Glorfindelista

Teoriaa ja käytännön asioita Sormusten herran maailmasta ja vinkkejä ficcien sisällölliseen kirjoittamiseen.

Valvojat: Likimeya, Frim

Firithostwen
Puolituinen
Viestit: 303
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 2:36 pm
Paikkakunta: Rhosgobel

Viesti Kirjoittaja Firithostwen »

En ihan tarkalleen muista mitä kaikkea sain selville kun ihmettelin tuota samaista asiaa kai aika kauankin sitten (tuo topic on jo siivottu pois), mutta muistaakseni asia jäi vähän epäselväksi. Ehkä Tolkien vain käytti samaa nimeä vahingossa kahdesti tai tarkoituksella, tai sitten nämä kaksi todellakin ovat yksi ja sama haltia. Johdonmukaista, eikös xD

Sellaisen teorian olen kieltämättä kuullut, että Glorfindel oli (noldoriksi) hyvin sanotaanko puhtoinen pulmunen, ja sen ansiosta Mandos katsoi hyväksi herättää hänet henkiin ja lähettää takaisin Keski-Maahan. Mutta jos sinulla on tosiaan itse Tolkienin kirjoittamia dokumentteja asiasta, pistäthän linksattimen tai kerro mista löysit. Glorfindel on myös yksi minun suurista suosikeistani ja tahtoisin tietää hänestä lisää^^
Kuva
Tagista kiitos Arskalle^^
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

Mielestäni sama haltia

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Tämän on siis oma mielipiteeni. Mutta olen sen muodostanut sen kahden asian perusteella etten ole löytänyt (en ainakaan muista... :lol: ) kahta samannimistä haltiaa. Josta siis vedin sen johtopäätöksen etteivät haltiat käyttäneet samoja nimiä uudelleen ja uudelleen.

Toisekseen THS kirjassa Glorfindelin sisäinen hehku kuvataan keskimaassa syntyneitä haltioita kirkkaammaksi, eli siis olisi mahdollista että Rivendelin Glorfindel olisi alunperin syntynyt Valinorissa. Olisikohan se termi Vanya?

Näin ollen olisi kohtuullisen uskottavaa että Glorfindel kuoli taistellessaan Balroggia vastaan ja siitä kunniallisesta teosta Mandos palautti hänet takaisin.

Mutta mitään varmuuttahan asiasta ei ole, koska minkäänlaisia asiakirjoja ei löydy.
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Olen usein ajatellut että he ovat kaksi eri hahmoa :) Mutta toisaalta, Tolkienin kirjoissa ei haltioiden nimissä tunnu toistuvan mikään nimi. Eli jospa Glorfindel sittenkin olisi palautettu maan pinnalle...kiehtovaa :)

*kröhöm* Silîdir, tarkoitat varmaan TSH-kirjaa,etkä THS-kirjaa...taru herrasta sormusten :roll: tai jotain vastaavaa
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Avatar
Silidir
Valarin Lähettiläs
Viestit: 840
Liittynyt: Ti Heinä 11, 2006 1:06 pm
Paikkakunta: Irmon ja Námon syleilyssä

oops

Viesti Kirjoittaja Silidir »

Andune:

Pahapaha kirjoitusvirhepaholainen! :oops: Sen siitä saa kun pää toimii nopeammin kuin sormet...

Säälin sitä joka joskus oikolukee nuo ficcini. :D
\o/Huumorificcaaja '08\o/ Slasheristi '09 & '10 @~~ <3<3<3 Elrond&Admin 2014 <3<3<3
-Our rooms. One hour. Bring the honey. I really liked that. And *please* hang up
your tunic.
Marnie
... has left the building
Viestit: 866
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 11:02 pm
Paikkakunta: juhannukseen asti Australia

Viesti Kirjoittaja Marnie »

Pikaisesti, mitä Tolkien on raapustanut aiheesta huomattuaan antaneensa kahdelle haltialle saman nimen:

edit// äh, linkki ei toimi, mutta lähde on Encyclopedia of Arda (ja HoME 12):
The Problem of the Two Glorfindels

With the possible exception of Tom Bombadil's identity (and - of course - the wingedness or otherwise of Balrogs), there is no more hotly debated topic than the ultimate fate of Glorfindel. Were Glorfindel of Gondolin and Glorfindel of Rivendell the same person?

The only real resource we have to answer this question is in The Peoples of Middle-earth (The History of Middle-earth Vol. 12): XIII Last Writings, Glorfindel. Christopher Tolkien dates the notes he gives here at 1972, the year before his father's death.

These notes clear up one question immediately: at the time of the writing of The Lord of the Rings, Glorfindel of Rivendell was not conceived as the same character as Glorfindel of Gondolin. Tolkien says, 'Its use [i.e. the name 'Glorfindel'] in The Lord of the Rings is one of the cases of the somewhat random use of the names found in the older legends ... which escaped reconsideration in the final published form...'.

Tolkien was far from happy with this state of affairs, however, and it seems that he intended to reconcile the problem by uniting the two strands of the story. In summary, the notes tell us that Glorfindel's spirit returned to the Halls of Waiting, but was after a time re-embodied by the Valar. He then returned to Middle-earth (either in the mid-Second Age, or as a companion of the Istari in the Third). For the full story of his return, refer to The Peoples of Middle-earth.

The question of Glorfindel's identity, then, brings us to a much wider, and highly relevant, question. Can we accept a writer's personal notes, whether written in preparation for a published work, or simply for personal satisfaction, as part of that writer's 'canon'?

The importance of this question is highlighted by the essay entitled The Problem of Ros in the same volume of The History of Middle-earth. This is an extensive disposition on the origins and meaning of the syllable ros in names such as Elros. The details need not concern us here: what is relevant is the fact that, after its composition, Tolkien noticed a detail in the published Lord of the Rings that essentially negated the discussion. He dismissed the body of The Problem of Ros with four words; 'most of this fails'.

But what if he had not noticed this inconvenient fact (that Cair Andros had already been interpreted, and disagreed with his conclusions)? What if he had noticed, but had failed to record the fact? Would The Problem of Ros now be considered part of the 'Tolkienian' canon in the way that many regard the notes on Glorfindel? Questions like this show that we cannot simply take such notes on immediate face value.

Despite this, the Glorfindel notes lead many to see his re-embodiment and return to Middle-earth as 'fact' (and not a few have e-mailed us to remind us of this!) The purpose of this rather lengthy aside, though, is to show that we cannot view these 'events' in such concrete terms. This is the reason that the 'two Glorfindels' have separate entries on this site. This is not because we do not believe that Tolkien saw them as different embodiments of the same character (as we have seen, there are strong indications that he did), but simply because there is no definitive, published, proof of this.

Minä pidän itse niitä samana haltiana. ^^
Look at it this way, Wayne - we will always have Saskatchewan. Shelly, NX

Draamaficcari '05 ja '06, Kommaaja '07 | Viimavaarojen varjo ~ Ei palaisi pohjoiseen Halbarad.
Lizlego
Samooja
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 5:05 pm
Paikkakunta: Syntimaa, Pohjoinen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lizlego »

Minulla on joko sisälukutaidossa tai kielitaidossa ongelmaa, mutta en ymmärtänyt tuosta Marnien quottauksesta oikein hölkäsen pöläystä. Kuulosti ihan siltä, että sen nimen käyttö oli moka, jota sitten paikkailtiin jälkikäteen, mikä sinänsä olisi järkeenkäypää. Montako nimeä koko kirjassa on? Ei ihme, jos välillä unohtuu mitä on käyttänyt. :roll: En usko, että nämä Glorfindelit alun perin olisivat olleet samoja, mutta niitä on silti kiva ajatella samoina. :wink: Tuo hahmoon mukavasti lisää potkua, ei sillä että Glorfindel sitä tarvitsisi. Hän jäi kyllä hyvin mieleeni ja oli tosi harmillista, että hän (niin kuin monet muutkin hahmot) esiintyi vain lyhyessä pätkässä.
taivaansusi
Örkki
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 8:09 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taivaansusi »

Minusta yksi JRRT:n legendariumin kutkuttavimpia puolia on se, että niin monet asiat jäävät vastausta vaille. Glorfindel on niistä yksi. Hänen mahtinsa ja erikoisasemansa käyvät kuitenkin TSH:sta selvästi ilmi, joten jotain perää voi olla niillä huhuilla joiden mukaan Mandos päästi Glorfindelin takaisin Keski-Maahan toteuttamaan samaa tehtävää kuin Istari. Glorfindelhän oli myös Valkean Veljeskunnan jäsen.

Jos Glorfindel oli yksi ja sama, hän oli todellakin mahtava mies, kenties jopa Irimën, Finwën tyttären, lapsi tai lapsenlapsi. Irimë seurasi velipuoltaan Fëanoria Keski-Maahan, mutta hänen elämäänsä ei tunneta. Glorfindel oli johtavassa asemassa jo Gondolinissa, joten hänen on täytynyt olla noldorin keskuudessa jotain kautta kuninkaallista sukua.
She looked at the blood and she looked at Turin, and there was delight in her eyes. "Kill him, lord!" she said. "Kill him too! And then come with me." -<i>Narn î Hin Húrin</i>
Avatar
sprig
Puolituinen
Viestit: 265
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja sprig »

Minuakin häiritsi Silmarillionia lukiessa kovasti Glorfindelin arvoitus. Mutta onneksi tajusin lukea tämän ja sain selvyyttä asiaan.

Samoista nimistä puheenollen, minua häiritsee, että oli ihminen Haldir ja Haldir-haltia.

Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että on vain yksi Glorfindel. Paljon kivempi vaihtoehto. ^^
EpäLotR-ficcaaja 2009
Runoilija 2010
arpikudos
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Elo 12, 2006 1:47 pm

Viesti Kirjoittaja arpikudos »

Tähän aiheeseen liittyen minäkin olen onnistunut itseni hämäämään. Kuten aikaisemmin sanottiin, on sekä ihmis- että haltia-Haldir. Näin on myös Turgon ja Echtelion.

Käskynhaltija Denethorin isä oli Echtelion, jonka isä taas oli Turgon... taitavat käskynhaltijat pitää muinaisten haltiakuninkaitten nimistä.

Sisältöä tästä viestistä ei löytynyt, mutta oli mielenkiintoista huomata.
Birds are free when they fly, we are free when we die
Avatar
Nuokkutar
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: To Syys 11, 2008 6:23 pm
Paikkakunta: "Paikkkunta? Öh... Hei tyypit? Missä me ollaan?"

Viesti Kirjoittaja Nuokkutar »

Minä olen aina ollut sitä mieltä, että nuo Glorfindelit ovat yksi ja sama. Luin jostain että hän tuli Istarin mukana Valarin tahdosta uudelleen henkiinherätettynä. Eipä tässä viestissä taida olla mitään mitä ei olisi mainittu jo aiemmin.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re: Glorfindelista

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Ihan pakko saada kaivaa tämä ylös, ihan vain omaksi ilokseni. :mrgreen:

Itse olen mieltänyt molemmat Glorfindelit samaksi henkilöksi, juuri sen takia koska haltiat eivät napsi toistensa nimiä, ja siksi koska Glorfindel kuvataan hyvin mahtavana haltiana TSH:ssa.

(Mitä tulee noihin, että haltialla ja ihmisellä on ollut sama nimi, niin minua ne on jostain syystä häirinnyt paljon enemmän. :D)
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
sagitta
Aktiivipallero
Viestit: 584
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 12:16 pm

Re: Glorfindelista

Viesti Kirjoittaja sagitta »

Mieki tykkään siitä vaihtoehdosta, että on vain ja ainoastaan yksi Glorfindel! :D
Ja kyllähän Tolkien itsekin asian niin kaavaili.

Mitä tuohon nimi juttuun tulee, niin kyllä ainakin yhdessä tapauksessa löytyy kaksi samannimistä haltiaa, nimittäin Rumil. Eka Rumil oli Valinorin riimujen rustailija ja toka Kolmannen Ajan salohaltia. Mutta ehkäpä nuo ”toisen luokan haltiat” ovat hiukan poikkeus. Eldarit eivät kaiketi kierrättäneet noita nimiä.
Vaikka tuo nyt on mun omaa spekulointia..
Life and Death have been in Love longer than words can describe.
Life sends Death countless gifts
And Death keeps them forever...


Vuoden Palautteenantaja 2014
Vastaa Viestiin