Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta |PG| raapaleita |2/?

Draamaa, angstia ja vakavia aiheita.

Valvojat: Likimeya, Andune

Avatar
Evelix
Örkki
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2015 3:52 pm

Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta |PG| raapaleita |2/?

Viesti Kirjoittaja Evelix »

Title: Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta
Author: Evelix
Rating: max. PG
Characters: päähenkilönä Sam Gamgi
Genre: drama, angst(?)
Disclaimer: Kaikki kunnia J.R.R. Tolkienille ja Peter Jacksonille. En saa tästä minkäänlaista korvausta.
Summary: Katkelmia Sam Gamgin päiväkirjasta; kahden urhean hobitin matka Keski-Maan halki.

A/N: Päätin tehdä pehmeän laskun ficcien julkaisemiseen täällä, joten aloitetaanpa tällaisella raapalesarjalla, jota olen Finissä julkaissut tähän mennessä seitsemän osan verran. Ideana on, että nämä raapaleet ovat merkintöjä aina yhtä ihanan Samvais Gamgin päiväkirjasta, ja ne sijoittuvat Sormuksen Sodan aikaan. Kirjoitan tätä ainakin toistaiseksi pelkästään leffojen pohjalta, eli poikkeamia kirjoihin tulee olemaan. Mahdollisista virheistä saa ja pitää ilmoittaa, ja kommentit ovat aina kivoja. :wink: Eipä mulla kai sitten muuta, enjoy!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KATKELMIA SAMVAIS GAMGIN PÄIVÄKIRJASTA


Merkintä 1

Hobittila, Kontu

Istun Repunpään ikkunan alla ja olen leikkaavinani ruohoa. Niin kuin siinä nyt jotain leikkaamista olisi, ja vaikka olisikin, niin ei siitä näin pimeällä enää mitään tulisi.
Minua kiinnostaa kovasti, mistä Gandalf (se vanha, harmaa velho, Bilbon ystäviä) ja Frodo-herra oikein puhuvat. En saa kunnolla selvää sanoista, mutta sormus on mainittu monta kertaa. Mikä ihmeen sormus? Kertookohan Gandalf isännälle jotain tarinaa, haltioista ja sen sellaisista? Voi kun minäkin haluaisin kuulla, mutta en uskalla nousta seisomaan, sillä silloinhan paljastuisin vakoilemasta! Voi kauhistus sentään, vakoilemasta! Mitähän Frodo-herrakin oikein ajattelisi, jos saisi tietää minun kuuntelevan salaa? Ja Gandalf! Vaikka onhan tämä toisaalta aika jännittävää…


***


Merkintä 2

Konnussa edelleen...

Jäit sitten kiinni vakoilusta, Sam Gamgi!
Isännän ja Gandalf-herran välinen keskustelu alkoi käydä sen verran mielenkiintoiseksi (siis siltä osin kun sain siitä selvää), että yritin päästä lähemmäs ikkunaa kuullakseni lisää. En kuitenkaan tajunnut ottaa kukkapenkkiä huomioon ja kasvit tietysti heiluivat turhan äänekkäästi. Tiesin paljastuneeni, kun puhe sisällä hiljeni ja Gandalf käski Frodo-herran painua matalaksi, ja seuraavaksi velho sitten olikin jo kiskonut minut ikkunasta sisälle. Pelkäsin, että hän taikoo minut joksikin kamalaksi hirviöksi (tai vähintään sammakoksi!), mutta ei hän tehnyt niin vaan sanoi, että minulle on parempaakin käyttöä.
En oikein kunnolla ymmärrä, mistä tässä on kyse. Gandalf puhui valtasormuksesta ja Mustasta Ruhtinaasta ja maailmanlopusta, mutta ne ovat aika käsittämättömiä asioita tällaiselle koko ikänsä rauhaisassa Konnussa eläneelle hobitille. Sillä enhän minä suuren maailman asioista mitään tiedä! Olen vain kuunnellut Bilbo-herran tarinoita, joita hänellä tosiaan riitti (ja hän on nähnyt haltioita!). Mutta en tiennyt, että hän löysi matkoillaan sormuksen, josta Gandalf ja isäntä ovat puhuneet; se on valtasormus ja erittäin vaarallinen, eikä ole turvallista pitää sitä täällä.
Frodo-herran on vietävä sormus Briihin ja minä lähden hänen mukaansa. Gandalf ei tule, vaan hän lähtee kysymään neuvoa joltakulta itseään mahtavammalta (luulin, että Gandalf on kaikkein mahtavin velho). Tapaamme hänet Pomppivan Ponin majatalossa. Nyt täytyy mennä.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta |PG| raapaleita |

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Aika lyhyehköja merkintöjä, mutta varmaan tarkoitettukin niin, jotenkin olisin kaivannut vähän enemmän tekstiä, enemmän noita merkintöjä tähän alkuun. Tai sitten innostuin vain lukemaan niin paljon, että olisin voinut lukea jo enemmän. :mrgreen: Jostain syystä sulkeet häiritsi tässä, en osaa selittää tarkemmin miksi. Ehkä asian olisi voinut saada kirjoitettua ilman niitäkin? Mutta kuitenkin pidin tästä, koska on mukava lukea eri näkökulmista ja teksti oli kuitenkin helppolukuista.

Eipä tässä muuta. :D
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin