt taisivatkin olla päälimmäiset ajatukset. Jännityksellä jään odottamaan miten tilanne tästä kehittyy.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
tyttö
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:11 pm

Viesti Kirjoittaja tyttö »

On tätä taas odotettu! :D
Tämä luku herätti hirmuisesti tunteita... Jotenkin... Ja sehän on aina hyvä asia.
Aragornin ja Elenwenin keskustelu sai täällä aikaan aww-kohtauksen. Aragorn on tuossa ihanan viisas, lempeä ja ymmärtäväinen, ihan oma itsensä. Tuo riita... Oijoi. Arwen taitaa olla valmis pehmustettuun tornikammariin. Sääliksi käy Aragornia. (Tämän ficin jokaista lukua lukiessa vähintäänkin yhtä hahmoa käy sääliksi *reps* :lol: Joo, tyttö on väsynyt.) Minä olin ihan :shock: kun älysin että Arwen oikeasti löi Aragornia sillä veitsellä. Hui. Minä en kyllä yhtään osaa arvella, että mihin suuntaan tilanne voi tuosta kehittyä... Mutta siis, kamalaa tuo että Aragorn nielee moisen ja kieltää lapsiakin vain kertomatta kenellekään... Vaan mitäpä muuta hän voisi. Aragorn kuitenkin rakastaa Arwenia, (vaikka varmasti vaikeaa onkin kun saa samalla pelätä vaimoaan) ja jos tieto moisesta vakavasta pahoinpitelystä/murhayrityksestä leviäisi, en osaa edes kuvitella mitä Aragorn joutuisi tekemään. Mestauttamaan oman vaimonsa? Hui taas. Minä spekuloin taas, mitä voisi / olisi voinut tapahtua.
Sääliksi käy myös lapsiparkoja. Hirmuisen kauniisti ja liikuttavasti olet tässä kirjoittanut heidän ajatuksensa, tuo Isilwenin rukouskin on hirmuisen liikuttava... Tuo oli jotenkin sydäntä raastavaa kun Isilwen mietti, että huoran täytyy varmasti tarkoittaa jotain pahaa. Raukkaparka ihan hämmennyksissään, ei tarvitsisi lasten kuullen Arwenin tuommoisia huudella. Muutenkin, perheväkivalta on jotain ihan hirveää ja tuntuu että rintakehäni rutistuu kasaan surkeaksi möykyksi kun edes ajattelen että joku pikkuinen joutuu pelkäämään sellaista omassa kodissaan... Liikuttavasti käsittelet vakavaa aihetta, ei voi muuta sanoa.


Jälleen sait kirjoitettua käänteen jota ei ollenkaan osannut odottaa. Voi vain miettiä että mitähän seuraava luku tuo tullessaan...
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Unohdin että eilen oli perjantai ja samalla jatkopäivä. Ensin vinguin sitä, ja nyt vingun tätä lukua.

Voi Elenweniä, vaikka itse oli mennyt soppansa keittämäänkin. Häntä käy sääliksi, erityisesti Arwenin käytöksen takia. Huokaisin helpotuksesta, kun huoneeseen saapuikin Aragorn eikä se palvelustyttö tai joku muu. Tuo keskustelu oli kertakaikkisen ihana, nähtiin taas millainen isä Aragorn osaa olla, harvinaisen ihana ja ymmärtäväinen... Voi. Tuota lupausta ajatellen olen täysin miehen puolella, eihän hän voi tietää Arwenin ja Faramirin jutusta ja teki ihan oikein, jos tuota ei ajatella.

Arwen alkaa pelottavaksi. En olisi ikinä osannut ajatella hänen käyvän Aragornin kimppuun noin suoraan ja agressiivisesti. Ei ole helppoa tuolla perheellä, ei ollenkaan. Ei ole oikein, että Arwen tekee noin, mitään siitä mitä on tehnyt. Aragornin luulisi kyllästyvän pikku hiljaa, toisaalta olihyvä että hän yritti puhua vaimolleen järkeä, vaikkei onnistunutkaan. Ja tästä viestistä ei yhtään huomaa, kenen puolella sympatiani ovat...

Lapsiraukat. Ei ole todellakaan mukavaa kuunnella vierestä tavallista sanallista riitaa, saati sitten tuollaista riitaa, jossa on mukana teräase. Isilwen teki veljelleen juuri niin kuin itsekin olisin tehnyt, pikkuinen syliin lohduttaakseen sekä toista että itseään.

Ja sitten vielä tasapuolisuuden vuoksi, että voi Arwenia. Olen voivotellut miltei jokaista tämän luvun henkilöä jotenkin. Mutta... Toivon vain, että Arwen selkiää tuosta ja tajuaa, mitä on tehnyt. Ja tajuaa, että rakastaa Aragornia ja kaikki on taas hyvin auringon alla... Vaikka kyllä uskon, että kiemuroita tulee vielä aika kasa.

(Juu, sain vastauksen kysymykseeni, tuohon edelliseen kommennttini ja vastaukseesi viitaten.)

Voi, en osaa odottaa mitään erikoista ensi luvulta. Kunhan vain odotan... :roll: Ja toivon että kaikki selviää edes jotenkin joskus.... Seuraava luku pelottaa, kirjoitat niin taitavaa tekstiä että saat minut pelkäämään jatkoa.... Jonka haluan silti lukea.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Vastaa Viestiin