Genetiivi-taivutuksesta.

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Miten sana "Legolas" pitäisi taivuttaa genetiivissä?

Legolasin
116
64%
Legolaksen
61
34%
Legolaan
5
3%
Jotenkin muuten
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 182

Mara_Jade
Samooja
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Touko 19, 2006 2:43 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mara_Jade »

Hei, hyvä että joku on jaksanut tehdä tutkimustyötä tämänkin asian pohjalta. Olen muuten samaa mieltä Mithrellaksen kanssa, aika monessakin asiassa, mutta siinäkin että miksi tämä topic on slash osastolla? Eikai Legolaksen taivutelu niin slashia ole... ^^
(Voi sitä taivutella muutkin kuin Aragonit ja Haldirit)

Mutta sitten itse taivuttelu, luulen taivuttavani Legolaksen, mutta syksyllä koulussa tekemäni gallupin tulokseksi tuli legolasin. Tämä on sama asia kuten esimerkiksi Tuomas nimen taivuttelu, onko se Tuomaksen vai Tuomaan. Tuomasin kuulostaa tyhmältä, mutta Tuomaan on mahdollinen muoto.

nyt tuli mieleen, että enkai ole vastannut jo tähän, mutta jos olen niin vastasin uudelleen.... ^^
Vuoden Tulokas 2007
Palautteenantaja 2008

Avasta kiitos Satoru_Okabelle!
Likimeya
Samooja
Viestit: 529
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 5:28 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Likimeya »

Siirretty Slash-ficci osastolta tänne. Sopii ehkä paremmin. :)
Ava by arctic_silence|Valvoja -07,-08 ja -09!| Boromir 2010!|Hakee inspiraatiota

Tämä demoninen nauru, jota kuulen kirjoittaessani, on peräisin vain omista, heikkenevistä aivoistani.-H.P. Lovecraft
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Homma alkoi kiinnostamaan sen verran että otin Tsh:n hyllystä:

>>Ylistetty olkoon Galadrielin jousi ja Legolasin käsi ja silmä!>> sanoi Gimli mutustellen lembas-levyä.

Näin sanoo pyhä kirjamme. Krediitit Kirsti Juvalle ja Eila Pennaselle. Joten eiköhän oikea muoto todennäköisesti ole "Legolasin". Ainakin itse olen taipuvainen luottamaan suomentajiin, ainakin Juvaan.
Viimeksi muokannut Andune, La Tammi 06, 2007 4:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Elokuuntytär
Örkki
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 12:51 pm

Viesti Kirjoittaja Elokuuntytär »

Puhuesani olen käyttänyt juurtuneesti muotoa Legolaksen, mutta kun mietin tarkemmin niin Legolasin on sujuvampi ja se ei töksähdä koska siinä ei ole tuota k:oota. Eli äänesti Legolasin
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

Minä olen enemmistön kannalla, eli Legolasin. Mutta se ei johdu suomentajista, mielestäni vain kuulostaa paremmalta ja pehmeämmältä :wink:.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Puheessa sanon Legolaksen, kirjoittaessa kuitenkin Legolasin. Harvemmin Legolaan, vaikka sekin toimisi kyllä. Är, vaikea asia. Sovitaan, että sillä ei ole väliä.
Kuva
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Olen vahvasti sitä mieltä, että Legolasin, ja kuten Andune sanoi, suomentajat ovat tätä käyttäneet, joten niin kai minäkin... Tai olen tottunut käyttämään. Tiedä sitten, mikä on oikein, mutta pidän tuota versiota parhaana, ja käytän sitä niin puhuessa kuin kirjoittaessakin.
Melis
Puolituinen
Viestit: 354
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 6:07 pm

Viesti Kirjoittaja Melis »

Mielestäni "Legolaksen" kuulostaa kaikein järkevimmältä suomelta.

Melis on puhunut.
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Minun kohdallai se on siinä rajamailla, "Legolasin" vaiko "Legolaksen". Äänestin kuitenkin "Legolasin", koska se tuntuu jotenkin sujuvammalta, ja sitähän kirjoissa tosiaan käytetään. Kuitenkin aika usein puhuessani sanon "Legolaksen".


EDIT// Mutta kun aloin miettimään asiaa toiselta kantilta...

Jos taivutettaisiin joitakin suomenkielisiä nimiä samalla tavalla:

Matias ---> Matiasin
Tuomas ---> Tuomasin
Jeremias ---> Jeremiasin

(Eikös se näin menisi..?)
Näitähän ei suomen kielessä käytetä, vaankaikkin lopussa on -ksen. Näin ollen muutankin kantaani, vaikken voikaan äänestää uudestaan.
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Surkusiipi
Örkki
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 3:39 pm
Paikkakunta: Loskaoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Surkusiipi »

Minun korvaan Legolasin kuulostaa parhaalta.
Avatar
joona
Örkki
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 8:00 pm
Paikkakunta: Virolahti

Viesti Kirjoittaja joona »

rastin "legolaksen". Oikeastaan minusta se voisi olla myös "Legolasin", se riippuu ihan asiayhteydestä.
hiipii sieluun asti halla.
ex. sawwku
Ankka
Örkki
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 2:05 pm
Paikkakunta: Minas Tirith

Viesti Kirjoittaja Ankka »

Legolasin valitsin minäkin (arvatkaa vaan osaanko perustella? :D ).
Myös "Legolaksen" kuulostaa järkevältä.
Viimeksi muokannut Ankka, Ma Maalis 26, 2007 9:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dragonfly
Örkki
Viestit: 114
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 11:07 am
Paikkakunta: Synkmetsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dragonfly »

Mielestäni ehkä 'Legolas' taipuu 'Legolasin', mutta entä sitten kun on vaikka nimi 'Sirius'...? :o Silloinhan kuulostaisi todella hönöltä taivuttaa se 'Siriusin', vai onko tämä vain mun päähänpistoni? 'Legolaksen' ja 'Siriuksen' kuulostavat paljon järkevämmiltä, jos tarkkoja ollaan... :)
Nala
Örkki
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 6:18 pm

Re: Genetiivi-taivutuksesta.

Viesti Kirjoittaja Nala »

Minusta se on Legolaksen. Mikään noista ei kyllä kuullosta väärältä, kun kuuntelee. Tosin, Legolaan kuullostaa ikävimmältä. Ei niin luontevalta.
Heti tulee kyllä mieleen Legolasin, kun kirjoittaa tarinaa, mutta Legolaksen on jotenkin paremman kuuloinen. Legolasin on niin, miten sen sanoisi "löysä".
Kannatan Legolaksen, mutta en todellakaan ole varma. En ole Äi- ope.
Hattara
Örkki
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 9:26 pm
Paikkakunta: En tiedä, enkä välitä

Viesti Kirjoittaja Hattara »

Ennen taivutin aina Legolaksen, mutta kirjassa ja elokuvissa se on Legolasin, joten kai minä nyt taivutan niin... Aina vähän vaihtelee, mitä sylki suuhun tuo.

Ei kai mikään noista väärinkään oo. :?
Kun ei toivo, ei pety!
Vastaa Viestiin