Hurinin lasten taru

Keskustelua Tolkienin teoksista.

Valvoja: Andune

Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Hurinin lasten taru

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Eli nyt se on sitten tapahtunut. Tolkienin keskeneräiseksi jäänyt Hurinin lasten taru on nyt sitten kokonainen. Christopher Tolkien on käyttänyt viimeiset 30 vuotta viimeistelläkseen isänsä aloittaman tarinan. Tolkien aloitti tarinan 1918 ja nyt se on sitten julkaistu 2006. Mitähän tuohon sanoisi? Jännityksellä odottaa, että miten isän ja pojan tyylit eroavat toisistaan ja vaikuttaako opus palapeliltä vai kuulostaako se enemmän nuoremmalta hra Tolkienilta? No, ainakin miljoona pientä fania juoksee ensi hädässä kirjakauppaan ja Tolkien-imperium rikastuu entisestään. :roll:

Millaisia odotuksia teillä on kirjan suhteen ja miten suhtaudutte yleensäkin koko hommaan?
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Minä odotan kirjaa innoissani. Luin tuossa jonkun Christopher Tolkienin haastattelun ja hän totesi, että on yrittänyt seurata isänsä viitoittamaa tietä tarkasti, mutta joutunut kuitenkin muutamissa paikoissa jopa arvailemaan.

(Eikös kyseinen opus muuten ilmesty englanniksikin vasta ensi vuoden huhtikuun puolella? Misään tapauksessa se ei vielä ole ilmestynyt!)

Odotan ja toivon ehyttä kokonaisuutta, joka ainakin suurimmalta osin peittää Silman ja KTK:n jättämät aukot Húrinin lasten tarinaan. Josta tulikin mieleen, että voi kun olisi aikaa lukea sekä Silma että KTK uudestaan, olen unohtanut niin paljon. :?

Hyvin positiivisella mielellä odotellaan. Eihän sitä nyt enää minun elinaikanani tule Tolkienilta mitään uutta (siis julkaisemattomia tekstejä) - tai niin minä luulin. Nautitaan tästä nyt kun se toteutuukin.
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Piratesse
Vitam Piratae Aligo
Viestit: 781
Liittynyt: Su Marras 06, 2005 11:26 pm
Paikkakunta: Shin-Ra HQ

Viesti Kirjoittaja Piratesse »

Minä käsitin, että se on nyt juuri ilmestynyt kun siitä uutisoitiin eilen aika tehokkaasti. No, olen käsittänyt sitten väärin. Tulossa kuitenkin on. :)
Vuoden tulokas 2006/ Vuoden Originaalikirjoittaja 2007/2008
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Konnusta tästä jo luinkin alkuviikosta :)

Innolla odotellaan. Englanniksi Children of Húrin ilmestyy huhtikuussa 2007 ja toivottavasti pian sen jälkeen suomeksi. Christopher on koonnut kirjan isänsä kirjoituksista. Ilmeisesti niitä on ollut enemmänkin kuin vain ne mitkä ovat luettavissa Silmarillionissa ja Keskeneräisten Tarujen Kirjassa. Itse aion ostaa opuksen heti kun se suomeksi ilmestyy. Toivottavasti Kersti Juva sen suomentaa. Nimeksi tulee luultavasti Húrinin lasten tarina tai muuta vastaavaa.

Edit: Joo, käväisin juuri Konnussa ja siellä kirjoitettiin näin:

Kyselin tässä WSOY:n suunnilta (Kersti Juvan ohjaamana), aikovatko he julkaista suomennoksen The Children of Húrinista. Vastaus oli positiivinen: he saattavat julkaista käännöksen jo 2007, joten voinemme olettaa suomennoksen olevan luettavissa viimeistään vuonna 2008.

Eli suomennos on tulossa, jipii! Mutta seuraavaksi on se kamalin osa: odottaminen....
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Mielenkiinnolla odottelen kirjaa. Huonon kielitaidon omaavana taidan jättää englanninkielisen panoiksen ostamisen väliin, ja tyytyä odottamaan suomenkielistä versiota. Ja niin kuin finmatkat sen ilmaisee:"sitä jaksaa paremmin, kun on mitä odottaa".
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Andamunda
Örkki
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 4:46 pm

Viesti Kirjoittaja Andamunda »

Uusi uutinen minulle! :shock: Odotan enemmän kuin innoissani. Mahtaa olla mielenkiintoista luettavaa. taidan kuitenkin odotella sitä suomenkielistä, en jaksa ruveta enkkua räpeltämään.
Kuinka myurä sai housut?
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Juu, kukas muu kuin ystäväni Fea tästä koulussa kertoi, ja arvatkaa kuka innostui, vaikkei Húrinista kovin tarkkaa mielikuvaa olekaan.. Siitä on pieni ikusuus, kun Silmarillionin ja KTK:n luin. Pitäisi kai aloittaa alusta, piti jo kesälomalla, mutta johonkin se jäi.. nyt onkin sitten jokin syy siihen! :D
Avatar
Etiäinen
Puolituinen
Viestit: 355
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 9:12 pm
Paikkakunta: Metsä

Viesti Kirjoittaja Etiäinen »

OMG :shock:
Tämäpä oli aivan uutta. Mutta nyt alkoi innokas odottaminen! Húrinin lasten tarina on yksi suosikkejani, ja toki lukisin sen mielelläni kokonaisuudessaan.
Toki on mahdollista, että nuorempi herra Tolkien on onnistunut ryssimään jotakin tyylillisesti tai muuten, mutta onhan se hienoa että tarina jatkuu/täydentyy. Varsinkin kun se on kuitenkin alkuperäisen kirjailijan papereiden pohjalta tehty.
Ja jos se nyt muistuttaakin palapeliä, niin sitähän Silma ja KTK ovat osittain myös...
Elvédan kirjoitti:Eihän sitä nyt enää minun elinaikanani tule Tolkienilta mitään uutta (siis julkaisemattomia tekstejä) - tai niin minä luulin. Nautitaan tästä nyt kun se toteutuukin.
Olen samaa mieltä tuosta. Aivan mahtavaa. Ja mahtavaa on myös se, että se tapahtuu nimenomaan Húrinin lasten tarinan kohdalla. Eikun odottelemaan.
Niin tie on musta,
vaan mustempi ois mieli kulkijalla,
Jos kuu ei paistaisi hopeaansa
Kuoleman kattilalla - tummuvan taivaan alla.

Viikate:Tie

"Mutta koska jonkun pitää sotkea asiat" | Vuoden Pippin 2009
Mithrellas
Velho
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2005 9:00 pm
Paikkakunta: Minas Ithil

Viesti Kirjoittaja Mithrellas »

Nyt tämän opuksen ilmestymistä mainostetaan jo Iltalehden Hullu maailma -palstallakin:

Insestien herra

TARUN Sormusten herrasta kirjoittanut JRR Tolkien on jättänyt jälkeensä keskeneräisen käsikirjoituksen nimeltä Hurinin lapset, jonka hänen poikansa Christopher on nyt viimeistellyt loppuun. Hurinin lapset ei kuitenkaan ole mitään lapsosten luettavaa, sillä se sisältää rivakkaa insestiä herra Hurinin ja hänen sisarensa välillä, itsemurhia ja väkivaltaisia kuolemia. No senhän saattoi arvata, koska teos perustuu asiantuntijoiden mukaan Kalevalaan. Eräs näistä eksperteistä totesi, että Hurinin rinnalla Othello, Hamlet ja Oidipus ovat pelkkiä iloisia onnenpekkoja.


"Rivakkaa insestiä" :shock:. No enpä olisi uskonut yli 80-vuotiaan Christopher-sedän äityneen niin tarkkoihin kuvailuihin... jäävät loftislaiset vielä armotta kakkoseksi kun taatto päästetään tietsille... :P
Humor-ficcaaja 2007 ja 2009, Draama-ficcaaja 2010
Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

"Insestien herra"....mur! Rivakkaa insestiä,joopa joo. Jostain syystä en pitänyt artikkelin tyylistä...huono päivä kai
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Avatar
Sparks
Halipallero
Viestit: 1674
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 5:57 pm
Paikkakunta: Oma punkka

Viesti Kirjoittaja Sparks »

Tämmöisen bongasin Elisan kulttuuriuutisten seasta, eli Elvedanilla on tuolla ollut jo aikoja sitten ihan oikeaa tietoa:

Uusi Tolkien-kirja julkaistaan huhtikuussa
Britannia/Lontoo
Julkaistu: 25.03. klo: 21:15

Uusi J. R. R. Tolkienin kirja tulee myyntiin huhtikuussa, kertoo brittilehti Independent. Kyseessä on kirjailijan pojan Christopherin viimeistelemä teos, joka oli jäänyt kesken hänen isältään.

Tolkien aloitti Hurinin lapset -teoksen kirjoittamisen vuonna 1918. Christopher Tolkien on nyt koonnut kirjan isänsä jälkeen jättämistä useista luonnoksista.

J. R. R. Tolkien kuoli 1973. Hänen teoksensa ovat saavuttaneet runsaasti uusia ystäviä Taru sormusten herrasta -kirjan elokuvasovituksen myötä.
Vuoden Slasheri 2004-2006 & Loftishengetär 2007-2010

Give Me A Lifetime Of Memories.
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Mithrellas kirjoitti: Insestien herra

TARUN Sormusten herrasta kirjoittanut JRR Tolkien on jättänyt jälkeensä keskeneräisen käsikirjoituksen nimeltä Hurinin lapset, jonka hänen poikansa Christopher on nyt viimeistellyt loppuun. Hurinin lapset ei kuitenkaan ole mitään lapsosten luettavaa, sillä se sisältää rivakkaa insestiä herra Hurinin ja hänen sisarensa välillä, itsemurhia ja väkivaltaisia kuolemia. No senhän saattoi arvata, koska teos perustuu asiantuntijoiden mukaan Kalevalaan. Eräs näistä eksperteistä totesi, että Hurinin rinnalla Othello, Hamlet ja Oidipus ovat pelkkiä iloisia onnenpekkoja.
Nauroi, nauroin, nauroin :lol: Ja samalla itkettikin. En ymmärrä, miten joku kehtaa kirjoittaa tuollaista Tolkienin teksteistä. No okei, ehkä insestiä, mutta rajaa kuitenkin :D

Innolla odotan kirjaa, ja aion heti ostaa, vaikka lukemisajankohdasta en ole ihan varma.. ^^ Toivottavasti saan kirjan haltuuni ja jos näin on, toivon mukaan se on luettu kesäloman loppuun mennessä.. :p
Mithrellas kirjoitti:No enpä olisi uskonut yli 80-vuotiaan Christopher-sedän äityneen niin tarkkoihin kuvailuihin... jäävät loftislaiset vielä armotta kakkoseksi kun taatto päästetään tietsille... :P
:lol:
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Nasty
Örkki
Viestit: 159
Liittynyt: To Huhti 05, 2007 5:24 pm
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Nasty »

Minulla on aikomuksenani ostaa kirja, jos saan hankittua tarpeeksi rahaa, tai jos joku kiltti sukulainen vaikka ostaisi synttärilahjaksi ^^ Odotan todellakin mielenkiinnolla ja innolla kirjaa ja eroaako Christopherin kirjoitustyyli paljon isänsä tyylistä. Toivottavasti ei, haluan lukea sitä aitoa oikeaa Tolkienia. Ai niin, kuka kehtaa kirjoittaa tuollaista Tokienista, "Insestien herra". Voisin sanoa sitä törkeäksi.
Avatar
Elvédan
Samooja
Viestit: 549
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Grey Havens my destiny

Viesti Kirjoittaja Elvédan »

Onko kukaan ehtinyt ostamaan?

Eilen tuli eräältä ystävältäni tekstiviesti, että se on Suomalaisessa. Eihän minulla tietenkään ollut tarpeeksi rahaa mukana, ja sitä paitsi jouduin oleskelemaan koululla puoli kahdeksaan asti vuosikirjan vuoksi, ehti mennä Suomalainen kiinni jo. Tänään sen sitten kävin ostamassa, vein Oulun Suomalaisen viimeisen Children of Húrinin (niistä kahdesta keskustan liikkeestä).

En ole ehtinyt kovin paneutumaan tuohon vielä, mutta Alan Leen kuvat ovat ainakin hienoja, niistä ei ole mitään valittamista! Tarina näyttää ihanan yhtenäiseltä, ei viitteitä tai reunahuomautuksia näin nopeasti vilkaistuna. Odotan innolla pääseväni lukemaan tuota!
Vuoden 2006 ja 2007 Runoilija sekä 2008 Legolas, kiitos!

"Elrond passes Over Sea. The end of his sons, Elladan and Elrohir, is not told: they delay their choice and remain for a while."
~The Letters of J.R.R. Tolkien
Silvertiggy
Puolituinen
Viestit: 250
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: Edoras

Viesti Kirjoittaja Silvertiggy »

Vo eieiei, se on siis jo kaupoissa :shock: Tumpula jälleen ihan pihalla kaikesta.
Täytyy äkkiä päästä ostamaan teos, kutkuttaa niin.. ^^ Ja kuitenkin minun tuurillani joka paikasta loppu :p Toivotaan parasta :P
Blast off
It's party time
And where the fuck are you?
Where the fuck are you?
Why don't presidents fight the war?
Why do they always send the poor?



Ava made by me.
Vastaa Viestiin