Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Draamaa, angstia ja vakavia aiheita.

Valvojat: Likimeya, Andune

Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Author: Nerwen
Rating: G
Pairing: Aragorn/Arwen
Genre: Angst (romance)
Warnings: -
Disclaimer: Kaikki hahmot ja maailma ylijumala Tolkienin omaisuutta, minä vain leikin niillä.
Summary: Estel on mennyt.
Feedback: Jos jaksatte lukea, niin olisi kiva tietää, mitä ajattelitte. :wink:
A/N: Niin. FF10-haasteen viimeinen ficci, jonka kanssa olen tapellut jo puolisen vuotta, sanana pimeys. Vieläkään se ei ole ihan sitä, mitä sen haluaisin olevan, mutta en saa siihen enempää. Tuntuu, että jotain oleellista puuttuu, mutta en saa päähäni, mitä se on. Olen kirjoittanut tämän pikkupätkän viidesti uudestaan, ja nyt siinä on kaikki mitä siihen saan - jos pitkitän tätä, en ehkä ikinä saa sitä tehtyä. Eli täytyy päästää irti.



Kun olet menettänyt kaiken…


Varhaisen kevään päivä on viileä, väritön, harmaa. Ei ole valoisaa, ei pimeää – mutta pimeys leviää ympärille sisältäni. Kun kävelen yksin pois Rath Díneniltä, tuntuu, kuin yö olisi laskeutunut ylleni ja vienyt pois kaiken. Värit, valon, lämmön, seuran. Olen yksin.

Estel on mennyt.

Hiljaiset kyyneleet virtaavat poskillani, mutta minä en välitä. Olen yksin, yritän edelleen epätoivoisesti kurottaa sinua kohti, mutta et ole siellä. Olen menettänyt kaiken, minkä sain, kun sinä keskikesän päivänä lupauduin ihmiselle. Nyt tuntuvat niin lyhyiltä ne kerran pitkät onnen vuodet.

Hiljaisella vuoteella makaa mies, johon sidoin kaikkeni. Sinä olet mennyt.

Askelteni kaiku kivetyllä tiellä on yksinäinen. En enää kuule askeliasi viereltäni. Poissa on lämmin läheisyys, turva, vain minulle tarkoitettu kuiskaus – sinä olet poissa. Muistan kaiken, ja yhtä aikaa haluan muistaa ja unohtaa. Karhea äänesi, hiljainen naurusi, hellä kosketuksesi. Muistan, miltä tuntui tavata pitkän eron jälkeen. Mutta tämä ero on viimeinen, enää et tule takaisin. Kaipaan sinua niin, että minuun sattuu, sattuu enemmän kuin koskaan.

Tiedän yhä, mihin minua viimeksi koskit, mutta en tunne sitä enää: kylmä tuuli pyyhki sen muiston iholtani. Muistan viimeiset sanasi. ”Katso! emme ole ikuisiksi ajoiksi sidotut maan piiriin, ja sen tuolla puolen on enemmän kuin muisto.” Tietäisinpä vain, mitä tarkoitit.

Pimeys kerääntyy ympärilleni, vie maailmasta kaiken. Vain pimeys on jäljellä, kun sinä et enää tuo valoa sen keskelle, sillä pimeä tämä maailma on vaikka paha kukistettiin. Sitä pimeyttä eivät läpäise edes Elberethin tähdet, joiden alla sanoit rakastavasi minua. Tämä maailma on kuin pimeä talven aamu, kylmä ja vailla toivoa. Musta tyhjyys nielee kaiken, ja minä olen yksin, yksin.

Tahtoisin edes yhden hetken kanssasi. Sanoit, että tuolla puolen on enemmän kuin muisto, mutta miten se voisi lohduttaa minua nyt? Sanasi eivät tuo helpotusta tai lohtua, eivät poista pimeää. Juuri nyt jäljellä on vain muisto. En tahdo sitä: minä tahdon sinut, en sitä kalpeaa kuvaa, joka on kylmä kuin tunturipuro.

Sinä olet mennyt.

Vain pimeys jää.


A/N: kursivoitu lause suoraan Aragornin ja Arwenin tarusta, TSH:n Liitteistä.
Viimeksi muokannut Nerwen, Pe Helmi 05, 2010 1:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Andune »

Kaunista ja haikeaa. Minä itken täällä ihan oikeasti.

Ihmettelyn hetki, miten ihmeessä oletkaan onnistunut näin lyhyeen pätkään vangitsemaan kaiken tuon Arwenin surun ja kaipauksen.
Muistan kaiken, ja yhtä aikaa haluan muistaa ja unohtaa. Karhea äänesi, hiljainen naurusi, hellä kosketuksesi. Muistan, miltä tuntui tavata pitkän eron jälkeen. Mutta tämä ero on viimeinen, enää et tule takaisin. Kaipaan sinua niin, että minuun sattuu, sattuu enemmän kuin koskaan.
En tahdo sitä: minä tahdon sinut, en sitä kalpeaa kuvaa, joka on kylmä kuin tunturipuro.
Nuo kaksi kohtaa, voi luoja. En minä osaa sanoa mitään. Niiskutan täällä ja ajattelen vain että näin juuri, näin se varmasti on mennyt. Kiitos tästä, siitä on pitkä aika kun ficci sai minut näin herkistelemään :) Pahoittelen tästä kommentista, mutta kun nyt en saa mitään sanotuksi.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Andune, kiitoksia :D Ei tämä nyt ihan itkettävä sentään ollut? :shock: Ihanaa kuulla, että teksti vaikutti. Minä kun olen edelleen sitä mieltä, että siihen olisi voinut saada vielä enemmänkin tunnetta peliin, mutta näköjään tämäkin riittää.

Olen nyt yhtä hymyä. Kiitos. :D
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Leida
Puolituinen
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Tammi 19, 2007 8:55 pm

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Leida »

Sain tästä kylmiä väreitä ja se on minulle aina paras merkki siitä, että teksti (tai musiikki tai elokuva tai näytelmä tai mikä hyvänsä) koskettaa. En tiedä olisitko voinut saada tähän jotain lisää, koska kyllä tässä näin ainakin oli jo kauhea määrä tunnetta. Tässä oli niin paljon kauniita ajatuksia, että minun on vaikea poimia joukosta yksittäisiä kohtia, vaikka olenkin sitä mieltä, että todella kauniit tapasi ilmaista asioita juuri tekivät tästä niin hienon. No, ehkä erityisesti tykkään tästä: Askelteni kaiku kivetyllä tiellä on yksinäinen. Lause on äärettömän kaunis ja se kertoo haikealla tavalla paljon. Koko kohtauksen näkee silmissään tuon yhden ainoan lauseen ansiosta ja se on noin paljon vaikuttavampi kuin jos kertoisit, että Arwen käveli yksin kivetyllä tiellä jne. Myös kosketuksen pois vievä kylmä tuuli oli ihan hirveän kauniisti sanottu.

Ainoa, mikä minun silmissäni loi pienen särön tähän oli tuon pimeyden käyttäminen teemana. Se tuntuu minusta nykyisin aika kliseiseltä (tosin ehkä suurelta osin sen takia, että olen käyttänyt sitä itsekin ja siksi myös kiinnitän siihen huomiota) ja vähän latisti muuten todella vaikuttavaa lukuelämystä. Sinulla oli niin kauniita ja omaperäisiä ilmauksia, että nuo pimeys-vertaukset tuntuivat vähän käytetyiltä niiden rinnalla. Tosin tässähän pimeys oli ilmeisesti sananakin (vai oliko?), joten en kyllä tiedä, miten sitä olisi voinut välttääkään tai olisiko siinä edes ollut mitään mieltä. Ja kieltämättä pimeyden ja valon vastakohta on äärimmäisen tehokas keino, erityisesti kuolemaa kuvatessa. En tiedä, ehkä tämä pimeys-ongelma on vain minun päässäni.

Jep, onnittelut siitä, että FF10 on nyt mallikkaasti paketissa. Tämä loi kyllä hienon päätöksen. :)
Whoever said you can't fool an honest man wasn't one.
-Terry Pratchett: Making money

Vuoden Draama-ficcaaja 08, kommari 09, EpäLotR-ficcaaja 10
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Hyytävän kaunista. Kyllä tämä oli todella onnistunut. Ymmärrän tuon tunteen, ettei millään saa jutustaan sellaista, että se tuntuisi valmiilta, mutta kai sitä on vain opittava kestämään sitä tunnetta ja toivottava, ettei keskeneräisyys välity lukijalle. Jos rehellisiä ollaan, tämä vaikutti minusta parhaalta one-shotilta, mitä olet täällä julkaissut. Jotain sellaista varmuutta tässä vain oli, jokainen lause viimeisen päälle hiottu. En oikeastaan osaa sanoa, mikä kohta tässä olisi paras tai eniten lainaamisen arvoinen, mutta nostan esiin tämän, koska siinä oli jotain, mistä erityisesti pidin, vaikken osaa sitä sen paremmin eritellä: Tiedän yhä, mihin minua viimeksi koskit, mutta en tunne sitä enää: kylmä tuuli pyyhki sen muiston iholtani. Koko ficci oli kokonaisuutena kaunis ja olisin voinut poimia melkein minkä tahansa lauseen, mutta tuo vain jotenkin pysähdytti ja jollain tapaa konkretisoi Aragornin poismenon.

Mitään kritisoitavaa en kyllä keksi, paitsi että sen teemasanan olisit ehkä voinut tuossa alussa ilmoittaa. ;) Vaikka kyllähän se tuosta selvisi, että "pimeys" oli kyseessä.

Loistavaa siis. Toivottavasti saamme pian lukea lisää ficcejäsi (ja muita tekstejäsi), vaikka tämä FF10 nyt osaltasi päättyikin. :)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Voi... kiitos :D

Leida, suurkiitos. Kyllähän siinä aika paljon taisi olla, mutta silti oli sellainen olo, että tuo pätkä on vain puoliksi valmis. Ihanaa, jos pidit lauseita kauniina. :)

Tuo pimeys, niin. Tämän ficin sana olisi yhtä hyvin voinut olla loppu, mutta sen olin jo käyttänyt. Itse asiassa alun perin tähän pimeyteen olin kehittänyt ihan eri idean, mutta sitten tapahtui jotain (en enää muista...) ja päädyin kirjoittamaan tällaisen - joten sen pimeyden oli oltava siellä, vaikka se totta kai on aika kliseinen elementti.

Mithrellas, paljon kiitoksia sinullekin. :D Paras onshotini? :shock: Hui.

Minusta tämä tosiaan tuntui vielä keskeneräiseltä, niin kuin siitä puuttuisi jokin pieni osa, mikä tekee siitä täydellisen, mutta en vain saa siitä kiinni. Tuo lauseiden "varmuus" mistä mainitsit saattaa tulla siitä, että tämä tosiaan on kirjoitettu viisi kertaa, ja osa lauseista on ollut mukana ihan alusta asti, eli olen ollut kai aika varma siitä, että haluan ne noin. Tai jotain.

Ajatuksena oli silloin, kun tämän postasin, jokin sellainen kuin "jos sen tekee nopeasti, se sattuu vähemmän" ja sen takia näköjään unohdin tuon sanan sieltä kokonaan. :roll: Täytyypä käydä se sinne laittamassa.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
Miuku
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Joulu 16, 2015 9:16 am

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Miuku »

Ehkä saatoin kuolla tän ihanuudelle
Hassu turhankin puhelias olento
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Re: Kun olet menettänyt kaiken (FF10-haaste, A/A, G)

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Miuku, iso kiitos kommentista! Hienoa, että joku jaksaa kaivella vanhoja esiin, ja vielä laittaa ajatuksia niistä. :D Toivottavasti kuitenkin olet elossa :wink:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Vastaa Viestiin