Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Yleinen (fanipuolen) keskustelu TSH:sta. Tiukka asiapohdinta ylläolevaan osastoon.

Valvoja: Likimeya

Avatar
Andune
Velho
Viestit: 1085
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 12:08 pm
Paikkakunta: Valimar

Viesti Kirjoittaja Andune »

Se on viimein valmis, nimittäin kirjailijatutkielmani Tolkienista. 36 sivua. Ihanaa...

Ai joo, sain siitä tutkielmasta 10+ :)
Viimeksi muokannut Andune, To Kesä 12, 2008 10:27 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden Tolkienisti 2007, Vuoden Aragorn 2008 ja 2010 sekä Vuoden Draama-ficcaaja 2009
Crysta El Roof

Viesti Kirjoittaja Crysta El Roof »

Seiskalla pidin esitelmän TSH:sta luokan edessä. Jännitti ihan pirusti, vaikka saikin höpöttää yhdestä lempiasiastaan :?
Avatar
Zirli
Örkki
Viestit: 130
Liittynyt: To Maalis 09, 2006 12:13 pm
Paikkakunta: Kriisikunta

Viesti Kirjoittaja Zirli »

En nyt varsinaisesti TSH:n liittyen, mutta minä tein tänä vuonna äidinkielen kirjareferaatin Roverandomista ^^ Sellainen noin 15 minuuttia kestävä. Selitin perusjuttujen lisäksi sen kirjan tarinan, siis miten Tolkien kirjoitti kirjan pojalleen joka kadotti lelukoiransa. Se piti esittää luokalle, arvosanaksi sain 9+, eniten miinuksia luultavimmin koska olen aika heikko esiintyjä (se ihana esiintymiskammo). Vaikka olin kyllä silti vähän pettynyt itseeni :roll: Mutta oli oikeastaan kiva tehdä sitä referaattia, kun Roverandom on muutenkin niin suloinen kirja. Vähän hermostutti niiden nimien ja kolmen eri Roverin kanssa, mutta pääasia lienee että opettaja tajusi... Niin, ja kasilla siis olen.
"Wild animals never kill for sport. Man is the only one to whom the torture and death of his fellow creatures is amusing in itself."
-James Anthony Froude
killendaali
Örkki
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 4:36 pm
Paikkakunta: Komerossa Frankin ja Frankin banaanin kanssa.

Viesti Kirjoittaja killendaali »

Tein vasta kirja esitelmän Silmarillionista ja sain siitä 8½.
"Päivää, olen tappajakaali, alias Killerkaali, alias Killerkalli, alias Killerkarkki, alias Killerkulli, alias Killenkaali, alias Daalilaali, alias Killendaali."

Our Sweet Revenge<3
Avatar
Lumisusi
Satutäti
Viestit: 1115
Liittynyt: Su Huhti 09, 2006 8:27 pm
Paikkakunta: Mustalaishaltioiden matkassa

Viesti Kirjoittaja Lumisusi »

Heh, tämähän unohtui.

Tein tosiaan tässä keväällä 10 sivun tulkinnan Silmarillionista. Ja sitä varten luin sitten tosiaan Tolkienin Elämänkerran, Silman ja muuta oheiskirjallisuutta. Ja kyseessä oli siis Åbo Akademin Teologisen Tiedekunnan Etiikan ja Uskonnonfilosofian laitoksen kurssi Kristinusko, Taide ja Kulttuuri, josta saa 10 opintopistettä. <3 Kerrankin kurssi jossa saa hyödyntää yhtä lempikirjaansa ja -kirjailijaansa.
O Elbereth! Gilthoniel!
We still remember, we who dwell
In this far land beneath the trees,
Thy starlight on the Western Seas.


Vuoden Beta 2007, Vuoden Tolkienisti 2008 & 2009, Vuoden Valvoja 2010 & 2014
Dúlin
Örkki
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Huhti 14, 2008 6:17 pm
Paikkakunta: Pohjois-Synkmetsä

Viesti Kirjoittaja Dúlin »

Itse olen tehnyt kirjaesitelmän Hobitista ja Sormusten Herrasta. Hobitista sain muistaakseni 10+, ja Sormusten Herrasta pelkän 10. x'D Että aika hyvin.
Ihan kunnolla tuli opiskeltua hieman taustoja kyseisistä kirjoista ja esitelmiin nähtiin paljon vaivaa, ja sanoinkin että jossei tule 10 niin olen pettänyt papa-Tolkienin. x'D Mutta kympit tuli, eikä tullut petettyä sankaria. o/
Findesselya vanya, Legolas.
Why so serious?
Aryachia
Örkki
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Loka 05, 2007 9:55 pm
Paikkakunta: Tuomiopäivän Valtakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aryachia »

En ole pitänyt esitelmiä, mutta tein viime vuonna ATKn valinnaiskurssin (koodaaminen) lopputyöksi VisualBasicilla ohjelman joka käänsi suomea, ruotsia, englantia ja saksaa haltiakieleksi (sekä quenyaksi, että sindariksi) ja toisinpäin. Opettaja kummasteli tätä pitkään, mutta antoi silti kympin, koska kuulemma kääntämisohjelmien ohjelmointi on suht vaikeaa seitsemänluokkalaisille.
Kuva Kuva
Ethän anna pienoisten lohikäärmeiden kuolla?
Avatar
Sparks
Halipallero
Viestit: 1674
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 5:57 pm
Paikkakunta: Oma punkka

Viesti Kirjoittaja Sparks »

(Loistavaa tajuta tässä vaiheessa, mutta miksiköhän kummassa tämä topic oli Ketjuissa. TSH:ta tämä kuitenkin on. Siirsinpä nyt sitten xD)

Taidan olla niin outo kummajainen, etten ole tullut pitäneeksi Tolkienista tai teoksista minkäänlaista esitelmää. Hauskana yksityiskohtana on se, että yliopistovuosien mittaan Tolkienin nimi on pompannut ylös vain muinaisenglantia käsittelevillä kursseilla, eikä laisinkaan kirjallisuuskursseilla. Tolkien-pappa oli mukavan monipuolinen, muuta ei voi sanoa ^^
Vuoden Slasheri 2004-2006 & Loftishengetär 2007-2010

Give Me A Lifetime Of Memories.
Avatar
Nuokkutar
Örkki
Viestit: 49
Liittynyt: To Syys 11, 2008 6:23 pm
Paikkakunta: "Paikkkunta? Öh... Hei tyypit? Missä me ollaan?"

Viesti Kirjoittaja Nuokkutar »

Minäkin olen pitänyt esitelmän J.R.R Tolkienista. Sain siitä 9 puoli, koska olin kuulema alkanut rönsyilemään aiheesta. Esitelmän olisi pitänyt koskea kirjailijaa.
Minä siis fiksuna tyttönä kerroin usean sivun verran haltiakielistä, trilogiasta, henkilöhahmoista, keski-Maan historiasta, Valarista, Ardan olennoista, Haltioista ja
heidän suhtautumisestaan Keski-Maan ongelmiin ja Sauronin paluuseen, juoneen ja juoni paljastuksiin, tarinan opetukseen ja omista mielipiteistäni kaikista noista asioista.
Harmittihan se 9 puoli, mutta olen silti edelleen oikein tyytyväinen esitelmään.
Se oli koko luokan ainoa Tolkien-esitelmä, mutta sen sijaan esitelmiä J.K Rowlingista, R.L stinestä, Ilkka Remeksestä ja Astrid Lindgrenistä löytyi pilvinpimein. :D
Idwen
Puolituinen
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 8:21 pm
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Idwen »

Koska minun perseessäni on parasta ennen -leima jo vanhentunut, joudun puhumaan ajoista lähes kymmenen vuotta takaperin. Olin seiskalla tai kasilla, kun intouduin Tolkienin maailmaan. Tein perusteelliset tutkimukset haltiakielistä, henkilöhahmoista, kansoista, jne. Lopputulos oli 42 sivua pientä pränttiä. Hylkyhän siitä tuli, mutta tekaisin sitten nopeasti esitelmän Silmarillionin Lúthienin ja Berenin tarusta eli Laer i Leithianista. Siitä tipahtikin sitten kymppimiinus.

Ysillä tein tutkimuksen Kalevalan ja Sormusten Herran kielellisestä ja kuvauksellisesta eroista ja yhtäläisyyksistä. Ysipuoli.
Hahmopyöveli
Avatar
Daealis
Metsähaltia
Viestit: 650
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Daealis »

http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/va ... 08093.html

Valta, johtajuus, tuho ja toivo J. R. R. Tolkienin teoksessa Taru Sormusten Herrasta eli "Management by Sauron"

Tampereen yliopistossa tehty väitöskirja :D
Tears are a waste of good suffering.
T.E.R.O - Taitava ja Ekstaattisen Reipas Orjapiiskuri
Vuoden Jääräpää -07 & -08 \o/
Airë
Örkki
Viestit: 41
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 7:31 pm

Viesti Kirjoittaja Airë »

Muistaakseni tein parin kaverin kanssa äidinkielen tunnilla fantasiasta jotain esitelmää johon valitsimme yhdeksi aiheeksi TSH:n. Työnjako meni niin että jokainen ottaa yhden aiheen ja tutkii sitä tarkemmin. Tuolloin en vielä ollut läheskään yhtä kiinnostunut TSH:sta joten oma aiheeni oli silloin Harry Potter.
Seuraava esitelmä jos sitä voi sillä nimellä kutsua oli ruotsin elokuva kirjoitelma joka piti tehdä ihan numeron nostamiseksi. Valitsin totta kai TSH:n koska olin siitä juuri äskettäin kiinnostunut.
Avatar
Noradriel
Yksinäinen susi
Viestit: 1134
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 8:53 am
Paikkakunta: Lothlórien

Re:

Viesti Kirjoittaja Noradriel »

Noradriel kirjoitti:Sain tuossa äsken valmiiksi. Elokuvakurssin loppu työn. TSH kirjan ja elokuvan vertailua.
Vihaan sitä nyt jo. En ole tyytyväinen.
Hmm.. En ole kertonutkaan kuinka tuolle vihatulle työlle kävi. XD Sain siitä 9½, joka oli (kai) paras numero. Eh? Näin minulla... Ei saa olla perfektionisti.

Lukiossa olen tehnyt suullisen esitelmän englannissa, joka oli kyllä ryhmätyö, se meni ihan hyvin. En juuri nyt muista arvosanaa. Sain väläyttää Tolkien tietouttani. Oma osuuteni koski Tolkienin omaa elämää, ainoastaan lausumiseni jätti toivomisen varaa(suulliset työt eivät ole alaani. >_<). Ja opettajani kiinnostui todella paljon haltiakielistä, jotka Tolkien kehitti.

Klik.
Olen tuollaisenkin tehnyt joskus neljä vuotta sitten.


Koulua ei tässä ole paljon jäljellä, joten esitelmiä ei kyllä enää tehdä.
Let me forget all of the hate, all of the sadness.

Pervoin -05
HP- ficcaaja -06
Aragorn 2009


Avatar by Paperlime
Avatar
Nemesis
Örkki
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 9:23 am
Paikkakunta: Varjojen Kaupunki
Viesti:

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Nemesis »

Amiksessa kun opiikelin markkinointia, meidän piti tehdä lopputyö markkinointiin liittyvää ainetta. Olisin toivonut kirjoittaa Tolkienista ja hänne aikaansaamisista, mutta jotenkin luokanvalvoja ei ihan innostunut. Piti sitten siirtyä teatterin pariin =/ Harmittaa, siitä olisi tullut tosi hieno...
I've found a world where love and dreams and darkness all collide
Maybe this time we can leave our broken world behind


Vuoden Beta 2010
Avatar
Aralas
Puolituinen
Viestit: 251
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 4:12 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Oletko pitänyt esitelmiä koulussa TSH:n liittyen?

Viesti Kirjoittaja Aralas »

UUjjeeaa!! Nimittäin itse asiassa tässä viitisen viikkoa sitten äikän tunnilla x)

Kerroin hieman juonesta, hahmoista ja Tolkienista itsestään. Aloitin haltiakielellä,
kyselin luokkatovereilta jne jne.
Näytin karttaa dokumenttikameralla, sitten eri pituuksia ja pituuseroja,
muutan kuvan vielä ja sit, tottakai, Loru Sorbusten Herrasta x)

Krittiikinä tuli, että olin kertonut juonta rönsyilevästi, sekalaisesti,
etten ollut kertonut Tolkienista ekana, ja lähdin liikkeelle väärällä
tavalla.

No, 9- tuli arvosanaksi, luokan toiseksi parhain, vain kaks muuta on saanu
miun lisäks ysin. Anteeksi leijjaus, mutta se on joskus kivaa :)
"After San Sebastian please come with me. I'll take my clothes off." Mr. Tony Kakko

Vuoden Legolas 2010
Vastaa Viestiin