Monestiko olette lukeneet TSH:n läpi?

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Shee
Örkki
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 11:39 pm

Viesti Kirjoittaja Shee »

*laskeesormillaan* Kuutisen kertaa Tarun kokonaan, pari kertaa englanniksi, loput suomeksi. Lisäksi noita liitteitä yms. tulee luettua aina välillä, ja joskus vaan tekee mieli lukea joitain kohtia uudestaan.
Hobitin taas- sen olen lukenut ainakin yhdeksään kertaan laskujeni mukaan, ja Silmarillionin ja KTK:n molemmat kerran.
Ava by Anasmaia
Aurelia
Örkki
Viestit: 7
Liittynyt: La Loka 28, 2006 9:04 pm
Paikkakunta: Janiculumin kukkulalla
Viesti:

Re: Monestiko olette lukeneet TSH:n läpi?

Viesti Kirjoittaja Aurelia »

Minulla Tolkien luenta on mennyt hyvin kausittain. Ja koska siitä on kutakuinkin...liian monta vuotta kun luin tarun ensimmäisen kerran(*kalpenee kun laskee sormillaan että miten kauan) niin mahtuu aikoja jolloin tuli luettua Taru puolessa vuodessa parikin kertaa ja sitten taas vuosia ettei ole tullut koskettua. Veikkaisin, että olen lukenut n. 6-10 kertaan Sormusten herran ja Hobitin ehkäpä viisi ja lohikäärmevuori suomennoksen pariin otteeseen. Mutta, mutta noihin lukukertoihin lukeutuu myös ne kerrat jolloin on lukenut jollain vieraalla kielellä, oli se sitten englanti ja espanja, eli se miten "paneutuneita" nuo lukukerrat sitten ovat olleet on sitten toinen asia. Nyt olisi tarkoitus lukea ruotsiksi jokin noista kun pitäisi taas harjaannuttaa kadoksissa ollutta kielitaitoaan. Tosin, mitäpä minä Keskimaa sanastolla teen akateemisen tason ruotsinkurssilla :roll: Haaveissani olisi vielä lukea Tolkienia italiaksi ja ymmärtääkin sitä. Se etu on tarinassa jonka tuntee niin voi aina sitten yrittää lähteä kipuamaan kielimuurien ylitse ja joskus ymmärtääkin jotain.

Mutta tosiaankin, se että miten monta kertaa on mitäkin lukenut ei ole verrannollista siihen miten elää läpi tuota maailmaa tai miten paljon fanittaa mitäkin :)

Ai niin, Silmarillion, Roverandom...ja muut Tolkienit olen lukenut kahdesti...Tuli luettua nyt noita uudestaan kun olin niin nuorena kaikki lukenut ja kiinnosti että mitä nyt teoksista ajattelisin.
Elämä on kuolleiden unta
Mara_Jade
Samooja
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Touko 19, 2006 2:43 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mara_Jade »

En tiedä olenko tähän vastannut, mutta jos olen niin vastaan uudestaan. Tarun olen lukenut kaksi kertaa, Hobitin kerran, ja toista kertaa lukemassa, Silmarillionin luin vain puoliksi, ja keskeneräisten tarujen kirjasta olen lukenut varmaan viiteen kertaan parhaimmat palat. Muita Tolkieneita kuten Seppä ja Satumaa, olen lukenut pikkusiskoille ääneen kertoja muutamia. Kauhistuin kun huomasin tuolla jossain ihmisiä, jotka ovat lukeneet kirjan parikin kymmentä kertaa. Siis onhan se kirja hyvä ja silleen, mutta useammin kuin kerran vuodessa luettuna paraskin teksti alkaa maistua puulta. Joten kiellän visusti itseäni potemasta alemuuskomplekseja, ja totean että koska en noin kolme vuotta sitten tiennyt Tarusta vielä mitään, ja nyt olen lukenut sen jo kahdesti, olen varmasti tarpeeksi useasti tarttunut kirjaan ollakseni fani. Koska eihän se oikeasti määritä faniuden mittaa lainkaan...
Vuoden Tulokas 2007
Palautteenantaja 2008

Avasta kiitos Satoru_Okabelle!
Avatar
Orkrist
Vakavasti Otettava Basisti
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 8:35 pm

Viesti Kirjoittaja Orkrist »

Tänään tuli seitsemästoista kerta täyteen suomeksi. =) Joulunpyhinä aion kolmivuotisen yhteisen taipaleen kunniaksi lukea 18. kerran. Sen lisäksi siis tosiaan viisi-kuusi kertaa englanniksi, ja Silma ja KKK muutamaan otteeseen suomeksi. Hobitista ei edes puhuta. Yksi HoMEkin tuolla hyllyssä nököttää, englanniksi sekin ja luettu kerran.
Until your distress sleeps
fill me up with your grief
Bleeding heart
Örkki
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: Jossain Etelä-Suomes

Viesti Kirjoittaja Bleeding heart »

En ole lukenut kuin hmm... 3 kertaa, koko kirjan kerralla. :roll: Pitäisui kyllä kerrata hiukan juttuja ja lukea se uudestaan, sillä oli niin hiton hieno teos että ihan hämmästyttää miksi en aloittaisi sen lukemista jo nyt. Ai niin.... syy on siinä että pitää lukea paljon muita kirjoja nyt... -.-
Nazreg Moonsinger
Örkki
Viestit: 34
Liittynyt: Su Heinä 30, 2006 2:37 am
Paikkakunta: Vantaa, the place beyond belief

Viesti Kirjoittaja Nazreg Moonsinger »

Hih... Enpä ole tainnut lukea kertaakaan. Fanitan kyllä Tolkienin maailmaa, ja muita teoksia. Mutta päätrilogia on mennyt jotenkin ohi multa, ei se ollut niin hieno Imo.
Kai mä omaakin nikkiäni kehtaan täällä käyttää, Royal Blood --> Nazreg
savukka
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 6:13 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja savukka »

Kahteen kertaan olen Tarun lukenut, ja parhaillani luen Silmarillionia, se on mahtava kirja, hieman sekava tosin.
Mummilleni vihjaisin että oma Taru ois kiva, kun en vielä kirjaa omista, jospa pukki vaikka kuulisi toiveeni.. :P
Hayashi
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 10, 2006 12:06 am

Viesti Kirjoittaja Hayashi »

kolmesti suomeksi, ajattelin pitkästä aikaa alottaa uudestaan taas. ^__^ tuli ikävä sitä nyt kun täällä loftiksessa koko ajan siitä puhutaan. :'D

ykkönen myös englanniksi kerran, kakkonen puoleen väliin. sitten kyllästyin. ^^''
Tonight...
the cherry blossoms flutter and fall quickly
Ceela
Örkki
Viestit: 61
Liittynyt: Su Touko 07, 2006 8:39 pm
Paikkakunta: Keski-maa

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Parisenkymmentä kertaa kokonaisuudessaan suomeksi, Kuninkaan paluun kerran englanniksi. Tällä hetkellä luen Hobittia, ehkä kahdettakymmenettä kertaa sitäkin. : P Ei se silti ole niin hieno kuin TSH.

(olen ollut tällä foorumilla kovin epäaktiivinen, mutta nyt leimahti taas niin suuri TSH-kaipuu että aktivoiduin.)
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Olen lukenut Sormus-trilogian yhden kerran, ja Hobitin kaksi kertaa. Tarkoitus olisis saada mahdollisimman nopeasti Silma j KTK mukaan laskuihin ^^
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Parisnoid
Örkki
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2007 3:48 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Parisnoid »

Itse sain oman TSH:ni joululahjaksi -02. Silloin luin itkun kanssa Sormusten ritareiden loppuun, olin kai liian nuori pitääkseni sellaisesta tekstistä. Sitten viime joulukuussa kirja tippui hyllyn päältä siivotessa ja viikon päästä olinkin lukenut sen kokonaan. ^^ Parhaillaan luen Silmaa ja sen jälkeen olisi tarkoituksena lukea Hobitti, joka sekin on hyllyssä odottanut vuoroaan useamman vuoden. :>
Cut
Örkki
Viestit: 12
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:46 pm

Viesti Kirjoittaja Cut »

Muutaman kerran.
Avatar
Kurenai
Metsähaltia
Viestit: 604
Liittynyt: La Loka 15, 2005 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurenai »

Aloitinkin sitten perinteen - joka vuosi Taru ainakin kerran. Vuoden 2007 Tarun lukeminen on jo alkanut, menen jo piippukessusta kertovassa pätkässä. Talvilomalla viimeistään pitäisi saada luettua tuo.
Kuva
Mushroom
Örkki
Viestit: 149
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 9:52 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja Mushroom »

Olisikohan... ööh, ehkä kolme. Kirja vain parantuu kun lukee sen yhä uudestaan ja uudestaan. Hobitin olen lukenut vain yhdesti.
Pippin: What about second breakfast?!
Surkusiipi
Örkki
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Touko 24, 2006 3:39 pm
Paikkakunta: Loskaoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Surkusiipi »

Minä olen lukenut TSH:n vain kerran...
Vastaa Viestiin