Keskustelua kirjojen kansista/kuvituksista

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Bleeding heart
Örkki
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: Jossain Etelä-Suomes

Viesti Kirjoittaja Bleeding heart »

Minusta nuo Kahden tornin kaapu Duudsit on kääpiöitä. Ne näyttää selvästi niiltä... Ei örkeiltä.
''Her milk is my shit. My shit is her milk.'' - Nirvana ''Milk it'' \,,/
Saera
Örkki
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 02, 2006 12:54 am

Viesti Kirjoittaja Saera »

Mutta toisaalta yhdellä niistä on Sauronin silmän kuva takissaan, joten siitä herää kyllä väkisinkin mielikuva "pahiksista".
Bleeding heart
Örkki
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 5:41 pm
Paikkakunta: Jossain Etelä-Suomes

Viesti Kirjoittaja Bleeding heart »

Kas... enpä huomannut sitä. Kiitos, kun kerroit. :wink:
''Her milk is my shit. My shit is her milk.'' - Nirvana ''Milk it'' \,,/
Idwen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:21 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Idwen »

Ne vihreäkantisen Hobitin kuvat (sen Oikean), sekä kansi että muut, on herra Tolkienin omaa käsialaa. Kuvien alareunoja toki on mukava katsella, jos vaikka signa/puumerkki löytyisi. Kävin joskus kasilla kuuntelemassa luentoa aiheesta "J.R.R. Tolkein kuvataiteellisesta näkökulmasta".

Matti Louhen TSH-kansille olen aina repeillyt. Pinkki Sauron on kyllä yksi parhaita. Vaikka en sinällään kansista pidä, tykkään tekniikasta millä ne on tehty.

Niitä leffakansia en siedä. Ei ne vain sovi.
Hahmopyöveli
Oldis
Samooja
Viestit: 489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 7:54 pm
Paikkakunta: Tamperkele

Viesti Kirjoittaja Oldis »

Minä olen varmaan tosi kummallinen kun en ole mitään muita kansia koskaan nähnytkään kuin sen pinkin Sauronin ja sitten siinä versiossa, missä ne kolme kirjaa on erikseen, on vain joku punertava tausta ja Sormus. Sellainen kovin yksinkertainen kansi.
Noista leffakansista en osaa sanoa mitään kun en ole nähnyt...
Join the dark side, we have an useless orange eye.
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Hmmh...

Itselläni on TSH, jonka kannessa seikkailee Musta Ratsastaja, ja se on leffakansi, ja sinällään aika hieno, jos ajattelee vain kannen kannalta...

Silti olen sitä mieltä, ettei kirjaa ja elokuvaa saisi sekoittaa keskenään. Ei saa! Mutta kun oli mahdollisuus ostaa kahdeksalla eurolla oma kirja, niin en paljon kansia katsellut... Siihen saakka olin joutunut lukemaan äidin kirjoja...

... äitini kirjat taas ovat Louhen kansien välissä, ja ne kannet ovat naurettavia. Anteeksi nyt, mutta keitä ne otukset siinä olivat? Ja pinkki lepakko tosiaan oli kaiken huippu! :roll: Ei niissä ole mitään järkeä. Onneksi Silman ja KTK:n kannet ovat hieman järkevämmät...

Ja sen ensimmäisen Hobitin kannesta ei itse Tolkienkaan pitänyt.. (kuka lukikaan pari viikkoa sitten elämäkerran?) Olen sitä mieltä ,että se on aika omituinen... Ja en ole Janssonin kuvituksella Hobittia muuta kuin kaupassa katsellut, joten.. mutta liian muumimainen oli kansikin. Erotellaan nyt ne sadut toisistaan... Ja sitten tämä sarjakuva-Hobitti.. Sain joululahjaksi sen ensimmäisen osan, ja täytyy sanoa, ettei sen kuvitus kovin kehuttavaa ole. Bilbo on ylipunakka ja paksu otus, ja kääpiöt ja Gandalf ihan omituisia. En tykkää niistä kuvista, anteeksi vaan.

Tulipas taas selitys... Noh, kaikki taisi olla siinä.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
melian
Örkki
Viestit: 64
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 9:53 pm
Paikkakunta: Rohanin ja Konnun väliä

Viesti Kirjoittaja melian »

http://i54.photobucket.com/albums/g104/ ... _netti.jpg

Hmm. Eikös Arskan pitänyt olla hoikka, pitkäsäärinen ja muutenkin pitkä heppu...? :D

Itse omistan kirjan, jonka kannessa on pinkkiin pukeutunut Sauron. Se on tavallaan aika... outo, mutta siihen on vain tottunut ja niinkuin joku tuolla sanoikin, se on ainoa oikea kansi minulle. (:
Itse tykkään myös Tove Janssonin kansista.
urpå
Mushroom
Örkki
Viestit: 149
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 9:52 pm
Paikkakunta: Kontu

Viesti Kirjoittaja Mushroom »

Minusta se pinkkiin pukeutunut Sauron on kiva, kivempi kun kirjaston (juuri nuo valkoiset kannet, josta melian laittoi kuvan) oudot(?). Kirjastossa on myös ne kirjat missä on pelkästään sormus.
Ne ovat ihan ok:t, mutta vähän tylsähköt. Toven kuvittamat ovat liian muumimaisia, repeiltiin niille yksi päivä kirjastossa kaverini kanssa.
Pippin: What about second breakfast?!
Miaplacidus
Puolituinen
Viestit: 307
Liittynyt: La Maalis 03, 2007 12:21 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miaplacidus »

Marnie kirjoitti:Sen sijaan se Louhen kansi ei ole oikein minun mieleeni, jos siinä kuvassa on tarkoitus olla Manwë, niin minusta se näyttää enemmänkin kääpiöltä... http://kontu.merri.net/wiki/Silmarillion
Ja minä en suinkaan ole luullut että siinä tosiaan ON jokin kääpiö... *nolo* Mutta ei tuo näytä tippaakaan Manwëlta, ainakaan minun mielikuvissani.

Kaikista eniten tykkään Alan Leen piirroksista<3 Mulla on sen piirtämä LotR-kalenteri *halii*. Se suomalainen vaaleanpunainen Sauron on tosiaan hiukan kummallinen... mutta kuten sanottua, siihen on totuttu. Pienenä minä aina ihmettelin, miksi siinä "yhdessä kirjassa on niin kummallinen kaapuhemmo kannessa". Tuo on kuitenkin kai suomalaisista kansista yleisin, niin erilaista olisi kai kummallista katsoa.
Ihminen muistetaan niistä asioista, joista kukaan ei uskalla sanoa hautajaisissa mitään.

Vuoden Tulokas 2008 - Äww, kiitos <3
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Oliko se Manwë?! Voi minua, luulin sitä kääpiöksi ja olen luullut aina. Tuo kyllä pilasi mielikuvani "täydellisestä Manwësta"! Kirjastossamme on ne TSH-kirjat missä on vain sormus, mutta minä luen pinkkipukusauron-kirjaa. Ensin kannet vaikuttivat oudoilta, mutta niihin ajan myötä tottuu ja nyt ne ovat ne ainoat oikeat kannet. Toven kuvittamista en pidä, ne ovat liian muumimaisia ja eihän se kävisi, jos Bilbo näyttäisi muumilta. Eli kyllä pinkkipukusauron on paras.
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

Minä taas luulin tuota Matti Louhen Manwëa Morgothiksi. :oops: Mun kuvitelmissa kaikki valar ovat haltiamaisia.

Ja muutenkin nuo Louhen kannet :lol: Repesin kyllä kirjastossa,kun ne näin. Siis mitä kohtauksia ne ovat olevinaan? Tai hahmoja? No,jokaisella on mielikuvansa,Louhella ne ovat...no,aika omituiset.

Ja tuo pinkki-Sauron. Pienenä olin aivan varma,että se on vapaudenpatsas :lol: Mutta se on hienosti tehty kuva ja pidän siitä kyllä.
Avatar
Piru
Metsähaltia
Viestit: 679
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 9:58 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Piru »

Löysin meiltä vuoden 1973 Sormuksen ritarit, jota äiti mun kauhistukseksi oli heittämässä pois. Se on siis Matti Louhen versio. Aika karmiva. ^^ Mä en vaan tajua, ketä ne olennot siinä kansikuvassa on. Edessä Aragorn?? Takana mustakaapuinen Musta ratsastaja? Entäs keihään kanssa? Gimli??? Omituista...
'Cause everybody hurts sometimes.

Valvoja -05
Palautteenantaja -06
Aragorn -07
Sauron -08 ^^
Avatar
Melody
Örkki
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 3:03 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja Melody »

[quote="Mithrellas"]Minun kirjaston poistomyynnistä hankituissa TSH-kirjoissani on nämä kummalliset Louhen kannet...
Nämä Kahden tornin kaapuhemmot ovat varmaan sitten örkkejä, joskin yllättävän ihmismäisiä minun mielestäni. Kivikasassa piileskelevä paviaani on eittämättä Klonkku.
Kuninkaan paluun kannessa puolestaan parran väriä vaihtanut Arska ratsastaa pakoon isopäistä pinkkiä lepakkoa.

Mithrellas, hienot pohdinnat! Kieltämättä hauskat, kauhistuttavatkin, söpöllä tavalla vanhahtavat kansikuvitukset. Silti voi että.. Isopäisen pinkin lepakon kohdalla nauroin, ihan paras kansi! Siinäpä mysteeri, ketä kansissa olevat edustavat.. :D
Itselläni siis yhteisnide, jossa kaikki kolme kirjaa löytyy. Kannessa sormus suurena ja se kaapuhemmo. Tyytyväinen olen. Kuvailkaapa missä kirjoissa Tove Jansson on kuvittanut? Olisiko kuvaa? Leffakansille sanon myös EI, jotenkin leffat ja kirjat on pidettävä erillään. Kirjastossa näin tämän kannen: http://wsoy.fi/yk/products/show/29166 ja on hieno!
Kertokaa lisää minkätyyppisiä kansia ootte nähnyt esim. divarissa tai kirjastossa jos muitakin löytyy... Kannen kuvitus on kirjan julkisivu, joten tärkeä sekin.
Gillgalad
Örkki
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 10:56 am

Re: Keskustelua kirjojen kansista/kuvituksista

Viesti Kirjoittaja Gillgalad »

Mä oon itse asiassa nähny jonkun noista Louhen kansikuvalla varustetun painoksen joskus vuosia sitten Maxissa, ja voin sanoa että se oli ruma. Itelläni on TSH:sta se mustaratsastaja kansikuvalla varustettu painos. Minäkin olen pitänyt tuota Silmassa oleva ukkoa Morgothiksi siis Louhen piirtämään. Hobitista omistan sen vihreä kantisen jossa onTolkienin omat piirrokset sekä olen nähnyt siitä sen Jansonin kuvittaman, Elokuvakannella olevan sekä Alan Leen kuvitukset ja olen sitä mieltä että tykkään eniten Tolkienin kuvituksesta.
Vuoden Tolkien-sanakirja 2010. Vuoden Tolkienisti 2014.
Avatar
Pyrexia
Metsähaltia
Viestit: 633
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: Jossain metsän laitamilla

Re:

Viesti Kirjoittaja Pyrexia »

Mithrellas kirjoitti:Minun kirjaston poistomyynnistä hankituissa TSH-kirjoissani on nämä kummalliset Louhen kannet... Olen miettinyt päivät pääksytysten, että ketä ihmeen porukkaa tässä Sormuksen ritareiden kannessakin on oikein olevinaan? Siis tuo B-kirjain vyössä kulkeva mies on varmaan Aragorn (tosin B voisi viitata Boromiriinkin), mutta ketäs nuo tuolla taustalla ovat? Häijyhampainen Elrond mustassa kaavussa, höpsähtänyt Gandalf ja Gimli lemmikki-lampaansa kera? :roll:

Nämä Kahden tornin kaapuhemmot ovat varmaan sitten örkkejä, joskin yllättävän ihmismäisiä minun mielestäni. Kivikasassa piileskelevä paviaani on eittämättä Klonkku.

Kuninkaan paluun kannessa puolestaan parran väriä vaihtanut Arska ratsastaa pakoon isopäistä pinkkiä lepakkoa.

Eipä silti, kyllä muissakin maissa osataan. Tässä puolalaisen taitelijan melko surrealistinen näkemys: http://lotrscrapbook.bookloaf.net/galle ... ges/73.htm Tuolta http://lotrscrapbook.bookloaf.net/gallery/bookcovers/ sivulta löytyy muuten Tolkien-kansi poikineen, kannattaa vilkaista.

Aika hulvaton on minusta myös tämä ihan ensimmäinen Hobitin kansi, jossa näemme vaaleanpunaisia sipuleita kasvavan puun (eli joulukuusen piirtäjän mukaan), leijonan ja pari emua käyskentelemässä joen rannalla. :D

Nauroin vatsa väärässä täällä noille pohdinnoille, tuo Hobitin kansi täytyi googlettaa kun ei muuten näkynyt, mutta löytyi kuitenkin lopulta. :lol:
Ja noi ei miellyttänyt mun silmääni yhtään...

Itseasiassa, noissa kansissa jotka mulla on ei oo kauheesti valittamista. Silmarillion ja KTK kannet on Matti Louhen, ei mitään erityisen hienoja, mutta ei ne nyt sieltä kamalimmastakaan päästä ole, Húrinin lasten tarinasta olen ne paperikannet ottanut irti aikapäiviä koska ne häiritsi. Hobitista mulla on se misä on Tolkienin itse tekemä kansi ja sitten elokuvakansi. Tuo Tolkienin itse tekemä kansi on kyllä hienompi. Tove Janssonin tekemät kannet olen nähnyt ja nauruhan siinä tuli, muistutti ihan muumi-kirjaa.
TSH mulla on se yhteisnide joka on musta/punanen ja siinä on keskellä sormus. Se on musta ihan hieno.
Tomorrow is tomorrow
Hyvin usein voittajia on häviäjät,
jotka päättivät yrittää vielä kerran.
Vastaa Viestiin