Mitä mieltä TSH-"faneista"

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Viitaten vielä aikaisempaan, kyllä Kyoshiron voi faniksi laskea, ole rauhassa. Vaivaudut lukemaan ja olet kiinnostunut, etkä jää siihen luuloon, että leffassa kaikki on oikein ja kirjassa väärin tms. Sillä uskon sellaisiakin olevan, ja noita huomioita ajatellen sellaisia on.

Mutta tuo määrittelykysymys on aika vaikea. Ihmisten pitäisi osata luokitella itsensä kirja - tai leffafaniksi tai molemmiksi... tai jotain sinnepäin. :roll: Mutta mielestäni ne, jotka pitävät leffaa "ainoana oikeana" eivätkä muka tiedä (tai eivät oikeasti tiedä) kirjasta mitään, eivät he voi itseään faneiksi kutsua. Määrittely on aika vaikeaa, sillä kyllä Tolkienia fanittaa aina saa, vaikka vain satukirjojenkin puolesta, jos ei ole TSH:ta lukenut. Muistan joskus, kun yksi kaverini luki aamunavauksen Hobitista suunnilleen kaksi vuotta sitten, ja ajattelin että eihän tuo tykkää edes kunnolla koko teoksesta, ettei sillä ole siihen "yhteyttä", mutta jälkeenpäin ajatellen se oli aika pikkumaista. Ajatteluni siis... :roll:
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
memento
Puolituinen
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 5:14 pm
Paikkakunta: äidin kasvimaalla, raparperin alla

Viesti Kirjoittaja memento »

Niinkuin keskustelussa on tulleet nämä leffan fanit ilmi ja kirjan luojan sekä kirjan fanit. Ilmaisen oman heikon mielipiteeni.
Turhaa on esittää, että pitää jostain koska muutkin pitävät kyseisestä asiasta. Eli tykkää filmeistä, mutta kirja ei ole jaksanut kiinnostaa, ja jotta pystyy keskustelemaan "fiksusti" hyvien ystäviensä tai muiden kanssa ihmisten kanssa onhieman muunneltava totuutta ja sanoa, että kyllä olen lukenut kirjan ja rakastan kaikkea siinä. lempikohdat ovat lähes samat kuin teillä ym.
Kanssakäyminen olisi tietenkin helpomapaa jos kehtaisi vain myöntää, että joo enpä ole lukenut kirjaa, olen laiska tms. Ja keskustella sitten rohkeasti leffasta tai kysellä vähän mitenkäs ne asiat siellä kirjassa menikään. Jospa sitten vaikka saisi jonkun kipinän lukea kirjaa.

Teeskentely on turhaa näissä asioissa. Helposti nimittäin paljastuu se mikä olet miehiäsi(tai naisiasi). Ja hävetys voi kaataa koko homman, ja sinne meni sekin uusi innostus. Eipä siinä mitään, jos tykkää pelkästään tietystä näytteliästä ja haluaa katsoa miten hän suorittaa roolinsa leffassa, mutta silloin ei kyllä pitäisi sanoa, että on leffan fani.

En lukenut tarkasti edellisiä sivuja, joten pahoittelen pientä toistoa ja epämääräistä selittelyä.
Viimeksi muokannut memento, To Elo 23, 2007 6:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"minä saatan ajatella itsenikin tainnoksiin"
Avatar
Sparks
Halipallero
Viestit: 1674
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 5:57 pm
Paikkakunta: Oma punkka

Viesti Kirjoittaja Sparks »

Minulla on Silidirin kanssa samantapaisia kokemuksia... joskus silloin kun FotR tuli ulos ja itse sain samoihin aikoihin kipinän myös kirjan lukemiseen, kuulin junassa kuinka joku teini hihkaisi toiselle, että "tiedätsä että tää on julkaistu jo kirjanakin!" Vaikka itse en ollut Tarua vielä ennen loppuvuotta 2001 lukenut, tuli sekä huvittunut että surullinen olo tämän kommentin kuullessani... itse nyt sentäs tiesin jo kauan ennen leffoja Tarun olemassaolosta ja sen legendaarisesta maineesta.

Ehkä monien - ja yleensä juuri aikuisikää nuorempien - kohdalla käy niin, että elokuvissa vetoaa hyvän tarinan lisäksi myös joku komea näyttelijä (en voi olla väärässä jos sanon, että jotkut menivät katsomaan leffatrilogiaa vain nähdäkseen ihanan Orlandon valkokankaalla). Nämä leffafanit kyllä varmasti laskevat itsensä ihan Todellisiksi Faneiksi, mutta olisihan se mukavaa jos ei menisi puurot ja vellit sekaisin - voihan sitä leffoja fanittaa ihan rauhassa kunhan ei samalla sotkeutuisi teeskentelemään, että Kirja on kaiken takana. Mementolla oli ihan hyvä pointti tuossa viestissään.

(Myönnän että minua ärsyttävät myös Tolkien-puristit, jotka voihkivat tuskissaan kun joku vain mainitseekin elokuvat. Miksei sitä voisi ihan rehellisesti tykätä vain leffoistakin, jos ei satu olemaan lukutoukka?)
Vuoden Slasheri 2004-2006 & Loftishengetär 2007-2010

Give Me A Lifetime Of Memories.
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

Muhah, minäpäs voinkin törkätä rähmäisen lusikkani soppaan häpeämättä sitä pätkääkään.

En pidä kirjasta. En edes omista sitä. Luin pikkusiskon kappaletta väkisin kaksi ensimmäistä kirjaa läpi, lyhyissä alle 50 sivun jaksoissa etten nukahtaisi. Elokuvista taas pidin. Odotukset olivat korkealla(tai ehkä tunnelma oli sekava, ottaen huomioon Jacksonin aiemman tuotannon 'laadun') ja mielestäni odotukset lunastettiin loistavasti. Joitain asioita, mitä kirjassa olen kuullut olevan(lukenut itse olevan), olisi voinut olla, mutta loistava elokuva tälläisenäkin. Siis sanaan tiivistettynä: Elokuvafani o/

Nämä tälläiset ihkuttajat nyt seuraavat jokaista ilmiötä, enkä ole jaksanut ärtymystäni mitenkään eritoten suunnata juuri Tolkienin pätkäfanittajille. Ärsyynnyn ihan yleisesti ihmisistä, jotka elävät trendistä toiseen perehtymättä siihen sen kummemmin ja pitävät asioista vain, koska jotkut itseään täynnä olevat medianaamat jenkeissä kertoivat heille, että tämä on hottia just nyt. On totta, että varmasti ärtyisin sellaisen kanssa keskustellessa, mikäli kävisi vielä ilmi että syvällisimmät mietteet, mitä elokuvat ovat heissä herättäneet, kiertelisivät jossain Orlandon hikisissä vehkeissä, jotka ovat kolmatta viikkoa heiluneet haltia-tangoissa nahkapantsuissa. Tolkien jätti meille kokonaisen maailman, maailmaan luulisi mahtuvan enemmänkin kuin yksi helvetin feikkiblondi haltia.
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
möykky
Örkki
Viestit: 16
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 1:41 pm
Paikkakunta: Vanha Metsä

Viesti Kirjoittaja möykky »

Mua kans juts tollatteet "elitistifanit" ärsyttää ja kun ne alkaa mussuttaan, että sä et oo oikee fani jne. Tällästä kyllä esiintyy kaikkialla fanittamisessa että jokkut on käyttäny koko elämänsä siihen että tietää pienimmänkin yksityiskohdan kaikesta ja sit alkaa haukkuun toisia kun ne ei tiedä. (eläminen sallittua)

Mä tykkään sekä elokuvasta ja kirjasta, kirjasta kokonaisuudessaan enemmän, vaikka se alku onkin vähän tappoo. Ei ihme että jokkut luovuttaa parin ekan sivun kannalta. Kun se teksti ei kuitenkaan oo ihan helpoimmasta päästä. No okei paljon helpompi kun joku raamattu (nostan hattua sille joka on lukenu koko raamatun vapaaehtosesti)
Pidän itteeni kyllä ihan fanina, sekä kirjan että elokuvan.

Itkettää kyllä noi tollaset "siitä on jo tehty kirja"- jutut, mutta ei kukaan voi väittää ettei ite olis joskus ollu vähän tietämättömämpi, varmaan oot joksus sanonu jotain jonkun "tosifanin" mielestä ihan typerää jostain asiasta.
Avatar
^Elektra^
Örkki
Viestit: 14
Liittynyt: Su Helmi 11, 2007 7:54 pm

Viesti Kirjoittaja ^Elektra^ »

Itseäni kummastuttaa myös tämä tolkien-leffa fanijuttu. Voiko luokitella itsensä Tolkien-faniksi, jos on lukenut ainoastaan Sormusten Herran? Vai pitääkö olla lukenut kaikki Tolkienin opukset A-Ö?
Nerwen
Pikku Eskapisti
Viestit: 1506
Liittynyt: To Touko 18, 2006 6:12 pm
Paikkakunta: Pieni kylä Rohanissa

Viesti Kirjoittaja Nerwen »

Kyllä Tolkienin fani voi olla pelkästään TSH:n jälkeenkin. Sanoihan Tolkien itsekin, ellen aivan väärin muista, ettei tarvitse olla kiinnostunut liitteiden höpötyksistä, ja kyllähän esimerkiksi Silma sitten on vielä haastavampaa. kyllä fani voi olla vaikka vain TSH:n lukeneenakin, ehdottomasti, eihän sitä kaikkea tarvitse (eikä edes voi) tietää. Eikä kaikkia edes kiinnosta mikään Sormuksen Sodan ulkopuolinen, mutta silti voivat tykätä kirjasta kamalasti.

Meitä on monenlaisia.
The Lord of the Rings
is one of those things:
if you like you do:
if you don't, then you boo!


~ J.R.R. Tolkien

Vuoden romance-ficcaaja 2007-2010, Vuoden ficcaaja 2014
Avatar
sprig
Puolituinen
Viestit: 265
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja sprig »

Itse olen kirjafani. Inhoan elokuvia ja tunnustan, etten ole edes nähnyt Kuninkaan paluun elokuvaversiota. Elokuvissa ei ole sitä Keski-Maan tunnelmaa. Musiikit ja maisemat ovat upeita, mutta mielenkiintoisia kohtia on korvattu pitkitetyillä tappeluilla ja sodilla. Ärsyttää, kun taistelu Helmin syvänteessä saa elokuvassa niin paljon enemmän merkitystä kirjaan verrattuna. Ja Peter Jackson teki Galadrielille jotain, jota en ikinä anna anteeksi.

Tosi ahdistavaa ajatella näitä olenko "oikea fani" vai "fani"-juttuja. Tunnen itseni hyödyttömäksi maan matoseksi tavatessani ihmisen, joka on lukenut Tarun jonkun 30 kertaa. Mitä minun kolme kertaani olisivat siihen verrattuna.

Eli sekavan juttuni pointti oli että annetaan kaikkien tutustua asiaan joko pintapuolisemmin tai syvällisemmin oman innostuksensa mukaan ja ollaan silti kaikki faneja. Niin, ja ne "onko siitä kirjakin?"-tyypit voi silti jättää omaan arvoonsa. Vaikka myönnän, että joskus suhtaudun liian kärkkäästi väitteeseen "elokuva on parempi kuin kirja". Anteeksi.
EpäLotR-ficcaaja 2009
Runoilija 2010
Avatar
Darial Kuznetsova
Samooja
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Darial Kuznetsova »

Silloin kun nämä elokuvat tuli, mua ei olis saanu niitä kattomaan edes tappouhkauksella. Sitten kun vuosi sitten joulua ennen ne tuli telkkarista, ei kiinnostanut, sanoin jo paria viikkoa ennen. No, katselin lopulta FotR:ia ja Se on siinä:ä yhtä aikaa ja koko ohjelma jäi katkonaiseksi, koska menin ja katsoin elokuvaa. Kiitti, moi ja koukussa.
Nyt tässä viime lokakuussa lainasin kirjat ja luin. (Hobitti meni jo aikaisemmin) Ne kirjat on yhä lainassa. Leffoista keskimmäinen puuttuu, (lempparini) enkä paljon muusta puhukkaan. (mistähän ihmeestä puhuin niitä ennen?)
Jos oli nimi niin kuka sitä muistaa, jos oli kasvot niin ne helppo oli unohtaa.
Jos oli sydän niin se helppo oli poistaa ja pyörät pyörii, päivät itseään toistaa...

Sydänpuu - Mustaan Uneen (Jani Liimatainen)
Avatar
Nemesis
Örkki
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 9:23 am
Paikkakunta: Varjojen Kaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nemesis »

Rakastan Tolkienin kirjoja, joten kai voin luokita itseni "tavalliseksi" faniksi. Ylikuormitettu fanitus julisteilla, leffoilla ja lelufiguureilla on ehkä vähän yliammuttua. Sitä voisi melkein sanoa wannabe-asenteeksi. Vaikka mitäs meikä tietää...
I've found a world where love and dreams and darkness all collide
Maybe this time we can leave our broken world behind


Vuoden Beta 2010
Avatar
celebfalas
Örkki
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 5:51 pm
Paikkakunta: mettän keskellä

Viesti Kirjoittaja celebfalas »

on tullut vastaan muutama "fani"... yhden kanssa kun katsoimme elokuvia putkeen hän hyppikin aina vain kohtiin missä oli legolas :evil:
tämän jälkeen en ole hänen kanssaan TSH:ta kattonu ko jos mie niitä katton niin en mie kuiten hypi...
Itseäni voisin kai voida sanoa ihan faniksi, vaikka kirjoista en niin pitänytkään, mutta elokuvat ja koko tarina on lähellä sydäntäni...
Yhden kaverini ansiosta (joka on sekopäinen TSH fani) luin sitten ne kirjatkin....
Häntä tosiaan voi sanoa faniksi, sillä hän rakastaa kirjoja ja leffoja ja on piirtänyt omia kuvitteellisia kuvia keski-maan tapahtumista jne...
Mutta joo... kyllähän ne muka fanit hiukkasen ärsyttää siis ne jotka eit odellakaan tiedä mistään mitään...
Jos en sano mitään,
se johtuu vain siitä,
ettei minulla ole mitään sanottavaa :)
Celebriel
Pipari
Viestit: 967
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 12:45 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Celebriel »

Heh, minäkin varmaan lukeudun nihin, joita elitistit mollaavat. ^^
Tottakai pidän erittäin paljon TSHsta, kirjana ja elokuvana, mutta en ole ikinä jaksanut paneutua syvemmälle maailman historiaan, henkilöihin, sukupuihin et.c. Opuksen olen lukenut kerran, yritin toista kertaa, mutta kun en ole lukijaihminen, se jäi siihen Rohanin ratsastajien tienoille.
Joitakin vuosia sitten erään kaverini kanssa opettelimme hieman sindarin kielioppia ja tiedän suurinpiirtein Silmarillionin kulun kiitos tämän samaisen ystäväni fanaattisuuden. :P Kaikki info on pitkälti tullut tuota kautta.

En pidäkään itseäni fanina, koska olen nettikielellä sanottuna aika "noob" kun vertaa kaikkin näihin tietäjiin, joita täällä liikkuu. Rakastan Tarua, mutta lukeminen ei luonnistu minulta, siksi olen näitä "low class" -ihmisiä. :) Mutta olen sentään lukenut sen, ja hieman enemmänkin, enkä vain nähnyt leffat.
Kuva
Vuoden taiteilija est. 2007
Katsokaa myös:
http://dragonsoul2.deviantart.com ^^
Rekisteröidy ja kouluta oma dino! Autat samalla omaa dinoani. http://www.dinoparc.com/?ref=Dragorel
Lille
Samooja
Viestit: 466
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 4:39 pm
Paikkakunta: Turggune
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lille »

^ Mitä muuta hevostalli.netiltä voikaan odottaa :lol:..? Noita keskusteluja on kyllä yllättävän viihdyttävää seurata, joten kiitoksia vain linkistä. Lähti tämäkin päivä käyntiin ^^.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan.
Avatar
Aralas
Puolituinen
Viestit: 251
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 4:12 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Aralas »

Olen itse miettinyt asiaa, ja olen tullut siihen tulokseen, että nämä 'wnb -fanit' on syvältä,
vaikka ihmisiä ovatkin.

Kerran eräs tyttö (tuiki tuntematon) tuli kaupungilla kysymään multa, että 'kuka on sun lemppari
Tarussa Sormusten Herrasta?' Vastasin siinä sitten että Elladan ja Elrohir ovat kyllä ihan kivoja
hahmoja, varmaankin he. Tyyppi oli siinä sitten hetken aikaa hiljaa ja kysyi sen jälkeen uudestaan.
Vastasin taas että edelleen kaksoset. Jälleen hiljaisuus. 'Keitä ne ees o??'

Tos siis oma kokemus näistä 'faneista'. Ja ah, sitten jos sattuukin tietämään jotain muuta
mitä muut ei tiedä nii saaki räväkät naurut ja haukut.
Ah, oih, ja voih.
No, jos fanittaa esim. Bloomia, niin ei se tarkoita että on automaattisesti Tarun super-hyper-
megaüber-fani. Ei ainakaan minusta.

Pidin tässä muutama viikko sitten Tarusta esitelmän äikässä, ja vaikka kerroinkin vain
puolet pinta raapaisusta lehtori sanoi siinä olleen liikaa tavaraa ja liian ykstyis-
kohtaista. Tätä mieltä oli myös muukin luokka. Ei siinä auttanut sitten muukaan
kuin hokea, että 'turpa kiinni, täs oli VÄHÄN tavaraa.'

Anteeksi hieman pitkäveteinen ja tylsä vastaus verrattuna edellisiin!

P.S. Myöskään minen tiedä paljua, en ainakaan niin paljoa ku muut täällä näin. Toivottavasti täällä ei ole (ainkaan paljoa) elitistejä, tai minoon vainaa...

Aralas kuittaa. *kuitti kiitos!*
"After San Sebastian please come with me. I'll take my clothes off." Mr. Tony Kakko

Vuoden Legolas 2010
Avatar
Suetus
Örkki
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 9:24 pm
Paikkakunta: Siellä jossain maailman laidalla

Re: Mitä mieltä TSH-"faneista"

Viesti Kirjoittaja Suetus »

Siis joo.. Tuollaiset "fanit" ovat ärsyttäviä. Jos tietää juuri ja juuri ketä on Frodo ja Sam ja on ehkä nähnyt elokuvat, niin minusta silloin ei kannata kuuluttaa että on kova fani. Minulla on pari kaveria jotka ovat TSH:n "faneja", mutta oikeasti tietävät kunnolla elokuvasta vain Legolasin ja vain sen takia että sitä esittää se ahniinihana Orlando Bloom.
Aralas kirjoitti:Kerran eräs tyttö (tuiki tuntematon) tuli kaupungilla kysymään multa, että 'kuka on sun lemppari
Tarussa Sormusten Herrasta?' Vastasin siinä sitten että Elladan ja Elrohir ovat kyllä ihan kivoja
hahmoja, varmaankin he. Tyyppi oli siinä sitten hetken aikaa hiljaa ja kysyi sen jälkeen uudestaan.
Vastasin taas että edelleen kaksoset. Jälleen hiljaisuus. 'Keitä ne ees o??'
Minullekin on käynyt noin pari kertaa. Ihan kamalaa kun eivät tiedä keitä Elladan ja Elrohir ovat!

*Suetus kuittaa ja häipyy*
little piece of heaven

Vuoden 2010 Frodo :3
Vastaa Viestiin