LotR-vaikutteinen musiikki

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Newra
Hassu pieni otus
Viestit: 1347
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 9:31 pm
Viesti:

LotR-vaikutteinen musiikki

Viesti Kirjoittaja Newra »

(lauantaikävelyillä syntyy loistavia ideoita ^^)

Tiedättekö bändejä/muuta musiikkia, jotka ovat ottaneet vaikutteita LotR:sta? Lähinnä lyriikkoista niitä vaikutteita voi varmaan etsiä. (Pois suljettuna nyt tietysti soundtrackit.)
Minulle tulee ensimmäisenä mieleen tietysti Nightwish, Wishmasterit ja Elvenpathit ja kaikki. Ei varmaan tarvitse selittää tämän enempää.
Toisena Battlelore, viralliset kotisivut, jonka vaikutteet ovat sitten paljon näkyvämpiä. Tykkään hirmuisesti siitä yhdestä biisistä, jonka omistan :D Mutta juu, haluaisin kuulla lisää ja ehdottomasti nähdä livenä! Se olisi niin hienoa, oi.

... Siihen loppuu minun tietämykseni. Kertokaa, suositelkaa, olisi ihana löytää uusia bändejä ^__^
Ja hän otti Frodon käden omaansa ja lähti Cerin Amrothin kukkulalta eikä milloinkaan enää elävänä palannut sinne.

Runoilija 05 Valvoja 06 Loftisficcaaja 07 08


långsamt genom rummen går hon ut
Crow
Örkki
Viestit: 117
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 4:11 pm

Viesti Kirjoittaja Crow »

Nooh, ainakin Blind Guardianilla on biisi nimeltä Lord of the Rings. Ja se video, minkä mä löysin, oli koottu FotRin kohtauksista. Muuta mä en oikeastaan tiedäkään..
Avatar
Haltsu
Holy Writer
Viestit: 846
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 4:43 pm
Paikkakunta: Angmar

Viesti Kirjoittaja Haltsu »

Sellainen dark/doommetal -bändi kuin Summoning. Ihanan melodisia ja hitaita biisejä.

Ja onhan tietysti iso kasa metallibändejä, joiden nimi tai jäsenen nimi viittaa LotRiin. "Natsiörvellysbläkki" Burzum -> Grishnack, Dimmun Shagrath, (voipersemullaolijoskuslistanäistämuttaenääenmuistamitään!), latinaksi laulava hc-blackkibändi Nazgul (ihan loistava!), Wuthering heights, jonka vika levy on LotR-aiheinen, (nyt kun selailen darklyrics.comia, niin silmiin osuu mm. Arathorn, Arwen, Gandalf (suomalainen!), Gorgoroth, Lorien, Lotlorien, Lugburz, Mordor, Morgul, Rivendell, Uruk-hai.) Muutamat noista on LotR-aiheisia musiikiltaankin, mutta jotkut ei ollenkaan.
Homo hevimetallicus perverticus trollicus

Vuoden 2004 Loftis-hengetär
Vuosien 2005, 2006, 2007, 2008 ja 2009 Tukipilari
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Yksi vähän (ainakin nuorten keskuudessa) tunnettu TSH-aiheinen kappale on Camel-nimisen bändin The White Rider. Camel oli suosionsa huipulla 70-luvulla, soittelivat melodista progea ja Englannista ovat kotoisin. Tuo kappale on oikeastaan kolmiosainen, ensimmäiset kaksi, Nimrodel ja The Procession ovat lyhyitä instrumentaalipätkiä, Nimrodel varmaan kuvaa sitä jokea Lorienissa ja The Procession ehkä sitä kun voitokkaat sotajoukot palaavat Minas Tirithiin. Mutta The White Rider kertoo sitten luonnollisesti Gandalfista. Toivottavasti en nyt tee kauhean väärin, jos laitan sanat tänne, mutta laitan nyt kuitenkin, kun pidän niistä niin paljon.

When he rides, my fears subside,
For darkness turns once more to light.
Through the skies, his white horse flies,
To find a land beyond night.

Once he wore grey, he fell and slipped away
From everybody's sight.
The wizard of them all, came back from his fall
This time wearing white.

He has a certain air, as if he's never there,
But somehow far away.
And though he seems afar, like a distant star.
His warmth he can convey.


Ainoa omituisuus on minusta tuo missä puhutaan hevosen lentämisestä taivaalla, mutta muuten aivan ihana, sadunomainen kappale. Kappale löytyy levyltä nimeltä Mirage.

Sitten tulevat mieleen Rushin kappaleet Rivendell ja Necromancer. Mutta en tykkää niistä kovinkaan paljon, en varsinkaan tuosta Rivendellistä, joka on sellaista hiljaista piipitystä (vaikka laulaja Geddy Lee on mies, hänellä on tosi korkea ääni).

Bo Hanssonin "The Lord of the Rings" -levy on aika kamala. Koko levy sellaista instrumentaalista syntikka-pohjaista pimputusta ja kaikki kappaleet lähes samanlaisia. 70-luvulta peräisin sekin. Mostly Autumn on myös tehnyt kokonaisen levyn TSH:sta mutta kuuntelin sen vain kerran läpi enkä pitänyt.

Kuuntelen oikeastaan pelkästään vanhaa 70-luvun progea ja se musiikki ammentaa kyllä hyvin pitkälle erilaisista fantasia-teemoista, eikä vain lyriikkapuolella, vaan tunnelmaltaankin se (varsinkin sinfoninen proge) on sellaista elämää suurempaa satua, niin kuin TSH kirjanakin. Suosittelen lämpimästi. :)
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Teri-

Viesti Kirjoittaja Teri- »

Minulle tulee Apocalypticasta välillä mieleen TSH. >.<
Varsinkin vanhempia levyjä kuunnellessa.
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

Blind Guardianillahan on kokonainen levy LotRin teemalla. Nightfall in Middle Earth. Eikä tämä käsittele pelkästään Sormus-trilogian aiheita, vaan levyn kappaleissa on aiheita halki keski-maan historian. Hyvä levy, paljon välispiikkejä.
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Löysin tällaisen, tätä kevyempää päätä Tolkienin inspiroimista biisintekijöistä. Pari MP3:sta kuuntelin, ihan kivalta vaikutti.

Toisekseen, Enyallahan on (soundtrackien biisien lisäksi) Lothlórien -niminen instrumentaali. Todella kaunis, vastaa mielikuviani melkeinpä täydellisesti.

Mutta kattava Tolkien-musiikin lista löytyy tuolta: The Tolkien Music List. En tiedä, päivitetäänkö tuota, mutta jo nyt kovin paljon siellä on artisteja.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Celebaelin
Puolituinen
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 8:45 pm

Viesti Kirjoittaja Celebaelin »

Minulle tuli heti ensimmäiseksi mieleen Barroquejón... Minulla ei ole mitään hajua laulajan/bändin alkuperästä tai mitään. Kappaleita olen muutaman kuullut. Sanat täysin Sormusten herraan liittyvät kuten:

"Freeful but with no sure path
We wander through Fangorn
The Uruk-Hai dead now they are
By spears from eorlingas

We walk until a bright
As ground is steeply rising
Then we climb up some rocky stairs
Expecting for a chance"

An unknown and sudden voice
Merry, Pippin and an ageless form
Hope reborns, the Quest gets on the road!


jne....:D
All you need is love...
Haaska
Örkki
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Haaska »

Minä tuossa joskus taannoin törmäsin White Frost nimiseen bändiin. Ei siinä mitään erikoista, mutta kappale Sormukset kiinnitti erityisesti huomioni ja Tolkienin sormusrunoksihan se kappale sitten paljastui.

http://www.whitefrost.cjb.net/
"Wtf, who makes this ugly pink happy stuff?"
Husky
Örkki
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 12:40 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Husky »

Leonard Nimoy (a.k.a. Mr. Spock): The Ballad of Bilbo Baggins
Hipit go Keski-Maa. Aika hirveä biisi jos multa kysytään :roll: mutta kuuluuhan tuo tietyllä tapaa TSH-fanien yleissivistykseen.

Soundtrackeja ei saanut mainita, muuten olisin puhunut Ryhmiksen TSH-näytelmän biiseistä.
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

zilah, onnistuit koukuttamaan. Grey Havens on kiva^^
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Avatar
Darial Kuznetsova
Samooja
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Darial Kuznetsova »

Liian konemainen, ei kuuluis minun kokoelmiin.

Tein taannoin Lord of the Rings - Elvenpath -biisikokoelman, LotR -vaikutteisita kappaleista,
toki siellä oli mukana ihan ST:tä löytyviä, mutta
tässä mitä minä sain kaiveltua:

Elvenpath
Sleeping Sun
Ghost Love Score (Jotenkin:))
Bless the Child
Nemo (Vähäsen)
Ocean Soul
Lothlórien (Uskokaa tai älkää, mutta löytyi nimikkeen Nightwish -alta, en tiedä pitääkö paikkaansa. Kertokoon totuuden joku joka kuuntelee enemmän Nightwishia.)

Lord of the Rings (Blind Guardian)

My Immortal (Sehän nyt sopii kaikkeen)

Ja sitten, Enya:
Lothlórien
Wild Child
Watermark
Jos oli nimi niin kuka sitä muistaa, jos oli kasvot niin ne helppo oli unohtaa.
Jos oli sydän niin se helppo oli poistaa ja pyörät pyörii, päivät itseään toistaa...

Sydänpuu - Mustaan Uneen (Jani Liimatainen)
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Herättelenpäs tätäkin topikkia.

Tuo Newran mainitsema Battlelore on minulla vakiokuuntelussa. Muuten, mikä kappale sinulta löytyy? Onko nykyään enemmän kuin vain tuo yksi? Minulla on koneella ainakin kaksi levyllistä. <3 Suosikkeja ovat ainakin Of Orcs and Elves, Elves of Luva, Valier - Queen of Valar ja Touch of Green and Gold. Ja nämä siis levyltä Third Age of the Sun. Toinen levyllinen joka minulta löytyy koneelta on Sword's Song.

Mitään muuta en nyt tähän hätään saa päähäni enkä ole omalla koneellanikaan... Mutta minäkin olisin kyllä tahtonut nostaa esille Ryhmäteatterin TSH-kappaleet, joita ainakin tuolla Konnussa on mainostettu. Itse en tosin ole niitä vielä ehtinyt kuulemaan, mutta kuulemma ovat varsin hyviä. Niihin sai kai jossain vaiheessa nuotteja/sanojakin.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

http://en.wikipedia.org/wiki/Battlelore

Täyspitkiä on tehty jo neljä ja viidettä pitäisi ilmestyä tämän vuoden aikana.

Itse asiassa googlesta löytyi Tällainen sivusto. Näyttäisi olevan melko aktiivista toimintaa, Battleloren viimevuotinen lätty ainakin löytyy jo listasta. Aakkosjärjestyksessä kaikki Tolkienin töistä vaikutteita ammentavista bändeistä/biiseistä.

Ihan esimerkkinä, kuinka pienistä viittauksista asti tuonne listalle päätyy: Bloodhound Gangilla on biisi nimeltään Legend In My Spare Time, missä mainitaan sanoissa Hobbit. Kerran. Sanat löytyvät myös sivustolta.

//edit: Hupsista, Elvedan olikin jo tolkien-musicin linkittänyt aiemmin. Noh, Bumpataan nyt hyvää listaa. Bändeistä löytyy esim. kotimaat ja musiikkityylit. Lyriikoista puhumattakaan.
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

/off/ Dae, tiedän kyllä, että noita on jo enemmän kuin mitä minulla on. ^^ Dvdkin taitaa noilla olla tehtynä. Minä kuitenkin tykkään enemmän bändin omista nettisivuista. http://www.battlelore.net/ Ja tarkoitus olisi kyllä ostaa tuo viime vuoden levy Evernight jossain vaiheessa, ei vain ole tähän mennessä sattunut kävelemään vastaan. /off loppus nyt/
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Vastaa Viestiin